Vet inte riktigt vad det säger om andrahandsvärdet på Model S men glädjande om försäljningen av S håller i sig och det inte är "uppblåsta siffror" (t.ex. resultat av prissänkningar osv). Eller ja, det är väl så klart bra om det går bra i vilket fall som helst, men svårare dra några slutsatser av det om förutsättningarna ändrats jämfört med tidigareSvenssons skrev:Utfall hittills har dock varit det motsatta:improwise skrev:
http://ir.tesla.com/eventdetail.cfm?EventID=183722
http://ir.tesla.com/common/download/dow ... 017-2Q.pdf
Dollarfall kommer dock slå hårt på andrahandsvärdet på Model S/X i Europa.- So this is a very good sign. It should also be noted that one of our big concerns was that Model S, particularly, and Model X demand would suffer with the introduction of the Model 3. In fact, this has turned out to be the opposite situation. Model S and Model X demand increased with the release of Model 3. Jon, would you like to just elaborate on that? We did express this as a concern.
- Yes
- And it was a big concern, but it has turned out to be a pleasant surprise.
- Yes. I think that's right. Not only as Elon said, we expressed it is a concern. We had positive comps, both year-over-year and quarter-over-quarter in orders in the second quarter. But since then, orders have accelerated in July as we noted in our shareholder letter. And they've accelerated further since the hand-over event on Friday for the Model 3. So, it clearly shows that S and X as our flagship products have a strong position in the market and strong demand. And that's super encouraging that we've got a strong product lineup with three cars that are proving to be very popular in their individual segments.
Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Moderator: Redaktion
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Jo, fast dollarkursen är ju inte helt lätt att förutspå. Det finns ingen naturlag som säger att den kommer fortsätta gå ner. I så fall skulle den redan vara lägre.Svenssons skrev:Dollarfall kommer dock slå hårt på andrahandsvärdet på Model S/X i Europa.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Precis och jag säger inte att dollarfallet som varit sista halvåret men nu stannat av kommer fortsätta ner igen. Själv har jag dock tyckt att jag gjorde ett rätt bra köp i och med min Model X när jag sett att nypriset på Model X bara gått upp. Detta ändrades dock lite i och med att dollarkursen vände neråt. Insåg att jag lurat mig själv lite i och med höjd dollarkurs. Bara att inse att begagnade bilar sjunker i värde mot nya...Verdi skrev:Jo, fast dollarkursen är ju inte helt lätt att förutspå. Det finns ingen naturlag som säger att den kommer fortsätta gå ner. I så fall skulle den redan vara lägre.Svenssons skrev:Dollarfall kommer dock slå hårt på andrahandsvärdet på Model S/X i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Inför mer standardutrustning på S/X ihop med hyfsat höga tillvalspriser på 3 så går det nog att hålla ihop allt för Tesla.
Då väljer 3 kunderna till "några" viktiga tillval som ger bra lönsamhet för Tesla. De som funderar på "fullutrustade" bilar triggas upp på S/X nytt eller begagnat.
Då väljer 3 kunderna till "några" viktiga tillval som ger bra lönsamhet för Tesla. De som funderar på "fullutrustade" bilar triggas upp på S/X nytt eller begagnat.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tråden har glidit lite till att mer handla om Teslas och branschen framtid när tanken eg var just kring andrahandsvärdena på begagnade Tesla S när Model 3 lanseras. Antar att det är USA som får de första leveranserna av Model 3? Nån ide om när det realistiskt blir att leveranserna kommer igång med annat än enstaka bilar?
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Nästa kvartal lär det ju vara lite fler leveranser, bara 100 under augusti ju och runt 1300 i september.improwise skrev:Tråden har glidit lite till att mer handla om Teslas och branschen framtid när tanken eg var just kring andrahandsvärdena på begagnade Tesla S när Model 3 lanseras. Antar att det är USA som får de första leveranserna av Model 3? Nån ide om när det realistiskt blir att leveranserna kommer igång med annat än enstaka bilar?
Från kvartalsrapporten som jag länkade till tidigare:
http://ir.tesla.com/common/download/dow ... 017-2Q.pdfBased on our preparedness at this time, we are confident we can produce just over 1,500 vehicles in Q3, and achieve a run rate of 5,000 vehicles per week by the end of 2017. We also continue to plan on increasing Model 3 production to 10,000 vehicles per week at some point in 2018.
Beställningar av Model S/X har alltså ökat i USA i och med lanseringen och första leveranserna av Model 3.
Det är sannolikt övriga marknaden som kommer få se om sina modeller. För tillfället så ökar Tesla sin marknadsandel för lyxbilar genom ökad antal leveranser (+53%) på en annars stagnerad eller fallande marknad. Om man dessutom lägger till att Tesla tjänar 20-25% per Model S/X som säljs så ser det rätt ljust ut för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tycker alltid det är svårt att läsa igenom bolagens egna rapporter, mkt fikonspråk och lite "selektiv fakta" (knappast något unikt för just Tesla). Varken Bloomberg eller CNBC verkar inte lika övertygade:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... us-model-3
https://www.cnbc.com/2017/07/05/goldman ... sales.html
För ordningens skulle kan jag väl säga att jag inte har någon egen uppfattning kring vad som är rätt och fel, helt enkelt för att jag har för dålig koll själv.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... us-model-3
https://www.cnbc.com/2017/07/05/goldman ... sales.html
För ordningens skulle kan jag väl säga att jag inte har någon egen uppfattning kring vad som är rätt och fel, helt enkelt för att jag har för dålig koll själv.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
När 3 kan fås levererad med hyfsat kort varsel så blir ju den ett prisvärt alternativ till en begagnad S.
Å andra sidan så väcks nog "begäret efter mer" hos en del som börjat tänkt en 3 men ser att en begagnad S kanske är inom räckhåll, i kombination med lågt utbud av begagnade S.
Så det kommer att finnas faktorer som både trycker upp och trycker ner priset på en S.
Min gissning är att "intresseökningen för elbilar hos allmänheten" i kombination med det begränsade utbudet håller emot ev större prisfall.
Så en begagnad S håller sig nog ganska stabilt på ett "långsamt sluttande plan" även efter att 3 introducerats.
Å andra sidan så väcks nog "begäret efter mer" hos en del som börjat tänkt en 3 men ser att en begagnad S kanske är inom räckhåll, i kombination med lågt utbud av begagnade S.
Så det kommer att finnas faktorer som både trycker upp och trycker ner priset på en S.
Min gissning är att "intresseökningen för elbilar hos allmänheten" i kombination med det begränsade utbudet håller emot ev större prisfall.
Så en begagnad S håller sig nog ganska stabilt på ett "långsamt sluttande plan" även efter att 3 introducerats.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Kvartalsrapporten släpptes 2 augusti, bägge dessa artiklar är från 5 juli och varken Bloomberg eller CNBC har läst kvartalsrapporten. Det finns tydliga regler för hur fakta och data skall presenteras i kvartalsrapporter för börsnoterade bolag. Det går inte i dessa undvika uppgifter som man inte vill presentera.improwise skrev:Tycker alltid det är svårt att läsa igenom bolagens egna rapporter, mkt fikonspråk och lite "selektiv fakta" (knappast något unikt för just Tesla). Varken Bloomberg eller CNBC verkar inte lika övertygade:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... us-model-3
https://www.cnbc.com/2017/07/05/goldman ... sales.html
För ordningens skulle kan jag väl säga att jag inte har någon egen uppfattning kring vad som är rätt och fel, helt enkelt för att jag har för dålig koll själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Dom hänvisar dock båda till siffror för Q2 som jag förmodar inte är påhittade, så utgår från att det släppts siffror redan innan kvartalsrapporten var klar. Men hur som helst, kanske kvittar för denna diskussion.Svenssons skrev:Kvartalsrapporten släpptes 2 augusti, bägge dessa artiklar är från 5 juli och varken Bloomberg eller CNBC har läst kvartalsrapporten. Det finns tydliga regler för hur fakta och data skall presenteras i kvartalsrapporter för börsnoterade bolag. Det går inte i dessa undvika uppgifter som man inte vill presentera.improwise skrev:Tycker alltid det är svårt att läsa igenom bolagens egna rapporter, mkt fikonspråk och lite "selektiv fakta" (knappast något unikt för just Tesla). Varken Bloomberg eller CNBC verkar inte lika övertygade:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... us-model-3
https://www.cnbc.com/2017/07/05/goldman ... sales.html
För ordningens skulle kan jag väl säga att jag inte har någon egen uppfattning kring vad som är rätt och fel, helt enkelt för att jag har för dålig koll själv.
Här är en klart mer positiv artikel dock:
http://www.investopedia.com/news/tesla- ... s-decline/
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Det var siffran för antalet bilar som hade levererats som släpptes innan, inga ekonomiska siffror dock. Antalet bilar som hade levererats var också i princip före leveransstart för Model 3 och den större ökningen av antalet beställda Model S/X kom i juli, dvs efter det att artiklarna skrevs.improwise skrev:Dom hänvisar dock båda till siffror för Q2 som jag förmodar inte är påhittade, så utgår från att det släppts siffror redan innan kvartalsrapporten var klar. Men hur som helst, kanske kvittar för denna diskussion.
Marknaden sade också sitt efter kvartalsrapporten och det var inte direkt negativ reaktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Hur som helst är det väl ännu en obesvarad fråga var alla dessa konkurrenter som "snart" ska vräka ut massor av Tesladödare hittar batterier så det räcker till att överrösta 100k+ MS+MX + x00k M3. De andras Gigafabriker kommer nog lika "snart" gissar jag.
Sensmoral: Utbudet av elbilar kommer inte på länge än att pressa ner andrahandsvärdet på Teslor, tror jag - bekymra dig inte för det.
Sensmoral: Utbudet av elbilar kommer inte på länge än att pressa ner andrahandsvärdet på Teslor, tror jag - bekymra dig inte för det.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
En högst relevant fråga som jag också funderat på inom den större frågan "När kommer det finnas några riktiga konkurrenter till Tesla?". Även om konkurrenterna har skala när det gäller vanliga bilar är det väl inget som säger att dom har det när det gäller elbilar även om dom så klart laddar för det. Nokia var väl världens största mobiltillverkare en gång i tiden men vad hjäpte detLessmog skrev:Hur som helst är det väl ännu en obesvarad fråga var alla dessa konkurrenter som "snart" ska vräka ut massor av Tesladödare hittar batterier så det räcker till att överrösta 100k+ MS+MX + x00k M3. De andras Gigafabriker kommer nog lika "snart" gissar jag.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Beror också vilken tidsapekt man menar.
Min åsikt är att model 3 inte kommer påverka model s den närmaste året alls. (för att den finns helt enkelt inte tillgänglig, och de som inte orkar vänta på 3 hoppar över till s)
Längre fram när produktionen kommer igång är risken större för kannibalism, men då har nog ytterligare en modell kommit.(långt från alla som köper s skulle göra det om 3 fanns)
kommer det påverka andrahandsvärdet (när billigare bättre bilar kommer?) självklart, men frågan om det kommer påverka inköpspriset (det är mer intressant eftersom alla bilar sjunker i pris naturligt oftast kraftigt)
Jag tror att det finns plats för en något mindre lång-range bil på marknaden till ett länge pris.
Min åsikt är att model 3 inte kommer påverka model s den närmaste året alls. (för att den finns helt enkelt inte tillgänglig, och de som inte orkar vänta på 3 hoppar över till s)
Längre fram när produktionen kommer igång är risken större för kannibalism, men då har nog ytterligare en modell kommit.(långt från alla som köper s skulle göra det om 3 fanns)
kommer det påverka andrahandsvärdet (när billigare bättre bilar kommer?) självklart, men frågan om det kommer påverka inköpspriset (det är mer intressant eftersom alla bilar sjunker i pris naturligt oftast kraftigt)
Jag tror att det finns plats för en något mindre lång-range bil på marknaden till ett länge pris.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iafimprowise skrev:... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...LarsL skrev:När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Någon kan vara unik som gör något så dåligt att ingen annan har gjort det förut. För mig är någon unik när denna gör något som inte gjorts förut. Spelar ingen roll om andra kan göra samma sak utan så länge som ingen annan gör samma sak så är det unikt.Bjelke skrev:Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iafimprowise skrev:... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Jag är övertygad att andra biltillverkare kan producera liknande bilar och bygga laddnätverk m.m. men så länge ingen gör det så är ju Tesla unika. Att Tesla sedan får fritt spelrum i flera år på en marknad med annars hög konkurrens kanske också är unikt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Vad jag menar är att ibland kan det vara så att något är så pass svårt att göra av olika skäl att det tar flera år bara att kunna tillverka ett exemplar, typ en microprocessor eller liknande. Men i fallet med elbilar så har jag fått intrycket att det till största delen handlar om rätt beprövad och känd teknik, som dock används på ett nytt smart sätt av Tesla. Gissar att de flesta större biltillverkare skulle kunna bygga några enstaka exemplar av bilar rätt lika Teslan men att sen däremot gå från att tillverka några enstaka exemplar till att få igång en fungerande massproduktion är något helt annat, som väl inte annat Tesla bevisar iom Modell 3.Bjelke skrev:Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iafimprowise skrev:... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...LarsL skrev:När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Jag tror att nästan alla kraftigt underskattar svårigheterna. Även Tesla! Som trodde att den enkla vägen var att köpa glidare från Lotus (utan drivlina) och peta in eldrift, men slutade med att ändra varenda pinal i Roadstern.improwise skrev:Vad jag menar är att ibland kan det vara så att något är så pass svårt att göra av olika skäl att det tar flera år bara att kunna tillverka ett exemplar, typ en microprocessor eller liknande. Men i fallet med elbilar så har jag fått intrycket att det till största delen handlar om rätt beprövad och känd teknik, som dock används på ett nytt smart sätt av Tesla. Gissar att de flesta större biltillverkare skulle kunna bygga några enstaka exemplar av bilar rätt lika Teslan men att sen däremot gå från att tillverka några enstaka exemplar till att få igång en fungerande massproduktion är något helt annat, som väl inte annat Tesla bevisar iom Modell 3.Bjelke skrev:Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iafimprowise skrev:... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...LarsL skrev:När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt )
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Till Model S tog man ett radikalt grepp från tomt papper, med en mängd systematiska smarta lösningar i det fördolda, t ex att använda nakna celler utan överhettningsskydd och i stället lägga detta på modulnivå. Eftersom marknaden inte kunde enas om en laddstandard byggde man ett nätverk av sina egna SuC. Osv.
Dessutom har alla legacy-tillverkare det dödliga dilemmat att välja mellan långsam utrotning eller genast skrota det enda man är bra på och tjänar alla pengarna på, ICE, och samtidigt satsa alla skjortorna i garderoben på det nya, okända, med lånade pengar (mot vilken säkerhet?). VW som redan har pistolen mot pannan har möjligen chans att vända sin väldiga skuta, men alla inblandade stretar våldsamt emot.
Nu har vi dock lämnat ämnet, beg-priser, och ramlat ner bakom horisonten ...
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Så har det varit fram tills Tesla, automatisering och elbilens intågande på marknaden. Det har destruktivt tekniksprånget där gamla fördelar inte finns kvar och till och med kan vara en nackdel. Att det det läget ligga några år efter är totalt livsfarligt för ett företag.
För 5 årsedan gick det jättebra att bara vara bäst på serieproduktion, typ Toyota, nu krävs det teknisk spetskompetens inom helt nya områden. För 5 årsedan gick det knappt att skilja bilar åt. Konkurrensfördelar låg i små grejer som känslan i knappar eller materialvalen i instrumentpanelen. Nu finns det helt plötsligt en knivskarp linje mellan el och fossildrift, imorgon finns samma linje mellan fullt automatisering och manuellkörning. Någon som är intresserad av en elbil svänger inte helt plötsligt in och köper en fossil trots snygga knappar eller nått sånt.
Det här är också anledningen till att Tesla är det första nystartade bilföretaget i USA sen, ja typ hundra år(?). Innan tekniksprånget var det bara effektiv produktion som gällde. Det gick inte att sticka ut så mycket att kunder började köa efter ens bilar.
Men nu har vi en ny tid med nya regler. Och då går det inte att sitta som Mercedes och inte åtgärda en hygglig elbil som B-klassen. Att de inte fattade att den behövde snabbladdning? Att de inte gjorde den så bra de kunde genom att lägga in 36kWh batteri i den? Kommer de få ångra detta? Ja kanske...
För 5 årsedan gick det jättebra att bara vara bäst på serieproduktion, typ Toyota, nu krävs det teknisk spetskompetens inom helt nya områden. För 5 årsedan gick det knappt att skilja bilar åt. Konkurrensfördelar låg i små grejer som känslan i knappar eller materialvalen i instrumentpanelen. Nu finns det helt plötsligt en knivskarp linje mellan el och fossildrift, imorgon finns samma linje mellan fullt automatisering och manuellkörning. Någon som är intresserad av en elbil svänger inte helt plötsligt in och köper en fossil trots snygga knappar eller nått sånt.
Det här är också anledningen till att Tesla är det första nystartade bilföretaget i USA sen, ja typ hundra år(?). Innan tekniksprånget var det bara effektiv produktion som gällde. Det gick inte att sticka ut så mycket att kunder började köa efter ens bilar.
Men nu har vi en ny tid med nya regler. Och då går det inte att sitta som Mercedes och inte åtgärda en hygglig elbil som B-klassen. Att de inte fattade att den behövde snabbladdning? Att de inte gjorde den så bra de kunde genom att lägga in 36kWh batteri i den? Kommer de få ångra detta? Ja kanske...
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?improwise skrev:Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tesla går oxo med vinst men väljer att investera stort så att det totalt sett ser ut som att dom inte går med vinst, men
på själva biltillverkningen gör dom vinst
på själva biltillverkningen gör dom vinst
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tror detta är fel ställe för just den diskussionenSmutt skrev:Varför skulle nån som köpte en betydligt billigare bil vara mindre förstående?improwise skrev:Fast effektiv produktion är nog lika viktigt idag som tidigare. Om jag inte missminner mig så går Toyota, BMW osv med vinst vilket väl inte Tesla gör vilket inte är oviktigt i sammanhanget. Sen är det lite skillnad att ha några miljoner fordon i trafik som ska kunna servas, få reservdelar osv under lång tid. Om typ 100 000 svenskar köper Model 3 och sen får vänta 8 månader på att få en tid på verkstaden så blir det nog genast rätt livat. Därmed inte sagt att det behöver gå så, men det är en del utmaningar med att hantera en massproduktion förutom själva tillverkningen. Speciellt om kommande köpare kanske inte är lika "förstående" som nuvarande
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tja, det beror väl på hur många som anser att den är "fel". Helt klart finns det rätt många som av olika anledningar fortfarande köper bilar som helt eller delvis drivs av fossilt bränsle.LarsL skrev:Spelar ingen roll hur effektiv din produktion är om du producerar fel produkt.