Hjälp mej!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Paverling
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jul 2014 18:23
Ort: Järfälla

Hjälp mej!

Inlägg av Paverling »

Vad är det för skillnad på Glastak, Soltak och Panoramatak?
Man ser alla definitionerna i annonser på beg. bilar från Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk
E-Golf
Tidigare:
Model S 90D
Model 3 LR
Model S 85
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hjälp mej!

Inlägg av e5m1r »

Glastak går inte att öppna
Soltak antar jag är samma som glastak
Panorama går att öppna och du har möjlighet till takbox
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Tars »

Soltak är nya panorama fick jag reda på.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mej!

Inlägg av helix »

Soltak och Panoramatak är samma sak. Dvs, taket är öppningsbart. Bilar med detta tak har också fästen för takräcke. Glastak är hela taket i glas och går ej att öppna. Det finns inte heller fästen för takräcken.

Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp mej!

Inlägg av bjornlilja »

Jag tolkar det på samma sätt som Helix.

Om bilen är lite äldre och inte har någon form av glas brukar det stå "tak i bilens färg" i Teslas egna annonser.
Användarvisningsbild
Paverling
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jul 2014 18:23
Ort: Järfälla

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Paverling »

Tack för snabbt svar. Då är det soltak eller Panoramatak man skall kika efter.


Skickat från min iPad med Tapatalk
E-Golf
Tidigare:
Model S 90D
Model 3 LR
Model S 85
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Viper »

helix skrev:
Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Några nackdelar med glas/panorama? Hur är det på vintern ... kallras?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Hjälp mej!

Inlägg av Tars »

Viper skrev:
helix skrev:
Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Några nackdelar med glas/panorama? Hur är det på vintern ... kallras?
På de gamla taken så märkte i alla fall jag mer kallras jämfört med de nya. Jämför med min p85d jag hade med min 70d som byggdes med ca 7 månaders mellanrum. Tidigt 2015 till sent 2015 Mao.
Min 90d med facelift (sen 2016) tycker jag kallraset också va lite jämfört med min p85d.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Soltak och Panoramatak är samma sak. Dvs, taket är öppningsbart. Bilar med detta tak har också fästen för takräcke. Glastak är hela taket i glas och går ej att öppna. Det finns inte heller fästen för takräcken.

Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Är det märkbart bättre takhöjd enbart med "glastak" dvs det ej öppningsbara? Eller menar du för alla "icke-plåttak"?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Viper »

Tars skrev:
Viper skrev:
helix skrev:
Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Några nackdelar med glas/panorama? Hur är det på vintern ... kallras?
På de gamla taken så märkte i alla fall jag mer kallras jämfört med de nya. Jämför med min p85d jag hade med min 70d som byggdes med ca 7 månaders mellanrum. Tidigt 2015 till sent 2015 Mao.
Min 90d med facelift (sen 2016) tycker jag kallraset också va lite jämfört med min p85d.
Ok, tack. Intressant.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mej!

Inlägg av helix »

Legato skrev:
helix skrev:
Soltak och Panoramatak är samma sak. Dvs, taket är öppningsbart. Bilar med detta tak har också fästen för takräcke. Glastak är hela taket i glas och går ej att öppna. Det finns inte heller fästen för takräcken.

Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Är det märkbart bättre takhöjd enbart med "glastak" dvs det ej öppningsbara? Eller menar du för alla "icke-plåttak"?
Jag har haft det öppningbara panoramataket i två faceliftade S och har varit lite bekymrad över takhöjden i båda. När jag lutar huvudet minsta lilla i sidled från förarstolen så slår jag huvudet i taket även om stolen är inställd så lågt det går (är 1.87 lång). I baksätet slår jag huvudet i taket och även personer som är kortare upplever samma sak. I bil med glastaket så slår jag inte huvudet i taket fram och kan sitta hur bra som helst även i baksätet! Glaset sträcker sig längre bak med glastak än med öppningsbart tak samt längre ut på sidorna. Lite som Model 3 som också får bättre takhöjd i baksätet av just denna anledning.

Glastak ger mindre risk för kallras, bättre ljusinsläpp/rymd/huvudplats, slipper den tvärliggande balken mitt i taket, väger mindre, mindre komplexitet, inga packningar på taket som lossnar på utsidan, sparar 20k... Om man däremot har behov av takbox och inte upplever takhöjden fram/bak som ett problem så är prioriteringen säkert annorlunda :)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Spexhult »

Glastak har märkbart bättre takhöjd, skiljer flera centimeter. Jag ångrar att jag inte tog glastak pga det när man har långa passager bak (inte så ofta som tur är)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hjälp mej!

Inlägg av MangeT »

Viper skrev:
Tars skrev:
Viper skrev:
helix skrev:
Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Några nackdelar med glas/panorama? Hur är det på vintern ... kallras?
På de gamla taken så märkte i alla fall jag mer kallras jämfört med de nya. Jämför med min p85d jag hade med min 70d som byggdes med ca 7 månaders mellanrum. Tidigt 2015 till sent 2015 Mao.
Min 90d med facelift (sen 2016) tycker jag kallraset också va lite jämfört med min p85d.
Ok, tack. Intressant.
När jag köpte min S (facelift) sa leveranskillen att folk från Jaguar var med att utveckla det uppdaterade panoramataket. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det men kanske kan stämma.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hjälp mej!

Inlägg av jpetters »

Sämst takhöjd har plåttaket, framförallt bak.
Panoramatak/solsken, dvs öppningsbara är mycket bättre men den högre höjden är inte tillgänglig lika brett.
Glastaket är högst och haft också höjden tillgängligt med större bredd och längd.
Skillnaden i takhöjd mellan panoramatak och glastak är nog ganska liten, det är ytan höjden är tillgänglig på som skiljer mest.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Smutt »

jpetters skrev:
Sämst takhöjd har plåttaket, framförallt bak.
Panoramatak/solsken, dvs öppningsbara är mycket bättre men den högre höjden är inte tillgänglig lika brett.
Glastaket är högst och haft också höjden tillgängligt med större bredd och längd.
Skillnaden i takhöjd mellan panoramatak och glastak är nog ganska liten, det är ytan höjden är tillgänglig på som skiljer mest.
Är 184cm har plåttak inga problem i bak sitter ju barn,men även en stor man går faktiskt in
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Tars »

MangeT skrev:
Viper skrev:
Tars skrev:
Viper skrev:
helix skrev:
Bilar med glastak har märkbart bättre takhöjd interiört för långa passagerare både bak och fram samt ger en härlig rymd i bilen.
Några nackdelar med glas/panorama? Hur är det på vintern ... kallras?
På de gamla taken så märkte i alla fall jag mer kallras jämfört med de nya. Jämför med min p85d jag hade med min 70d som byggdes med ca 7 månaders mellanrum. Tidigt 2015 till sent 2015 Mao.
Min 90d med facelift (sen 2016) tycker jag kallraset också va lite jämfört med min p85d.
Ok, tack. Intressant.
När jag köpte min S (facelift) sa leveranskillen att folk från Jaguar var med att utveckla det uppdaterade panoramataket. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det men kanske kan stämma.
Det stämmer att de tog in kompetens därifrån.
Och det gjorde de rätt i att göra.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Hjälp mej!

Inlägg av miksch »

Bestill soltak. Den nye versjonen er vanntett og mekanisk bedre enn på de første Tesla-modellene.
Ang varme så er taket bedampet med en type metall som blokkerer varmeutskifting. Det beste jeg noensinne har opplevd. Uansett hvor mye som som skinner ned så blir du ikke varm i hodet. På vinteren er det ingen problemer.
Användarvisningsbild
Paverling
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 jul 2014 18:23
Ort: Järfälla

Re: Hjälp mej!

Inlägg av Paverling »

Stort tack för era synpunkter!


Skickat från min iPad med Tapatalk
E-Golf
Tidigare:
Model S 90D
Model 3 LR
Model S 85
Skriv svar