Vårt första besök på SC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av joel80 »

Bara handlaren inte försöker prata bort det och skyller på Tyskland.. Om det tar i däcken är det ett fel och handlaren är direkt ansvarig.
Hoppas det löser sig smidigt för dig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Bara handlaren inte försöker prata bort det och skyller på Tyskland.. Om det tar i däcken är det ett fel och handlaren är direkt ansvarig.
Hoppas det löser sig smidigt för dig.
Jag tror definitivt INTE att Tesla i Tyskland har sänkt bilen. Dom lär vara lika hårda globalt på modifikationer av bilarna. Alla SC styrs ju från Kalifornien, så det lär inte finnas några bakgårdstrimmare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av e5m1r »

bohgard85 skrev:
Jag pratade med SC innan idag och de hade inga möjligheter att ordna med en höjning eftersom detta inte var gjort hos dom. Var även en sväng förbi bilhandlaren som informerade mig om att sänkningen var gjord av Tesla i Tyskland och att han skulle ordna fram papper på det. Just nu försöker jag hitta däck i Göteborg så att jag kan åka och hämta hem bilen imorgon :)
Du ställde frågan fel....
Din luftfjädring behöver kalibreras det är allt :)
Om tesla är inblandad eller inte kan man se på de stagen som sitter på höjd sensorer
Är de teslas så är de inblandade
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av Henrik Torphammar »

bohgard85 skrev:
Bilen var sänkt när vi köpte den begagnad från bilhandlaren och vi informerades om detta vid köp. Men vi var ej medvetna om att det skulle skapa onormalt slitage på däcken, detta var inte heller något som bilfirman informerade om. Vi köpte bilen för cirka 5 månader sedan. Vad anser ni? Borde vi vara noggrannare när vi köpt eller har bilfirman ett ansvar här?
Alltid lätt att vara efterklok. En sänkt bil behöver en hjulinställning så att hjulen står korrekt i det sänkta läget. Sen kommer det inte slita mera däck än vid normal höjd. Om däcken tar i så är något fel, antingen fel däck dimension eller fel sälgar. En bil med original hjul skall aldrig kunna ta i bilen oavsett höjdläge på fjädringen. Tänk dig att du har bilen upplyft och fjädringen bortmonterad, nu skall du kunna röra hjulet upp och ned till ändlägena med alla rattutslag utan det tar i. Tar det i så så är bilen felkonstruerad eller snett byggd.

Vem som skall undersöka detta kan man ju fråga sig, men om ni är informerade om att bilen är sänkt så tycker jag ni borde läst på mer om det. hepp!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Så vad blir kontentan av detta? Ska jag be SC att kalibrera fjädringen eller däckfirmen att göra en hjulinställning?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av 12man »

Finns trådar på USA forumet (TMC) om att hjulinställningr inte kan ställas in helt korrekt i lägsta läget, sen är/var lägsta fabriksläget lägre på tidiga bilar. Vet inte om Tesla bytte länkarna eller mjukvara. Här finns troligen bilder på de som sitter på din bil. http://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40& ... ring+links
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av LarsL »

bohgard85 skrev:
Så vad blir kontentan av detta? Ska jag be SC att kalibrera fjädringen eller däckfirmen att göra en hjulinställning?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Jag skulle höra med Tesla vad det kostar att sätta tillbaka orginal delar. Finns enligt mig ingen som helst anledning att ha en Tesla Model S med luftfjädring sänkt. Det kommer också höja andrahandsvärdet om bilen är i originalskick.

Alternativet är ju som nämnts ovan att göra hjulinställning och köpa rätt dimensioner på hjul. Det här blir förmodligen lika dyrt och höjer inte andrahandsvärdet.
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Tesla ville inte åtgärda sänkningen enligt deras verkstadschef. Jag väntar fortfarande på ytterligare information från bilhandlaren om hur sänkningen har gått till.


//David
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av mans71 »

bohgard85 skrev:
Tesla ville inte åtgärda sänkningen enligt deras verkstadschef.
:o :shock:

Vill och vill, du är kund, vad är problemet? Eller hade du tänkt att Tesla skulle fixa det gratis?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Jag är medveten om att det är ett arbete vi ska betala för så det var inte problemet. Fick meddelande från Tesla nu att de gjort en sammanställning av vilka delar de hittat på bilen som inte var original samt vilka komplikationer detta ger. Det visar att detta arbete inte har utförts av Tesla i Tyskland som bilhandlaren sa. Någon har tidigare nämnt i tråden också att detta skulle vara orimligt.

Teslas anledning till att inte åtgärda det var att delarna inte var Tesla original. De bytte inte ens sommardäcken mot vinterdäcken som kördes upp idag eftersom fälgarna inte var original. Det lutar lite åt att sälja alla tredjepartsfälgar och endast köra originaldelar. En läxa lärd iallafall :)
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

bohgard85 skrev:
Jag är medveten om att det är ett arbete vi ska betala för så det var inte problemet. Fick meddelande från Tesla nu att de gjort en sammanställning av vilka delar de hittat på bilen som inte var original samt vilka komplikationer detta ger. Det visar att detta arbete inte har utförts av Tesla i Tyskland som bilhandlaren sa. Någon har tidigare nämnt i tråden också att detta skulle vara orimligt.

Teslas anledning till att inte åtgärda det var att delarna inte var Tesla original. De bytte inte ens sommardäcken mot vinterdäcken som kördes upp idag eftersom fälgarna inte var original. Det lutar lite åt att sälja alla tredjepartsfälgar och endast köra originaldelar. En läxa lärd iallafall :)
Jepp, så är det med Tesla, dom rör inget som är tredjepart. Därför jag blev väldigt förvånad när jag läste att Tesla skulle ha sänkt bilen, det faller lite på sin egen logik. Men de stag som antagligen är utbytta för att sänka bilen borde inte svar dyra att ersätta med orginalhöjdsstag. Det är några små metallarmar, som jag inte kan tänka mig kostar mer än några hundringar per stag. Ofta är faktiskt inte reservdelar särskilt dyra till Tesla, så länge de inte innehåller elektronik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

HelectriC skrev:
bohgard85 skrev:
Jag är medveten om att det är ett arbete vi ska betala för så det var inte problemet. Fick meddelande från Tesla nu att de gjort en sammanställning av vilka delar de hittat på bilen som inte var original samt vilka komplikationer detta ger. Det visar att detta arbete inte har utförts av Tesla i Tyskland som bilhandlaren sa. Någon har tidigare nämnt i tråden också att detta skulle vara orimligt.

Teslas anledning till att inte åtgärda det var att delarna inte var Tesla original. De bytte inte ens sommardäcken mot vinterdäcken som kördes upp idag eftersom fälgarna inte var original. Det lutar lite åt att sälja alla tredjepartsfälgar och endast köra originaldelar. En läxa lärd iallafall :)
Jepp, så är det med Tesla, dom rör inget som är tredjepart. Därför jag blev väldigt förvånad när jag läste att Tesla skulle ha sänkt bilen, det faller lite på sin egen logik. Men de stag som antagligen är utbytta för att sänka bilen borde inte svar dyra att ersätta med orginalhöjdsstag. Det är några små metallarmar, som jag inte kan tänka mig kostar mer än några hundringar per stag. Ofta är faktiskt inte reservdelar särskilt dyra till Tesla, så länge de inte innehåller elektronik.

Tror du att vi kan få det gjort hos en "vanligt" verkstad? Har de möjlighet att beställa Tesla originaldelar eller får vi göra det?
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

Vet faktiskt inte, men det borde ju inte vara omöjligt att beställa delarna, speciellt inte när du förklarar situationen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av 12man »

Kan du byta hjul på bilensjälv så kan du byta dessa metal armar också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
Kan du byta hjul på bilensjälv så kan du byta dessa metal armar också
Nja, kanske inte så komplicerat, men att ge sig på byte av stag i upphängningen hade iaf jag överlåtit till någon som gjort det förr om man säger så. Det känns inte ok att börja pilla med sånt själv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av lator »

Beställ original höjdstag från Norge (http://www.bildemontering.no/ext_sok_bi ... 0201&f=159). De har fått in ganska många bilar senaste tiden så det bör finnas. Som sagt så är det enkelt bytt hemma på garageuppfarten... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av 12man »

HelectriC skrev:
12man skrev:
Kan du byta hjul på bilensjälv så kan du byta dessa metal armar också
Nja, kanske inte så komplicerat, men att ge sig på byte av stag i upphängningen hade iaf jag överlåtit till någon som gjort det förr om man säger så. Det känns inte ok att börja pilla med sånt själv.
Nja, det är inte ett stag i hjulupphängningen, utan en liten arm som går till en potentiometer
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av e5m1r »

Asså de armar byter du ut på nån minut de proppar bara ut
Be tesla byta ut om du är osäker
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Tack för länken till originaldelarna. Länken fungerar dock inte. Vad heter stag på norska? Alt vilken del letar jag efter? :)

@e5m1r: Jag bad Tesla SC att ordna det men eftersom det inte var originaldelar så ville de inte hjälpa mig.

Nu är bilen hemma igen. Dock med vinterdäcken på (odubbade :)). Och bilen har tid för byta av däck på fredag. Framtiden får utvisa hur det går med återställning.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av e5m1r »

bohgard85 skrev:
Tack för länken till originaldelarna. Länken fungerar dock inte. Vad heter stag på norska? Alt vilken del letar jag efter? :)

@e5m1r: Jag bad Tesla SC att ordna det men eftersom det inte var originaldelar så ville de inte hjälpa mig.

Nu är bilen hemma igen. Dock med vinterdäcken på (odubbade :)). Och bilen har tid för byta av däck på fredag. Framtiden får utvisa hur det går med återställning.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Hittar inte nån video på tesla men på en mercedes principen är samma så du kan se hur enkelt det är att byta ut dessa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Efter ytterligare lite kontakt med Tesla så erbjöd de sig att återställa bilen till "original". Jag fick dock prisuppskattningen 5000 kr till obegränsad summa och känner mig inte helt bekväm med en obegränsad summa :) Planen är att avvakta svar från bilfirman gällande var modifieringarna har utförts och låta samma person/firma återställa detta.

En av de mindre grejerna som skulle fixas med bilen var att ordna med rattknapparna som skramlade vid ojämnt väglag och höga hastigheter. Dessa byttes till vad jag förstår de "nya" knapparna som är, tycker jag, mycket snyggare och mycket klickvänligare. Däremot så fungerar inte knapparna alls. Återkom till SC som skulle försöka hitta en lösning.
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

Fick du bytt från de rattknappar som har en skarv mellan övre och undre delen mot den variant som saknar skarv? Detta frågade jag SC om för ca ett år sedan och det enda de kunde erbjuda var att jag fick köpa en ny ratt för 5000 :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Fick du bytt från de rattknappar som har en skarv mellan övre och undre delen mot den variant som saknar skarv? Detta frågade jag SC om för ca ett år sedan och det enda de kunde erbjuda var att jag fick köpa en ny ratt för 5000 :shock:
De bytte mina knappar pga skrammel och jag undrade om de då byter till nya svaret var nej och de bytte till delade de skramlar inte än så länge i alla fall
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

HelectriC skrev:
Fick du bytt från de rattknappar som har en skarv mellan övre och undre delen mot den variant som saknar skarv? Detta frågade jag SC om för ca ett år sedan och det enda de kunde erbjuda var att jag fick köpa en ny ratt för 5000 :shock:
Yes! Det stämmer. Så nu sitter knapparna utan skarv på ratten men tyvärr icke fungerande. Att byta ratt låter som en ovanligt kostsam och onödig åtgärd. Jag betalade ingenting för bytet, det gick på garantin.
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av e5m1r »

bohgard85 skrev:
HelectriC skrev:
Fick du bytt från de rattknappar som har en skarv mellan övre och undre delen mot den variant som saknar skarv? Detta frågade jag SC om för ca ett år sedan och det enda de kunde erbjuda var att jag fick köpa en ny ratt för 5000 :shock:
Yes! Det stämmer. Så nu sitter knapparna utan skarv på ratten men tyvärr icke fungerande. Att byta ratt låter som en ovanligt kostsam och onödig åtgärd. Jag betalade ingenting för bytet, det gick på garantin.
Kan vara så att det är mer som skiljer än själva plastbiten överst och där av att det inte funkar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar