Är jag för misstänksam?
Moderator: Redaktion
Är jag för misstänksam?
Vad är egentligen senaste version för en modell S med AP1. I min app står 17.26.92 så jag gissar att det är den jag har (har inte kollat i bilen).
Jag tror att den uppdateringen kom utan att jag bekräftat att jag ville uppdatera, vilket jag bestämt fått frågor om tidigare. Att det dessutom inte fanns någon förklaring till vad som uppdaterats, bara något om att den innehöll förbättringar, gör mig misstänksam att Tesla inte vill berätta vad den innehöll.
Vad jag tror jag fick med senaste uppdateringen är att bilen nu vägrar att köra fortare med AP än gällande fartgräns (+ det tillägg jag kan sätta i inställningarna). Visst ibland kan det vara bra, men inte sällan hindrar det att man kan använda AP om man vill flyta in i trafikrytmen som ofta ligger lite över gällande fartgräns. Dessutom sänker bilen ofta farten omotiverat för att den tror det finns en begränsning, som inte finns i verkligheten.
Är det något juridiskt bakom denna uppdatering som måste sägas vara en begränsning av AP'n? Var det därför Tesla inte vill berätta om vad uppdateringen innehöll? Var det så att uppdateringen kom utan att jag bekräftade den, och att Tesla alltså tvingar på oss begränsningen av AP'n som vi inte haft tidigare?
Eller, är jag för misstänksam...?
Jag tror att den uppdateringen kom utan att jag bekräftat att jag ville uppdatera, vilket jag bestämt fått frågor om tidigare. Att det dessutom inte fanns någon förklaring till vad som uppdaterats, bara något om att den innehöll förbättringar, gör mig misstänksam att Tesla inte vill berätta vad den innehöll.
Vad jag tror jag fick med senaste uppdateringen är att bilen nu vägrar att köra fortare med AP än gällande fartgräns (+ det tillägg jag kan sätta i inställningarna). Visst ibland kan det vara bra, men inte sällan hindrar det att man kan använda AP om man vill flyta in i trafikrytmen som ofta ligger lite över gällande fartgräns. Dessutom sänker bilen ofta farten omotiverat för att den tror det finns en begränsning, som inte finns i verkligheten.
Är det något juridiskt bakom denna uppdatering som måste sägas vara en begränsning av AP'n? Var det därför Tesla inte vill berätta om vad uppdateringen innehöll? Var det så att uppdateringen kom utan att jag bekräftade den, och att Tesla alltså tvingar på oss begränsningen av AP'n som vi inte haft tidigare?
Eller, är jag för misstänksam...?
S60D uttagen okt. 2016
Re: Är jag för misstänksam?
Vid Service Center vet de troligen inte alla saker som ligger med i varje uppdatering. Release notes för uppdateringarna går heller aldrig in på detaljer utom när det gäller nya funktioner som läggs till. Tror inte Tesla har något att vinna på att i detalj tala om varje buggrättning eller säkerhetsändring som görs för varje versionsuppdatering.
Visst kan man tycka att de borde varit lite öppnar med förändringen av max hastighet för AP. Detta ändrades i några versioner före 17.26.92 men funktionen för detta har egentligen alltid funnits. På alla vägar med mötande trafik så skulle denna funktion vara påslagen så att AP max körde +10 över hastighetsbegränsningen. Dock så var antagligen inte metadata för vägarna så bra så det gick att sätta AP upp till 150 km/h på flertalet vägar. Nu går detta endast göra på motorvägar. Metadata vilka vägar som är motorvägar och vilka som inte är det är nog bättre än vilka som har mötande trafik och vilka som inte har det.
Tesla smyguppdaterar dock inga bilar mig veterligt. OTA-uppdateringarna får du alltid själv välja om du vill lägga på eller ej men sedan så lägger de alltid på senaste version vid besök för service på Service Center. Möjligt att man skulle kunna be SC om att inte lägga på mjukvaran men man lär även missa säkerhetsuppdateringar och funktioner som man nog skulle vilja ha i så fall.
Visst kan man tycka att de borde varit lite öppnar med förändringen av max hastighet för AP. Detta ändrades i några versioner före 17.26.92 men funktionen för detta har egentligen alltid funnits. På alla vägar med mötande trafik så skulle denna funktion vara påslagen så att AP max körde +10 över hastighetsbegränsningen. Dock så var antagligen inte metadata för vägarna så bra så det gick att sätta AP upp till 150 km/h på flertalet vägar. Nu går detta endast göra på motorvägar. Metadata vilka vägar som är motorvägar och vilka som inte är det är nog bättre än vilka som har mötande trafik och vilka som inte har det.
Tesla smyguppdaterar dock inga bilar mig veterligt. OTA-uppdateringarna får du alltid själv välja om du vill lägga på eller ej men sedan så lägger de alltid på senaste version vid besök för service på Service Center. Möjligt att man skulle kunna be SC om att inte lägga på mjukvaran men man lär även missa säkerhetsuppdateringar och funktioner som man nog skulle vilja ha i så fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är jag för misstänksam?
Framförallt tror jag folk i allmänhet måste inse att autonoma funktioner alltid kommer att prioritera säkerhet. Vill man lämna över ansvaret till en programmerad funktion måste man räkna med att den kommer att välja säkrast möjliga alternativ i varje situation. Att bryta mot lagar kommer inte räknas som en säkerhetshöjande åtgärd, hur irriterande det än är...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Är jag för misstänksam?
Det som jag tycker är irriterande är att det inte går att höja till +10 utan att ändra inställningarna.
Jag vill ha inställningen på +0 (Det är bekvämt att bara kunna göra långtryck för att gå till rätt hastighet inför kamera eller annat), men vill ändå ibland kunna höja till t.ex. 85 eller 90 på 80-väg för att slippa en lastbil på den obefintliga dragkroken.
Det hade varit bra om systemet hade tillåtit +10 oavsett om jag vill ha det alltid eller bara ibland.
Jag vill ha inställningen på +0 (Det är bekvämt att bara kunna göra långtryck för att gå till rätt hastighet inför kamera eller annat), men vill ändå ibland kunna höja till t.ex. 85 eller 90 på 80-väg för att slippa en lastbil på den obefintliga dragkroken.
Det hade varit bra om systemet hade tillåtit +10 oavsett om jag vill ha det alltid eller bara ibland.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är jag för misstänksam?
Jag tycker det hade varit smidigt om det gick att ha "+X"-inställningen på ett av rullhjulen på ratten. Jag vill t.ex. ha +0 på 50-väg, +5 på 60-80, och +10 däröver. Idag fipplar jag med "inställningar" för att uppnå detta, men separata offset per hastighet, eller som sagt på rullhjul, vore ju mycket smidigare.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är jag för misstänksam?
Som det är nu så har jag satt offset på +10 och sedan drar jag ner två gånger när jag lägger i AP på vägar med lägre topphastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är jag för misstänksam?
Problemet med det är att AP då inte ökar hastigheten när 50-sträckan tar slut, det får man göra själv. Ändrar man offset via inställningarna så ökar/minskar den fortfarande automatiskt.Svenssons skrev:Som det är nu så har jag satt offset på +10 och sedan drar jag ner två gånger när jag lägger i AP på vägar med lägre topphastighet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är jag för misstänksam?
Plötdligt får farthållaren för sig att det är 70 på en 80-(motor)väg! Jag ser ut som en komplett idiot när jag utan anledning bromsar in när övrig trafik rullar på i 80+.
Pekskärmen och alla dessa funktioner: fullständigt vansinnigt att ha det så. Man får ju egentligen inte hålla på med nånting som tar ens uppmärksamhet från körandet, det är olagligt! Röststyrning borde kunna lösa allt detta men det är väl en bit kvar till dess.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Pekskärmen och alla dessa funktioner: fullständigt vansinnigt att ha det så. Man får ju egentligen inte hålla på med nånting som tar ens uppmärksamhet från körandet, det är olagligt! Röststyrning borde kunna lösa allt detta men det är väl en bit kvar till dess.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Är jag för misstänksam?
70 blev det nog pga att bilen inte fick någon information om hastigheten på vägen. Den saknade antagligen både kartinformation och inte sett några skyltar. Jag får köra 70+10 på små skogsgrusvägar...Tjell skrev:Plötdligt får farthållaren för sig att det är 70 på en 80-(motor)väg! Jag ser ut som en komplett idiot när jag utan anledning bromsar in när övrig trafik rullar på i 80+.
Pekskärmen och alla dessa funktioner: fullständigt vansinnigt att ha det så. Man får ju egentligen inte hålla på med nånting som tar ens uppmärksamhet från körandet, det är olagligt! Röststyrning borde kunna lösa allt detta men det är väl en bit kvar till dess.
Vad är det för funktioner på skärmen som krävs för körningen? Mig veterligt så är det inga. Att trycka på fysiska knappar kan ju ta lika mycket uppmärksamhet, att prata med medpassagerare kan även det vara distraherande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är jag för misstänksam?
Det borde vara så att man kan sätta en viss procentsats över gällande fart. Det är ju så trafikrytmen ligger, några procent över vad som är tillåtet. Inte mycket över om det är 40, men kanske 10 över om det är 100.fth skrev:Jag tycker det hade varit smidigt om det gick att ha "+X"-inställningen på ett av rullhjulen på ratten. Jag vill t.ex. ha +0 på 50-väg, +5 på 60-80, och +10 däröver. Idag fipplar jag med "inställningar" för att uppnå detta, men separata offset per hastighet, eller som sagt på rullhjul, vore ju mycket smidigare.
/fth
S60D uttagen okt. 2016
Re: Är jag för misstänksam?
Jag håller med dig, ideligen bromsar bilen in för att den får för sig att det är nedsatt fart, utan att det är det. Kanske beror på att det tidigare varit nedsatt fart på sträckan och det ligger kvar i metadata, för det finns inga skyltar den kan ha läst. Och efter en sträcka går den upp i fart igen, även det utan att läst några skyltar.Tjell skrev:Plötdligt får farthållaren för sig att det är 70 på en 80-(motor)väg! Jag ser ut som en komplett idiot när jag utan anledning bromsar in när övrig trafik rullar på i 80+.
Det här måste Tesla göra något åt om vi som kör på vägar med mötande trafik ska ha någon glädje av AP'n.
Jag önskar alla fick chansen att köra t.ex sträckan Stugun-Östersund och uppleva detta. Det är en väg med lite trafik, där AP'n brukar fungera bra, men där dessa fenomen tagit bort mycket av glädjen med AP'n.
S60D uttagen okt. 2016
Re: Är jag för misstänksam?
Saknar bilen information från kartor och skyltläsning så kommer den att anta bashastighet. Någon annan hastighet lär nog inte sättas ur säkerhetssynpunkt. I tätort är det 50 km/h med förslag på sänkning till 40 km/h. Utanför tätort är det 70 km/h (övriga länder i Europa har 80 km/h eller högre förstår jag det som) och på motorväg är det 110 km/h som gäller.
För att minska problemet med hastig inbromsning som kanske kan inträffa om det t.ex. är en ny väg är att försöka få till bättre uppdaterad kartdata. Detta verkar Tesla jobba på:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9611
För att minska problemet med hastig inbromsning som kanske kan inträffa om det t.ex. är en ny väg är att försöka få till bättre uppdaterad kartdata. Detta verkar Tesla jobba på:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9611
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Är jag för misstänksam?
Det kan man väl? Man kan välja mellan absolute och relative där relative borde vara en procentsats, eller? Har inte testat själv ännu.Laponia skrev:Det borde vara så att man kan sätta en viss procentsats över gällande fart. Det är ju så trafikrytmen ligger, några procent över vad som är tillåtet. Inte mycket över om det är 40, men kanske 10 över om det är 100.fth skrev:Jag tycker det hade varit smidigt om det gick att ha "+X"-inställningen på ett av rullhjulen på ratten. Jag vill t.ex. ha +0 på 50-väg, +5 på 60-80, och +10 däröver. Idag fipplar jag med "inställningar" för att uppnå detta, men separata offset per hastighet, eller som sagt på rullhjul, vore ju mycket smidigare.
/fth
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Är jag för misstänksam?
Absolut är ett fixt värde, t ex 100 km/h, medan relativt är t ex +10 km/h mot aktuell hastighetsbegränsning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Är jag för misstänksam?
Ok, tack då vet jag!bylund skrev:Absolut är ett fixt värde, t ex 100 km/h, medan relativt är t ex +10 km/h mot aktuell hastighetsbegränsning.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2