Registrerad effekt vid import

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Registrerad effekt vid import

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det är (för mig som privatperson) en herrejösses skillnad på försäkringspremien på bilar registrerade med den lägre effekten (t.o.m. tidigt 2015 eller något i den stilen). En P85D med "rätt" effekt kostar hos Trygg Hansa 746 kr/månad i helförsäkring och en S70D med "fel" effekt 1729kr/mån! En tusenlapp per månad lägger jag hellre på amortering av en dyrare bil än försäkring.

Har hittat några rimliga objekt inom EU hos Tesla, men är det någon som vet vilken effekt t.ex. en bil från sent 2014 blir registrerad med om man importerar den? Får den motsvarande effekt som svensksålda bilar med samma produktionsdatum eller får de alltid den högre effekten?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av Stefan T »

min roadster har 69 kW samma som dom tyska pappren
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av Zalman3 »

Min S75D är regad för 525hk. Betalar ca 3700kr per år
i försäkring hos LF.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av e5m1r »

jeppe_sthlm skrev:
Det är (för mig som privatperson) en herrejösses skillnad på försäkringspremien på bilar registrerade med den lägre effekten (t.o.m. tidigt 2015 eller något i den stilen). En P85D med "rätt" effekt kostar hos Trygg Hansa 746 kr/månad i helförsäkring och en S70D med "fel" effekt 1729kr/mån! En tusenlapp per månad lägger jag hellre på amortering av en dyrare bil än försäkring.

Har hittat några rimliga objekt inom EU hos Tesla, men är det någon som vet vilken effekt t.ex. en bil från sent 2014 blir registrerad med om man importerar den? Får den motsvarande effekt som svensksålda bilar med samma produktionsdatum eller får de alltid den högre effekten?
Du får den effekten som ska registreras men de skiter i här dvs den lägre rätta effekten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tack för svar! Det låter ju lovande.

Gäller bara att hitta transportstyrelsen i respektive land och kolla upp den registrerade effekten då :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av jeppe_sthlm »

Zalman3 skrev:
Min S75D är regad för 525hk. Betalar ca 3700kr per år
i försäkring hos LF.
Billigt! Halvförsäkring då?

Kanske skulle slå LF en signal och jämföra ett par bilar. De gick inte på deras web.

Jag bor säkert på fel ställe dock :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av bylund »

jeppe_sthlm skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att säga Länsförsäkringar utan att säga vilket av de 23 bolagen man avser blir ofta meningslöst, då de har olika regler och premiesättning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av Pontus »

Tog en av effekttrådarna lite slumpmässigt här.
Men nu när jag fått min model 3 LR RWD så ser jag att den är reggade med 306 hk, stämmer detta verkligen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av dstr »

jeppe_sthlm skrev:
Det är (för mig som privatperson) en herrejösses skillnad på försäkringspremien på bilar registrerade med den lägre effekten (t.o.m. tidigt 2015 eller något i den stilen). En P85D med "rätt" effekt kostar hos Trygg Hansa 746 kr/månad i helförsäkring och en S70D med "fel" effekt 1729kr/mån! En tusenlapp per månad lägger jag hellre på amortering av en dyrare bil än försäkring.

Har hittat några rimliga objekt inom EU hos Tesla, men är det någon som vet vilken effekt t.ex. en bil från sent 2014 blir registrerad med om man importerar den? Får den motsvarande effekt som svensksålda bilar med samma produktionsdatum eller får de alltid den högre effekten?
Vad är det för regnummer på bilen du får 746:- för? I vilket postnummer är du skriven?

Min 90hk P85D (EOD448) kostar ca 27k/året i helförsäkring (dyrare än min Ferrari 458)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Registrerad effekt vid import

Inlägg av fth »

Jag läste nyligen ett inlägg om att Transportstyrelsen var på gång att ändra sin princip för registrerad effekt för elbilar (till det bättre får man anta), är det någon som har hört något om detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar