Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av LarsL »

Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Smutt »

improwise skrev:
Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande :D
Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Bjelke »

Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Smutt skrev:
improwise skrev:
Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande :D
Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?
Tror detta är fel ställe för just den diskussionen :D
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

LarsL skrev:
Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Tja, det beror väl på hur många som anser att den är "fel". Helt klart finns det rätt många som av olika anledningar fortfarande köper bilar som helt eller delvis drivs av fossilt bränsle.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Bjelke skrev:
Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst :)
Även inkluderat fasta avskrivningar, kapitalkostnader och annat? Trodde att produktionen än så länge var för liten i förhållande till kostnaderna men har gärna fel.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Lessmog »

improwise skrev:
Bjelke skrev:
Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst :)
Även inkluderat fasta avskrivningar, kapitalkostnader och annat? Trodde att produktionen än så länge var för liten i förhållande till kostnaderna men har gärna fel.
Bokföring är nu inte min starka sida, men enligt envisa uppgifter räknar Tesla med "bruttomarginal" (vad nu det är) 25%+ på bilarna före M3. Sen går det åt stålar till fabriker, karosspressar, robotar, målerilinor, markanskaffning, utbyggnad av SuC, SeC och butiker, visnings- och lånebilar, utveckling och en massa annat som kan betraktas som investeringar, förutom formella avsättningar för garantier och leasing m m. Redan vintern 2013 var faktiskt biltillverkningen "cash flow positive", uppgavs det. Snart rusade aktien från ~35 till ~185 dollar. Nu görs väl 10-20 gånger fler bilar men TSLA står kring 350 och redovisar fortfarande förluster. Gör inte Amazon också det, investerar varenda cent?
:?
Hur var din ursprungliga fråga nu igen?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av iAkita »

Jag tror att andrahandsvärdet på Model S framöver kommer bero betydligt mer på hur den håller bortom garantitiden än på att Model 3 lanserats. För mig funkar det inte riktigt med Model 3 på grund av mina stora hundar, men jag har blivit övertygad om att det kanske skulle funka med Model S. Så om det inte börjar visa sig att det dyker upp problem med bilarnas drivlinor, laddsystem, eller andra komponenter som kostar tiotusentals kronor att ersätta, så blir det nog en begagnad Model S framför en ny Model 3 om prisskillnaden inte är för stor.

Nu har jag i och för sig ett väldigt specifikt problem som Model S löser men inte Model 3. Förutom det så tror jag även att det finns gott om människor som får upp ögonen för Tesla på grund av Model 3, men hellre tar begagnat än en ny bil av snik-modellen från samma märke. Lite som om många hellre köper begagnad Audi än ny Volkswagen, eller begagnad Volkswagen istället för ny Skoda. Dessutom skulle det kännas lite skönt att slippa betala de initiala hundratusentals kronorna i värdeminskning för en Model S...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar