Legato skrev:Ekonomisk katastrof? Det har jag aldrig påstått. En basutrustad basic Tesla är som sagt riktigt billig. Det är dock inte en nyare Tesla med utrustning och där tror jag många misstar sig.Verdi skrev:Legato skrev:Fast då måste du ju ha glömt någon faktor, alternativt fått en "för" bra deal.Verdi skrev:Jag har räknat med att varje krona i vinst från företaget blir till 52 öre i privata skattade pengar. Egentligen är det lite fel. Bolagsskatt plus utdelningsskatt blir väl 62,4 öre men det finns ju ett värde i tid också. Man får vänta många år innan man fått de pengarna. Iaf i mitt fall.Legato skrev:Och ja, antar man över 60% effektiv skatt så blir det nog (nästan?) alltid billigare via bolaget. Personligen skulle jag dock aldrig välja att ta ut allt till så hög skatt.
Sen har jag räknat med att dra halva momsen på bilen, hela momsen på vinterhjul osv. Och så skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet...
Det är ju enklare att räkna kostnaden privat. Massiv värdeminskning och förhållandevis lågt förmånsvärde gör ändå sitt.
Du skrev: "Jag har en ny S 75D med förmånsvärde på närmare 7 tusen. Den kostar mig ca 9 tusen i privata pengar. Hade jag ägt den privat hade den kostat mig 14 tusen i månaden i enbart värdeminskning. Sen hade försäkring för nära tusenlappen i månaden, vinterhjul för 33 tusen och lite annat tillkommit. Minst 16 tusen i månaden. Jag tycker det skiljer enormt mycket. En ny privat kan aldrig vara ett alternativ om inte det är enda möjligheten."
Antar att din privata kostnad för förmånsvärdet är ca 3500:-. Då har du utöver det 5500 i privat kostnad (om din kostnad är 9k totalt). Sociala avgifter för bolaget blir ca 2200:- för förmånsvärde på 7000:-. Räknat på 48% skatt så går då drygt 1100:- till bort. Då har du alltså privat kostnad på 4400:- kvar. Räknar du med 48% i total skatt så är alltså din faktura från leasingbolaget på ca 8500:- ex moms per månad. I det ingår försäkring säger du, då är vi nere på 7700:- ex moms per månad till leasingbolaget. Om värdefallet då är 14000:- i månaden, dvs ca 12400:- plus moms så gör alltså leasingbolaget en förlust på 4700:- per månad PLUS kapitalkostnad. Det låter inte rimligt.
Jag kan skriva in hela min kalkyl om du vill, fast ikväll orkar jag inte. Jag _tror_ att jag räknat rätt. Det som gör hela skillnaden är att värdeminskningen minskar med drygt hälften då jag betalar den med oskattade pengar och dessutom kan dra av halva momsen.
När jag räknar på mitt sätt på en fossilbil så blir det ungefär lika dyrt med privatägande som vid företagsleasing. Vilket ju är rimligt. Det är statens mål med förmånsbeskattningen.
Skulle det vara som du säger så vore en Tesla en ekonomisk katastrof för alla. Det tror jag inte på.
Allt beror ju dock som sagt på bolagets förutsättningar, för min del verkar det enbart vara "basic" Teslor som blir billiga på bolaget.
Du behöver absolut inte delge din beräkning, jag misstänker dock att det är en glädjekalkyl. Bra dock att det ledde till en Tesla
Jag tror absolut att du sparar pengar på att ha den via företaget, bara inte så mycket som du hade räknat fram.
Är det lika dyrt att ha den på firman som privat så är det en katastrof. Punkt. Den kostnaden är nämligen väldigt lätt att räkna ut och den ger vid handen en orimligt (för mig iaf) dyr kostnad. Du antar att jag gjort en glädjekalkyl? Jaså. Jag drömde aldrig om en Tesla. Jag räknade och kom fram till att den blev prisvärd. Inte tvärtom. Hade lika gärna skaffat nya 5-serie touring.
Jag har sett ett flertal kalkylark som ger nästan exakt samma siffror som mitt. Du får tro vad du vill men jag känner mig trygg med min uträkning.