Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Moderator: Redaktion
Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Funderar lite på detta med restvärde för Model S när väl Model 3 lanseras (på riktigt).
Är det inte rätt rimligt att restvärdet på Model S då lär falla betydligt? Sett till att konkurrensen inom elbilar rimligtvis kommer bli klart tuffare inom 1-2 år så kan knappast Tesla begränsa Model 3 allt för mycket för dom kommer många köpa något annat och varför ska folk då hellre köpa en begagnad Model S än en ny Model 3? Saker som gratis laddning osv lär rimligtvis ha ytterst marginell påverkan i förhållande till priserna för själva bilen.
Har fått intrycket att Model S idag säljer mycket trots sitt höga pris på att Tesla i princip har (eller iaf har haft) monopol på "bra elbilar" och därför får dom som vill ha en sådan betala vad det kostar. Men att det lär bli svårare att kränga samma bil 2019 för samma pris om man inte kan peka på något den gör mycket bättre än bilar för halva priset. Och även för de som verkligen vill ha en Tesla så finns Model 3 alternativet som förmodligen största konkurrenten.
Gissningsvis lär väl Tesla då lansera en riktig "lyxbil" och ta bättre betalt för den, men får då känslan av att den måste ha mer "lyx" än nuvarande Model S, som jag fått för mig inte riktigt är "ultrapremium" förutom drivlina och mjukvara. Och frågan är om marknaden finns för en bil som gör 0-100 på 0,1 sekunder typ när de vanliga bara gör det på typ 2 sekunder
Vad tror ni?
Är det inte rätt rimligt att restvärdet på Model S då lär falla betydligt? Sett till att konkurrensen inom elbilar rimligtvis kommer bli klart tuffare inom 1-2 år så kan knappast Tesla begränsa Model 3 allt för mycket för dom kommer många köpa något annat och varför ska folk då hellre köpa en begagnad Model S än en ny Model 3? Saker som gratis laddning osv lär rimligtvis ha ytterst marginell påverkan i förhållande till priserna för själva bilen.
Har fått intrycket att Model S idag säljer mycket trots sitt höga pris på att Tesla i princip har (eller iaf har haft) monopol på "bra elbilar" och därför får dom som vill ha en sådan betala vad det kostar. Men att det lär bli svårare att kränga samma bil 2019 för samma pris om man inte kan peka på något den gör mycket bättre än bilar för halva priset. Och även för de som verkligen vill ha en Tesla så finns Model 3 alternativet som förmodligen största konkurrenten.
Gissningsvis lär väl Tesla då lansera en riktig "lyxbil" och ta bättre betalt för den, men får då känslan av att den måste ha mer "lyx" än nuvarande Model S, som jag fått för mig inte riktigt är "ultrapremium" förutom drivlina och mjukvara. Och frågan är om marknaden finns för en bil som gör 0-100 på 0,1 sekunder typ när de vanliga bara gör det på typ 2 sekunder
Vad tror ni?
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tror inte att restvärdet på Model S kommer att påverkas. Tror dock att restvärdet på BMW 3-serie, Audi A4 m.fl. kommer att påverkas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Det är ju bara att kolla på BMW, AUDI mm, Dom har både dyra och billiga bilar. Restvärdet har inte sjunkit pga att de har billiga bilar. Man får vad man betalar för.improwise skrev:Funderar lite på detta med restvärde för Model S när väl Model 3 lanseras (på riktigt).
Är det inte rätt rimligt att restvärdet på Model S då lär falla betydligt? Sett till att konkurrensen inom elbilar rimligtvis kommer bli klart tuffare inom 1-2 år så kan knappast Tesla begränsa Model 3 allt för mycket för dom kommer många köpa något annat och varför ska folk då hellre köpa en begagnad Model S än en ny Model 3? Saker som gratis laddning osv lär rimligtvis ha ytterst marginell påverkan i förhållande till priserna för själva bilen.
Har fått intrycket att Model S idag säljer mycket trots sitt höga pris på att Tesla i princip har (eller iaf har haft) monopol på "bra elbilar" och därför får dom som vill ha en sådan betala vad det kostar. Men att det lär bli svårare att kränga samma bil 2019 för samma pris om man inte kan peka på något den gör mycket bättre än bilar för halva priset. Och även för de som verkligen vill ha en Tesla så finns Model 3 alternativet som förmodligen största konkurrenten.
Gissningsvis lär väl Tesla då lansera en riktig "lyxbil" och ta bättre betalt för den, men får då känslan av att den måste ha mer "lyx" än nuvarande Model S, som jag fått för mig inte riktigt är "ultrapremium" förutom drivlina och mjukvara. Och frågan är om marknaden finns för en bil som gör 0-100 på 0,1 sekunder typ när de vanliga bara gör det på typ 2 sekunder
Vad tror ni?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Förstår inte frågan. Vad menar du med restvärde ? Termen används ju mest för att beskriva vad du kan köpa bilen för efter ett antal års avbetalning. Det har inget med det faktiska andrahandsvärdet att göra. Restvärdet är ju inte samma sak som andrahandsvärdet.
Tesla S och X är stora premiumbilar, vilket t.ex. modell 3 inte är. Tror inte du hittar en bil för halva priset som ger samma eller bättre "premium" upplevelse.
Andrahandsvärdet kommer förstås att vara beroende av vad som finns på marknaden den dagen man ska sälja sin Tesla. Än finns typ ingenting.
Tesla S och X är stora premiumbilar, vilket t.ex. modell 3 inte är. Tror inte du hittar en bil för halva priset som ger samma eller bättre "premium" upplevelse.
Andrahandsvärdet kommer förstås att vara beroende av vad som finns på marknaden den dagen man ska sälja sin Tesla. Än finns typ ingenting.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Fast är det inte så i Teslas fall att det snarare är den dyra tillverkningskostnaden som avgör priset? Som jag förstått det skulle priserna eg varit ännu högre för att varje bil totalt sett skulle gett vinst.Kulingen skrev:Det är ju bara att kolla på BMW, AUDI mm, Dom har både dyra och billiga bilar. Restvärdet har inte sjunkit pga att de har billiga bilar. Man får vad man betalar för.improwise skrev:Funderar lite på detta med restvärde för Model S när väl Model 3 lanseras (på riktigt).
Är det inte rätt rimligt att restvärdet på Model S då lär falla betydligt? Sett till att konkurrensen inom elbilar rimligtvis kommer bli klart tuffare inom 1-2 år så kan knappast Tesla begränsa Model 3 allt för mycket för dom kommer många köpa något annat och varför ska folk då hellre köpa en begagnad Model S än en ny Model 3? Saker som gratis laddning osv lär rimligtvis ha ytterst marginell påverkan i förhållande till priserna för själva bilen.
Har fått intrycket att Model S idag säljer mycket trots sitt höga pris på att Tesla i princip har (eller iaf har haft) monopol på "bra elbilar" och därför får dom som vill ha en sådan betala vad det kostar. Men att det lär bli svårare att kränga samma bil 2019 för samma pris om man inte kan peka på något den gör mycket bättre än bilar för halva priset. Och även för de som verkligen vill ha en Tesla så finns Model 3 alternativet som förmodligen största konkurrenten.
Gissningsvis lär väl Tesla då lansera en riktig "lyxbil" och ta bättre betalt för den, men får då känslan av att den måste ha mer "lyx" än nuvarande Model S, som jag fått för mig inte riktigt är "ultrapremium" förutom drivlina och mjukvara. Och frågan är om marknaden finns för en bil som gör 0-100 på 0,1 sekunder typ när de vanliga bara gör det på typ 2 sekunder
Vad tror ni?
Alla etablerade bilmärken som funnits med ett tag har så klart produkter i olika prissegment som man jobbat in under lång tid men för Tesla som en hyfsat ny tillverkare har man den processen framför sig. Tvivlar inte på att Tesla kommer gå samma väg, men frågan i detts fall är dock specifikt gällande restvärdena på Model S.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Absolut, det är väl egentligen andrahandsvärdet jag menar. Men jag var väl mentalt inne på detts med att Tesla bestämt sig för att slopa garanterade restvärden ung samtidigt som Model 3 lanserades på riktigt eller vad man nu ska kalla det och vad det kan bero på.Gustafsson skrev:Förstår inte frågan. Vad menar du med restvärde ? Termen används ju mest för att beskriva vad du kan köpa bilen för efter ett antal års avbetalning. Det har inget med det faktiska andrahandsvärdet att göra. Restvärdet är ju inte samma sak som andrahandsvärdet.
Tesla S och X är stora premiumbilar, vilket t.ex. modell 3 inte är. Tror inte du hittar en bil för halva priset som ger samma eller bättre "premium" upplevelse.
Andrahandsvärdet kommer förstås att vara beroende av vad som finns på marknaden den dagen man ska sälja sin Tesla. Än finns typ ingenting.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Därför att? Säger inte att du har fel men vill gärna veta hur du resonerarSvenssons skrev:Tror inte att restvärdet på Model S kommer att påverkas. Tror dock att restvärdet på BMW 3-serie, Audi A4 m.fl. kommer att påverkas.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Fattar dock inte hur någon kan garantera ett restvärde?!?!
Vanliga fosilbilar beror det ju på hur långt motorn gått och hur man har skött bilen, ska det vara ett garanterat värde så behöver ju bilföretagen ta in dessa pengar på folk som sköter sina bilar och stöttar dom som missköter bilar. Jag tycker nog det verkar bättre om det inte finns något garanterat värde. Ger dom för lite pengar så är det ju bara att köpa ut den.
Vanliga fosilbilar beror det ju på hur långt motorn gått och hur man har skött bilen, ska det vara ett garanterat värde så behöver ju bilföretagen ta in dessa pengar på folk som sköter sina bilar och stöttar dom som missköter bilar. Jag tycker nog det verkar bättre om det inte finns något garanterat värde. Ger dom för lite pengar så är det ju bara att köpa ut den.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Var det inte just det Tesla gjorde fram till nyligen eller har jag missförstått?Kulingen skrev:Fattar dock inte hur någon kan garantera ett restvärde?!?!
Vanliga fosilbilar beror det ju på hur långt motorn gått och hur man har skött bilen, ska det vara ett garanterat värde så behöver ju bilföretagen ta in dessa pengar på folk som sköter sina bilar och stöttar dom som missköter bilar. Jag tycker nog det verkar bättre om det inte finns något garanterat värde. Ger dom för lite pengar så är det ju bara att köpa ut den.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Jo, men jag fattar inte hur andra kan garantera ett restvärde? Missköter man bilen så ska man ju inte få lika mycket som alla andra. Då är ju de som sköter sina bilar som blir förlorarna.improwise skrev:Var det inte just det Tesla gjorde fram till nyligen eller har jag missförstått?Kulingen skrev:Fattar dock inte hur någon kan garantera ett restvärde?!?!
Vanliga fosilbilar beror det ju på hur långt motorn gått och hur man har skött bilen, ska det vara ett garanterat värde så behöver ju bilföretagen ta in dessa pengar på folk som sköter sina bilar och stöttar dom som missköter bilar. Jag tycker nog det verkar bättre om det inte finns något garanterat värde. Ger dom för lite pengar så är det ju bara att köpa ut den.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
För att få ut det garanterade restvärdet måste du t ex serva bilen enligt plan. Och du får väl knappast ut det om bilen inte är i normalt skick eller bättre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Självklart kommer priserna på elbilar att sjunka.
Det är bara naturligt. Det kan man tycka olika om, men om 3 år kommer utbudet på marknaden att se olika ut än idag. Och det kommer att påverka prisbilden i mitt tycke positivt. Hur snabbt priserna faller har nog till stor del att göra med den tekniska utvecklingen och hur ekonomin i tillverkningen ser ut (halva värdet på 3 år?)
Det är bara naturligt. Det kan man tycka olika om, men om 3 år kommer utbudet på marknaden att se olika ut än idag. Och det kommer att påverka prisbilden i mitt tycke positivt. Hur snabbt priserna faller har nog till stor del att göra med den tekniska utvecklingen och hur ekonomin i tillverkningen ser ut (halva värdet på 3 år?)
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Tror Restvärde på Tesla och övriga elbilar kommer skilja sig åt i % pga Teslas Beg bilar kommer tillräckligt långt för dom flesta och många av dom Laddar GRATISMickep skrev:Självklart kommer priserna på elbilar att sjunka.
Det är bara naturligt. Det kan man tycka olika om, men om 3 år kommer utbudet på marknaden att se olika ut än idag. Och det kommer att påverka prisbilden i mitt tycke positivt. Hur snabbt priserna faller har nog till stor del att göra med den tekniska utvecklingen och hur ekonomin i tillverkningen ser ut (halva värdet på 3 år?)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Det kanske kommer fler bilar att välja på, men det kan ju också hända att efterfrågan skjuter iväg uppåt när gemene man får upp ögonen och vill köpa elbil. Då kan det till och med bli ännu högre andrahandsvärden, om produktionen inte stiger lika snabbt som efterfrågan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Det kommer inte att finnas väldigt många S eller X på marknaden, de är inga bilar för den breda massan. Aluminiumkarossen, drivlinan och OTA gör sannolikt att livslängden på bilarna kommer att bli mycket lång. Låga driftskostnader dessutom. Jag tror inte att många bilar kommer att skrotas pga ålder, så de kommer att bli mer och mer prisvärda med tiden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Det beror ju på om man köper en Model S/X för att det är en elbil eller för att det är en bil som fyller fler behov. Men visst, andrahandsvärdet påverkas säkert en del. Tror dock inte du kan gå in och köpa en Model 3 med rimlig väntetid på bra många år än dock.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Ja, det är så jag resonerar också. Samt att jag när jag kollar på Tesla sida över Model S vs Model 3 ser rätt få saker som jag tror de flesta vill betala för att få i en Model S. En miljon är trots allt rätt mycket pengar för dom flesta, och gissningsvis skulle få företag (utgår ifrån att de flesta som säljs är tjänstebilar) tillåta så dyra inköp om det fanns miljöbilar som ur miljösynpunkt är lika bra fast till ett mycket lägre pris. Borde väl även kunna vara så att priserna på Model S helt enkelt sänks, då jag gissar att det är tillverkningskostnaden som främst ligger bakom dagens pris, snarare än att Tesla egentligen försökt positionera bilen som en lyxbil. Och skulle nypriset på Model S sänkas så lär rimligtvis andrahandsvärdet sänkas med lika mycket.Mickep skrev:Självklart kommer priserna på elbilar att sjunka.
Det är bara naturligt. Det kan man tycka olika om, men om 3 år kommer utbudet på marknaden att se olika ut än idag. Och det kommer att påverka prisbilden i mitt tycke positivt. Hur snabbt priserna faller har nog till stor del att göra med den tekniska utvecklingen och hur ekonomin i tillverkningen ser ut (halva värdet på 3 år?)
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Fast det bygger väl på att inte andra tillverkare lyckas få till elbilar med liknande räckvidd? Gratis laddning är så klart ett plus, men rimligtvis måste den faktiska kostnaden för elen vara rätt blygsam jämfört med skillnaden i pris. Teslas laddnätverk däremot lär kunna göra en skillnad tills allmän infrastruktur är utbyggd, men den har rimligtvis Model 3 tillgång till också.Smutt skrev:Tror Restvärde på Tesla och övriga elbilar kommer skilja sig åt i % pga Teslas Beg bilar kommer tillräckligt långt för dom flesta och många av dom Laddar GRATISMickep skrev:Självklart kommer priserna på elbilar att sjunka.
Det är bara naturligt. Det kan man tycka olika om, men om 3 år kommer utbudet på marknaden att se olika ut än idag. Och det kommer att påverka prisbilden i mitt tycke positivt. Hur snabbt priserna faller har nog till stor del att göra med den tekniska utvecklingen och hur ekonomin i tillverkningen ser ut (halva värdet på 3 år?)
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Men är det någon skillnad mot Model 3?Gustafsson skrev:Det kommer inte att finnas väldigt många S eller X på marknaden, de är inga bilar för den breda massan. Aluminiumkarossen, drivlinan och OTA gör sannolikt att livslängden på bilarna kommer att bli mycket lång. Låga driftskostnader dessutom. Jag tror inte att många bilar kommer att skrotas pga ålder, så de kommer att bli mer och mer prisvärda med tiden.
Kan tänka mig att Tesla hamnar i ett besvärligt läge, där man själv inte vill att Model 3 ska konkurrera för mkt med sina premiummodeller, men samtidigt inte vill att Model 3 ska framstå som sämre än konkurrerande bilar från andra märken. Då kan jag tänka mig att man, om man hamnar i det valet, väljer att piffa upp Models 3 samt kommande modeller av premiumbilarna. Men det är en ren gissning från min sida, till viss del baserad på tidigare erfarenheter från andra liknande teknikutvecklingar (smartphones, platt TV osv).
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Absolut, det kan gå åt flera olika håll, lite svårt att sia om helt klart. Så länge Tesla kontrollerar marknaden så att säga kan dom förmodligen hantera ekvationen rätt bra men sen beror det väl mycket på när övriga aktörer kommer ut med elbilar som är jämförbara. Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika. När det gäller övriga aspekter av bilbyggande så kan man nog anta att övriga större biltillverkare har rätt bra koll på det, och finansiellt är dom väl ljusår före, dvs har helt enkelt mer pengar. Fast det hade väl iof Nokia också när iPhone lanserades osvLarsL skrev:När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
Om sen Tesla sänker priset på Model S (eller motsvarande) när tillverkningskostnaderna sjunker så blir det så klart en rätt stor påverkan, Tesla vill väl värna om befintliga kunder men samtidigt lär man vilja sälja så många bilar som möjligt också för att få ekonomin under kontroll. Typen Model 3 för 450 000 kr och en Model S (eller någon ersättare) för 750 000 kr.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Med restvärdet tänkte jag också på andrahandsvärdet så mitt inlägg skall ses från det. Model 3:s konkurrenter är ju inte Model S/X, bilar som kostar 2-3 gånger så mycket och är större. Konkurrenterna är istället motsvarande bilar i samma klass och storlek, dvs BMW 3-serien, Audi A4 osv. När folk börjar göra ekonomiska beräkningar på totalpriset för ny bil och inser att en Tesla Model 3 är billigare att köpa än motsvarande avgasbil så kommer de hellre välja en Model 3. Bilen de ersätter och som alltså hamnar på begagnatmarknaden kommer troligtvis vara en liknande bil i storlek och klass, dvs en avgasbil som i nypris kostade 300-400 tkr.improwise skrev:Därför att? Säger inte att du har fel men vill gärna veta hur du resonerarSvenssons skrev:Tror inte att restvärdet på Model S kommer att påverkas. Tror dock att restvärdet på BMW 3-serie, Audi A4 m.fl. kommer att påverkas.
Det lär inte bli någon anstormning av Model S på begagnatmarknaden när Model 3 kommer ut, dels för att det är en annan klass (större, sportigare och mer premium) och dels för att intresset för Tesla snarare kommer öka än minska i och med fler modeller.
Lägg till detta att avgasbilar portas från städer och beläggs med restriktioner/skatter. Framtiden ser inte ljus ut för avgasbilarna, ser helt enkelt ut som att de rökande bilarna är rökta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Jo fast det kommer ju ta ett tag. Det kommer inte finnas obegränsad tillgång på Model 3. Det är stora volymer som ska ersättas.Svenssons skrev:Med restvärdet tänkte jag också på andrahandsvärdet så mitt inlägg skall ses från det. Model 3:s konkurrenter är ju inte Model S/X, bilar som kostar 2-3 gånger så mycket och är större. Konkurrenterna är istället motsvarande bilar i samma klass och storlek, dvs BMW 3-serien, Audi A4 osv. När folk börjar göra ekonomiska beräkningar på totalpriset för ny bil och inser att en Tesla Model 3 är billigare att köpa än motsvarande avgasbil så kommer de hellre välja en Model 3. Bilen de ersätter och som alltså hamnar på begagnatmarknaden kommer troligtvis vara en liknande bil i storlek och klass, dvs en avgasbil som i nypris kostade 300-400 tkr.improwise skrev:Därför att? Säger inte att du har fel men vill gärna veta hur du resonerarSvenssons skrev:Tror inte att restvärdet på Model S kommer att påverkas. Tror dock att restvärdet på BMW 3-serie, Audi A4 m.fl. kommer att påverkas.
Det lär inte bli någon anstormning av Model S på begagnatmarknaden när Model 3 kommer ut, dels för att det är en annan klass (större, sportigare och mer premium) och dels för att intresset för Tesla snarare kommer öka än minska i och med fler modeller.
Lägg till detta att avgasbilar portas från städer och beläggs med restriktioner/skatter. Framtiden ser inte ljus ut för avgasbilarna, ser helt enkelt ut som att de rökande bilarna är rökta.
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Svenssons skrev:Med restvärdet tänkte jag också på andrahandsvärdet så mitt inlägg skall ses från det. Model 3:s konkurrenter är ju inte Model S/X, bilar som kostar 2-3 gånger så mycket och är större. Konkurrenterna är istället motsvarande bilar i samma klass och storlek, dvs BMW 3-serien, Audi A4 osv. När folk börjar göra ekonomiska beräkningar på totalpriset för ny bil och inser att en Tesla Model 3 är billigare att köpa än motsvarande avgasbil så kommer de hellre välja en Model 3. Bilen de ersätter och som alltså hamnar på begagnatmarknaden kommer troligtvis vara en liknande bil i storlek och klass, dvs en avgasbil som i nypris kostade 300-400 tkr.improwise skrev:Därför att? Säger inte att du har fel men vill gärna veta hur du resonerarSvenssons skrev:Tror inte att restvärdet på Model S kommer att påverkas. Tror dock att restvärdet på BMW 3-serie, Audi A4 m.fl. kommer att påverkas.
Det lär inte bli någon anstormning av Model S på begagnatmarknaden när Model 3 kommer ut, dels för att det är en annan klass (större, sportigare och mer premium) och dels för att intresset för Tesla snarare kommer öka än minska i och med fler modeller.
Lägg till detta att avgasbilar portas från städer och beläggs med restriktioner/skatter. Framtiden ser inte ljus ut för avgasbilarna, ser helt enkelt ut som att de rökande bilarna är rökta.
Fast att Model 3 inte konkurrerar med Model S vet jag inte om jag håller med om, förutom för de rena prestandaversionerna av Model S. Jag överväger att köpa en Model S75 men fanns det en Model 3 att köpa för halva priset är jag väldigt tveksam till om jag skulle se ett mervärde på en halv miljon för Model S. Om jag jobbade som kringresande säljare eller något annat där jag verkligen åkte mycket bil kanske det skulle vara annorlunda. Det är så klart min personliga åsikt och var och en får ha sin egen
Re: Restvärde Model S när Model 3 lanseras
Jo, och just volymerna borde kunna bli Teslas problem om det är så att konkurrenterna kan spruta ur sig Model 3 kopior i en rasande takt. Om så blir fallet har jag ingen aning om, har väldigt dålig koll på fakta här, men rimligtvis är de största biltillverkarna många gånger större en Tesla och har tillgång till hela andra skalfördelar. Vet dock inte hur lång efter dom ligger i själva utvecklingen.Verdi skrev:Jo fast det kommer ju ta ett tag. Det kommer inte finnas obegränsad tillgång på Model 3. Det är stora volymer som ska ersättas.Svenssons skrev:Med restvärdet tänkte jag också på andrahandsvärdet så mitt inlägg skall ses från det. Model 3:s konkurrenter är ju inte Model S/X, bilar som kostar 2-3 gånger så mycket och är större. Konkurrenterna är istället motsvarande bilar i samma klass och storlek, dvs BMW 3-serien, Audi A4 osv. När folk börjar göra ekonomiska beräkningar på totalpriset för ny bil och inser att en Tesla Model 3 är billigare att köpa än motsvarande avgasbil så kommer de hellre välja en Model 3. Bilen de ersätter och som alltså hamnar på begagnatmarknaden kommer troligtvis vara en liknande bil i storlek och klass, dvs en avgasbil som i nypris kostade 300-400 tkr.improwise skrev:Därför att? Säger inte att du har fel men vill gärna veta hur du resonerarSvenssons skrev:Tror inte att restvärdet på Model S kommer att påverkas. Tror dock att restvärdet på BMW 3-serie, Audi A4 m.fl. kommer att påverkas.
Det lär inte bli någon anstormning av Model S på begagnatmarknaden när Model 3 kommer ut, dels för att det är en annan klass (större, sportigare och mer premium) och dels för att intresset för Tesla snarare kommer öka än minska i och med fler modeller.
Lägg till detta att avgasbilar portas från städer och beläggs med restriktioner/skatter. Framtiden ser inte ljus ut för avgasbilarna, ser helt enkelt ut som att de rökande bilarna är rökta.