Va tycker ni om denna offert?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av improwise »

Anders SE skrev:
Jag hade nog valt till premiumpaketet och tagit bort AP, den går ju att köpa till i efterhand om och när den blir bättre. Eller både AP och premium och lagt den på 48 månader, jag resonerade som så att tar du 48 månader så kan du om du vill byta bil om kanske 2 år och ev ny köpare kan leasa vidare den med 2 års restvärdesgaranti.
Rätt smart tänkt måste jag säga, och då slipper man dessutom momsproblematiken som uppstår ifall man köper ut den i förtaget (och inte driver taxirörelse eller liknande).
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Jensa »

Tycker verkligen du ska välja finansiell leasing, speciellt nu när restvärdesgarantin har kommit tillbaka. Försäkring och serviceavtal får du ju också med i en finansiell leasing genom Sixt. Räkna på att du kommer att köra mer i en Tesla, det bara blir så :D

Säg att kostnaden blir 11.000 kr/mån inkl halv moms. Med privat inbetalning till ditt bolag blir kostnaden kvar för bolaget 6.050 kr.

Dvs. 4.950 kr privat och 6.050 kr på företaget. Tycker det låter helt ok! Tänk på att du sparar minst 1.500 kr på drivmedel varje månad också!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av oscfor »

Förstår inte varför man vill välja Sixt. Via DNB är ju räntan 0,25%. 2% högre ränta hos någon annan gör ju ca 1500:- per månad i högre kostnad.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Jensa »

Med tanke på förmånsvärdet kan det ju vara bra att uppgradera till AP senare. Då får du betydligt lägre förmånsvärde och lägre leasingavgift. Vill du senare uppgradera kan du göra det när som helst! och höja förmånsvärdet då. Ser att 9000 rabatt inte är med i offerten. Tala om för Sixt att lägga in en referral kod så du får rabatten och inte minst fri supercharging!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av improwise »

Jensa skrev:
Med tanke på förmånsvärdet kan det ju vara bra att uppgradera till AP senare. Då får du betydligt lägre förmånsvärde och lägre leasingavgift. Vill du senare uppgradera kan du göra det när som helst! och höja förmånsvärdet då. Ser att 9000 rabatt inte är med i offerten. Tala om för Sixt att lägga in en referral kod så du får rabatten och inte minst fri supercharging!
Man får väl samma förmånsvärde, eller tom högre nu när jag tänker efter, så vida man inte "glömmer" att rapportera det till Skatteverket så klart?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Jensa »

Om inte AP är med från början behöver ju inte det läggas till som extrautrustning vid förmånsberäkningen. Därmed 54.000 kr mindre extrautrustning och ca 900 kr lägre förmånsvärde/mån. Köps det till i efterhand får man ju höja förmånsvärdet då. Enligt denna offert kommer det att bli ca 1.000 kr/mån i privata pengar enbart för AP.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av mgorgis »

Ja jag har begrundat de olika alternativen, t.ex. att köpa till AP och Vinterdäck i efterhand och spara lite och kanske "glömma" rapportera det :oops: men sen tänkte jag att t.ex. 1000kr mer i förmånsvärde betyder inte 1000kr mindre i plånboken (även om man använder nettolöneavdrag) eftersom man höjer lönen med 1k och betalar förvisso skatt o sociala avgifter på det men lön är ju samtidigt en kostnad för företaget och hade man inte "spenderat" det på lön/förmån så hade man ändå behövt (man måste inte alltid) ta ut det i form av lön eller utdelning.

Vinterdäck kan jag vänta med men AP blir ju 11k dyrare om man köper i efterhand så då måste man ha väntat ca ett år med att köpa den för att kompensera för förlusten på de 11k
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Ja jag har begrundat de olika alternativen, t.ex. att köpa till AP och Vinterdäck i efterhand och spara lite och kanske "glömma" rapportera det :oops: men sen tänkte jag att t.ex. 1000kr mer i förmånsvärde betyder inte 1000kr mindre i plånboken (även om man använder nettolöneavdrag) eftersom man höjer lönen med 1k och betalar förvisso skatt o sociala avgifter på det men lön är ju samtidigt en kostnad för företaget och hade man inte "spenderat" det på lön/förmån så hade man ändå behövt (man måste inte alltid) ta ut det i form av lön eller utdelning.

Vinterdäck kan jag vänta med men AP blir ju 11k dyrare om man köper i efterhand så då måste man ha väntat ca ett år med att köpa den för att kompensera för förlusten på de 11k
Du missar moms effekten AP med bilen du får dra halvmoms programvara köpt i efterhand full moms
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Smutt »

Samma med hjulen 10% billigare att inte baka in dom i leasingen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av bullen »

Så om man köper en lös AP med halv moms, kan man sedan köpa till en bil med fullt momsavdrag
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Smutt »

bullen skrev:
Så om man köper en lös AP med halv moms, kan man sedan köpa till en bil med fullt momsavdragBild
:lol: :lol: :) :lol: :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
Samma med hjulen 10% billigare att inte baka in dom i leasingen
Här måste jag veta hur du räknat på det?

Sen är det verkligen smart att köpa senare då man drar av hela momsen. Jag trodde att man gjorde så för att bara slippa rapportera till myndigheten

Kan man köpa färg och interiör också efteråt? :D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Va tycker ni om denna offert?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Smutt skrev:
Samma med hjulen 10% billigare att inte baka in dom i leasingen
Här måste jag veta hur du räknat på det?

Sen är det verkligen smart att köpa senare då man drar av hela momsen. Jag trodde att man gjorde så för att bara slippa rapportera till myndigheten
Om det är smart? Beror på likviditeten i företaget osv jag hämtade min grå i Mars betalade bara för färg i november köper jag bara vinterdäck lägger på original fälgarna i april köper jag nog sommarhjul jag har alltså helt korrekt sparat 1år förmån och 10% moms

Men sen finns det brytpunkter osv för dom som tjänar massor men jag hör inte till dom :lol:

Sen blir det ju avskrivning på hjulen o AP men ser inte att det skulle ställa till nåt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar