Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av Verdi »

Tänkte montera bilbarnstolen i Teslan nu men blir lite osäker på hur jag ska fästa remmarna.

Vi har haft henne fram i ett babyskydd tills nu men jag antar att hon får flytta bak nu? Går det att dra remmarna runt framstolen? Eller måste jag åka och köpa isofixstol?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av gellerstam »

Måste vet jag inte efter som jag inte har ngn Tesla.

Men mina erfarenheter av barnstolar med vs utan ISOFIX gör att jag skulle åka och köpa en med ISOFIX direkt!

Alltså man kan ju beställa på nätet också.... Har jag hört. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av Remuz »

På X finns det speciella ringar att dra remmarna genom under framstolarna. På S fick man dra dom under fästet som sitter i golvet. Aaaaaaaaaaaaaaasjobbigt att hålla på med.
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av Smutt »

Klart ungen ska ha Isofix det är ju säkrare.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av ellerstrom »

Jag köpte en isofix-stol när jag skaffade Teslan, trots att jag hade en stol utan isofix tidigare. Detta gjorde jag av två anledningar; den gamla stolen var väldigt stor så framsätet fick flyttas lite väl långt fram för att vara bekvämt (dock ingen egentlig skillnad mot hur det var i vår gamla Passat), och att taklinjen på Teslan sluttar väldigt mycket så det blir svårare att lasta i och ur med en vanlig stol.

Det sistnämnda problemet löstes enkelt med att köpa en Cybex Sirona stol efter inrådan här på forumet. Den är vridbar (90 grader för i och urlastning och 180 grader om man vill använda den framåtvänd) så att man kan lasta i och ur barnet extremt enkelt. Det är en relativt dyr stol, men jag är verkligen supernöjd! Rekommenderas definitivt :D

Edit: om du kikar på Cybex Sirona, kolla att det är den som är vändbar för i och urlastning. Min heter enbart Sirona och inte Sirona M2 I-Size (tror inte denna är vändbar för i och urlastning).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av Verdi »

Nackdelen med isofix är ju viktgränsen. Eller var förr iaf. Men dottern är ganska liten och lätt så jag tror inte hon hinner bli för tung innan det är dags att vända på henne.

Vi behöver ändå köpa en till stol så...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av rockard »

I tredje sätesraden kan du inte ha bakåtvända stolar utan isofix, om du inte sätter sätet framför i max framåt läge (vilket också pajar mittsätet om du har 7-sitsig). Jag har inte hittat någon ögla under framstolarna, utan har använt öglan på baksidan av stolen och dragit remmarna under stolen, runt sätet och fram. Det syns inte så bra, men bifogar bild på hur det ser ut.

Jag och min fru har alltså inga barn (för att vi inte vill), men har en 7-sitsig bil som vi ofta kör runt andras barn i :D

EDIT: Fler bilder från ett annat tillfälle.
IMG_20170501_103438.jpg
IMG_20170501_103313.jpg
IMG_20170726_105942.jpg
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
I tredje sätesraden kan du inte ha bakåtvända stolar utan isofix, om du inte sätter sätet framför i max framåt läge (vilket också pajar mittsätet om du har 7-sitsig). Jag har inte hittat någon ögla under framstolarna, utan har använt öglan på baksidan av stolen och dragit remmarna under stolen, runt sätet och fram. Det syns inte så bra, men bifogar bild på hur det ser ut.

Jag och min fru har alltså inga barn (för att vi inte vill), men har en 7-sitsig bil som vi ofta kör runt andras barn i :D
Den bilden liknar väldigt mycket min Model X. Lika mycket skit runt falkvingedörrarna, samma skinnklädsel, samma plats på bilbarnstolen med liknande skydd mot barnets fötter. Blev först osäker om det var min bil men jag kör med ISO-fix och min bil är Signatureröd och inte svart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av rockard »

Hoppsan, såg nu att det var i fel forum, sorry! Inte så relevant för en Model S :)
Svenssons skrev:
Den bilden liknar väldigt mycket min Model X. Lika mycket skit runt falkvingedörrarna, samma skinnklädsel, samma plats på bilbarnstolen med liknande skydd mot barnets fötter. Blev först osäker om det var min bil men jag kör med ISO-fix och min bil är Signatureröd och inte svart.
Hehe, lustigt :)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av kangru »

Det går att fästa under stolens skenor. I mitten under stolen finns det en viss springa där du kan föra in remmarna och sedan dra bak. Höj upp och kör fram stolarna till max så går det lätt. Skruva INTE upp skruvarna som håller stolarna, det är engångskruvar som inte får skruvas upp utan att bytas och kastas för att krocksäkerheten skall garanteras.

Jag fann att det var perfekt att ha en sådan stol i mitten bak, och då dra remmar på båda innerskenorna på båda framstolarna.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bakåtvänd bilbarnstol utan isofix?

Inlägg av chpaulin »

Jag körde utan iso-fix i min S till en början och precis som tidigare nämnt fick man lirka in dem runt fästena i golvet, inte direkt smidigt. En fördel var dock att jag kunde ha stolen i mitten och nyttja båda stolarna fram.

Trots fördelen med att ha stolen i mitten bytte jag till ISO-fix för att den är enklare att ta i och ur när man skall lasta med fällda säten.

Sen tror jag att grabbens ovilja att åka baklänges kommer mycket tidigare än 18kgs-gränsen spräcks.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar