Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

Min bil har premiumpaket med bio weapon defense mode. Jag har hittills inte sett någon större nytta med detta, jag bor ju inte i ett storstadsområde och luften här brukar vara bra. Jag har några gånger tryckt på knappen för BWDM men i brist på dålig luft kunde jag aldrig känna någon skillnad.
Nu har en bonde här hemma börjat sprida hönsgödsel på sin åker. Det luktar förfärligt och man mår nästan illa när man kör förbi där. Då tänkte jag att det är ett ypperligt tillfälle att testa BWDM. Men lukten tränger rätt igenom filtret. Det luktar kanske lite mindre än utan, men det luktar fortfarande skit. Påtagligt mycket. Även om man sätter på filtret i god tid, alltså innan det börjar lukta. Jag är faktiskt lite förvånad över detta. Skulle inte hepa-filtret eliminera i princip allt? Om något så ordinärt som skitlukt går rätt igenom filtret undrar jag vad det är för nytta när man verkligen behöver det. Eller är det nåt fel kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av ovelundkvist »

Jag undrar också över effektiviteten. Låg bakom en rykande diesel-BMW för några veckor sedan och trots Bio defence mode så stank det avgaser inne i min bil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av HelectriC »

Uschiga fisar tar den iaf bort på få sekunder ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Teslaspolen »

Verkligen? Har uppleft den som extremt effektiv. Körde med den på genom långa norska tunnlar proppfulla med avgaser; kände ingen lukt alls! Även på YouTube verkar folk imponerade!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

Är det kanske skillnad mellan avgaslukt och gödsellukt? Det ena är hälsofarligt, det andra luktar visserligen illa, men är totalt ofarligt ur hälsosynpunkt. Fast ovelundkvist upplever ju att även avgaslukt tränger igenom. Jag har inte märkt det själv, men jag har som sagt inte varit i den situationen heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av HelectriC »

Kan dom ha glömt att trycka i filtren? Händer ju då och då att delar glöms av. Ganska enkelt att kolla; lyft bort plastbiten ovanför frunken och se om du hittar några stora filter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Kan dom ha glömt att trycka i filtren? Händer ju då och då att delar glöms av. Ganska enkelt att kolla; lyft bort plastbiten ovanför frunken och se om du hittar några stora filter.
Bra tips. Jag ska kolla imorgon när det blir ljust. Min bil var ju på service häromveckan och de fixade ett skrammelljud nånstans i nån luftkanal. Skulle det kunna vara så att de har glömt att sätta tillbaka nånting? Frågan är mer än befogad, de glömde nämligen också att sätta tillbaka förvaringsfacket under stora skärmen. Det låg isärplockat i passagerarsätet när jag skulle hämta bilen. Det är kanske nåt mer som ligger kvar i Mölndal? :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av improwise »

HelectriC skrev:
Kan dom ha glömt att trycka i filtren? Händer ju då och då att delar glöms av. Ganska enkelt att kolla; lyft bort plastbiten ovanför frunken och se om du hittar några stora filter.
En inte helt oviktig detalj att komma ihåg i ett skydd mot biovapen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Bjelke »

Vilken skitsak asså! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vilken skitsak asså! :lol:
Just det. Skit också. ;)
Men allvarligt så tycker jag att det är konstigt. Jag har alltid upplevt Volvos kupéfilter som extremt effektiva. Aldrig någonsin har jag känt att minsta odör har kommit in i mina Volvobilar. Alla andra bilar jag har haft, inklusive förra Teslan, har släppt in dålig lukt. Men att till och med Teslas hypade hyper-über-mega-filter skulle vara sämre än vad en sketen 10 år gammal Volvo klarar av, tycker jag är anmärkningsvärt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av improwise »

Av ren nyfikenhet, har detta testat av t.ex. Mr Musk i en bestyckad Tesla ett slutet rum fyllt med Mjältbrand,. Böldpest eller senapsgas eller liknande? Annars är det väl rätt riskfritt att lova ut detta, knappast så någon skulle klaga om det inte fungerade :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

Det har gjorts. Inte av Mr Musk själv, men ändå.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/puttin ... o-the-test

Men så har vi också sett en video med en självkörande Model X för snart ett år sedan. Say no more....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av helix »

Måste vara något fel på ditt filter mati. Jag har precis motsats upplevelse. Jämfört med tidigare bilar (av nyare årsmodeller) så funkar filtret i Teslan märkbart bättre. Jag kör mycket i stadstrafik och har aldrig tidigare upplevt en bil som filtrerar bort dofter och avgaser som Teslan med HEPA (pratar inte om Bio Defence, då jag inte använder detta eftersom fläkten drar igång på max och inte direkt något man använder till vardags).

Ska väl dock tillägga att jag troligtvis inte varit utsatt för just hönsgödsel :D
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Det har gjorts. Inte av Mr Musk själv, men ändå.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/puttin ... o-the-test

Men så har vi också sett en video med en självkörande Model X för snart ett år sedan. Say no more....
Gäller med andra ord att kunna hålla andan i 2 minuter om man nu glömt gasmasken :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Teslaspolen »

Bjørn Nyland har testat BWDM mot både gödsel och en durian, finns att se här:

https://youtube.com/results?search_quer ... +bioweapon
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Stefan T »

Filtret är ett HEPA filter som är troligen 20µm och då släpper inte igenom virus och sporer och bakterier, lukter kanske är mindre än dessa
Kan gälla en del kolväten som är små med vilket gör att en del lukter kommer igenom
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vilken skitsak asså! :lol:
Just det. Skit också. ;)
Men allvarligt så tycker jag att det är konstigt. Jag har alltid upplevt Volvos kupéfilter som extremt effektiva. Aldrig någonsin har jag känt att minsta odör har kommit in i mina Volvobilar. Alla andra bilar jag har haft, inklusive förra Teslan, har släppt in dålig lukt. Men att till och med Teslas hypade hyper-über-mega-filter skulle vara sämre än vad en sketen 10 år gammal Volvo klarar av, tycker jag är anmärkningsvärt.
Jag vill nog oxo ställa mig i kören som tror att det måste vara ngt fel, knappast att du ska kunna känna den lukten (eller nån
annan för den delen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag vill nog oxo ställa mig i kören som tror att det måste vara ngt fel, knappast att du ska kunna känna den lukten (eller nån
annan för den delen)...
Ja, det känns ju lite så. Det är ju inte heller så att det bara sipprar in lite lukt. Det stinker rätt kraftigt. Konstigt bara att jag inte har märkt det tidigare. Det är ju inte helt ovanligt att det luktar gödsel här på vischan. Om jag nu utgår ifrån att SC inte har glömt nånting och att jag inte kör omkring helt utan filter, kan det på något vis ha gått sönder i så fall? Ett filter kan ju täppa igen iofs, men det är väl knappast troligt efter 4 månaders användning i för övrigt ren landsbygdsluft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av bjornlilja »

Min första reaktion på min egen bil var också en besvikelse här, jag får avgaslukt i kupén även med filtret på.

Dags att testa lite mer och höra av sig till SC kanske.
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Mrk »

Jag har aldrig under ett års tid märkt någon som helst lukt från varken gamla surdieslar, biogasbussar eller gödslade fält. Jag har premium men allt bara står på Auto. Det är också en av de sakerna som jag säger är det bästa med Tesla när folk frågar om jag är nöjd med bilen.
Jag bor och kör i Stockholm med omnejd. Facelift, premium
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Plutric »

Jag kanske kan tillföra lite i debatten utan ha så bra koll på just Teslas "Hepa"filter. Jag jobbat lite där arbetssituationen ibland krävde gasmask (dock ett tag sedan). Hepafilter är ju ett partikelfilter som tar väldigt små partiklar. Varierar säkert beroende på tillverkare men för kallas Hepa så finns det säkert en gräns (ej kollat). Men om vi jämför detta med gasmask situation så har de flesta gasmasker man köper ett standard partikelfilter och man kan förbättra på detta till finare partikelfilter. Vill man komma åt specifika gaser typ gamla hederliga "stinkbomb" som säkert bestod av form av svavelväte dvs gas. Oftast måste man ha speciella gasfilter som är specifika för den gastypen man är ute efter. Sedan är det säkert så att vissa partiklar som är bärare på illaluktande dofter kan plockas med Hepafilter men inte alla. Här kommer en länk som hjälper till litet ytterligare. http://multimedia.3m.com/mws/media/3199 ... e-2004.pdf
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av ovelundkvist »

Intressant! Men hur är det då med avgaser, kan lukten ta sig igenom HEPA-filtret medan hälsofarliga partiklar stoppas? Eller är det de hälsofarliga partiklarna som luktar illa?
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av Plutric »

Jag är ingen expert i området men tvingades läsa på för många år sedan. För vara säker på vad det är som luktar måste man specifikt analysera vad det kan vara dvs samla på sig partiklarna/gaserna. Gaser som luktar illa behöver inte per definition vara farlig. Allt beror på typ, mängd o tex exponeringstid.
Som icke expert så finns trots Wikipedia en hyfsad bra del under klassificering (har lite med miljöbiten också). https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Luftburna_partiklar
Hörde nyligen en kul grej om just partiklar o doft. "Varför doftar kläder uthängda annorlunda (bättre) än de som har torkats i torktumlare eller inomhus?" Experten förklarade att det hade med att naturens partiklar ersatte inomhus partiklarna och att vi uppfattade dessa partiklar som en bra doft. Eftersom vi satte samma dem med att vara ute i "naturendofter". Sedan kan man diskutera om farbror bondens gödseldofter är naturdofter som vi som bor ute på landet får ta del av från och till. :D Men har man hängt ut kläder för tork under den doften så är den inte per definition frisk "naturdoft". :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av mati »

Bumpar den här gamla tråden lite.
Jag har hela tiden tyckt att Teslas självutnämnda bioweapon defense mode är kasst. Det är nästintill verkningslöst när det gäller lukt. Allt annat kan jag inte bedöma, alltså pollen, giftgas, virus etc. Ytterst är det ju min näsa som avgör. Jag har reklamerat det hos Tesla och de påstår att det är helt normalt, filtret tar inte bort lukt, dvs det går inte att få till bättre säger de. Filtret är inget fel på enligt dem. Jag tycker det är märkligt, för det är precis det de marķnadsför filtret med.
Nu har vi gjort ett antal tester och jämfört med Golfen. Just nu gödslas ju överallt på åkrarna och det stinker det ena och det andra när man kör omkring på landsbygden. I Teslan får man tyvärr ta del av varje odör som sprids i naturen, i Golfen däremot känner man ingenting. Dödstestet var dock pappersbruket bäckhammar som vi brukar passera ibland. I Teslan får man hålla andan varje gång, annars kräks man. Med Golfen körde vi rätt igenom de illaluktande molen. Det kom inte minsta lilla lukt in i kupén. Man kände absolut ingenting.
Hur kan detta vara möjligt? Är hela bioweapon-snacket bara en pr-bluff? Eller är det kanske inte filtrets fel utan kan luften/lukten komma in någon annanstans, dvs den passerar aldrig filtret? Jag menar, det känns nästan som en fysikalisk omöjlighet att Teslas gigantiska filter är så ofattbart mycket sämre än VWs normala kupéfilter. Har jag ett stort hål nånstans i min bil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Räknas hönsgödsel inte som Bio Weapon?

Inlägg av bylund »

Är inte lukterna frön gödsel och pappersbruk på molekylnivå, så de tas inte av filter? Däremot virus, pollen och dieselföroreningar är störe och kan tas av filter. Det förklarar ju inte varför det inte luktar i Golfen, men jag är inte förvånad att det luktar i Teslan om du tar in luft utifrån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar