Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Moderator: Redaktion
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Jag har kört Comfort-läget sen nästan när jag fick bilen för 2,5 år sen. När jag körde Sport så tyckte jag att jag fick hålla på att göra mikrojusteringar hela tiden. Med Comfort så känns det mycket mer avslappnat.
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Min bil från 2015 ej P har tydlig skillnad i hur tung ratten är mellan de olika lägen
Inte riktigt i klassen med BMW adaptiv styrning men klart godkänd
Inte riktigt i klassen med BMW adaptiv styrning men klart godkänd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Jag fick provköra en 2016 Model S med en ratt som var trögvriden och den låg betydligt bättre på vägen än min 85:a från 2014 på vägen.
Den 85:an jag körde var från 2016/2017 gissar jag då den knappt gått något. Dock skrek motorn vid gaspådrag och vibrationsmotorn i ratten tjöt också när jag bytte fil utan att blinka. Märkligt att man får en lånebil som har så mkt småfel i sig??
Jag har aldrig provkört model X men model S verkar ju ha lite si och så vägegenskaper och kvalitet jämfört med en 4 år gammal XC90, för att inte tala om audi och BMW:s dyrare bilar.
Jag är som sagt nöjd med servicen och bilen ligger rakt på vägen men vägkänslan är ändå inte "klockren". Elbil och otrolig prestanda i all ära, men det börjar gå upp ett litet ljus för mig kring kvaliteten på bilen generellt sett.
P.S. När jag går ur bilen gnids byxorna alltid mot läderklädselns vägginsida. Det har nu lett till ett hål i lädret p.g.a. att jeansen har metallknappar.
När jag påpekade för servicekillarna sa de att jag får betala för ny läderklädsel ur egen fick då jag själv orsakat hålet via eget slitage. Kul not.
Den 85:an jag körde var från 2016/2017 gissar jag då den knappt gått något. Dock skrek motorn vid gaspådrag och vibrationsmotorn i ratten tjöt också när jag bytte fil utan att blinka. Märkligt att man får en lånebil som har så mkt småfel i sig??
Jag har aldrig provkört model X men model S verkar ju ha lite si och så vägegenskaper och kvalitet jämfört med en 4 år gammal XC90, för att inte tala om audi och BMW:s dyrare bilar.
Jag är som sagt nöjd med servicen och bilen ligger rakt på vägen men vägkänslan är ändå inte "klockren". Elbil och otrolig prestanda i all ära, men det börjar gå upp ett litet ljus för mig kring kvaliteten på bilen generellt sett.
P.S. När jag går ur bilen gnids byxorna alltid mot läderklädselns vägginsida. Det har nu lett till ett hål i lädret p.g.a. att jeansen har metallknappar.
När jag påpekade för servicekillarna sa de att jag får betala för ny läderklädsel ur egen fick då jag själv orsakat hålet via eget slitage. Kul not.
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Jag har haft en del bilar på sistone och jag tycker min S med stålfjädrar ligger rätt bra på vägen. Lite strykjärn. Fullt i klass med min gamla M550d och klart bättre än en "vanlig" 5-serie som kan vara rätt svajig om den inte har M sport chassi.
Att en gammal xc90 ska ha bättre vägegenskaper ser jag som otroligt. Min XC70 var det sämsta jag nånsong kört i det avseendet. Kändes som att man skulle åka av vägen i varje kurva om man körde lite fortare...
Vad gäller metallknappar och skinn så... BMW har ju sitt grova Dakota skinn som säkert tål mer. Men det är ju inte så mjukt. Annars är det väl tyvärr så att skinn slits av metallknappar.
Tesla är dock en långt ifrån felfri bil på det stora hela. Finns många brister.
Att en gammal xc90 ska ha bättre vägegenskaper ser jag som otroligt. Min XC70 var det sämsta jag nånsong kört i det avseendet. Kändes som att man skulle åka av vägen i varje kurva om man körde lite fortare...
Vad gäller metallknappar och skinn så... BMW har ju sitt grova Dakota skinn som säkert tål mer. Men det är ju inte så mjukt. Annars är det väl tyvärr så att skinn slits av metallknappar.
Tesla är dock en långt ifrån felfri bil på det stora hela. Finns många brister.
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.
XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt...
Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt...
Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Elon har lovat comfort access så det bör lösa problemetTFAiSO skrev:Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.
XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt...
Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Jag gick ut och kollade. Oavsett vilket läge du väljer är det samma antal varv mellan fulla utslag åt båda hållen. Alltså inte känsligare eller mindre känsligt beroende på rattrörelse, comfort, standard eller sport. Test på vägen bekräftade detta. Trögare eller lättare, ja men ingen skillnad i bilens uppträdande.e5m1r skrev:Min bil från 2015 ej P har tydlig skillnad i hur tung ratten är mellan de olika lägen
Inte riktigt i klassen med BMW adaptiv styrning men klart godkänd
Model S P85D,
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Ändrar servoverkan =kraften den hjälper till med.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Om den är adaptiv så styrs detta av hastighet så att stå stilla ska nog ge samma resultatFoluke skrev:Jag gick ut och kollade. Oavsett vilket läge du väljer är det samma antal varv mellan fulla utslag åt båda hållen. Alltså inte känsligare eller mindre känsligt beroende på rattrörelse, comfort, standard eller sport. Test på vägen bekräftade detta. Trögare eller lättare, ja men ingen skillnad i bilens uppträdande.e5m1r skrev:Min bil från 2015 ej P har tydlig skillnad i hur tung ratten är mellan de olika lägen
Inte riktigt i klassen med BMW adaptiv styrning men klart godkänd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Du har bara råkat ut för vingelvarningens godtycklighet. Det är inget fel, det ska vara så. Jag tror de flesta har stängt av den funktionen, just pga det du beskriver. Den kan även hålla på och vibrera lite random när vägen är våt eller smutsig eller liknande.TFAiSO skrev:Jag fick provköra en 2016 Model S med en ratt som var trögvriden och den låg betydligt bättre på vägen än min 85:a från 2014 på vägen.
Den 85:an jag körde var från 2016/2017 gissar jag då den knappt gått något. Dock skrek motorn vid gaspådrag och vibrationsmotorn i ratten tjöt också när jag bytte fil utan att blinka. Märkligt att man får en lånebil som har så mkt småfel i sig??
Att motorn skriker vid gaspådag låter mindre bra, men min gamla P85 gjorde också det, lite till och från. Tesla ansåg att det var inom ramen för vad som kan anses normalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
En reflektion jag gjort överlag är att bilar med luftfjädring har mycket sladdriga styrning än de utan. Jag hade en helt ny XP100DL hela den gångna helgen att leka med, och jag märkte stor skillnad på fjädringen i den mot den XP100DL jag lånade i maj. Den nya var mycket mer bekväm, inte alls lika stötig, men med minst lika skarpa vägegenskaper. Faktiskt sjukt bra fjädring i den, otroligt nöjd med den. Meeeeen... Styrningen var extremt gummibandig och sladdrig.Niclas skrev:Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.
Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Har de bytt till vinterdäck ?danni skrev:En reflektion jag gjort överlag är att bilar med luftfjädring har mycket sladdriga styrning än de utan. Jag hade en helt ny XP100DL hela den gångna helgen att leka med, och jag märkte stor skillnad på fjädringen i den mot den XP100DL jag lånade i maj. Den nya var mycket mer bekväm, inte alls lika stötig, men med minst lika skarpa vägegenskaper. Faktiskt sjukt bra fjädring i den, otroligt nöjd med den. Meeeeen... Styrningen var extremt gummibandig och sladdrig.Niclas skrev:Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.
Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Provkörde en xc90 t8 r-design med luftfjädring och den kändes som en båt. Riktigt kass känsla jämfört med Model S och BMW X5 som är i samma storleksklass.TFAiSO skrev:Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.
XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt...
Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".e5m1r skrev:Har de bytt till vinterdäck ?danni skrev:En reflektion jag gjort överlag är att bilar med luftfjädring har mycket sladdriga styrning än de utan. Jag hade en helt ny XP100DL hela den gångna helgen att leka med, och jag märkte stor skillnad på fjädringen i den mot den XP100DL jag lånade i maj. Den nya var mycket mer bekväm, inte alls lika stötig, men med minst lika skarpa vägegenskaper. Faktiskt sjukt bra fjädring i den, otroligt nöjd med den. Meeeeen... Styrningen var extremt gummibandig och sladdrig.Niclas skrev:Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.
Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
Jag provade en D5 R-design. Strykjärn var det sista ordet jag tänkte på, ganska horribel väghållning. Svajig som sjutton. Och konstiga ljud från fjädringen hela tiden.point1 skrev:Provkörde en xc90 t8 r-design med luftfjädring och den kändes som en båt. Riktigt kass känsla jämfört med Model S och BMW X5 som är i samma storleksklass.TFAiSO skrev:Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.
XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt...
Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Tror att du har förklaringen därdanni skrev:
Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
Mer gummi kanske något för låg tryck + tung bil är receptet dör svajigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Förklaringen till att styrningen är gummibandig och sladdrig, eller till att bilens fjädring kändes överlägset mycket bättre?e5m1r skrev:Tror att du har förklaringen därdanni skrev:
Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
Mer gummi kanske något för låg tryck + tung bil är receptet dör svajigt
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Styrningen men fattar inte hur du kan ha tajt fjädring samtidigt som du har sladdrig styrningdanni skrev:Förklaringen till att styrningen är gummibandig och sladdrig, eller till att bilens fjädring kändes överlägset mycket bättre?e5m1r skrev:Tror att du har förklaringen därdanni skrev:
Sommardäck. Dock bara 20", förra gången hade jag 22".
Mer gummi kanske något för låg tryck + tung bil är receptet dör svajigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
Har samma bekymmer som TS, dvs sladdrigt i allt över 120:ish ...
Det låter som att det krävs en hjulinställning även för mig, luften har jag kollat och fyllt på. TPMS säger 3.1 bar på alla hjul (kalla) som det ska vara på min enligt anvisningarna.
Kan detta vara något som kan tänkas gå på garantin? För det har jag kvar iallafall ... eller är det "slitage" o pynta själv? Tänkte ändå försöka lämna in bilen snart för att märka om den till 75D och kolla om den går att uncorka.
Det låter som att det krävs en hjulinställning även för mig, luften har jag kollat och fyllt på. TPMS säger 3.1 bar på alla hjul (kalla) som det ska vara på min enligt anvisningarna.
Kan detta vara något som kan tänkas gå på garantin? För det har jag kvar iallafall ... eller är det "slitage" o pynta själv? Tänkte ändå försöka lämna in bilen snart för att märka om den till 75D och kolla om den går att uncorka.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?
På service har de påtalat för mig att de kollar hjulinställningen, men att åtgärda den ligger utanför servicepriset (men jag har inte behövt ställa in den). Och bilen är på garanti, så det borde de ju inte nämna om de menar att det går på garanti.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS