Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av davbod »

Kersey skrev:
davbod skrev:
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)

Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Mitt förslag.
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.

/David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av pegs »

davbod skrev:
Kersey skrev:
davbod skrev:
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)

Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Mitt förslag.
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.

/David
I princip en fejkanställning bara för att kunna ta ut en tjänstebil? Skulle det vara lönsamt eller ens vara ok?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av LarsL »

Man kan väl ha mer än en förmånsbil?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av Leo »

Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)

Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.

Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".

Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av nx00 »

Inte kanske On-Topic, men frågar här istället för att skapa ny tråd.

Vad händer med mitt förmånsvärde om jag: Köper en ny Model S idag(naken, bara metallic lack). Och sedan i efterhand köper Autopilot mjukvaran.

Kommer det öka, eller vara desamma som när jag köpte bilen? Hur har Skatteverket koll på vilka bilar som får "extra utrustning eftermonterat"?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av bullen »

Finns massor av trådar ang detta. Förmånsvärdet ska höjas när man köper till utrustning. Enda sättet för SKV att kolla är vid revision
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av davbod »

Leo skrev:
Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)

Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.

Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".

Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.

Alltså, du kan ha en 20% anställning = lön som täcker förmånsvärde, finns inget i det som är olagligt. Vilka arbetsuppgifter den deltidsanställde har är ju ingen fråga som SKV kan ha synpunkter på.

/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av bullen »

Jodå. Synpunkter kan dom ha
"När bara den ena av makarna är företagsledare i ett fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag ska den andra maken ta upp till beskattning den del av ersättningen för arbetet som är marknadsmässig (60 kap. 13 § IL). Eventuellt överskjutande del tas upp av företagsledaren."
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1322.html
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av mati »

Viktigt att veta vad som räknas som makar i det här sammanhanget. Det är alltså gifta par, eller personer som har varit gifta med varandra, eller sambos som har barn ihop.
Är man bara sambo men inte har gemensamma barn så gäller inte denna regel om marknadsmässig lön. Då är det som att anställa vilken utomstående person som helst, med valfri lön.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av fimpen »

Hej

Nu har vi slagit till på en MX och den gamla förmånsbilen som leasas av DnB skulle vi helst behålla som andrabil, och sälja den gamla privata bensinslukaren. Restvärdet är nu på ca 400' för en MS 85 -14 med AP och den mesta utrustningen som fanns då. Den har gått 15' mil och har bara batteri-/drivlinegaranti kvar, så personligen tycker jag att 400' låter marknadsmässigt OK. MEN, när jag går in på bilpriser.se (vilket jag har läst mig till att skatteverket ofta gör när de slår ner på folk som köper ut sina gamla förmånsbilar privat under marknadsvärdet) och knappar in detaljerna säger de att marknadsvärdet är 540 tkr, och det låter ju som rena fantasin eller? Får jag en mera rättvisande värdering om jag betalar exempelvis KvD för det? Det känns knappast som en särskilt bra deal att köpa ut den för det priset vilket ju är lika dyrt som en flanka-ny M3 efter MBP. Och det känns ju både jobbigt och kostar en del i kommission att lämna in till någon bilauktion och sedan köpa tillbaka sin egen bil...

hur göra?

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av LarsL »

Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av fimpen »

LarsL skrev:
Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
Jojo, men får man ett rimligt värde då eller nån fantasi a-la-blocketpriser?

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?

Inlägg av LarsL »

fimpen skrev:
LarsL skrev:
Du kan lämna in bilen till KVD för värdering också.
Jojo, men får man ett rimligt värde då eller nån fantasi a-la-blocketpriser?

/F
De är auktoriserades så borde vara ett så riktigt värde man kan få utan att faktiskt sälja.
Skriv svar