Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Svenssons »

improwise skrev:
Dom hänvisar dock båda till siffror för Q2 som jag förmodar inte är påhittade, så utgår från att det släppts siffror redan innan kvartalsrapporten var klar. Men hur som helst, kanske kvittar för denna diskussion.
Det var siffran för antalet bilar som hade levererats som släpptes innan, inga ekonomiska siffror dock. Antalet bilar som hade levererats var också i princip före leveransstart för Model 3 och den större ökningen av antalet beställda Model S/X kom i juli, dvs efter det att artiklarna skrevs.

Marknaden sade också sitt efter kvartalsrapporten och det var inte direkt negativ reaktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Lessmog »

Hur som helst är det väl ännu en obesvarad fråga var alla dessa konkurrenter som "snart" ska vräka ut massor av Tesladödare hittar batterier så det räcker till att överrösta 100k+ MS+MX + x00k M3. De andras Gigafabriker kommer nog lika "snart" gissar jag. :?

Sensmoral: Utbudet av elbilar kommer inte på länge än att pressa ner andrahandsvärdet på Teslor, tror jag - bekymra dig inte för det.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Lessmog skrev:
Hur som helst är det väl ännu en obesvarad fråga var alla dessa konkurrenter som "snart" ska vräka ut massor av Tesladödare hittar batterier så det räcker till att överrösta 100k+ MS+MX + x00k M3. De andras Gigafabriker kommer nog lika "snart" gissar jag. :?
En högst relevant fråga som jag också funderat på inom den större frågan "När kommer det finnas några riktiga konkurrenter till Tesla?". Även om konkurrenterna har skala när det gäller vanliga bilar är det väl inget som säger att dom har det när det gäller elbilar även om dom så klart laddar för det. Nokia var väl världens största mobiltillverkare en gång i tiden men vad hjäpte det :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Mickep »

Beror också vilken tidsapekt man menar.
Min åsikt är att model 3 inte kommer påverka model s den närmaste året alls. (för att den finns helt enkelt inte tillgänglig, och de som inte orkar vänta på 3 hoppar över till s)
Längre fram när produktionen kommer igång är risken större för kannibalism, men då har nog ytterligare en modell kommit.(långt från alla som köper s skulle göra det om 3 fanns)
kommer det påverka andrahandsvärdet (när billigare bättre bilar kommer?) självklart, men frågan om det kommer påverka inköpspriset (det är mer intressant eftersom alla bilar sjunker i pris naturligt oftast kraftigt)
Jag tror att det finns plats för en något mindre lång-range bil på marknaden till ett länge pris.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Bjelke »

improwise skrev:
LarsL skrev:
När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...
Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iaf
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt :lol: )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här ;)
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
improwise skrev:
... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...
Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iaf
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt :lol: )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här ;)
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Någon kan vara unik som gör något så dåligt att ingen annan har gjort det förut. För mig är någon unik när denna gör något som inte gjorts förut. Spelar ingen roll om andra kan göra samma sak utan så länge som ingen annan gör samma sak så är det unikt.

Jag är övertygad att andra biltillverkare kan producera liknande bilar och bygga laddnätverk m.m. men så länge ingen gör det så är ju Tesla unika. Att Tesla sedan får fritt spelrum i flera år på en marknad med annars hög konkurrens kanske också är unikt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Bjelke skrev:
improwise skrev:
LarsL skrev:
När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...
Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iaf
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt :lol: )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här ;)
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Vad jag menar är att ibland kan det vara så att något är så pass svårt att göra av olika skäl att det tar flera år bara att kunna tillverka ett exemplar, typ en microprocessor eller liknande. Men i fallet med elbilar så har jag fått intrycket att det till största delen handlar om rätt beprövad och känd teknik, som dock används på ett nytt smart sätt av Tesla. Gissar att de flesta större biltillverkare skulle kunna bygga några enstaka exemplar av bilar rätt lika Teslan men att sen däremot gå från att tillverka några enstaka exemplar till att få igång en fungerande massproduktion är något helt annat, som väl inte annat Tesla bevisar iom Modell 3.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Lessmog »

improwise skrev:
Bjelke skrev:
improwise skrev:
LarsL skrev:
När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...
Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iaf
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt :lol: )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här ;)
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Vad jag menar är att ibland kan det vara så att något är så pass svårt att göra av olika skäl att det tar flera år bara att kunna tillverka ett exemplar, typ en microprocessor eller liknande. Men i fallet med elbilar så har jag fått intrycket att det till största delen handlar om rätt beprövad och känd teknik, som dock används på ett nytt smart sätt av Tesla. Gissar att de flesta större biltillverkare skulle kunna bygga några enstaka exemplar av bilar rätt lika Teslan men att sen däremot gå från att tillverka några enstaka exemplar till att få igång en fungerande massproduktion är något helt annat, som väl inte annat Tesla bevisar iom Modell 3.
Jag tror att nästan alla kraftigt underskattar svårigheterna. Även Tesla! Som trodde att den enkla vägen var att köpa glidare från Lotus (utan drivlina) och peta in eldrift, men slutade med att ändra varenda pinal i Roadstern.

Till Model S tog man ett radikalt grepp från tomt papper, med en mängd systematiska smarta lösningar i det fördolda, t ex att använda nakna celler utan överhettningsskydd och i stället lägga detta på modulnivå. Eftersom marknaden inte kunde enas om en laddstandard byggde man ett nätverk av sina egna SuC. Osv.

Dessutom har alla legacy-tillverkare det dödliga dilemmat att välja mellan långsam utrotning eller genast skrota det enda man är bra på och tjänar alla pengarna på, ICE, och samtidigt satsa alla skjortorna i garderoben på det nya, okända, med lånade pengar (mot vilken säkerhet?). VW som redan har pistolen mot pannan har möjligen chans att vända sin väldiga skuta, men alla inblandade stretar våldsamt emot.

Nu har vi dock lämnat ämnet, beg-priser, och ramlat ner bakom horisonten ... :P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av LarsL »

Så har det varit fram tills Tesla, automatisering och elbilens intågande på marknaden. Det har destruktivt tekniksprånget där gamla fördelar inte finns kvar och till och med kan vara en nackdel. Att det det läget ligga några år efter är totalt livsfarligt för ett företag.
För 5 årsedan gick det jättebra att bara vara bäst på serieproduktion, typ Toyota, nu krävs det teknisk spetskompetens inom helt nya områden. För 5 årsedan gick det knappt att skilja bilar åt. Konkurrensfördelar låg i små grejer som känslan i knappar eller materialvalen i instrumentpanelen. Nu finns det helt plötsligt en knivskarp linje mellan el och fossildrift, imorgon finns samma linje mellan fullt automatisering och manuellkörning. Någon som är intresserad av en elbil svänger inte helt plötsligt in och köper en fossil trots snygga knappar eller nått sånt.

Det här är också anledningen till att Tesla är det första nystartade bilföretaget i USA sen, ja typ hundra år(?). Innan tekniksprånget var det bara effektiv produktion som gällde. Det gick inte att sticka ut så mycket att kunder började köa efter ens bilar.
Men nu har vi en ny tid med nya regler. Och då går det inte att sitta som Mercedes och inte åtgärda en hygglig elbil som B-klassen. Att de inte fattade att den behövde snabbladdning? Att de inte gjorde den så bra de kunde genom att lägga in 36kWh batteri i den? Kommer de få ångra detta? Ja kanske...
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av LarsL »

Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Smutt »

improwise skrev:
Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande :D
Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Bjelke »

Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Smutt skrev:
improwise skrev:
Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande :D
Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?
Tror detta är fel ställe för just den diskussionen :D
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

LarsL skrev:
Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Tja, det beror väl på hur många som anser att den är "fel". Helt klart finns det rätt många som av olika anledningar fortfarande köper bilar som helt eller delvis drivs av fossilt bränsle.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av improwise »

Bjelke skrev:
Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst :)
Även inkluderat fasta avskrivningar, kapitalkostnader och annat? Trodde att produktionen än så länge var för liten i förhållande till kostnaderna men har gärna fel.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av Lessmog »

improwise skrev:
Bjelke skrev:
Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst :)
Även inkluderat fasta avskrivningar, kapitalkostnader och annat? Trodde att produktionen än så länge var för liten i förhållande till kostnaderna men har gärna fel.
Bokföring är nu inte min starka sida, men enligt envisa uppgifter räknar Tesla med "bruttomarginal" (vad nu det är) 25%+ på bilarna före M3. Sen går det åt stålar till fabriker, karosspressar, robotar, målerilinor, markanskaffning, utbyggnad av SuC, SeC och butiker, visnings- och lånebilar, utveckling och en massa annat som kan betraktas som investeringar, förutom formella avsättningar för garantier och leasing m m. Redan vintern 2013 var faktiskt biltillverkningen "cash flow positive", uppgavs det. Snart rusade aktien från ~35 till ~185 dollar. Nu görs väl 10-20 gånger fler bilar men TSLA står kring 350 och redovisar fortfarande förluster. Gör inte Amazon också det, investerar varenda cent?
:?
Hur var din ursprungliga fråga nu igen?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras

Inlägg av iAkita »

Jag tror att andrahandsvärdet på Model S framöver kommer bero betydligt mer på hur den håller bortom garantitiden än på att Model 3 lanserats. För mig funkar det inte riktigt med Model 3 på grund av mina stora hundar, men jag har blivit övertygad om att det kanske skulle funka med Model S. Så om det inte börjar visa sig att det dyker upp problem med bilarnas drivlinor, laddsystem, eller andra komponenter som kostar tiotusentals kronor att ersätta, så blir det nog en begagnad Model S framför en ny Model 3 om prisskillnaden inte är för stor.

Nu har jag i och för sig ett väldigt specifikt problem som Model S löser men inte Model 3. Förutom det så tror jag även att det finns gott om människor som får upp ögonen för Tesla på grund av Model 3, men hellre tar begagnat än en ny bil av snik-modellen från samma märke. Lite som om många hellre köper begagnad Audi än ny Volkswagen, eller begagnad Volkswagen istället för ny Skoda. Dessutom skulle det kännas lite skönt att slippa betala de initiala hundratusentals kronorna i värdeminskning för en Model S...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar