Begagnad vs personalköp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Begagnad vs personalköp

Inlägg av Emg »

danni skrev:
Emg skrev:
Är det någon som har bra koll på hur mycket pensionen påverkas. Sänker man inkomsten under typ 41300 tappar man väl avsättning på allmänna pensionen som är ca 16-18%
Är ju ganska stora bruttolöne-avdrag det handlar om för en Tesla.

Dvs gör man bruttolöneavdrag på 100k per år under gränsen så går man miste om ca 16000-18000 i pensionsavsättningar varje år?
Det enda rimliga från mitt perspektiv är att även sänkningen av pensionsinbetalningen räknas mot kostnaden för bilen, så att bruttolöneavdraget därför borde bli mindre. Men om det görs så i praktiken kan jag inte svara på.
Men allmänna pensionen (18,5%) baseras på våra beskattade inkomster och kommer från staten (Pensionsmyndigheten). Det är väl inget som en arbetsgivare kan påverka vad jag förstår. Jag tror detta är en kostnad som många förbiser. Blir dock inte aktuellt om man har så hög lön att man kommer över taket efter löneavdraget.

Tjänstepensionen är en annan sak, och den måste man såklart vara vaksam på. Åtminstone i vårat avtal påverkas inte inbetalningen av den för att man väljer att ta ut personalbil.
Skriv svar