Fickparkering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Fickparkering

Inlägg av Laponia »

Efter att haft bilen i snart ett år har jag först nu provat att låta bilen fickparkera. Det verkar funka riktigt bra, men jag känner mig lite osäker på om man kan lita på bilen. Det går ganska fort och är inte så lätt att hinna med att stoppa om något skulle gå snett. Vad har ni andra för erfarenhet av fickparkering, använder ni det? Har någon vart med om att det gått fel och bilen kört emot de andra bilarna eller trottoarkanten?
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fickparkering

Inlägg av bylund »

En och annan 21-tumsfälg har fått bita i gräset (kantstenen), så det är lämpligt att vara beredd att avbryta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Fickparkering

Inlägg av janni »

Bara provat en gång med framgång.
Annars tycker jag att den backar in för fort för att man ska kontroll på vad de gör och försöker man bromsa lite så avbryts parkeringen.

I och med att de inte står för några skador om den gör fel föredrar jag att fickparkera manuellt.
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Fickparkering

Inlägg av ModelS85D »

Jag använder det ganska ofta och det har funkat klockrent varje gång. I början var jag också osäker på om man kunde lita på att den inte orsakar fälgskrap eller tatchar i bilen bakom eller framför, men den fixar det galant varje gång t.o.m på platser där det är så tight mellan bilarna att jag aldrig hade ens försökt parkera själv.
Det jag gör varje gång är dock att sitta med högerfoten beredd på bromsen samtidigt som jag noga kollar i backspegeln att höger bakhjul inte kommer för nära trottoarkanten. Ibland blir jag nervös och nuddar bromsen helt i onödan, och då är det bara att trycka "resume" så fortsätter automatparkeringen där den var.
Hamnar alltid perfekt parallellt med kanten.
Var dock uppmärksam framåt om bilen framför har dragkrok. Har känslan av att det inte är helt säkert att ultraljudssensorerna verkligen upptäcker en utstickande dragkrok i alla lägen. Känns det tveksamt är det ju bara att bromsa och själv justera läget framåt/bakåt det sista man gör.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Fickparkering

Inlägg av mgorgis »

Testade det vid provkörningen och den lilla fickan som den klarade av skulle jag varken våga eller klara manuellt, men å andra sidan var det inte min bil. Tyckte dock att auto parallell parkering va enklare.

Man tycker att Tesla borde stå för ev. skador med tanke på hur mkt pengar man betalar....eller åtminstone stå för en del av kostnaden. Ingen produkt fungerar felfritt men samtidigt så får man inte sälja något och inte kunna "garantera" att den fungerar någorlunda bra....dock verkar det funka för de flesta ändå.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Fickparkering

Inlägg av oscfor »

Nu har jag använt auto park i andra bilar sedan 2010, främst Passat v1 och v3. Teslas är riktigt bra, speciellt skönt är det att den löser både framåt och bakåt utan att du behöver växla. VWs system kändes dock enklare att hitta en lucka, hos Tesla är man alltid lite osäker på om den ska få träff eller ej i detekteringen av parkeringsluckan. VW 3.0 kändes lite vassare på att parkera snabbare i luckan, medan Teslan gör det mjukare. Under mina sju år med auto park har den inte någon gång kört på något, varken med VW eller Tesla.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar