Sida 1 av 2

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 22:32
av lator
Tars skrev:
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 22:35
av Tars
lator skrev:
Tars skrev:
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...
Tänkte köpa en på skroten i Norge, sen demontera kofångaren för att sen se vad som går att göra.
När jag gör det, så tar jag gärna foton.

Funkar det inte så säljer jag den. Någon utan krok till sin x är säkert intresserad.

Re: MS med dragkrok

Postat: 12 jan 2018 23:02
av Tars
Har tittat en del på bilder och det verkar som om det måste modifieras en hel del och då blir belastningarna på helt andra ställen.
Känns sådär.
Tur att jag har bröder som kan göra hjälpa till med svetsningen och även beräkning av belastning.

Model s, gissningsvis med ecohitch
Bild

Model x
Bild

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 09:54
av lem
Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 09:57
av Leo
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 10:13
av lem
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 10:58
av mati
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Typ denna tråd, första sidan. ;)

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 11:46
av mahulkp
lem skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 13:45
av Tars
lem skrev:
Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
Denna bild säger tom att x:ens krok kanske skulle passa med lite modifieringar i alla fall verkar det som.
Hm... fick svar från skroten att just de inte har kvar kroken från x:en.

Får leta vidare.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 14:10
av Tars
mahulkp skrev:
lem skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.
Intressant.
Får kolla närmare på denna lösning.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 14:31
av lator
mati skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Typ denna tråd, första sidan. ;)
Läste igenom historien om den rostiga dragkroken och dess aptit på aluminium... Givetvis måste ytorna separeras så att kontakt mellan de olika metallerna undviks men all montering av dragkrokar måste vara stum och utan brickor eller gummimattor emellan. Ingen vederhäftig bilprovning här i Sverige skulle godkänna en montering enligt de instruktioner som ges av Torklift eller av den typ som plåtverkstaden implementerade. Nu kanske det inte spelar någon roll vad gäller cykelhållare på Model S men vad jag förstår så finns samma problem på de fabriksmonterade dragkrokarna på Model X... :o Den enda vettiga lösningen torde vara att montera dragkrokar tillverkade i aluminium.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 15:11
av Leo
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 15:43
av lator
Leo skrev:
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D
Näääää.... ;) :lol:
Lem dragkrok Tesla.JPG

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 15:44
av lator
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 16:14
av mati
lator skrev:
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Kanske inte alls. Jag tänker bara på alla rostiga stålskruvar som satt på tidiga Model S. Någon som vågar kolla?

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 17:57
av lator
mati skrev:
lator skrev:
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Kanske inte alls. Jag tänker bara på alla rostiga stålskruvar som satt på tidiga Model S. Någon som vågar kolla?
Vem blir först mad att tappa draget på sin Model X? Den som kör i "chillmode"! :lol:

Re: MS med dragkrok

Postat: 13 jan 2018 18:14
av Bjelke
lator skrev:
Leo skrev:
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D
Näääää.... ;) :lol:
:lol: