Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Moderator: Redaktion
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Finns massor av trådar ang detta. Förmånsvärdet ska höjas när man köper till utrustning. Enda sättet för SKV att kolla är vid revision
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Leo skrev:Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)
Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.
Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".
Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Alltså, du kan ha en 20% anställning = lön som täcker förmånsvärde, finns inget i det som är olagligt. Vilka arbetsuppgifter den deltidsanställde har är ju ingen fråga som SKV kan ha synpunkter på.
/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Jodå. Synpunkter kan dom ha
"När bara den ena av makarna är företagsledare i ett fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag ska den andra maken ta upp till beskattning den del av ersättningen för arbetet som är marknadsmässig (60 kap. 13 § IL). Eventuellt överskjutande del tas upp av företagsledaren."
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1322.html
"När bara den ena av makarna är företagsledare i ett fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag ska den andra maken ta upp till beskattning den del av ersättningen för arbetet som är marknadsmässig (60 kap. 13 § IL). Eventuellt överskjutande del tas upp av företagsledaren."
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1322.html
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Viktigt att veta vad som räknas som makar i det här sammanhanget. Det är alltså gifta par, eller personer som har varit gifta med varandra, eller sambos som har barn ihop.
Är man bara sambo men inte har gemensamma barn så gäller inte denna regel om marknadsmässig lön. Då är det som att anställa vilken utomstående person som helst, med valfri lön.
Är man bara sambo men inte har gemensamma barn så gäller inte denna regel om marknadsmässig lön. Då är det som att anställa vilken utomstående person som helst, med valfri lön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Hej
Nu har vi slagit till på en MX och den gamla förmånsbilen som leasas av DnB skulle vi helst behålla som andrabil, och sälja den gamla privata bensinslukaren. Restvärdet är nu på ca 400' för en MS 85 -14 med AP och den mesta utrustningen som fanns då. Den har gått 15' mil och har bara batteri-/drivlinegaranti kvar, så personligen tycker jag att 400' låter marknadsmässigt OK. MEN, när jag går in på bilpriser.se (vilket jag har läst mig till att skatteverket ofta gör när de slår ner på folk som köper ut sina gamla förmånsbilar privat under marknadsvärdet) och knappar in detaljerna säger de att marknadsvärdet är 540 tkr, och det låter ju som rena fantasin eller? Får jag en mera rättvisande värdering om jag betalar exempelvis KvD för det? Det känns knappast som en särskilt bra deal att köpa ut den för det priset vilket ju är lika dyrt som en flanka-ny M3 efter MBP. Och det känns ju både jobbigt och kostar en del i kommission att lämna in till någon bilauktion och sedan köpa tillbaka sin egen bil...
hur göra?
/fimpen
Nu har vi slagit till på en MX och den gamla förmånsbilen som leasas av DnB skulle vi helst behålla som andrabil, och sälja den gamla privata bensinslukaren. Restvärdet är nu på ca 400' för en MS 85 -14 med AP och den mesta utrustningen som fanns då. Den har gått 15' mil och har bara batteri-/drivlinegaranti kvar, så personligen tycker jag att 400' låter marknadsmässigt OK. MEN, när jag går in på bilpriser.se (vilket jag har läst mig till att skatteverket ofta gör när de slår ner på folk som köper ut sina gamla förmånsbilar privat under marknadsvärdet) och knappar in detaljerna säger de att marknadsvärdet är 540 tkr, och det låter ju som rena fantasin eller? Får jag en mera rättvisande värdering om jag betalar exempelvis KvD för det? Det känns knappast som en särskilt bra deal att köpa ut den för det priset vilket ju är lika dyrt som en flanka-ny M3 efter MBP. Och det känns ju både jobbigt och kostar en del i kommission att lämna in till någon bilauktion och sedan köpa tillbaka sin egen bil...
hur göra?
/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Jojo, men får man ett rimligt värde då eller nån fantasi a-la-blocketpriser?LarsL skrev:Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
De är auktoriserades så borde vara ett så riktigt värde man kan få utan att faktiskt sälja.fimpen skrev:Jojo, men får man ett rimligt värde då eller nån fantasi a-la-blocketpriser?LarsL skrev:Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
/F