Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kersey
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 mar 2015 21:04

Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Kersey »

TLDR;
MS på leasing med lågt restvärde i eget AB som löper ut vid årsskiftet - inbyte till MX, lösa ut med ftg och sälja själv, eller köpa loss privat?

Har en MS85 med Autopilot och lågt förmånsvärde vars leasing är på väg att löpa ut.
Restvärdet är lågt, bolaget ägs av mig.
Vi sneglar på MX som nästa bil då barnen blivit större och den erbjuder något "nytt".
Vi kunde dock tänka oss att på något sätt behålla MS85 som andrabil isf den större BMW vi idag äger helt privat.

Vilken väg fram rekommenderar ni som varit med förr? Går att ta i PM för den som vill vara diskret.

De vägar jag ser är att antingen;
1. Byta in bilen mot en MX hos Tesla, antagligen minst krångel. Behålla BMW privat tillsvidare.
2. Låta ftg lösa ut MS och sedan sälja den på Blocket eller motsvarande.
3. Låta ftg lösa ut MS och köpa loss den privat - ev. sälja den privat?
4. Förhandla om leasingavtalet för (betydligt?) lägre månadskostnad i 2 år och behålla MS i bolaget, ny leasing för MX. Sälja BMW.
Annat förslag?

Ett attraktivt slutmål skulle kunna vara MX och MS till relativt låg månadskostnad samtidigt som BMW säljs, i väntan på att byta MS till M3.

Tacksam för all input!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Smutt »

Klart du ska köra på nummer 4a vet inte vad du har för företag men det ligger bra i tiden att alla företagets transporter är med elbil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Verdi »

Nummer 4. Du kan inte köpa ut den så billigt privat ändå utan det måste vara till "marknadsvärde". Annars kommer skattmasen... Då är det bättre att låta den ligga kvar i bolaget till minimal kostnad i 2-3 år till, särskilt som förmånsvärdet är lågt och ni är nöjda med bilen.
Användarvisningsbild
Kersey
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 mar 2015 21:04

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Kersey »

Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Smutt »

Kersey skrev:
Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljas
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av bullen »

Smutt skrev:
Kersey skrev:
Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljas
Nr 5...
Tänkte Just det förslaget
Användarvisningsbild
Kersey
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 mar 2015 21:04

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Kersey »

Tanken med att inte köpa ut utan fortsätta leasa är att kunna dra av momsen, vilket vad jag förstått inte går när man köper ut den till företaget.
Men fördelarna med utköp till företaget kanske överväger?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av bullen »

Det jag gjort flera gånger är att fortsätta leasa med samma månadskostnad. Restvärdet sjunker då rätt snabbt då största delen går till amortering.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Foluke »

bullen skrev:
Det jag gjort flera gånger är att fortsätta leasa med samma månadskostnad. Restvärdet sjunker då rätt snabbt då största delen går till amortering.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Slutsats: Det är kanske inte så smart att anpassa batteristatus till mindre än 1-2 % kvar när man är på resa? Jag har förstått att några gör det till en sport att komma in med helt tomt batteri och att det då skall ta laddning snabbare. Rätt? Fel?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Legato »

Foluke skrev:
bullen skrev:
Det jag gjort flera gånger är att fortsätta leasa med samma månadskostnad. Restvärdet sjunker då rätt snabbt då största delen går till amortering.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Slutsats: Det är kanske inte så smart att anpassa batteristatus till mindre än 1-2 % kvar när man är på resa? Jag har förstått att några gör det till en sport att komma in med helt tomt batteri och att det då skall ta laddning snabbare. Rätt? Fel?
Med helt tomt batteri tar det ju laddning långsammare? Iaf de nyare batterierna? Hänger inte med i liknelsen här :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av bullen »

Nu är ni väl i fel tråd?
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av improwise »

bullen skrev:
Nu är ni väl i fel tråd?Bild
Tänkte precis samma sak, läste flera gånger för att försöka förstå vad batterinivåer och leasing har med varandra att göra :D
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av janni »

Håller med om att Nr5 är de mest fördelaktiga så länge det är låg ränta.

Köpa bilen privat är inte ekonomiskt, skulle va om du absolut vill äga den privat för att köpa annat på firman.
Företaget bör inte heller sälja bilen till en privatperson då en privat person kan reklamera köpet upp till 2 år efter köpet (om jag minns rätt).
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Spexhult »

Jag rekommenderar att inte lösa ut bilen. Såfort bilen hamnar utanför bilföretag/leasingbolags-sfären så blir den momssmittad. Det innebär att den blir mer svårsåld då nästa ägare inte längre får dra av halva momsen vid leasing, och förmånsbil via leasing är det absolut billigaste sätter att äga en Tesla, även som "andra" ägare av en beggad Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Spexhult »

Halva momsen är dessutom klart mer besparing än räntan du betalar till leasingbolaget i dagens ränteläge, så det är billigare oavsett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Generalbogge »

Går 4 att lösa med dubbla leasing, så hade jag också satsat på det. Funderar också på att återleasa min, när mina tre år är färdiga. Känns som att det borde bli betydligt billigare än nu.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Hajjen »

Smutt skrev:
Kersey skrev:
Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljas
Dyrt förslag!
Fortsätt med leasing om bolaget ska äga bilen.
Om du löser den privat gäller marknadsvärde (restvärdet spelar ingen roll).
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av davbod »

Har du bilen via Tesla finans (DNB?)

Mvh
David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
Kersey
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 mar 2015 21:04

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Kersey »

davbod skrev:
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)

Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Smutt »

Dyrt? För att man inte kan lyfta lite moms?

I början sägs ett lågt restvärde låt oss gissa 100000kr då är maximal moms att lyfta 8000kr men då tillkommer uppläggningsavgift avi avgift sen kostnader för att bokföra osv knappast nån vinst

Men den här bilen ska säljas när model 3 kommer så nu finns det två sätt att se på det
1 bilen är mer värdefull om det går att lyfta moms, men då kommer frågan hur många kr moms får nästa ägare lyfta på en nästan betald bil?
2 sälja en leasad bil är krångligare slutar oftast med bilhandlare och ger därför ett lägre pris
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av davbod »

Kersey skrev:
davbod skrev:
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)

Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Mitt förslag.
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.

/David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av pegs »

davbod skrev:
Kersey skrev:
davbod skrev:
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)

Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Mitt förslag.
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.

/David
I princip en fejkanställning bara för att kunna ta ut en tjänstebil? Skulle det vara lönsamt eller ens vara ok?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av LarsL »

Man kan väl ha mer än en förmånsbil?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Leo »

Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)

Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.

Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".

Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av nx00 »

Inte kanske On-Topic, men frågar här istället för att skapa ny tråd.

Vad händer med mitt förmånsvärde om jag: Köper en ny Model S idag(naken, bara metallic lack). Och sedan i efterhand köper Autopilot mjukvaran.

Kommer det öka, eller vara desamma som när jag köpte bilen? Hur har Skatteverket koll på vilka bilar som får "extra utrustning eftermonterat"?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Skriv svar