Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Moderator: Redaktion
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Tänkte precis samma sak, läste flera gånger för att försöka förstå vad batterinivåer och leasing har med varandra att görabullen skrev:Nu är ni väl i fel tråd?
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Håller med om att Nr5 är de mest fördelaktiga så länge det är låg ränta.
Köpa bilen privat är inte ekonomiskt, skulle va om du absolut vill äga den privat för att köpa annat på firman.
Företaget bör inte heller sälja bilen till en privatperson då en privat person kan reklamera köpet upp till 2 år efter köpet (om jag minns rätt).
Köpa bilen privat är inte ekonomiskt, skulle va om du absolut vill äga den privat för att köpa annat på firman.
Företaget bör inte heller sälja bilen till en privatperson då en privat person kan reklamera köpet upp till 2 år efter köpet (om jag minns rätt).
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Jag rekommenderar att inte lösa ut bilen. Såfort bilen hamnar utanför bilföretag/leasingbolags-sfären så blir den momssmittad. Det innebär att den blir mer svårsåld då nästa ägare inte längre får dra av halva momsen vid leasing, och förmånsbil via leasing är det absolut billigaste sätter att äga en Tesla, även som "andra" ägare av en beggad Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Halva momsen är dessutom klart mer besparing än räntan du betalar till leasingbolaget i dagens ränteläge, så det är billigare oavsett.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Går 4 att lösa med dubbla leasing, så hade jag också satsat på det. Funderar också på att återleasa min, när mina tre år är färdiga. Känns som att det borde bli betydligt billigare än nu.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Dyrt förslag!Smutt skrev:Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljasKersey skrev:Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Fortsätt med leasing om bolaget ska äga bilen.
Om du löser den privat gäller marknadsvärde (restvärdet spelar ingen roll).
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Mvh
David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Hej David - Ja, via DNB.davbod skrev:Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Dyrt? För att man inte kan lyfta lite moms?
I början sägs ett lågt restvärde låt oss gissa 100000kr då är maximal moms att lyfta 8000kr men då tillkommer uppläggningsavgift avi avgift sen kostnader för att bokföra osv knappast nån vinst
Men den här bilen ska säljas när model 3 kommer så nu finns det två sätt att se på det
1 bilen är mer värdefull om det går att lyfta moms, men då kommer frågan hur många kr moms får nästa ägare lyfta på en nästan betald bil?
2 sälja en leasad bil är krångligare slutar oftast med bilhandlare och ger därför ett lägre pris
I början sägs ett lågt restvärde låt oss gissa 100000kr då är maximal moms att lyfta 8000kr men då tillkommer uppläggningsavgift avi avgift sen kostnader för att bokföra osv knappast nån vinst
Men den här bilen ska säljas när model 3 kommer så nu finns det två sätt att se på det
1 bilen är mer värdefull om det går att lyfta moms, men då kommer frågan hur många kr moms får nästa ägare lyfta på en nästan betald bil?
2 sälja en leasad bil är krångligare slutar oftast med bilhandlare och ger därför ett lägre pris
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Mitt förslag.Kersey skrev:Hej David - Ja, via DNB.davbod skrev:Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.
/David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
I princip en fejkanställning bara för att kunna ta ut en tjänstebil? Skulle det vara lönsamt eller ens vara ok?davbod skrev:Mitt förslag.Kersey skrev:Hej David - Ja, via DNB.davbod skrev:Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.
/David
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)
Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.
Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".
Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.
Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".
Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Inte kanske On-Topic, men frågar här istället för att skapa ny tråd.
Vad händer med mitt förmånsvärde om jag: Köper en ny Model S idag(naken, bara metallic lack). Och sedan i efterhand köper Autopilot mjukvaran.
Kommer det öka, eller vara desamma som när jag köpte bilen? Hur har Skatteverket koll på vilka bilar som får "extra utrustning eftermonterat"?
Vad händer med mitt förmånsvärde om jag: Köper en ny Model S idag(naken, bara metallic lack). Och sedan i efterhand köper Autopilot mjukvaran.
Kommer det öka, eller vara desamma som när jag köpte bilen? Hur har Skatteverket koll på vilka bilar som får "extra utrustning eftermonterat"?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Finns massor av trådar ang detta. Förmånsvärdet ska höjas när man köper till utrustning. Enda sättet för SKV att kolla är vid revision
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Leo skrev:Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)
Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.
Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".
Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Alltså, du kan ha en 20% anställning = lön som täcker förmånsvärde, finns inget i det som är olagligt. Vilka arbetsuppgifter den deltidsanställde har är ju ingen fråga som SKV kan ha synpunkter på.
/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Jodå. Synpunkter kan dom ha
"När bara den ena av makarna är företagsledare i ett fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag ska den andra maken ta upp till beskattning den del av ersättningen för arbetet som är marknadsmässig (60 kap. 13 § IL). Eventuellt överskjutande del tas upp av företagsledaren."
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1322.html
"När bara den ena av makarna är företagsledare i ett fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag ska den andra maken ta upp till beskattning den del av ersättningen för arbetet som är marknadsmässig (60 kap. 13 § IL). Eventuellt överskjutande del tas upp av företagsledaren."
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1322.html
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Viktigt att veta vad som räknas som makar i det här sammanhanget. Det är alltså gifta par, eller personer som har varit gifta med varandra, eller sambos som har barn ihop.
Är man bara sambo men inte har gemensamma barn så gäller inte denna regel om marknadsmässig lön. Då är det som att anställa vilken utomstående person som helst, med valfri lön.
Är man bara sambo men inte har gemensamma barn så gäller inte denna regel om marknadsmässig lön. Då är det som att anställa vilken utomstående person som helst, med valfri lön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Hej
Nu har vi slagit till på en MX och den gamla förmånsbilen som leasas av DnB skulle vi helst behålla som andrabil, och sälja den gamla privata bensinslukaren. Restvärdet är nu på ca 400' för en MS 85 -14 med AP och den mesta utrustningen som fanns då. Den har gått 15' mil och har bara batteri-/drivlinegaranti kvar, så personligen tycker jag att 400' låter marknadsmässigt OK. MEN, när jag går in på bilpriser.se (vilket jag har läst mig till att skatteverket ofta gör när de slår ner på folk som köper ut sina gamla förmånsbilar privat under marknadsvärdet) och knappar in detaljerna säger de att marknadsvärdet är 540 tkr, och det låter ju som rena fantasin eller? Får jag en mera rättvisande värdering om jag betalar exempelvis KvD för det? Det känns knappast som en särskilt bra deal att köpa ut den för det priset vilket ju är lika dyrt som en flanka-ny M3 efter MBP. Och det känns ju både jobbigt och kostar en del i kommission att lämna in till någon bilauktion och sedan köpa tillbaka sin egen bil...
hur göra?
/fimpen
Nu har vi slagit till på en MX och den gamla förmånsbilen som leasas av DnB skulle vi helst behålla som andrabil, och sälja den gamla privata bensinslukaren. Restvärdet är nu på ca 400' för en MS 85 -14 med AP och den mesta utrustningen som fanns då. Den har gått 15' mil och har bara batteri-/drivlinegaranti kvar, så personligen tycker jag att 400' låter marknadsmässigt OK. MEN, när jag går in på bilpriser.se (vilket jag har läst mig till att skatteverket ofta gör när de slår ner på folk som köper ut sina gamla förmånsbilar privat under marknadsvärdet) och knappar in detaljerna säger de att marknadsvärdet är 540 tkr, och det låter ju som rena fantasin eller? Får jag en mera rättvisande värdering om jag betalar exempelvis KvD för det? Det känns knappast som en särskilt bra deal att köpa ut den för det priset vilket ju är lika dyrt som en flanka-ny M3 efter MBP. Och det känns ju både jobbigt och kostar en del i kommission att lämna in till någon bilauktion och sedan köpa tillbaka sin egen bil...
hur göra?
/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Jojo, men får man ett rimligt värde då eller nån fantasi a-la-blocketpriser?LarsL skrev:Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
De är auktoriserades så borde vara ett så riktigt värde man kan få utan att faktiskt sälja.fimpen skrev:Jojo, men får man ett rimligt värde då eller nån fantasi a-la-blocketpriser?LarsL skrev:Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
/F