Jag behöver hjälp att få ordning på mina tankar, beräkningar och farhågor.
Jag köpte en begagnad modell S 85 i början av sommaren. Under sommaren passerade den 12000 mil. Jag har naturligtvis varit nyfiken på hur mycket batteriet har degraderat på den tiden.
Jag har hört att det enda säkra sättet är att ladda batteriet till 100%, sedan köra det till 0%, eller om det var tvärt om. Det har jag inte riktigt haft möjlighet till, men jag har testat följande två mätmetoder.
- Först laddade jag batteriet till 91%. (Hade tänkt ladda det till 100%, men laddningen avbröts i förtid.) Sedan körde jag det till 0%, vilket också var första gången sedan jag köpt bilen som batteriet nådde "0%" laddning. Då rapporterade bilen att jag använt 62,2 kWh sedan senaste laddningen. För att få veta vad batteriet hade innehållit vid 100% räknade jag 62,2 kWh/0,91=68,4 kWh.
- Nu vet jag att även om batteriet kallas "85 kWh" så har man inte möjlighet att använda alla dessa kWh till att köra bilen. Men i alla fall, 68,4/85=0,804, dvs. 20% degradering.
- Idag gjorde jag om beräkningen åt andra hållet. Jag laddade till 100% och körde till 8% SoC, dvs 92% av batteriet är använt. (Hade egentligen tänkt försökt pricka 0% igen, men av olika anledningar var det viktigt att ladda.) Då säger bilen att vi använd 58,0 kWh sedan senaste laddningen. För att få veta vad hela batteriet innehöll räknade jag 58,0 kWh/0,92=63,0 kWh.
- Degraderingen kan då beräknas till 63,0/85=0,74. Alltså 26% degradering.
Kan någon bekräfta att mina beräkningar inte är rättvisande, och förklara hur?
Om det spelar någon roll kan jag även berätta följande:
Första gången jag laddade till 100% beräknade bilen att det skulle räcka till drygt 38 mil.
Senaste gången jag laddade till 100% var siffran 37,7 mil.