Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av oscfor »

Legato skrev:
mgorgis skrev:
Jensa skrev:
Enkelt uttryckt, du betalar in dina privata pengar på förmånsvärdet till bolaget. Ska du få tillbaka dem måste du betala soc. + löneskatt. Så ca. halva förmånsvärdet kostar det privat (i mitt fall). Eller via utdelning så klart..

Så här räknade jag om till privata kronor.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Och väljer du att inte höja lönen motsvarande förmånsvärdet utan bara göra nettolöneavdrag, så slipper du betala extra skatt o sociala avgifter och pengarna blir kvar i bolaget och du kan spara för framtiden och ta ut utdelning många år framöver....om man har tillräckligt bra ekonomi i bolaget.

"Utebliven lön" må vara korrekt ordval men låter negativt som om man förlorat pengarna när dem bara är i säkert förvar i bolaget :)
Personligen gör jag så, jag tar ut lön som är precis under gränsen för statlig inkomstskatt och nu med Teslan har jag minskat min bruttlön motsvarande förmånsvärdet. Gör man så så blir det såklart en ännu enklare kalkyl också över hur stora ens faktiska privata kostnad blir (skillnaden i nettolön), utöver det får man sen räkna på vad leasingavtalet kostar bolaget och räkna om det till vad det motsvarar i privata pengar.
Bruttolöneavdrag? Varför minskar du bruttolönen med förmånsvärdet? Då uppstår ju fortfarande en förmån ur skattemässig synvinkel.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

Min Tesla kostar 11 252:- exklusive moms för leasingen.

Kostnaden för bolaget efter miljöbonus och referral är då: 11252*1.125*36-49000 = 406 706:-

Bolaget betalar även försäkring på 7800:-/år. = 23 400:- och vinterhjul för 26 400:- (33 000 minus moms). Service vet jag inte men jag har räknat med att det räcker med en service för runt 4 000:-?

Förmånsvärdet är på 6883:-. Det innebär kostnader bolaget för soc avg och skatt på 159 625:- över 36 månader.

Totalt har då bolaget en kostnad på 406 706 + 23 400 + 26 400 + 4000 + 159 625 = 620 131:-

Den enda privata kostnaden är för den el som jag laddar med hemma. Jag har uppskattat det till ca 1 kr/mil. Eller 6000 spänn över 3 år. Jag kan ladda mycket på jobbet och även gratis på SuC.

Jag gör antagandet att en krona i bolaget är värt 52 öre för mig privat (det går att diskutera men jag tycker det är rimligt).

Då blir den totala kostnaden 620 131 * 0.52 + 6000 = 326 468:-. Eller 9124:-/mån. Räknar man optimala bolagsskatt + utdelning så blir det 62,4 öre per krona och då hamnar månadskostnaden på 10 915:- istället. Fortfarande klart billigare än att ha den privat.

Privat skulle kostnaden bli:

11 252 *1.25 * 36 - 49000 + 33 000 + 23 400 + 4000 + 6000 = 523 740:- Eller 14 548:-/mån .

Möjligt att jag gör nåt felaktigt antagande även om jag inte hoppas det. En nackdel med upplägget är att jag får klara mig på en lägre nettolön. Men vi klarar oss ändå. Lägger man förmånen över gränsen för statlig skatt så kostar det mer för bolaget att skatta för förmånen men det slipper jag alltså.

Så, din tur. :)

Ps. Visserligen sjunker kostnaden för den privata om man kör väldigt mycket i tjänsten. Är väl 9:-/mil extra som blir skattefri? Då minskar skatten med 0.48 * 9 * antal mil. Säg 1000 tjänstemil per år. Då är det ca 13 tusen över 3 år i minskad skatt. Ger väl några hundralappar mindre per månad i kostnad. Kommer ner mot 14 100:- nånting. Skiljer ändå 5000:-/mån mot att leasa den. Vilket för mig är rätt mycket pengar.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

oscfor skrev:
Legato skrev:
mgorgis skrev:
Jensa skrev:
Enkelt uttryckt, du betalar in dina privata pengar på förmånsvärdet till bolaget. Ska du få tillbaka dem måste du betala soc. + löneskatt. Så ca. halva förmånsvärdet kostar det privat (i mitt fall). Eller via utdelning så klart..

Så här räknade jag om till privata kronor.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Och väljer du att inte höja lönen motsvarande förmånsvärdet utan bara göra nettolöneavdrag, så slipper du betala extra skatt o sociala avgifter och pengarna blir kvar i bolaget och du kan spara för framtiden och ta ut utdelning många år framöver....om man har tillräckligt bra ekonomi i bolaget.

"Utebliven lön" må vara korrekt ordval men låter negativt som om man förlorat pengarna när dem bara är i säkert förvar i bolaget :)
Personligen gör jag så, jag tar ut lön som är precis under gränsen för statlig inkomstskatt och nu med Teslan har jag minskat min bruttlön motsvarande förmånsvärdet. Gör man så så blir det såklart en ännu enklare kalkyl också över hur stora ens faktiska privata kostnad blir (skillnaden i nettolön), utöver det får man sen räkna på vad leasingavtalet kostar bolaget och räkna om det till vad det motsvarar i privata pengar.
Bruttolöneavdrag? Varför minskar du bruttolönen med förmånsvärdet? Då uppstår ju fortfarande en förmån ur skattemässig synvinkel.

Exakt. Så där tänkte jag först men blev åthutad på BMW-forumet att jag hade tänkt fel. Man ska minska nettolönen med förmånsvärdet för att det ska bli rätt. Men det är ingen kostnad eftersom man inte förlorar de pengarna in the long run.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Smutt skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jo jo, men om man ska betala in 4500 för förmåndvärde och sen har man kört ca474 mil för 9,5 kr så blir det ett avdrag på 4500. Tot =0.
Låter rätt men är olika rader i kalkylen och lönespecifikationen

474 mil i jobbet varje månad är nog inte många som kör :)
Jag kör väl inte riktigt så mycket men åt det hållet. Det blir låg privat kostnad iaf. För firman blir det ännu bättre. 6år garanti kvar och enda kostnaden är däck, försäkring o ev service. Jag fakturerar 50kr/mil och det gör nästan 1Mkr i vinst på investerat kapital på 6år även om man inte räknar med nåt restvärde. Jag kan inte fatta varför inte fler får ha Tesla för sina ekonomiavdelningar. Jag kanske måste pruta lite på milkostnaden i framtiden...
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Smutt »

Kraftverksdoktorn skrev:
Smutt skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jo jo, men om man ska betala in 4500 för förmåndvärde och sen har man kört ca474 mil för 9,5 kr så blir det ett avdrag på 4500. Tot =0.
Låter rätt men är olika rader i kalkylen och lönespecifikationen

474 mil i jobbet varje månad är nog inte många som kör :)
Jag kör väl inte riktigt så mycket men åt det hållet. Det blir låg privat kostnad iaf. För firman blir det ännu bättre. 6år garanti kvar och enda kostnaden är däck, försäkring o ev service. Jag fakturerar 50kr/mil och det gör nästan 1Mkr i vinst på investerat kapital på 6år även om man inte räknar med nåt restvärde. Jag kan inte fatta varför inte fler får ha Tesla för sina ekonomiavdelningar. Jag kanske måste pruta lite på milkostnaden i framtiden...
Varför pruta? Den dyraste biten är ju din arbetstid när du kör
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Möjligen för att nån läser här och ser hur löjligt bra kalkylen blir. Jag undrar mest var jag har räknat fel. Nåt fel måste det ju vara när inte alla som kör mycket gör så här. Många som jag pratar bilval med får inte köra Tesla pga att den är för dyr (enl ekonomiavdelningen). Hur räknar dom?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Jensa »

Räkna inte så krångligt och blanda ihop företagets kostnader och privata samt soc avg. mm.

Om leasingen inkl. halv moms samt övriga kostnader landar på 12000 kr/mån och du har 6000 kr/mån i förmånsvärde. Du betalar ju in förmånsvärdet med privata pengar. Blir samma sak som nettolöneavdrag!

Du betalar då 6000 kr privat och resterande 6000 kr med bolagspengar. Skulle du tagit ut de 6000 som lön har du ca hälften kvar, dvs kostar det dig privat ca 9000 kr!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

oscfor skrev:
Legato skrev:
mgorgis skrev:
Jensa skrev:
Enkelt uttryckt, du betalar in dina privata pengar på förmånsvärdet till bolaget. Ska du få tillbaka dem måste du betala soc. + löneskatt. Så ca. halva förmånsvärdet kostar det privat (i mitt fall). Eller via utdelning så klart..

Så här räknade jag om till privata kronor.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Och väljer du att inte höja lönen motsvarande förmånsvärdet utan bara göra nettolöneavdrag, så slipper du betala extra skatt o sociala avgifter och pengarna blir kvar i bolaget och du kan spara för framtiden och ta ut utdelning många år framöver....om man har tillräckligt bra ekonomi i bolaget.

"Utebliven lön" må vara korrekt ordval men låter negativt som om man förlorat pengarna när dem bara är i säkert förvar i bolaget :)
Personligen gör jag så, jag tar ut lön som är precis under gränsen för statlig inkomstskatt och nu med Teslan har jag minskat min bruttlön motsvarande förmånsvärdet. Gör man så så blir det såklart en ännu enklare kalkyl också över hur stora ens faktiska privata kostnad blir (skillnaden i nettolön), utöver det får man sen räkna på vad leasingavtalet kostar bolaget och räkna om det till vad det motsvarar i privata pengar.
Bruttolöneavdrag? Varför minskar du bruttolönen med förmånsvärdet? Då uppstår ju fortfarande en förmån ur skattemässig synvinkel.
Hur menar du? Om jag tog ut 36.500:- brutto före Teslan, har 9000:- i förmånsvärde och tar ut 27.500:- brutto nu så kommer min skatt för inkomst av tjänst fortfarande beräknas på en bruttolön av 36.500:-, eller?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av janni »

Kraftverksdoktorn skrev:
Möjligen för att nån läser här och ser hur löjligt bra kalkylen blir. Jag undrar mest var jag har räknat fel. Nåt fel måste det ju vara när inte alla som kör mycket gör så här. Många som jag pratar bilval med får inte köra Tesla pga att den är för dyr (enl ekonomiavdelningen). Hur räknar dom?
Beror på vad förutsättningarna är, det är lättare att räkna hem det med eget företag då alla kostnader kommer från företagets pengar, även dina privata.

Om du som anställd i vanliga fall får köpa en bil för 400000:- men istället vill köpa en för 700000:- (siffror tagna ur luften som exempel) så blir kostnaden för företaget högre, såvida du inte kompenserar för detta men brutto eller netto avdrag.
Milersättningen blir samma för företaget oavsett om du kör på el eller döda växt och djurdelar.
Kör man mycket i tjänsten och företaget står för soppakortet där man själv betalar förmån för privat förbrukning finns de mer pengar att tjäna för båda parter och då kan löneavdraget minskas.

Inbildar mig att många tjänstebilar körs in särskilt långt i tjänsten vilket gör att det egentligen är billigare att köra fossilare, eller snarare hybrid då du för fördel lågt förmånsvärde och bilen är billigare.

Tittar man på Leaf, ZOE eller Ioniq så gör deras lägre pris att de är lättare att få igenom då de blir en bra för båda parter.
Förhoppnings vis kommer Model 3 ligga på en nivå där den blir lättare att räkna hem, jag tror att de kommer rulla löligt många sådana i sthlm inom ett par år.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jo, i mitt fall är företräder jag båda sidor men det jag försökte visa med mitt exempel är att kalkylen blir bra för både firma och privat. Det borde ju gälla alla andra företag också.
Firman köper dyrare bil men var inga bränslekostnader.
Senast redigerad av Kraftverksdoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Min Tesla kostar 11 252:- exklusive moms för leasingen.

Kostnaden för bolaget efter miljöbonus och referral är då: 11252*1.125*36-49000 = 406 706:-

Bolaget betalar även försäkring på 7800:-/år. = 23 400:- och vinterhjul för 26 400:- (33 000 minus moms). Service vet jag inte men jag har räknat med att det räcker med en service för runt 4 000:-?

Förmånsvärdet är på 6883:-. Det innebär kostnader bolaget för soc avg och skatt på 159 625:- över 36 månader.

Totalt har då bolaget en kostnad på 406 706 + 23 400 + 26 400 + 4000 + 159 625 = 620 131:-

Den enda privata kostnaden är för den el som jag laddar med hemma. Jag har uppskattat det till ca 1 kr/mil. Eller 6000 spänn över 3 år. Jag kan ladda mycket på jobbet och även gratis på SuC.

Jag gör antagandet att en krona i bolaget är värt 52 öre för mig privat (det går att diskutera men jag tycker det är rimligt).

Då blir den totala kostnaden 620 131 * 0.52 + 6000 = 326 468:-. Eller 9124:-/mån. Räknar man optimala bolagsskatt + utdelning så blir det 62,4 öre per krona och då hamnar månadskostnaden på 10 915:- istället. Fortfarande klart billigare än att ha den privat.

Privat skulle kostnaden bli:

11 252 *1.25 * 36 - 49000 + 33 000 + 23 400 + 4000 + 6000 = 523 740:- Eller 14 548:-/mån .

Möjligt att jag gör nåt felaktigt antagande även om jag inte hoppas det. En nackdel med upplägget är att jag får klara mig på en lägre nettolön. Men vi klarar oss ändå. Lägger man förmånen över gränsen för statlig skatt så kostar det mer för bolaget att skatta för förmånen men det slipper jag alltså.

Så, din tur. :)

Ps. Visserligen sjunker kostnaden för den privata om man kör väldigt mycket i tjänsten. Är väl 9:-/mil extra som blir skattefri? Då minskar skatten med 0.48 * 9 * antal mil. Säg 1000 tjänstemil per år. Då är det ca 13 tusen över 3 år i minskad skatt. Ger väl några hundralappar mindre per månad i kostnad. Kommer ner mot 14 100:- nånting. Skiljer ändå 5000:-/mån mot att leasa den. Vilket för mig är rätt mycket pengar.
Kan kolla noggrannare sen, men det du skrev från början var att du hade ett värdefall på 14000:-/månad på bilen. Den siffran faller ju på sin egen orimlighet om leasingbolaget enbart fakturerar 11.252:- per månad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
oscfor skrev:
Legato skrev:
mgorgis skrev:
Jensa skrev:
Enkelt uttryckt, du betalar in dina privata pengar på förmånsvärdet till bolaget. Ska du få tillbaka dem måste du betala soc. + löneskatt. Så ca. halva förmånsvärdet kostar det privat (i mitt fall). Eller via utdelning så klart..

Så här räknade jag om till privata kronor.

https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Och väljer du att inte höja lönen motsvarande förmånsvärdet utan bara göra nettolöneavdrag, så slipper du betala extra skatt o sociala avgifter och pengarna blir kvar i bolaget och du kan spara för framtiden och ta ut utdelning många år framöver....om man har tillräckligt bra ekonomi i bolaget.

"Utebliven lön" må vara korrekt ordval men låter negativt som om man förlorat pengarna när dem bara är i säkert förvar i bolaget :)
Personligen gör jag så, jag tar ut lön som är precis under gränsen för statlig inkomstskatt och nu med Teslan har jag minskat min bruttlön motsvarande förmånsvärdet. Gör man så så blir det såklart en ännu enklare kalkyl också över hur stora ens faktiska privata kostnad blir (skillnaden i nettolön), utöver det får man sen räkna på vad leasingavtalet kostar bolaget och räkna om det till vad det motsvarar i privata pengar.
Bruttolöneavdrag? Varför minskar du bruttolönen med förmånsvärdet? Då uppstår ju fortfarande en förmån ur skattemässig synvinkel.
Hur menar du? Om jag tog ut 36.500:- brutto före Teslan, har 9000:- i förmånsvärde och tar ut 27.500:- brutto nu så kommer min skatt för inkomst av tjänst fortfarande beräknas på en bruttolön av 36.500:-, eller?
Nej, du måste betala skatt och soc avg på förmånsvärdet också så det korrekta är att minska nettolönen med förmånsvärdet. Håller med om att det är lite avigt rent intuitivt.
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Kan kolla noggrannare sen, men det du skrev från början var att du hade ett värdefall på 14000:-/månad på bilen. Den siffran faller ju på sin egen orimlighet om leasingbolaget enbart fakturerar 11.252:- per månad.

11 252 plus moms = 14 065:-
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
Legato skrev:
oscfor skrev:
Legato skrev:
Personligen gör jag så, jag tar ut lön som är precis under gränsen för statlig inkomstskatt och nu med Teslan har jag minskat min bruttlön motsvarande förmånsvärdet. Gör man så så blir det såklart en ännu enklare kalkyl också över hur stora ens faktiska privata kostnad blir (skillnaden i nettolön), utöver det får man sen räkna på vad leasingavtalet kostar bolaget och räkna om det till vad det motsvarar i privata pengar.
Bruttolöneavdrag? Varför minskar du bruttolönen med förmånsvärdet? Då uppstår ju fortfarande en förmån ur skattemässig synvinkel.
Hur menar du? Om jag tog ut 36.500:- brutto före Teslan, har 9000:- i förmånsvärde och tar ut 27.500:- brutto nu så kommer min skatt för inkomst av tjänst fortfarande beräknas på en bruttolön av 36.500:-, eller?
Nej, du måste betala skatt och soc avg på förmånsvärdet också så det korrekta är att minska nettolönen med förmånsvärdet. Håller med om att det är lite avigt rent intuitivt.

Precis så som Verdi skriver!

Det du missar med ditt upplägg om bruttolöneavdrag är att du bara får tillgodoräkna dig pension och 3:12-löneuttag på 27500, ej 36500. Det är ändå 120kkr per år...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av danni »

Ja, det finns bara fördelar och inga nackdelar med att göra nettolöneavdrag (eller inbetalningar) istället för att redovisa en förmån. Mer om det här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar