Vårt första besök på SC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Efter att ha ägt vår Tesla i snart 5 månader var det dags för värr första besök på Teslas SC i Göteborg. Vi hade samlat på oss en lista enligt följande:

- Löst sittande rattknappar (vänstersida) som gav upphov till skrammel vid högre hastighet eller ojämnt underlag.
- Fukt i baklyktorna.
- Missljud vid acceleration (problem med driver uniten).
- Missljud från bagageluckan när den öppnades (gnisslande knakande).
- Varning för låg nivå av kylarvätska.
- Skrapljud vid fullt rattutslag.

Vi lämnade bilen på morgonen och fick låna en Model S med Performance över dagen. När vi skulle hämta bilen på kvällen var allting fixat men de hade upptäckt att våra däck var väldigt slitna. Så pass slitna att de inte rekommenderade oss att köra vidare hem. Lösningen blev att ha bilen där över helgen eftersom det inte fanns några däckfirmor öppna under helgen samt ta en lånebil.

Orsaken till slitaget var enligt teknikern att bilen blivit sänkt (i fjädringen) och att däcken fysiskt tog i hjulhuset vid inställningen "low". Detta var också anledningen till skrapljuden vid fullt rattutslag med fjädringen i "normal".

Bilen var sänkt när vi köpte den begagnad från bilhandlaren och vi informerades om detta vid köp. Men vi var ej medvetna om att det skulle skapa onormalt slitage på däcken, detta var inte heller något som bilfirman informerade om. Vi köpte bilen för cirka 5 månader sedan. Vad anser ni? Borde vi vara noggrannare när vi köpt eller har bilfirman ett ansvar här?


//David


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av joel80 »

Inom 6 månader räknas typ alla fel som bilfirmans ansvar enligt konsumentköplagen. (ursprungsfel där bilfirman har hela bevisbördan.) Att däcken tar I så de slits är ett klart fel och något som ska ersättas enligt konsumentköplagen utan kostnad för er. Ni måste göra en reklamation på det. Egentligen ska då handlaren få tillfälle att fixa felet, men i och med att ni inte kunde köra vidare på säkert sätt så bör däckbytet falla inom lagen och att ni kan kräva ersättning för det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av Feddan »

Va, ingen däckfirma öppen? Gummigubben, t.ex. har lördagsöppet:
http://www.gummigubben.se

Och det lär finnas fler som har öppet.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Feddan skrev:
Va, ingen däckfirma öppen? Gummigubben, t.ex. har lördagsöppet:
http://www.gummigubben.se

Och det lär finnas fler som har öppet.
Där ser man.. Personalen på Tesla sa att allt var stängt. Vi skulle uppenbarligen gjort lite bättre eftersökningar själva.

Vilka däckfirmor är bäst att använda i Göteborg?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Tack för svaret Joel! Jag ska inom bilfirman imorgon för att prata med säljaren.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av LarsL »

Vem tusan sänker en Tesla med luftfjädring? Raggare? Jag skulle kosta på en höjning av bilen så att det blir som Tesla tänk sig.
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av joel80 »

bohgard85 skrev:
Tack för svaret Joel! Jag ska inom bilfirman imorgon för att prata med säljaren.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Vill du läsa på lite innan du går på handlaren eller behöver en "källa" kan du ta en titt här.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

LarsL skrev:
Vem tusan sänker en Tesla med luftfjädring? Raggare? Jag skulle kosta på en höjning av bilen så att det blir som Tesla tänk sig.
Ja du. Bra fråga. Tänkte inte så mycket på det när vi köpte den. Blev lite värre när vi insåg att det ställde till problem.

Ska prata med SC imorgon angående när de har möjlighet att ordna det.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
Dan236
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 apr 2017 10:30
Ort: Höllviken

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av Dan236 »

LarsL skrev:
Vem tusan sänker en Tesla med luftfjädring? Raggare? Jag skulle kosta på en höjning av bilen så att det blir som Tesla tänk sig.
:lol:
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Jag pratade med SC innan idag och de hade inga möjligheter att ordna med en höjning eftersom detta inte var gjort hos dom. Var även en sväng förbi bilhandlaren som informerade mig om att sänkningen var gjord av Tesla i Tyskland och att han skulle ordna fram papper på det. Just nu försöker jag hitta däck i Göteborg så att jag kan åka och hämta hem bilen imorgon :)
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av joel80 »

Bara handlaren inte försöker prata bort det och skyller på Tyskland.. Om det tar i däcken är det ett fel och handlaren är direkt ansvarig.
Hoppas det löser sig smidigt för dig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Bara handlaren inte försöker prata bort det och skyller på Tyskland.. Om det tar i däcken är det ett fel och handlaren är direkt ansvarig.
Hoppas det löser sig smidigt för dig.
Jag tror definitivt INTE att Tesla i Tyskland har sänkt bilen. Dom lär vara lika hårda globalt på modifikationer av bilarna. Alla SC styrs ju från Kalifornien, så det lär inte finnas några bakgårdstrimmare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av e5m1r »

bohgard85 skrev:
Jag pratade med SC innan idag och de hade inga möjligheter att ordna med en höjning eftersom detta inte var gjort hos dom. Var även en sväng förbi bilhandlaren som informerade mig om att sänkningen var gjord av Tesla i Tyskland och att han skulle ordna fram papper på det. Just nu försöker jag hitta däck i Göteborg så att jag kan åka och hämta hem bilen imorgon :)
Du ställde frågan fel....
Din luftfjädring behöver kalibreras det är allt :)
Om tesla är inblandad eller inte kan man se på de stagen som sitter på höjd sensorer
Är de teslas så är de inblandade
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av Henrik Torphammar »

bohgard85 skrev:
Bilen var sänkt när vi köpte den begagnad från bilhandlaren och vi informerades om detta vid köp. Men vi var ej medvetna om att det skulle skapa onormalt slitage på däcken, detta var inte heller något som bilfirman informerade om. Vi köpte bilen för cirka 5 månader sedan. Vad anser ni? Borde vi vara noggrannare när vi köpt eller har bilfirman ett ansvar här?
Alltid lätt att vara efterklok. En sänkt bil behöver en hjulinställning så att hjulen står korrekt i det sänkta läget. Sen kommer det inte slita mera däck än vid normal höjd. Om däcken tar i så är något fel, antingen fel däck dimension eller fel sälgar. En bil med original hjul skall aldrig kunna ta i bilen oavsett höjdläge på fjädringen. Tänk dig att du har bilen upplyft och fjädringen bortmonterad, nu skall du kunna röra hjulet upp och ned till ändlägena med alla rattutslag utan det tar i. Tar det i så så är bilen felkonstruerad eller snett byggd.

Vem som skall undersöka detta kan man ju fråga sig, men om ni är informerade om att bilen är sänkt så tycker jag ni borde läst på mer om det. hepp!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Så vad blir kontentan av detta? Ska jag be SC att kalibrera fjädringen eller däckfirmen att göra en hjulinställning?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av 12man »

Finns trådar på USA forumet (TMC) om att hjulinställningr inte kan ställas in helt korrekt i lägsta läget, sen är/var lägsta fabriksläget lägre på tidiga bilar. Vet inte om Tesla bytte länkarna eller mjukvara. Här finns troligen bilder på de som sitter på din bil. http://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40& ... ring+links
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av LarsL »

bohgard85 skrev:
Så vad blir kontentan av detta? Ska jag be SC att kalibrera fjädringen eller däckfirmen att göra en hjulinställning?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Jag skulle höra med Tesla vad det kostar att sätta tillbaka orginal delar. Finns enligt mig ingen som helst anledning att ha en Tesla Model S med luftfjädring sänkt. Det kommer också höja andrahandsvärdet om bilen är i originalskick.

Alternativet är ju som nämnts ovan att göra hjulinställning och köpa rätt dimensioner på hjul. Det här blir förmodligen lika dyrt och höjer inte andrahandsvärdet.
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Tesla ville inte åtgärda sänkningen enligt deras verkstadschef. Jag väntar fortfarande på ytterligare information från bilhandlaren om hur sänkningen har gått till.


//David
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av mans71 »

bohgard85 skrev:
Tesla ville inte åtgärda sänkningen enligt deras verkstadschef.
:o :shock:

Vill och vill, du är kund, vad är problemet? Eller hade du tänkt att Tesla skulle fixa det gratis?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

Jag är medveten om att det är ett arbete vi ska betala för så det var inte problemet. Fick meddelande från Tesla nu att de gjort en sammanställning av vilka delar de hittat på bilen som inte var original samt vilka komplikationer detta ger. Det visar att detta arbete inte har utförts av Tesla i Tyskland som bilhandlaren sa. Någon har tidigare nämnt i tråden också att detta skulle vara orimligt.

Teslas anledning till att inte åtgärda det var att delarna inte var Tesla original. De bytte inte ens sommardäcken mot vinterdäcken som kördes upp idag eftersom fälgarna inte var original. Det lutar lite åt att sälja alla tredjepartsfälgar och endast köra originaldelar. En läxa lärd iallafall :)
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

bohgard85 skrev:
Jag är medveten om att det är ett arbete vi ska betala för så det var inte problemet. Fick meddelande från Tesla nu att de gjort en sammanställning av vilka delar de hittat på bilen som inte var original samt vilka komplikationer detta ger. Det visar att detta arbete inte har utförts av Tesla i Tyskland som bilhandlaren sa. Någon har tidigare nämnt i tråden också att detta skulle vara orimligt.

Teslas anledning till att inte åtgärda det var att delarna inte var Tesla original. De bytte inte ens sommardäcken mot vinterdäcken som kördes upp idag eftersom fälgarna inte var original. Det lutar lite åt att sälja alla tredjepartsfälgar och endast köra originaldelar. En läxa lärd iallafall :)
Jepp, så är det med Tesla, dom rör inget som är tredjepart. Därför jag blev väldigt förvånad när jag läste att Tesla skulle ha sänkt bilen, det faller lite på sin egen logik. Men de stag som antagligen är utbytta för att sänka bilen borde inte svar dyra att ersätta med orginalhöjdsstag. Det är några små metallarmar, som jag inte kan tänka mig kostar mer än några hundringar per stag. Ofta är faktiskt inte reservdelar särskilt dyra till Tesla, så länge de inte innehåller elektronik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av bohgard85 »

HelectriC skrev:
bohgard85 skrev:
Jag är medveten om att det är ett arbete vi ska betala för så det var inte problemet. Fick meddelande från Tesla nu att de gjort en sammanställning av vilka delar de hittat på bilen som inte var original samt vilka komplikationer detta ger. Det visar att detta arbete inte har utförts av Tesla i Tyskland som bilhandlaren sa. Någon har tidigare nämnt i tråden också att detta skulle vara orimligt.

Teslas anledning till att inte åtgärda det var att delarna inte var Tesla original. De bytte inte ens sommardäcken mot vinterdäcken som kördes upp idag eftersom fälgarna inte var original. Det lutar lite åt att sälja alla tredjepartsfälgar och endast köra originaldelar. En läxa lärd iallafall :)
Jepp, så är det med Tesla, dom rör inget som är tredjepart. Därför jag blev väldigt förvånad när jag läste att Tesla skulle ha sänkt bilen, det faller lite på sin egen logik. Men de stag som antagligen är utbytta för att sänka bilen borde inte svar dyra att ersätta med orginalhöjdsstag. Det är några små metallarmar, som jag inte kan tänka mig kostar mer än några hundringar per stag. Ofta är faktiskt inte reservdelar särskilt dyra till Tesla, så länge de inte innehåller elektronik.

Tror du att vi kan få det gjort hos en "vanligt" verkstad? Har de möjlighet att beställa Tesla originaldelar eller får vi göra det?
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

Vet faktiskt inte, men det borde ju inte vara omöjligt att beställa delarna, speciellt inte när du förklarar situationen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av 12man »

Kan du byta hjul på bilensjälv så kan du byta dessa metal armar också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vårt första besök på SC

Inlägg av HelectriC »

12man skrev:
Kan du byta hjul på bilensjälv så kan du byta dessa metal armar också
Nja, kanske inte så komplicerat, men att ge sig på byte av stag i upphängningen hade iaf jag överlåtit till någon som gjort det förr om man säger så. Det känns inte ok att börja pilla med sånt själv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar