Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Simon »

Hej!
Jag behöver hjälp att få ordning på mina tankar, beräkningar och farhågor.
Jag köpte en begagnad modell S 85 i början av sommaren. Under sommaren passerade den 12000 mil. Jag har naturligtvis varit nyfiken på hur mycket batteriet har degraderat på den tiden.

Jag har hört att det enda säkra sättet är att ladda batteriet till 100%, sedan köra det till 0%, eller om det var tvärt om. Det har jag inte riktigt haft möjlighet till, men jag har testat följande två mätmetoder.
  • Först laddade jag batteriet till 91%. (Hade tänkt ladda det till 100%, men laddningen avbröts i förtid.) Sedan körde jag det till 0%, vilket också var första gången sedan jag köpt bilen som batteriet nådde "0%" laddning. Då rapporterade bilen att jag använt 62,2 kWh sedan senaste laddningen. För att få veta vad batteriet hade innehållit vid 100% räknade jag 62,2 kWh/0,91=68,4 kWh.
  • Nu vet jag att även om batteriet kallas "85 kWh" så har man inte möjlighet att använda alla dessa kWh till att köra bilen. Men i alla fall, 68,4/85=0,804, dvs. 20% degradering.
  • Idag gjorde jag om beräkningen åt andra hållet. Jag laddade till 100% och körde till 8% SoC, dvs 92% av batteriet är använt. (Hade egentligen tänkt försökt pricka 0% igen, men av olika anledningar var det viktigt att ladda.) Då säger bilen att vi använd 58,0 kWh sedan senaste laddningen. För att få veta vad hela batteriet innehöll räknade jag 58,0 kWh/0,92=63,0 kWh.
  • Degraderingen kan då beräknas till 63,0/85=0,74. Alltså 26% degradering.
Detta låter mycket i mina öron. Det är väsentligt mer än vad undersökningarna från några av världens teslaklubbar visar. Framför allt är det obehagligt om batteriet skulle ha 6 procentenheters degradering på en vecka.
Kan någon bekräfta att mina beräkningar inte är rättvisande, och förklara hur?

Om det spelar någon roll kan jag även berätta följande:
Första gången jag laddade till 100% beräknade bilen att det skulle räcka till drygt 38 mil.
Senaste gången jag laddade till 100% var siffran 37,7 mil.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Plinder »

Det är nästan bra, men lite indata måste ändras. Ett klassiskt 85kwh-batteri har bara ca 75kwh som du kan använda.

Sedan är 0 procent inte 0. Du kan köra vidare ett par mil till, dvs 2-4kwh finns kvar. Hur mycket i varje given situation? Ingen vet, allra minst bilen :).

Jag tror tills vidare att 38 mil är ett ok värde som bilen räknat fram. Bör ha varit 40 mil när den var ny. Så 4-5 procent degradering? Kommer variera lite upp och ner beroende på... Vem vet :).

Ha så roligt med bilen istället och bry dig inte om batteriet. Bilen i övrigt är slut innan batteriet är det....
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av tehjimos »

378km typical hade våran S85 - 14 vid 100% laddning efter 11 000+ mil med i största mängd DC-laddning. Räknade då ca 4-5% mindre räckvidd från vad den hade när vi köpte den. Och algoritmerna för BMS (battery management system) har nog ändrats bra många gånger så allt är inte skrivet i sten heller.

Svårt att göra en bedömning av att köra slut på energin, där tappar du även energi i värme m.m. som inte räknas med i bilens beräkning. Bättre att köra till 0% och ladda 100%, för att se kWh som blev laddat.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Simon »

tehjimos skrev:
Svårt att göra en bedömning av att köra slut på energin, där tappar du även energi i värme m.m. som inte räknas med i bilens beräkning. Bättre att köra till 0% och ladda 100%, för att se kWh som blev laddat.
Nedrans. Det var precis det jag gjorde mellan de två mätningsarna jag skrev om, men jag glömde kolla den siffran.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av vigge50 »

tehjimos skrev:
378km typical hade våran S85 - 14 vid 100% laddning efter 11 000+ mil med i största mängd DC-laddning. Räknade då ca 4-5% mindre räckvidd från vad den hade när vi köpte den. Och algoritmerna för BMS (battery management system) har nog ändrats bra många gånger så allt är inte skrivet i sten heller.

Svårt att göra en bedömning av att köra slut på energin, där tappar du även energi i värme m.m. som inte räknas med i bilens beräkning. Bättre att köra till 0% och ladda 100%, för att se kWh som blev laddat.
Kan man läsa i bilen hur mycket den har laddats? Är de ej medräknat laddförluster?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Foluke »

tehjimos skrev:
378km typical hade våran S85 - 14 vid 100% laddning efter 11 000+ mil med i största mängd DC-laddning. Räknade då ca 4-5% mindre räckvidd från vad den hade när vi köpte den. Och algoritmerna för BMS (battery management system) har nog ändrats bra många gånger så allt är inte skrivet i sten heller.

Svårt att göra en bedömning av att köra slut på energin, där tappar du även energi i värme m.m. som inte räknas med i bilens beräkning. Bättre att köra till 0% och ladda 100%, för att se kWh som blev laddat.
Ca 38 mil får jag vid 100%. Jag tror inte det var mer när bilen var ny! 4600 mil har jag kört. Jag är inte orolig för degradering!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av mati »

Kom ihåg att siffran som visas, dvs förbrukning sedan senaste laddning, gäller körning. Du måste i princip köra i ett svep om du vill ha en representativ siffra. Gärna flera gånger, så du får ett bra snittvärde, det kan variera från gång till gång.
Dina siffror liknar väldigt mycket det jag en gång i tiden har kommit fram till för min gamla P85 2014. Då blev resonemanget att den hade tappat ungefär 5%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Bjelke »

Kan bara säga att även min S85 - 2014 (hösten med AP1 osv) oxo låg på typ 397km räckvidd som ny och idag efter ca 12000 mil på 380km (typical),
dvs ungefär samma som övriga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Smutt »

Så hur många år tar det då tills vi S60 ägare märker nån skillnad?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av Haglund »

Man får tänka på att olika batterier har olika kapacitet från början och att siffrorna rör sig lite hela tiden också. Model S 85 kan säkert ha levererats med batterier som gav allt ifrån 370 till 410 km typical från fabrik. Mitt gav 396 om jag inte minns fel och nu efter 6600 mil ger det 392, men först efter att ha varit nere och vänt på 384 för några månader sedan.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Dags att bli bekymrad över batteridegradering?

Inlägg av kangru »

Glöm inte heller att cellerna måste vara balanserade för att du skall få ut max och att % eller km siffrorna skall vara tillförlitliga.
Skriv svar