Kostnader efter 10tmil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

Funderar starkt på att köpa en begagnad model s. Tittar på bilar som börjat närma sig 10tmil vilka ligger i en prisnivå som jag kan acceptera i inköpspris.

Men, hur ligger underhållskostnader för en så pass körd tesla? Tänker främst på framvagn och hjulupphängningar med alla bussningar som börjar svikta, kostnader för eventuellt byte av DU (beroende på garant), byte av bromsar inklusive skivor m.m. Vad som nu kan tillkomma på en bil som har el som drivkälla förutom det jag kommit på innan?

Det är lite svårt att få grepp om detta genom att bara tråla på nätet. Förstår även att det så klart skiljer sig åt från bil till bil vad som verkligen kan behöva att åtgärdas. På något sätt vill man ha en hyfsat klar bild av eventuella kostnader innan man slår till och köper.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Toja »

DU är det 8 års garanti på.
Tror ingen behövt byta bussningar mm ännu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Bjelke »

Har kört 12000 mil nu och bara köpt torkarblad ett par ggr och fyllt på spolarvätska, inget annat och inget på
G i framvagn eller annat som jag känner till än heller :)
Verkar vara billigt ägande bra många mil :)
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av jonas »

Bjelke skrev:
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle ;)
Är det blåbären på kullen framför laddarna som är gratis då ;-)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av gellerstam »

jonas skrev:
Bjelke skrev:
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle ;)
Är det blåbären på kullen framför laddarna som är gratis då ;-)
Jag ser din Smiley, men för att inte förvirra de som inte vet så bjuder Cirkle K på Kaffe (Och bulle?) till alla som laddar på SuC.
Tesla Model Y
DonCalzone
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 mar 2016 16:27

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av DonCalzone »

gellerstam skrev:
jonas skrev:
Bjelke skrev:
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle ;)
Är det blåbären på kullen framför laddarna som är gratis då ;-)
Jag ser din Smiley, men för att inte förvirra de som inte vet så bjuder Cirkle K på Kaffe (Och bulle?) till alla som laddar på SuC.
Detta borde stå med i besparingskalkylen tillsammans med bränsle- och skattebesparingen. Dricks en del kaffe här i Sverige har jag hört. :D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av EnTraktor »

Min elkostnad efter totalt 6000 mil närmar sig ca 4000 kr.
Biltvättar ca 6000 kr.
Spolarvätska ca 300 kr.
Fortkörningsböter 0 kr.
Behöver jag skriva att det är den billigaste bilen (i drift) som jag ägt?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Bod »

Hur kommer du under 1kr milen i elkostnad? Du måste ha ett strålande elavtal och vara lätt på gasen. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av EnTraktor »

Bod skrev:
Hur kommer du under 1kr milen i elkostnad? Du måste ha ett strålande elavtal och vara lätt på gasen. :)
Jag laddar långt ifrån all min el hemma.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Verdi »

Bod skrev:
Hur kommer du under 1kr milen i elkostnad? Du måste ha ett strålande elavtal och vara lätt på gasen. :)
SuC, ladda på jobbet. .?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

Bjelke skrev:
Har kört 12000 mil nu och bara köpt torkarblad ett par ggr och fyllt på spolarvätska, inget annat och inget på
G i framvagn eller annat som jag känner till än heller :)
Verkar vara billigt ägande bra många mil :)
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle ;)
Jamen då har du börjat passera 10tmil, vilket är intressant. Jag tänker mig kostnader som kommer utifrån normalt slitage på bilen. För alternativet till att köpa en Tesla är att köpa en laddhybrid, ny eller väldigt ny, och då finns garantier som täcker det mesta och bilen hinner inte slitas så mycket att slitagedelar i en större mängd behöver bytas ut. En bil som gått över 10tmil och som är över tre år kan ju riskera att dra iväg i underhåll. Men om inte en elbil i form av tesla gör det, så vore det intressant att få in i sin ekonomsika ekvation.

Känns bara så onödigt att rulla runt med en fossilmotor i bilen när det är el som är prio ett.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Bjelke »

Tyvärr är det ju svårt när typ inga bilar vars ägare man pratar med har några uppgifter att komma med än, dom flesta har ju inte rullat så långt än...
Några av taxi-bilarna har det men jag har iaf inte hört något än från dom angående kostnaderna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

Ja så är det, inte så många som kommit så långt.

Men sett på priser på teslas egna begagnade börjar de krypa ned under 600tkr för bilar från 2013-14 och inte alltid mer mil än 7-8t. Då börjar det faktiskt bli möjligt om man jämför t.ex. med en ny laddhybrid Passat GTE eller liknande.
En ny v90 eller 520 är med lite utrustning uppe på runt 500tkr lätt.

Vågar man då köpa en tre-fyra år gammal tesla för likvärdig peng? Kanske inte är milen som spelar roll utan mer åldern på teslan som gör skillnaden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av ModelS85D »

Jag har kört 15 000 mil med min Model S 85D nu, och den känns fortfarande som ny. Inte ett enda problem med vare sig hjulupphängning, bromsar, länkarmar, bussningar, spindelleder, hjullager etc.
Till och med bromsklossarna fram är fortfarande nästan som nya och kan säkerligen hänga med upp till 30 000 mil innan det blir dags att byta, tack vare den grymt effektiva regenereringsbromsningen. Ett handtagsbyte på passagerarsidan är det enda jag fått ta, men det hör ju inte direkt till framdrivningen. I övrigt bara att fylla på spolarvätska och köra.
Första däckbytet kommer bli nu inför vintern, och aldrig tidigare har jag kunnat köra 15 000 mil på en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck, så det där med att elbilar skulle ge ifrån sig mer däckpartiklar och bromspartiklar stämmer förstås inte alls.
Även batteriet känns som nytt då jag fortfarande får i 516km rated range vid fulladdning, precis som när jag köpte bilen.

Denna bilen är utan att överdriva en rullande sparbössa. Ingen av alla tidigare bilar jag haft kan ens mäta sig med de låga driftskostnaderna Teslan har.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

ModelS85D skrev:
Jag har kört 15 000 mil med min Model S 85D nu, och den känns fortfarande som ny. Inte ett enda problem med vare sig hjulupphängning, bromsar, länkarmar, bussningar, spindelleder, hjullager etc.
Till och med bromsklossarna fram är fortfarande nästan som nya och kan säkerligen hänga med upp till 30 000 mil innan det blir dags att byta, tack vare den grymt effektiva regenereringsbromsningen. Ett handtagsbyte på passagerarsidan är det enda jag fått ta, men det hör ju inte direkt till framdrivningen. I övrigt bara att fylla på spolarvätska och köra.
Första däckbytet kommer bli nu inför vintern, och aldrig tidigare har jag kunnat köra 15 000 mil på en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck, så det där med att elbilar skulle ge ifrån sig mer däckpartiklar och bromspartiklar stämmer förstås inte alls.
Även batteriet känns som nytt då jag fortfarande får i 516km rated range vid fulladdning, precis som när jag köpte bilen.

Denna bilen är utan att överdriva en rullande sparbössa. Ingen av alla tidigare bilar jag haft kan ens mäta sig med de låga driftskostnaderna Teslan har.
Tack, det låter väldigt bra, ytterligare en del i övertalningskampanjen av frun i huset. :D
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Tjell »

Jo, just det: att räkna hem ekonomin är en sak, ganska lätt faktiskt. Att övertala frun, betydligt svårare!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Jojo »

Tjell skrev:
Att övertala frun, betydligt svårare!
Att låta henne provköra underlättar saken avsevärt!
Bilen har passerat 10k-gränsen och inte haft något krångel värt att nämna. Den rullar säkert lika mycket igen utan att ställa till. Haft den på regelbunden service hos Tesla, så om något hade gått snett hade det upptäckts och åtgärdats redan.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

Ja, det är en helt annan sak. Vi har provkört laddhybrid som bara kördes på el, och det gillade vi båda.

Det stora problemet är inte elbil som sådan, det är vi helt inne på att köpa på något sätt. Det är det hyfsat stora inköpspriset som avskräcker, och då för en två-tre år gammal bil. På något sätt är vi fortfarande kvar i tänken kring fossilbilens nedgång beroende på körsträcka och måste vända fokus.

Att det på något sätt ska bli en bil som körs på el, är vi inne på. Men först fastnade vi för laddhybrid, med räckvidd på upp till fem mil, klarar vi oss på el alla vardagskörningar och behöver då enbart påhängd bensinmotor vid långkörning. Vi kör runt 2000mil per år, beroende på semesterkörning. Fast, jag tycker det känns otroligt onödigt att släpa runt på en fossilmotor i onödan. Alla servicekostnader/reparationer grundat på fossilsystemet finns kvar, plus att det ska fungera ihop med elmotorer. Känns som en återvändgränd på något sätt.

Så, när teslor börjar krypa ned mot strax över 500tkr, då börjar det bli möjligt för en vanlig tjänsteman i statligtjänst att kunna köpa en. Är ju bara det med begagnad kontra ny som är kruxet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Legato »

Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.

Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.

Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.

Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.

Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S 8-)
Nej, jag vill inte ha en Phev längre, så det går bort. Däremot tvekar frun över det stora inköpspriset av begagnad, måste hitta argument för övertalning bara.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av MangeT »

Behöver ni en så stor bil? 3an borde väl annars vara ett bra alternativ när den kommer om ni kan vänta.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av frippe »

Nja, både ja och nej men vi vill gärna bli av med vår dieselbil då vi tröttnat på dess nycker med större reparationer. Så att vänta till 3an, känns lite surt, speciellt som vi helst undviker helt nya bilar utan gärna köper en bil som gått i trafik upp till ett år och därmed tappat den första stora värdeminskningen.

Vi har tre barn, så utrymme behövs, en model 3 hade funkat rent utrymmesmässigt men lösningen med bakluckan gör att den inte funkar för oss, så där var model 3 en stor besvikelse tyvärr. Även om model 3 troligen går att få med dragkrok, vilket inte bekräftats vad jag sett. Kanske ändrar mig när jag ser den i verkligheten eller tänker lite till. Men tiden tills den kommer och finns begagnad, är ltie för lång tyvärr.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Hyted »

frippe skrev:
Legato skrev:
Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.

Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.

Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S 8-)
Nej, jag vill inte ha en Phev längre, så det går bort. Däremot tvekar frun över det stora inköpspriset av begagnad, måste hitta argument för övertalning bara.
Det finns ett knep som jag körde.
Berättade helt enkelt inte att ny bil var beställd, hon var lite sur när det helt plötsligt kom en bilhandlare och köpte våran volvo vi hadeBild

Tyckte kanske att hon borde varit delaktig.

Men det gick över fort när Teslan kom hem.

I mitt fall var det mindre jobbigt med en sur fru ett tag än att övertala, och jag kunde haft en sur fru om jag berättat också.BildBild.


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Kostnader efter 10tmil

Inlägg av Engen »

Hyted skrev:
frippe skrev:
Legato skrev:
Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.

Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.

Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S 8-)
Nej, jag vill inte ha en Phev längre, så det går bort. Däremot tvekar frun över det stora inköpspriset av begagnad, måste hitta argument för övertalning bara.
Det finns ett knep som jag körde.
Berättade helt enkelt inte att ny bil var beställd, hon var lite sur när det helt plötsligt kom en bilhandlare och köpte våran volvo vi hadeBild

Tyckte kanske att hon borde varit delaktig.

Men det gick över fort när Teslan kom hem.

I mitt fall var det mindre jobbigt med en sur fru ett tag än att övertala, och jag kunde haft en sur fru om jag berättat också.BildBild.


Model x100d
Midnight Silver
Ta med frun på en riktig provkörning.
Det gjorde jag. Sen sa hon "Jag tycker att du är värd en Tesla" :o :D
Ok sa jag och la en beställning!
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Skriv svar