Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av danni »

Niclas skrev:
Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.

Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
En reflektion jag gjort överlag är att bilar med luftfjädring har mycket sladdriga styrning än de utan. Jag hade en helt ny XP100DL hela den gångna helgen att leka med, och jag märkte stor skillnad på fjädringen i den mot den XP100DL jag lånade i maj. Den nya var mycket mer bekväm, inte alls lika stötig, men med minst lika skarpa vägegenskaper. Faktiskt sjukt bra fjädring i den, otroligt nöjd med den. Meeeeen... Styrningen var extremt gummibandig och sladdrig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
Niclas skrev:
Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.

Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
En reflektion jag gjort överlag är att bilar med luftfjädring har mycket sladdriga styrning än de utan. Jag hade en helt ny XP100DL hela den gångna helgen att leka med, och jag märkte stor skillnad på fjädringen i den mot den XP100DL jag lånade i maj. Den nya var mycket mer bekväm, inte alls lika stötig, men med minst lika skarpa vägegenskaper. Faktiskt sjukt bra fjädring i den, otroligt nöjd med den. Meeeeen... Styrningen var extremt gummibandig och sladdrig.
Har de bytt till vinterdäck ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av point1 »

TFAiSO skrev:
Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.

XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt... :)

Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Provkörde en xc90 t8 r-design med luftfjädring och den kändes som en båt. Riktigt kass känsla jämfört med Model S och BMW X5 som är i samma storleksklass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
danni skrev:
Niclas skrev:
Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.

Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
En reflektion jag gjort överlag är att bilar med luftfjädring har mycket sladdriga styrning än de utan. Jag hade en helt ny XP100DL hela den gångna helgen att leka med, och jag märkte stor skillnad på fjädringen i den mot den XP100DL jag lånade i maj. Den nya var mycket mer bekväm, inte alls lika stötig, men med minst lika skarpa vägegenskaper. Faktiskt sjukt bra fjädring i den, otroligt nöjd med den. Meeeeen... Styrningen var extremt gummibandig och sladdrig.
Har de bytt till vinterdäck ?
Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
point1 skrev:
TFAiSO skrev:
Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.

XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt... :)

Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Provkörde en xc90 t8 r-design med luftfjädring och den kändes som en båt. Riktigt kass känsla jämfört med Model S och BMW X5 som är i samma storleksklass.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag provade en D5 R-design. Strykjärn var det sista ordet jag tänkte på, ganska horribel väghållning. Svajig som sjutton. Och konstiga ljud från fjädringen hela tiden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:

Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
Tror att du har förklaringen där
Mer gummi kanske något för låg tryck + tung bil är receptet dör svajigt Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
danni skrev:

Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
Tror att du har förklaringen där
Mer gummi kanske något för låg tryck + tung bil är receptet dör svajigt Bild
Förklaringen till att styrningen är gummibandig och sladdrig, eller till att bilens fjädring kändes överlägset mycket bättre?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
e5m1r skrev:
danni skrev:

Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
Tror att du har förklaringen där
Mer gummi kanske något för låg tryck + tung bil är receptet dör svajigt Bild
Förklaringen till att styrningen är gummibandig och sladdrig, eller till att bilens fjädring kändes överlägset mycket bättre?
Styrningen men fattar inte hur du kan ha tajt fjädring samtidigt som du har sladdrig styrning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Viper »

Har samma bekymmer som TS, dvs sladdrigt i allt över 120:ish ...

Det låter som att det krävs en hjulinställning även för mig, luften har jag kollat och fyllt på. TPMS säger 3.1 bar på alla hjul (kalla) som det ska vara på min enligt anvisningarna.

Kan detta vara något som kan tänkas gå på garantin? För det har jag kvar iallafall ... eller är det "slitage" o pynta själv? Tänkte ändå försöka lämna in bilen snart för att märka om den till 75D och kolla om den går att uncorka.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av bylund »

På service har de påtalat för mig att de kollar hjulinställningen, men att åtgärda den ligger utanför servicepriset (men jag har inte behövt ställa in den). Och bilen är på garanti, så det borde de ju inte nämna om de menar att det går på garanti.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar