Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Moderator: Redaktion
Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Många har prisat vanliga RWD för dess framkomlighet i vinterväglag och att den är tyst. Men Tesla ska snart sluta med tillverkningen vad jag förstår.
Dual motor kostar många hundralappar extra i månaden, men kommer jag sakna det vid aktiv körning? Känns min bil passé när de slutat tillverka S75?
Och likaså Autopilot. Kostar många hundralappar även den per månad. AP2 har ogillats av många och jag hade nästan bestämt mig för att avstå, men som kom info om nyheter på AP fronten.
"- Bilar som produceras nu i augusti har fått ändrad optionskod för AP - från APH2 till APH3, vilket enligt uppgift innebär en hel rad med ny hårdvara för AP utöver att processorkraften blir uppdaterad. Bland annat ny front-radar från Continental istf. den från Bosch som sitter i tidigare AP2-bilar. Radarn från Continental ska tydligen ha en avancerad "Pedestrian detection" som ska kunna identifiera fotgängare, djur m.m. på 170m avstånd. Verkar också vara uppdaterad "long range radar" med i paketet. Detta är tydligen sådant som Bosch-radarn inte klarar av. Det ska också vara primär och sekundär CAN-signalling to ECU (vad nu det innebär)
- Nytt kopplingsschema och ny kabeldragning både fram och bak på bilen (kanske för radar även bak?). Det ska också vara automatsäkringar och uppdateringar i den elektriska styrningen m.m. Även kameran bak har fått uppdateringar och är kopplad på annat sätt än tidigare. För tekniskt för mig att förstå allt det här, men det ska ha med redundans att göra, vilket kan krävas för Level 5 ska kunna bli godkänt. "
Hur skulle ni gjort om ni skulle beställt en Model S idag? Alla dessa hundralappar kommer kännas om man ska välja båda.
Dual motor kostar många hundralappar extra i månaden, men kommer jag sakna det vid aktiv körning? Känns min bil passé när de slutat tillverka S75?
Och likaså Autopilot. Kostar många hundralappar även den per månad. AP2 har ogillats av många och jag hade nästan bestämt mig för att avstå, men som kom info om nyheter på AP fronten.
"- Bilar som produceras nu i augusti har fått ändrad optionskod för AP - från APH2 till APH3, vilket enligt uppgift innebär en hel rad med ny hårdvara för AP utöver att processorkraften blir uppdaterad. Bland annat ny front-radar från Continental istf. den från Bosch som sitter i tidigare AP2-bilar. Radarn från Continental ska tydligen ha en avancerad "Pedestrian detection" som ska kunna identifiera fotgängare, djur m.m. på 170m avstånd. Verkar också vara uppdaterad "long range radar" med i paketet. Detta är tydligen sådant som Bosch-radarn inte klarar av. Det ska också vara primär och sekundär CAN-signalling to ECU (vad nu det innebär)
- Nytt kopplingsschema och ny kabeldragning både fram och bak på bilen (kanske för radar även bak?). Det ska också vara automatsäkringar och uppdateringar i den elektriska styrningen m.m. Även kameran bak har fått uppdateringar och är kopplad på annat sätt än tidigare. För tekniskt för mig att förstå allt det här, men det ska ha med redundans att göra, vilket kan krävas för Level 5 ska kunna bli godkänt. "
Hur skulle ni gjort om ni skulle beställt en Model S idag? Alla dessa hundralappar kommer kännas om man ska välja båda.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Idag hade jag tagit en demo bil och sparat hundralappar och vetat precis vad man köper och inte få ångest att ha missat nåt med några dagarmathiaso skrev:Många har prisat vanliga RWD för dess framkomlighet i vinterväglag och att den är tyst. Men Tesla ska snart sluta med tillverkningen vad jag förstår.
Dual motor kostar många hundralappar extra i månaden, men kommer jag sakna det vid aktiv körning? Känns min bil passé när de slutat tillverka S75?
Och likaså Autopilot. Kostar många hundralappar även den per månad. AP2 har ogillats av många och jag hade nästan bestämt mig för att avstå, men som kom info om nyheter på AP fronten.
"- Bilar som produceras nu i augusti har fått ändrad optionskod för AP - från APH2 till APH3, vilket enligt uppgift innebär en hel rad med ny hårdvara för AP utöver att processorkraften blir uppdaterad. Bland annat ny front-radar från Continental istf. den från Bosch som sitter i tidigare AP2-bilar. Radarn från Continental ska tydligen ha en avancerad "Pedestrian detection" som ska kunna identifiera fotgängare, djur m.m. på 170m avstånd. Verkar också vara uppdaterad "long range radar" med i paketet. Detta är tydligen sådant som Bosch-radarn inte klarar av. Det ska också vara primär och sekundär CAN-signalling to ECU (vad nu det innebär)
- Nytt kopplingsschema och ny kabeldragning både fram och bak på bilen (kanske för radar även bak?). Det ska också vara automatsäkringar och uppdateringar i den elektriska styrningen m.m. Även kameran bak har fått uppdateringar och är kopplad på annat sätt än tidigare. För tekniskt för mig att förstå allt det här, men det ska ha med redundans att göra, vilket kan krävas för Level 5 ska kunna bli godkänt. "
Hur skulle ni gjort om ni skulle beställt en Model S idag? Alla dessa hundralappar kommer kännas om man ska välja båda.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
AP köper man när den funkar, D är som du säger dyrt hade bara tagit en fin färg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Men då får jag inte nya baksätet, nya prestandan, nya AP
Men visst, imorrn kommer nåt annat
Men visst, imorrn kommer nåt annat
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Såklart du tar ny AP2 riskerar ju att bli svårsåldmathiaso skrev:Men då får jag inte nya baksätet, nya prestandan, nya AP
Men visst, imorrn kommer nåt annat
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Stackars oss med AP1... Tänk inte så mycket. Ett köp av en Tesla är knappast logiskt - njut bas av det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Fyrhjulsdrift är verkligen inte nödvändigt, men det har ett par fördelar tror jag. Två motorer fördelar kraften på dessa och problem med DU bör vara relaterat till hur mycket dessa belastas. Med två motorer blir belastningen på var och en bara hälften och de bör hålla mycket längre. Skulle jag köpa privat skulle jag ändå ta RWD, fundera över en beg 90RWD med stor frunk. Tyst, lång räckvidd + ett svårslaget bagageutrymme...
Finns inte så många dock.
Finns inte så många dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Just nu är det Personalbil jag räknar på, så förmånsvärde och pris talar emot D även om jag inser att den har vissa fördelar.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Nya prestandan får du ändå.mathiaso skrev:Men då får jag inte nya baksätet, nya prestandan, nya AP
Men visst, imorrn kommer nåt annat
Beställer du en ny nu har du det senaste just nu.
Men den dagen du hämtar är den säkert inte det senaste längre och har inte det senaste.
Det går fort hos Tesla
Model x100d
Midnight Silver
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Jag har AP2 men håller ändå med om ovanstående. Något nytt kommer komma om några månader igen. Om du känner ångest då beror mer på attityd än vilka features du fick eller inte. Jag försöker komma till freds med detta själv efter mitt livs dyraste bilköp. "Om jag väntat 2 månader..." - vem orkar hålla på så?Bonden75 skrev:Stackars oss med AP1... Tänk inte så mycket. Ett köp av en Tesla är knappast logiskt - njut bas av det
Det verkar som att Tesla möblerar om _mer än vanligt_ med Model S just nu. Om det är viktigt för dig, beställ en bil på nätet idag och få den sent i höst. Annars köp en färdig och få samma fina upplevelse som vi andra ändå betalade liknande pengar för
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ap är lätt värt pengarna. Så sjukt behagligt!
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Historiskt har dom billigaste bilarna haft bäst restvärde i % vore kul o kolla om det stämmer på Teslaapkungen skrev:Ap är lätt värt pengarna. Så sjukt behagligt!
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
AP2 hårdvaran finns i alla nya bilar. Kan aktiveras senare.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Allt är en prisfråga. Jag skulle lätt gå på en bil utan D och utan AP. Jag ångrar faktiskt lite grann mitt beslut att ta en ganska välspecad demobil isf att beställa en hyfsat basic S60/75 utan AP.
I vardagen har jag ingen nytta av varken AP eller D, men ändå så betalar jag dyrt för det varje månad. Det känns lite surt nu med facit i hand. Här gäller det att vara lite pragmatisk och inte bara bocka i alla tillval bara för att det är häftigt.
I vardagen har jag ingen nytta av varken AP eller D, men ändå så betalar jag dyrt för det varje månad. Det känns lite surt nu med facit i hand. Här gäller det att vara lite pragmatisk och inte bara bocka i alla tillval bara för att det är häftigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Hmm, om förmånsvärdet går upp så på påverkar väl det även de bilar som köps nu, eller är det inte så?eloon skrev:AP2 hårdvaran finns i alla nya bilar. Kan aktiveras senare.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Förmånsvärdet bestäms av när bilen är tillverkad.mathiaso skrev:Hmm, om förmånsvärdet går upp så på påverkar väl det även de bilar som köps nu, eller är det inte så?eloon skrev:AP2 hårdvaran finns i alla nya bilar. Kan aktiveras senare.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ok, ja då blev det genast tryggare
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Nu hängde jag nog inte med riktigt, D inte värt pengarna men ändå pekar du på att en 75D är bästa valet? Förvirrande.apkungen skrev:Ap är lätt värt pengarna. Så sjukt behagligt!
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
Vad ska man titta på som förvirrad speckulant, mil, årsmodell, räckvidd men vad mer? Är väldigt svårt att hitta listor med standardutrustning för de olika modellerna och åren. På någon bil med teknikvalet står det att det bl.a. innebär navigation, men det trodde jag var standard, eller?
För mig är t.ex. garantier otroligt viktigt, om jag binder upp en stor summa i fast kostnad som privatköpare, vill jag ju inte få dyra reparationer på halsen, eller är det ett gammalt fossilbilstänkande?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Jag tror ha resonerar som så att en modell som inte längre tillverkas har ett lägre värde som begagnad. Om alla Model S är med Dual motor och man har en utan, så kanske den känns daterad.
Men som sagt, det är extra pengar på en redan kostsam bil.
Men som sagt, det är extra pengar på en redan kostsam bil.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Får du tag på en 75:a med nya prestandan, nya stolarna, baksätet osv är detta ett riktigt bra köp i min bok.
Jag valde AP, inte för att jag ofta kör långa sträckor på motorväg utan för att jag älskar teknik. Jag gjorde tre val på min bil när jag beställde, Färg, D & AP men hade nog valt annorlunda idag. Hade nog inte valt AP om jag beställt en bil idag, dels för att det kostar en slant och av ovan anledning att jag inte behöver den till vardags. Andra anledningen är att AP går att aktivera i efterhand till skillnad från fabriksmonterade val.
Nu är detta dagens tanke på konfiguration men för en konfiguration jag kan nyttja maximalt varje dag hade varit följande:
- Lack
- 75 (utan D)
- (Premium)
- (Soltak)
- (Fejkskinstolar+Kolfiber)
För priset på D får jag Premiumpaketet som jag har tillgång till varje gång jag sitter i bilen men är såklart baserat på att man värderar detta. Mycket är standard idag som var i premium förut och nytt är med osv. Soltaket känns lyxigt och är lite ? på då det är relativt onödigt halva året. Premium, Soltak och "skinn"-stolar inbillar jag mig att Tesla värderar mycket mer vid återköp än AP som de ändå med en 1 i databasen kan slå på detta till nästa kund om de vill.
Skippar man allt inom parantes får man en sjukt bra bil med lågt förmånsvärde. Sen tycker jag man skall tänka efter vad man kommer sakna varje dag, den där hundringarna i månaden ett val kostar eller valet i sig.
Jag valde AP, inte för att jag ofta kör långa sträckor på motorväg utan för att jag älskar teknik. Jag gjorde tre val på min bil när jag beställde, Färg, D & AP men hade nog valt annorlunda idag. Hade nog inte valt AP om jag beställt en bil idag, dels för att det kostar en slant och av ovan anledning att jag inte behöver den till vardags. Andra anledningen är att AP går att aktivera i efterhand till skillnad från fabriksmonterade val.
Nu är detta dagens tanke på konfiguration men för en konfiguration jag kan nyttja maximalt varje dag hade varit följande:
- Lack
- 75 (utan D)
- (Premium)
- (Soltak)
- (Fejkskinstolar+Kolfiber)
För priset på D får jag Premiumpaketet som jag har tillgång till varje gång jag sitter i bilen men är såklart baserat på att man värderar detta. Mycket är standard idag som var i premium förut och nytt är med osv. Soltaket känns lyxigt och är lite ? på då det är relativt onödigt halva året. Premium, Soltak och "skinn"-stolar inbillar jag mig att Tesla värderar mycket mer vid återköp än AP som de ändå med en 1 i databasen kan slå på detta till nästa kund om de vill.
Skippar man allt inom parantes får man en sjukt bra bil med lågt förmånsvärde. Sen tycker jag man skall tänka efter vad man kommer sakna varje dag, den där hundringarna i månaden ett val kostar eller valet i sig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Rent allmänt vad de gäller bilar (såväl fossil som el) så är de mycket sällan de lönar sig att köpa ett visst tillbehör för att då får jag mer för bilen när jag säljer den.
Såhär säger jag, köp de du själv vill ha (och har råd med). Du kommer aldrig göra ekonomisk vinst på en bruksbil.
Såhär säger jag, köp de du själv vill ha (och har råd med). Du kommer aldrig göra ekonomisk vinst på en bruksbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
I prioordning:
75 utan D
Lack (den färg du gillar)
Premiumpaket (för ljudet, rattvärmen osv, jag anser det prisvärt nu, inte förr dock)
Ultravit klädsel och kolfiber (byter du klädsel kostar kolfiber bara 2700 extra och det är dels snyggt och brukar gillas av beg-marknaden)
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
D känns extremt onödigt. Ger lite längre räckvidd på motorväg och pyttelite mer prestanda, men bakhjulsdriften är grym.
Edit: Jag skulle aldrig byta glastaket mot soltak idag. Förr var det grymt eftersom alternativet var tak i metall, men det nya glastaket är grymt!
75 utan D
Lack (den färg du gillar)
Premiumpaket (för ljudet, rattvärmen osv, jag anser det prisvärt nu, inte förr dock)
Ultravit klädsel och kolfiber (byter du klädsel kostar kolfiber bara 2700 extra och det är dels snyggt och brukar gillas av beg-marknaden)
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
D känns extremt onödigt. Ger lite längre räckvidd på motorväg och pyttelite mer prestanda, men bakhjulsdriften är grym.
Edit: Jag skulle aldrig byta glastaket mot soltak idag. Förr var det grymt eftersom alternativet var tak i metall, men det nya glastaket är grymt!
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021