Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

HelectriC skrev:
Med avseende på att det finns tredjepartspaket som möjliggör elektrisk baklucka, så borde det ju inte vara så svårt för Tesla att installera sina egna delar och på så sätt göra en retrofit av elluckan?
Var tydligen "helt omöjligt" att göra...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Svenssons »

Själv har jag inte pratat med någon säljare hos Tesla, i alla fall inte i när de ska ha säljarhatten på sig. Har alltså inte erfarenhet själv. Har ändå lyckats spendera rätt mycket pengar där i flertalet köp...

Rätt tråkigt när det blir fel. Säljarna på Tesla borde veta att det kontinuerligt är förändringar på bilarna. Även ifall demobilen hade exakt samma konfiguration som den som man kunde göra i Design Studion betyder inte det att en bil som tillverkas 1-2 månader senare kommer ha den konfigurationen som finns i Design Studion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

Svenssons skrev:
Själv har jag inte pratat med någon säljare hos Tesla, i alla fall inte i när de ska ha säljarhatten på sig. Har alltså inte erfarenhet själv. Har ändå lyckats spendera rätt mycket pengar där i flertalet köp...

Rätt tråkigt när det blir fel. Säljarna på Tesla borde veta att det kontinuerligt är förändringar på bilarna. Även ifall demobilen hade exakt samma konfiguration som den som man kunde göra i Design Studion betyder inte det att en bil som tillverkas 1-2 månader senare kommer ha den konfigurationen som finns i Design Studion.
Generellt hade åtminstone min säljare väldigt dålig koll på det mesta och gav luddiga svar avseende leasing-villkor, moms-regler för avdrag m.m. Dvs tämligen vanliga frågor som borde dyka upp i vartannat samtal. Fick bli att googla och läsa här på forumet för att skapa sig en rimlig uppfattning om hur det faktiskt låg till
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av improwise »

Klart oroväckande läsning för en som funderar på att byta till Tesla. Krävs klart mer än så här för att övertygad mig med bilar i denna prisklass...
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av tehjimos »

När man har tid och ork ska jag försöka få tag i någon högre upp i Tesla och se vad som kan kompenseras, jävligt trist då jag "känt" den här säljaren i 1-2 år, vänder bara kalla kinden så fort han fått bilen såld. Riktigt jävla uselt.

@improwise Bilarna är helt fantastiska, köp en begagnad eller dubbelkolla allt så kommer du bli nöjd. När du väl har bilen sen så kommer du bara vara nöjd och då slipper du säljpajaserna!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Verdi »

Fick för övrigt reda på att en bekant hade fått reda på att S 75-modellen skulle ändras flera veckor innan 1 juli så han avvaktade med köp. Däremot upplyste inte min säljare mig om detsamma. Såklart. Fast det var samma kille.

Hade inte bilen varit så bra så...

Tror faktiskt Tesla får passa sig lite. Vi som kommer in nu är inte lika förlåtande som de som tidigt var inne på Tesla.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Tars »

Alla mina 5 teslor jag har köpt, så har jag fått exemplariskt bemötande av säljaren jag har haft att göra med. Enda kruxet jag haft, är en DS i början, men sen har jag haft samma DS varje gång, och har jag ej haft min DS, så har en lika kompetent kollega hoppat in. Jag känner mig sjukt nöjd och tillfredsställd av Teslas personal.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Tars »

Tråkigt att höra att det gått snett, men tyvärr så finns dessa typer överallt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Alla mina 5 teslor jag har köpt, så har jag fått exemplariskt bemötande av säljaren jag har haft att göra med. Enda kruxet jag haft, är en DS i början, men sen har jag haft samma DS varje gång, och har jag ej haft min DS, så har en lika kompetent kollega hoppat in. Jag känner mig sjukt nöjd och tillfredsställd av Teslas personal. BildBild
Jag är inte missnöjd med säljaren heller. Tror jag. Har ju inga direkta bevis att han prackade på mig en demobil i "ond tro". Däremot leveranskillen... som inte svarade på mail och inte verkade ha nåt telefonnummer.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Vidio »

Låter som en rimlig kompensation du begärt, Marcus.

Jag själv har bara bra saker att säga om personalen på Tesla när det kommer till bemötande, exempelvis sist när min trefas-adapter fastnat i ett rostigt uttag, så fick jag en gratis från SC. Visserligen använd, men det gjorde mig inget. Fantastiskt bemötande.

Däremot så finner jag säljarna som relativt okunniga, iaf om man som vi här är hyfsat pålästa. Mer än en gång så är det jag som fått berätta för säljarna hur det ligger till, när det givetvis borde vara tvärtom.

Men som helhet kan jag inte ge annat än 5+ på bemötandet jag fått.

Trist att höra att andra inte haft samma tur. :(
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

Vidio skrev:
Låter som en rimlig kompensation du begärt, Marcus.

Jag själv har bara bra saker att säga om personalen på Tesla när det kommer till bemötande, exempelvis sist när min trefas-adapter fastnat i ett rostigt uttag, så fick jag en gratis från SC. Visserligen använd, men det gjorde mig inget. Fantastiskt bemötande.

Däremot så finner jag säljarna som relativt okunniga, iaf om man som vi här är hyfsat pålästa. Mer än en gång så är det jag som fått berätta för säljarna hur det ligger till, när det givetvis borde vara tvärtom.

Men som helhet kan jag inte ge annat än 5+ på bemötandet jag fått.

Trist att höra att andra inte haft samma tur. :(
Servicenivån med övriga har jag inget att klaga på. Bara säljaren som har brustit i kompetens och bemötande, både under själva säljprocessen men framförallt nu efter då...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Leo »

Måste lägga in en en positiv upplevelse också. Väldigt nöjd med de 3-4 säljare jag varit i kontakt med senaste 2,5 åren. De har hört av sig inom någon dag, även på sin lediga dag ibland. Kollat upp och återkommit utifrån det de lovat osv. Också nöjd med den DS som levererade min bil 2015.

Samma sak med Servicecentret. Alltid bra och proffsigt bemötande. Även om det mest bara varit icke-akuta service åtgärder osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av e5m1r »

Bara en snabb fråga var det känt att elbaklucka var standard när du skulle beställa eller är det sånt som blev känt senare men du hade fått det ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av mjwahl »

Jag beställde mina bilar direkt via webben utan att prata med säljare. Det känns ofta som en väl påläst kund vet lika mycket som en säljare. Kanske har kunden också mer incitament att sätta sig in i detaljer när det gäller en så ny och högteknologisk bil och som kostar så mycket pengar.

Förtroende är bra, men kontroll är bättre - i vart fall när det gäller miljoninvesteringar. Man ska alltid dubbelkolla och trippelkolla informationen. Varje bil har en utrustningslista som kan begäras ut innan man slår till. Vill man vara extra tydlig och har rätten på sin sida om det skulle bli fel, kan man innan köpet tillskriva säljaren och poängtera att det är av absolut vikt för dig som köpare att samtlig uppgiven utrustning finns på bilen. Har man gjort det har man oändligt mycket lättare att få rätt vid en ev hävning av köpet. Detta är säljarna väl medvetna om så därför kommer de undersöka och dubellkolla all information som lämnats till den kund som uppger ett sådant villkor.

Jag kan meddela att det är definitivt inte bättre på andra ställen, Volvos säljare suger med dubbla sugrör och försöker slå kunderna att en viss bil har viss utrustning - går man in på webben står det svart på vitt att exempelvis Volvo V90 inte har höjdreglering på båda axlarna, tvärt emot vad två av varandra helt oberoende säljare sa till mig när bilen kom ut på marknaden.
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

e5m1r skrev:
Bara en snabb fråga var det känt att elbaklucka var standard när du skulle beställa eller är det sånt som blev känt senare men du hade fått det ?
Nej, det var känt då. Tror det kom i april, jag beställde som sagt i slutet av maj
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

mjwahl skrev:
Jag beställde mina bilar direkt via webben utan att prata med säljare. Det känns ofta som en väl påläst kund vet lika mycket som en säljare. Kanske har kunden också mer incitament att sätta sig in i detaljer när det gäller en så ny och högteknologisk bil och som kostar så mycket pengar.

Förtroende är bra, men kontroll är bättre - i vart fall när det gäller miljoninvesteringar. Man ska alltid dubbelkolla och trippelkolla informationen. Varje bil har en utrustningslista som kan begäras ut innan man slår till. Vill man vara extra tydlig och har rätten på sin sida om det skulle bli fel, kan man innan köpet tillskriva säljaren och poängtera att det är av absolut vikt för dig som köpare att samtlig uppgiven utrustning finns på bilen. Har man gjort det har man oändligt mycket lättare att få rätt vid en ev hävning av köpet. Detta är säljarna väl medvetna om så därför kommer de undersöka och dubellkolla all information som lämnats till den kund som uppger ett sådant villkor.

Jag kan meddela att det är definitivt inte bättre på andra ställen, Volvos säljare suger med dubbla sugrör och försöker slå kunderna att en viss bil har viss utrustning - går man in på webben står det svart på vitt att exempelvis Volvo V90 inte har höjdreglering på båda axlarna, tvärt emot vad två av varandra helt oberoende säljare sa till mig när bilen kom ut på marknaden.
Nej, definitivt en läxa inför nästa bilköp. Men i o m Teslas icke-provisionsdrivna sälj inbillade jag mig lite naivt kanske att det var annorlunda...
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av SR-71-BlackBird »

marcus22 skrev:
mjwahl skrev:
Jag beställde mina bilar direkt via webben utan att prata med säljare. Det känns ofta som en väl påläst kund vet lika mycket som en säljare. Kanske har kunden också mer incitament att sätta sig in i detaljer när det gäller en så ny och högteknologisk bil och som kostar så mycket pengar.

Förtroende är bra, men kontroll är bättre - i vart fall när det gäller miljoninvesteringar. Man ska alltid dubbelkolla och trippelkolla informationen. Varje bil har en utrustningslista som kan begäras ut innan man slår till. Vill man vara extra tydlig och har rätten på sin sida om det skulle bli fel, kan man innan köpet tillskriva säljaren och poängtera att det är av absolut vikt för dig som köpare att samtlig uppgiven utrustning finns på bilen. Har man gjort det har man oändligt mycket lättare att få rätt vid en ev hävning av köpet. Detta är säljarna väl medvetna om så därför kommer de undersöka och dubellkolla all information som lämnats till den kund som uppger ett sådant villkor.

Jag kan meddela att det är definitivt inte bättre på andra ställen, Volvos säljare suger med dubbla sugrör och försöker slå kunderna att en viss bil har viss utrustning - går man in på webben står det svart på vitt att exempelvis Volvo V90 inte har höjdreglering på båda axlarna, tvärt emot vad två av varandra helt oberoende säljare sa till mig när bilen kom ut på marknaden.
Nej, definitivt en läxa inför nästa bilköp. Men i o m Teslas icke-provisionsdrivna sälj inbillade jag mig lite naivt kanske att det var annorlunda...
Återigen, dom har provision och dom lämnar rabatter, "demobilarna" med 50 km är HELT nya bilar som benämns demo för att dom skall kunna rabattera.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Verdi »

Kan man förhandla till sig bättre pris på demobilarna? Eller är rabatten fast?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Verdi skrev:
Kan man förhandla till sig bättre pris på demobilarna? Eller är rabatten fast?
Olika, bästa är mot slutet av kvartalen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Refero
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 dec 2016 15:54

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Refero »

Jag håller med att premiumbil ska ha professionellt bemötande i alla led. Jag köpte också en demobil baserat på säljaren dravel. Som sedan visade sig inte stämma. Jag väntar fortfarande på att säljaren och/eller dennes supervisor ska återkomma med förslag på kompensation. Det var 6 månader sedan
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

Refero skrev:
Jag håller med att premiumbil ska ha professionellt bemötande i alla led. Jag köpte också en demobil baserat på säljaren dravel. Som sedan visade sig inte stämma. Jag väntar fortfarande på att säljaren och/eller dennes supervisor ska återkomma med förslag på kompensation. Det var 6 månader sedanBild
Lycka till...
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av janni »

Personligen har jag fått bra bemötande från personalen även efter köp.
Köpte min från Täby då den jag pratade med sist på MoS innan köp var oseriös, hade de inte vart för att Tesla var enda alternativet hade jag gått till en konkurent efter det.

Dock är de ofta svårt att få svar på när de ska lösa saker som gått snett.
De kan gå veckor och sen får man helt plötsligt ett mail där de undrar om man kan komma in typ imorgon.
COzero
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 nov 2016 21:14
Kontakt:

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av COzero »

marcus22 skrev:
Beställde min Tesla Model S i slutet av maj. Hade egentligen tänkt konfigurera min bil själv, men säljaren föreslog ivrigt att jag istället skulle ta ett demoex så att jag skulle få den snabbare. Innan jag slog till försäkrade jag mig om att bilen skulle vara exakt den samma som om jag hade beställt en helt ny, vilket säljaren intygade.

När bilen sen väl levererades (inte inom två veckor som man marknadsför utan efter 4 1/2 vecka) visar sig att den saknar elektrisk bagagelucka, vilket ju är standard numera. Efter lite kontakt med Teslas support kunde vi konstatera att min bil var producerad i januari, dvs man införde elektrisk bagagelucka som standard. Dvs jag hade inte fått en exakt likadan bil som om jag beställt en helt ny bil.

Ganska omgående kontaktade jag säljaren för att höra hur vi skulle lösa detta. Efter nästan 1 månad utan någon respons och ytterligare 1 månad för att reda ut vad de kunde erbjuda får jag till slut erbjudande om att få gratis service i 2 år, i min mening ett skrattretande försök till kompensation.

Värst av allt har varit bemötandet under hela processen. Inte ett tillstymmelse till ursäkt för att säljaren har uppgivit felaktig information eller ett bemödande att skyndsamt hantera ärendet.

Nu är det ju inte så att man inte överlever utan just denna grej så ska väl vara glad för att det inte är något värre som saknades. Men när man köper en bil i miljonklassen förväntade åtminstone jag mig att man skulle bemöda sig lite mer om bra service för att man ska bli pepp på att vara en långsiktig kund...

Någon annan som varit med om något liknande?
Hej Marcus - vi säljer kit för elektrisk baklucka om du är intresserad, rabattkod finns under Erbjudanden på detta forum!
http://cozero.se/shop/elektrisk-bakluck ... tions-kit/
Premiumtillbehör till din Tesla!
http://COzero.se
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av rightnow »

Lite allergisk mot sådana här trådar. Men min säljare var iaf skitbra!
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

rightnow skrev:
Lite allergisk mot sådana här trådar. Men min säljare var iaf skitbra!
Syftet med att starta tråden var bara att folk ska kolla en extra gång innan de köper en demobil
Skriv svar