Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

Refero skrev:
Jag håller med att premiumbil ska ha professionellt bemötande i alla led. Jag köpte också en demobil baserat på säljaren dravel. Som sedan visade sig inte stämma. Jag väntar fortfarande på att säljaren och/eller dennes supervisor ska återkomma med förslag på kompensation. Det var 6 månader sedanBild
Lycka till...
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av janni »

Personligen har jag fått bra bemötande från personalen även efter köp.
Köpte min från Täby då den jag pratade med sist på MoS innan köp var oseriös, hade de inte vart för att Tesla var enda alternativet hade jag gått till en konkurent efter det.

Dock är de ofta svårt att få svar på när de ska lösa saker som gått snett.
De kan gå veckor och sen får man helt plötsligt ett mail där de undrar om man kan komma in typ imorgon.
COzero
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 nov 2016 21:14
Kontakt:

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av COzero »

marcus22 skrev:
Beställde min Tesla Model S i slutet av maj. Hade egentligen tänkt konfigurera min bil själv, men säljaren föreslog ivrigt att jag istället skulle ta ett demoex så att jag skulle få den snabbare. Innan jag slog till försäkrade jag mig om att bilen skulle vara exakt den samma som om jag hade beställt en helt ny, vilket säljaren intygade.

När bilen sen väl levererades (inte inom två veckor som man marknadsför utan efter 4 1/2 vecka) visar sig att den saknar elektrisk bagagelucka, vilket ju är standard numera. Efter lite kontakt med Teslas support kunde vi konstatera att min bil var producerad i januari, dvs man införde elektrisk bagagelucka som standard. Dvs jag hade inte fått en exakt likadan bil som om jag beställt en helt ny bil.

Ganska omgående kontaktade jag säljaren för att höra hur vi skulle lösa detta. Efter nästan 1 månad utan någon respons och ytterligare 1 månad för att reda ut vad de kunde erbjuda får jag till slut erbjudande om att få gratis service i 2 år, i min mening ett skrattretande försök till kompensation.

Värst av allt har varit bemötandet under hela processen. Inte ett tillstymmelse till ursäkt för att säljaren har uppgivit felaktig information eller ett bemödande att skyndsamt hantera ärendet.

Nu är det ju inte så att man inte överlever utan just denna grej så ska väl vara glad för att det inte är något värre som saknades. Men när man köper en bil i miljonklassen förväntade åtminstone jag mig att man skulle bemöda sig lite mer om bra service för att man ska bli pepp på att vara en långsiktig kund...

Någon annan som varit med om något liknande?
Hej Marcus - vi säljer kit för elektrisk baklucka om du är intresserad, rabattkod finns under Erbjudanden på detta forum!
http://cozero.se/shop/elektrisk-bakluck ... tions-kit/
Premiumtillbehör till din Tesla!
http://COzero.se
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av rightnow »

Lite allergisk mot sådana här trådar. Men min säljare var iaf skitbra!
Användarvisningsbild
marcus22
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 maj 2017 21:45

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av marcus22 »

rightnow skrev:
Lite allergisk mot sådana här trådar. Men min säljare var iaf skitbra!
Syftet med att starta tråden var bara att folk ska kolla en extra gång innan de köper en demobil
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Generalbogge »

Kan hålla med om att Tesla har en hel del att jobba med på just dessa bitarna. Köpte också en demobil, och den stämde inte heller med uppgiven spec. Jag fick faktiskt till en sak som inte var med, och som skulle kostat extra. Så i mitt fall var det istället en positiv överraskning. :shock:
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Remuz »

Jag köpte också en demobil med allting på. Visade sig dock att den saknade 16.5kW-laddare. Av någon skum anledning kan man inte heller uppgradera till den. Eftersom jag inte har vettig hemmaladdning vore snabbare laddning värdefullt, men jag kände inte att det var något att bråka om när jag köpte en bil med nästan 25% rabatt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
Kan man förhandla till sig bättre pris på demobilarna? Eller är rabatten fast?
Rabatten är fast. Sätts av cheferna i NL.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Mickep »

Förstår inte.
innan man köper en demobil så tar säljaren fram ett affärsförslag där all utrustning ingår (eller så gör alla andra märken). DÄR står det klart och tydligt vad som ingår.
Sedan är det en annan sak att ALLA försäljare ljuger mer eller mindre, för deras jobb är att sälja och de slätar gärna över saker man är missnöjda med.

om det inte överensstämmer så kan man häva köpet (det är en demobil så då får de sälja den till någon annan, utan att det kostar något extra) Förstår att man hellre ser att man får kompensation (därför skriker folk på sociala medier för att påtrycka eller hotar med det för att få förhandlingsposition). Men tesla är som de är när de har fasta priser.(både bra och dåligt)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Remuz »

Gällande 16.5kW-laddare så var det "standard" och stod inte specad. Dock fanns den inte alls. Som sagt, ingen stor grej
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av e5m1r »

Mickep skrev:
Förstår inte.
innan man köper en demobil så tar säljaren fram ett affärsförslag där all utrustning ingår (eller så gör alla andra märken). DÄR står det klart och tydligt vad som ingår.
Sedan är det en annan sak att ALLA försäljare ljuger mer eller mindre, för deras jobb är att sälja och de slätar gärna över saker man är missnöjda med.

om det inte överensstämmer så kan man häva köpet (det är en demobil så då får de sälja den till någon annan, utan att det kostar något extra) Förstår att man hellre ser att man får kompensation (därför skriker folk på sociala medier för att påtrycka eller hotar med det för att få förhandlingsposition). Men tesla är som de är när de har fasta priser.(både bra och dåligt)
Borde vara solklart
Premium paket = el lucka
Sen fattar jag inte varför tesla inte kan eftermontera ellucka så svårt är det inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av heron »

Har inte köpt någon Tesla...än. Men jag har nog aldrig varit med om en bilförsäljare som vetat mer än vad jag vetat om bilen i fråga. Förväntar mig därför inte detta heller. Däremot övriga praktiska frågor om leasing/lån/leverans etc förväntar jag mig att få bra svar från en säljare.

Hade jag köpt en demo-bil som sedan inte visade sig vara exakt enligt den specifikation som det sagts så hade jag nog inte tagit emot bilen till att börja med.

Skilnaden är att ni redan har en fantastisk bil att köra och kan kompensera eventuella brister med detta, jag åker omkring i min dieselkärra och lider varje gång den skramlar, växlar, rycker, låter och segar sig, inte alls avundsjuk, nejdå :mrgreen:
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Viper »

e5m1r skrev:
Sen fattar jag inte varför tesla inte kan eftermontera ellucka så svårt är det inte
Dom vill väl hellre sälja hela premiumpaketet/teknikpaket eller vad det nu tidigare ingick i ... :D

Nu är det ju dock standard så då kan man ju undrar varför ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av SolnaGnagarn »

Remuz skrev:
Gällande 16.5kW-laddare så var det "standard" och stod inte specad. Dock fanns den inte alls. Som sagt, ingen stor grej
Hur vet man att man har uppgraderad laddare?


Model XP90DL
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Remuz »

Man kan tex koppla sig till en 16.5kw eller.22kw stolpe. Din wc på jobbet kanske? Om den nu är satt till 32A
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av SR-71-BlackBird »

SolnaGnagarn skrev:
Remuz skrev:
Gällande 16.5kW-laddare så var det "standard" och stod inte specad. Dock fanns den inte alls. Som sagt, ingen stor grej
Hur vet man att man har uppgraderad laddare?


Model XP90DL
Borde stå på fakturan, kolla mytesla.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av mati »

SolnaGnagarn skrev:
Remuz skrev:
Gällande 16.5kW-laddare så var det "standard" och stod inte specad. Dock fanns den inte alls. Som sagt, ingen stor grej
Hur vet man att man har uppgraderad laddare?


Model XP90DL
Kolla om det går att ställa in 24A på laddströmmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Mickep skrev:
Förstår inte.
innan man köper en demobil så tar säljaren fram ett affärsförslag där all utrustning ingår (eller så gör alla andra märken). DÄR står det klart och tydligt vad som ingår.
Sedan är det en annan sak att ALLA försäljare ljuger mer eller mindre, för deras jobb är att sälja och de slätar gärna över saker man är missnöjda med.

om det inte överensstämmer så kan man häva köpet (det är en demobil så då får de sälja den till någon annan, utan att det kostar något extra) Förstår att man hellre ser att man får kompensation (därför skriker folk på sociala medier för att påtrycka eller hotar med det för att få förhandlingsposition). Men tesla är som de är när de har fasta priser.(både bra och dåligt)
Borde vara solklart
Premium paket = el lucka
Sen fattar jag inte varför tesla inte kan eftermontera ellucka så svårt är det inte
Till mig sa säljaren att ellucka var standard och man inte behövde välja premiumpaket för det längre. Så när han skickar mig en demobil av samma årsmodell (-17) så tänker jag självklart att den har elluckan. Men visst, jag hade väl kunnat fråga/kolla mer noga. Jag är dock inte van vid Teslas sätt att göra saker så tanken slog mig inte ens.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av improwise »

De problem som bekskrivs här får mig att bli lite orolig för hur det kommer blir när det blir en volymökning i form av Model 3 gällande väntatider på verkstad, kö till laddplatser osv. Är verkligen Teslas försäljnings- och eftermarknadsorganisation dimensionerade för att kunna hatera detta?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Leo »

"Problemen" uppstår ju också pga Teslas sätt att hela tiden både ändra utrustning, paketinnehåll, ta bort grejor som säljer för dåligt osv. Ihop med hyfsat långa leveranstider för nya bilar till Sverige.

Köper man demobil och inte hängt med så är nog enklast att noga läsa igenom originalspecen/beställningen samt raderna om standardutrustning då den beställdes. Det borde säljarna enkelt kunna plocka fram.

Jag förstår dock att säljarna knte hinner hänga med i alla svängar. Då dessutom Teslas interna kommunikation verkar ha en del att önska.

"Kapacitetsbegränsningar" kommer det säkert att bli med Model 3. Å andra sidan är det ju ganska lätt för Tesla att "förutse" behovet då man har insyn i köoch beställningar, ihop med leveranstider.

Ungefär som för kommuner som har många barn i förskolan. De "borde ju kunna ana" den kapacitet som behövs i skolsystemet när de blir äldre...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av improwise »

Leo skrev:
Ungefär som för kommuner som har många barn i förskolan. De "borde ju kunna ana" den kapacitet som behövs i skolsystemet när de blir äldre...
Och det brukar ju fungera bra :D
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av SolnaGnagarn »

Remuz skrev:
Man kan tex koppla sig till en 16.5kw eller.22kw stolpe. Din wc på jobbet kanske? Om den nu är satt till 32A
Nej jag har bara 3x16 på firman. Är det 32A i mos? På deras demobilsplatser? Där får jag 72km/tim.


Model XP90DL
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av Remuz »

Då har du 16.5kW utökad laddare
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av SolnaGnagarn »

Remuz skrev:
Då har du 16.5kW utökad laddare
Ska man inte få typ 11mil/timmen med uppgraderad laddare?



Model XP90DL
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Inlägg av bullen »

SolnaGnagarn skrev:
Remuz skrev:
Då har du 16.5kW utökad laddare
Ska man inte få typ 11mil/timmen med uppgraderad laddare?



Model XP90DL
Nej. Men med dubbelladdare 22kw som fanns på pre facelift
Skriv svar