Är jag för misstänksam?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Re: Är jag för misstänksam?

Inlägg av Laponia »

Tjell skrev:
Plötdligt får farthållaren för sig att det är 70 på en 80-(motor)väg! Jag ser ut som en komplett idiot när jag utan anledning bromsar in när övrig trafik rullar på i 80+.
Jag håller med dig, ideligen bromsar bilen in för att den får för sig att det är nedsatt fart, utan att det är det. Kanske beror på att det tidigare varit nedsatt fart på sträckan och det ligger kvar i metadata, för det finns inga skyltar den kan ha läst. Och efter en sträcka går den upp i fart igen, även det utan att läst några skyltar.

Det här måste Tesla göra något åt om vi som kör på vägar med mötande trafik ska ha någon glädje av AP'n.

Jag önskar alla fick chansen att köra t.ex sträckan Stugun-Östersund och uppleva detta. Det är en väg med lite trafik, där AP'n brukar fungera bra, men där dessa fenomen tagit bort mycket av glädjen med AP'n.
S60D uttagen okt. 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är jag för misstänksam?

Inlägg av Svenssons »

Saknar bilen information från kartor och skyltläsning så kommer den att anta bashastighet. Någon annan hastighet lär nog inte sättas ur säkerhetssynpunkt. I tätort är det 50 km/h med förslag på sänkning till 40 km/h. Utanför tätort är det 70 km/h (övriga länder i Europa har 80 km/h eller högre förstår jag det som) och på motorväg är det 110 km/h som gäller.

För att minska problemet med hastig inbromsning som kanske kan inträffa om det t.ex. är en ny väg är att försöka få till bättre uppdaterad kartdata. Detta verkar Tesla jobba på:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9611
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Är jag för misstänksam?

Inlägg av ellerstrom »

Laponia skrev:
fth skrev:
Jag tycker det hade varit smidigt om det gick att ha "+X"-inställningen på ett av rullhjulen på ratten. Jag vill t.ex. ha +0 på 50-väg, +5 på 60-80, och +10 däröver. Idag fipplar jag med "inställningar" för att uppnå detta, men separata offset per hastighet, eller som sagt på rullhjul, vore ju mycket smidigare.
/fth
Det borde vara så att man kan sätta en viss procentsats över gällande fart. Det är ju så trafikrytmen ligger, några procent över vad som är tillåtet. Inte mycket över om det är 40, men kanske 10 över om det är 100.
Det kan man väl? Man kan välja mellan absolute och relative där relative borde vara en procentsats, eller? Har inte testat själv ännu.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är jag för misstänksam?

Inlägg av bylund »

Absolut är ett fixt värde, t ex 100 km/h, medan relativt är t ex +10 km/h mot aktuell hastighetsbegränsning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Är jag för misstänksam?

Inlägg av ellerstrom »

bylund skrev:
Absolut är ett fixt värde, t ex 100 km/h, medan relativt är t ex +10 km/h mot aktuell hastighetsbegränsning.
Ok, tack då vet jag! :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar