Performance+ / Performance Plus
Moderator: Redaktion
Performance+ / Performance Plus
Vad hände med denna uppgradering? Är det standard på nuvarande P100D eller tog de bort denna utrustning helt?
Är det någon som har en S med Performance+? Upplever ni stor skillnad mot en "vanlig" S med 21"?
Är det någon som har en S med Performance+? Upplever ni stor skillnad mot en "vanlig" S med 21"?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Performance+ / Performance Plus
Performance plus gav väl sportfjädring, staggered hjul har jag för mig
Snabb googling:
upgraded dampers, bushings, stabilizer bars, and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6-12 miles over regular 21" wheels.
Snabb googling:
upgraded dampers, bushings, stabilizer bars, and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6-12 miles over regular 21" wheels.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Performance+ / Performance Plus
"Range improves"? Jämfört med vad?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Performance+ / Performance Plus
Japp, Googlat den infon gjorde jag också, men det var inte det jag var nyfiken på Undrar som sagt om det är kvar som standard på P100D eller om det försvann helt, samt hur de som har/har haft performance plus upplevt det.tehjimos skrev:Performance plus gav väl sportfjädring, staggered hjul har jag för mig
Snabb googling:
upgraded dampers, bushings, stabilizer bars, and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6-12 miles over regular 21" wheels.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Performance+ / Performance Plus
Jämfört med en P85 utan pluspaketet.jpetters skrev:"Range improves"? Jämfört med vad?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Performance+ / Performance Plus
P100D har luftfjädring, och staggered(?). antar att alla Model S fick uppgraderingar i chassit m.m. som P85+ hade.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Performance+ / Performance Plus
Man får väl knappast bättre räckvidd med bredare däck?Legato skrev:Jämfört med en P85 utan pluspaketet.jpetters skrev:"Range improves"? Jämfört med vad?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Performance+ / Performance Plus
Nej, det sa kritikerna då också... Det är ju inte mitt påstående utan Teslas. Har ingen aning om den har längre räckvidd i praktiken. För begagnade Tesla så listas både P85 och P85+ som 502 km NEDC.HelectriC skrev:Man får väl knappast bättre räckvidd med bredare däck?Legato skrev:Jämfört med en P85 utan pluspaketet.jpetters skrev:"Range improves"? Jämfört med vad?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Performance+ / Performance Plus
Jag har kört P85 och P85+ och skillnaden är inte enorm men markant, och i helt rätt riktning. P85+ har en helt annan stabilitet och väghållning, styr jättefint med mindre gung, och har inte den "flytighet" som luftfjädringen annars ger. Det var ju lite turer fram och tillbaks kring att P85D tillverkades både med och utan. Jag är inte helt säker men jag tror inte några bilar görs med den sportfjädringen numera.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Performance+ / Performance Plus
Det var standard på P85D första kvartalet, sedan byttes det till standard även på P-modellerna. Bortsett från staggered som kvarstod.
Hade själv P85D första modellen - klart bättre väghållning än nuvarande P100D som jag bytt upp mig till.
Just väghållningen är en besvikelse på nya bilen. P85D, som jag även uppgraderade till Ludicrous accelererade hårdare första metrarna. Chassit och hjulupphängning var så mycket hårdare att det "small till" när man drog iväg.
Nuvarande har mer känsla av gummisnodd, drar häftigt men inte lika hårt.
Hade själv P85D första modellen - klart bättre väghållning än nuvarande P100D som jag bytt upp mig till.
Just väghållningen är en besvikelse på nya bilen. P85D, som jag även uppgraderade till Ludicrous accelererade hårdare första metrarna. Chassit och hjulupphängning var så mycket hårdare att det "small till" när man drog iväg.
Nuvarande har mer känsla av gummisnodd, drar häftigt men inte lika hårt.
Re: Performance+ / Performance Plus
Tack för bra svar både Danni och TeslaMartin.
TM: Är inte riktigt med på hur du menar. På just P85 med eller utan fyrhjulsdrift var det alltså standard ett tag, men togs bort sedan och har aldrig funnits på 90 samt 100-bilarna?
TM: Är inte riktigt med på hur du menar. På just P85 med eller utan fyrhjulsdrift var det alltså standard ett tag, men togs bort sedan och har aldrig funnits på 90 samt 100-bilarna?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Performance+ / Performance Plus
P85+ bakhjulsdriven har alltid haft sportfjädring tror jag. Första halvåret eller så (okt-14 till april -15?) så hade de 4-hjulsdrivna P85D sportfjädring sen togs den bort. (Just de allra tidigaste hade även "sportbaksäte" också i samma design som next-gen fram)
Senare P85/90/100D har nog inte haft sportfjädring alls? Finns de som vet bättre som hunnit ha dessa bilar själva.
Senare P85/90/100D har nog inte haft sportfjädring alls? Finns de som vet bättre som hunnit ha dessa bilar själva.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Performance+ / Performance Plus
P85+ hade sportfjädring.
Tidiga P85D tillverkade tom ca april 2015 hade sportfjädring.
Efter det har alla bilar mjukare gung-fjädring. Även P100D, vilket för mig är svårbegripligt.
Tidiga P85D tillverkade tom ca april 2015 hade sportfjädring.
Efter det har alla bilar mjukare gung-fjädring. Även P100D, vilket för mig är svårbegripligt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Performance+ / Performance Plus
Amerikaner gillar kanske inte så hårda bilar och det blir för dyrt att ha olika konfig på USA/övriga?Niclas skrev:P85+ hade sportfjädring.
Tidiga P85D tillverkade tom ca april 2015 hade sportfjädring.
Efter det har alla bilar mjukare gung-fjädring. Även P100D, vilket för mig är svårbegripligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Performance+ / Performance Plus
Hur kunde man avläsa om man har den sportiga fjädringen?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Performance+ / Performance Plus
Via en kod på dämparna. Bilden nedan är från min förra P85+, dvs med pluschassit.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Performance+ / Performance Plus
Ok. Tack
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Performance+ / Performance Plus
Anmärkningsvärt är att säljarna på Tesla inte har en aaaaning om att sportfjädring fanns på P85D. Pratat med ett antal, ingen visste nåt. Trots att det stod tydligt i designstudion då det begav sig.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Performance+ / Performance Plus
Få av säljarna har kanske jobbat >2år?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Performance+ / Performance Plus
Även de äldre rävarna som varit med sedan starten 2014 visste inget.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Performance+ / Performance Plus
Min säljare vet det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Performance+ / Performance Plus
Själv skulle jag gärna betala en slant för att få +chassi igen!
Googlat eftermarknadsgrejer, även kontaktat firmor som bygger om fjädringar - men svårt då det är luftfjädring.
Och troligen lär det inte gå att ens köpa loss reservdelar för +chassi för eftermontage på nuvarande gungchassi - Tesla är nog lite för fyrkantiga för sådant.
Googlat eftermarknadsgrejer, även kontaktat firmor som bygger om fjädringar - men svårt då det är luftfjädring.
Och troligen lär det inte gå att ens köpa loss reservdelar för +chassi för eftermontage på nuvarande gungchassi - Tesla är nog lite för fyrkantiga för sådant.
Re: Performance+ / Performance Plus
Vad tyckte du om plusvarianten?jpetters skrev:Via en kod på dämparna. Bilden nedan är från min förra P85+, dvs med pluschassit.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Performance+ / Performance Plus
Men visst var det väl du som köpte min gamla P85DL - där du fick sportchassi och Ludicrous med på köpet då Tesla inte visste att bilen var utrustad med det..Niclas skrev:P85+ hade sportfjädring.
Tidiga P85D tillverkade tom ca april 2015 hade sportfjädring.
Efter det har alla bilar mjukare gung-fjädring. Även P100D, vilket för mig är svårbegripligt.
Re: Performance+ / Performance Plus
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014