Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

TFAiSO
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2017 11:58

Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av TFAiSO »

Hejsan,

Jag har nu äntligen blivit en lycklig ägare till en Tesla Model S 85.
Den är från år 2014 och därmed begagnad med cirka 8000 mil bakom sig.
Vi har testat att växla mellan normal, sport, och det andra läget kring rattstyrningen. När man väljer sport skall styrningen vara så fast/stabil som möjligt för att göra bilen så stabil som möjligt vid höga farter.
Vi har dock märkt att när man kommer upp i 120km/h, så svänger bilen "hit och dit", d.v.s. den ligger inte spikrakt utan minsta lilla spår i gatan gör att bilen sticker iväg mot vägrenen eller mittfåran. Det är lite irriterande att behöva hålla stenhårt i ratten för att parera minsta lilla gupp i vägen. Har ni samma erfarenheter? Eftersom bilen gått så lite misstänker vi att det antingen skall vara så på en Tesla, d.v.s. att bilen är sladdrig från fabrik. Alternativt är bussningarna vid styrleden slitna på grund av tidigare ägares hårda körning.
Jag jämför med en Volvo XC90 som går spikrakt vid mycket höga farter.

Däcken är 19" vilket kanske är för lite för att Teslan skall gå "rakt" ?
Verdi

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Verdi »

Njae. "Sport" är inte alls till för stabilitet i hög fart. Tvärtom så blir styrningen mer direkt och känslig i det läget. Sport är väl mest till för vägar där det svänger lite och man vill ha en snabbstyrd och lättplacerad bil. Jag brukar köra i "Sport" till vardags men gå ner på mellanläget när jag ligger på motorväg då sport ger en lite nervös bil.

(på racerbana så är en alltför snabb styrning inte heller bra för det minskar marginalerna. Råkar man röra ratten lite för mycket med en för känslig styrning så är det lätt hänt att man helt enkelt snurrar av banan. Så ordet "sport" tycker jag är lite missvisande.)

Det andra du säger är också fel. 19" däck med högre profil och antagligen smalare däck är i regel mer riktningsstabila. Breda lågprofildäck spårar mycket mer. Allt annat lika så är 21" hjulen absolut mer spårkänsliga. Slitna däck och/eller felaktiga hjulvinklar kan också orsaka spårkänslighet. Ta in bilen och kolla att allt stämmer med hjulupphängningarna.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Niclas »

jag skulle gissa att du behöver göra en hjulinställning
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av mans71 »

Eller dåliga/instabila däck. Fick en loaner S75 med Nokian dubbfria en gång. Bilen betedde sig som en 50-tals jänkare ungefär...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av e5m1r »

Kolla däcken
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av bylund »

Även däcktrycket kan vara värt att kolla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Kriper »

Håller med föregående talare. Jag har en S85 2014 och den är klippstabil ända upp till toppfart vilket enligt gps är 215 km/t. 3,1 kg i däcken och fyrhjusmätt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av danni »

Sport-läget i styrningen är vare sig till för att göra bilen stabil eller som skrevs här ovan att göra styrningen mer känslig. Det enda den inställningen reglerar är hur mycket motstånd det är i ratten. Styrkänsla, stabilitet och känslighet är exakt densamma.

Med det sagt, så nej, det ska inte var asom du beskriver. Min bil är väldigt stabil även i högre farter och sålänge vägen är rak kan man gott släppa ratten en stund och bilen kommer ligga stabilt. Du har redan fått många råd, prova dem :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av MangeT »

Spårkänslighet på bilar beror enligt min erfarenhet oftast på för lite luft i däcken. Testa att fylla på mer luft i däcken.
Är det sommardäck på eller dubbfria vinterdäck? Dubbfria vinterdäck av Nordisk modell blir vingliga i högre farter.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Sport-läget i styrningen är vare sig till för att göra bilen stabil eller som skrevs här ovan att göra styrningen mer känslig. Det enda den inställningen reglerar är hur mycket motstånd det är i ratten. Styrkänsla, stabilitet och känslighet är exakt densamma.

Med det sagt, så nej, det ska inte var asom du beskriver. Min bil är väldigt stabil även i högre farter och sålänge vägen är rak kan man gott släppa ratten en stund och bilen kommer ligga stabilt. Du har redan fått många råd, prova dem :)

Är du säker? Ja kanske. Har inte testat men nån på Tesla sa att det ändrade utväxlingen på styrningen också. Tyckte mig känna att det var så också men det är lätt att lura sig på sånt. Känslan av comfort är att man måste veva ratten väldigt mycket mer för att den ska svänga än man behöver göra i sport. Men som sagt, det kan vara nåt jag fått för mig.

Är det bara motståndet som ändras så är det ju patetiskt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Leo »

Gör samma bedömning som danni. Bara "servoverkan" som ändras, dvs hur "lätt" det går att vrida ratten.

Ska man ha "variabel styrutväxling" krävs en mer avancerad mekanisk uppbyggnad av styrväxel mm.

Hade det varit "fly by wire" dvs ingen mekanisk förbindning mellan ratt och styrväxel så hade det däremot räckt med ändring i dataprogrammet.

Vet knapp om det ens är tillåtet, möjligtvis att MB hade det förr en period på S/E-klass förr? Men de har i alla fall "backat" från det i så fall har jag för mig att jag läst något om.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Leo skrev:
Gör samma bedömning som danni. Bara "servoverkan" som ändras, dvs hur "lätt" det går att vrida ratten.

Ska man ha "variabel styrutväxling" krävs en mer avancerad mekanisk uppbyggnad av styrväxel mm.

Hade det varit "fly by wire" dvs ingen mekanisk förbindning mellan ratt och styrväxel så hade det däremot räckt med ändring i dataprogrammet.

Vet knapp om det ens är tillåtet, möjligtvis att MB hade det förr en period på S/E-klass förr? Men de har i alla fall "backat" från det i så fall har jag för mig att jag läst något om.
Fordon utan mekanisk förbindelse mellan ratt och styrande hjul får inte gå fortare än 40km/h, har jag fått höra av en som är insatt i ämnet. Många jordbruksmaskiner har endast hydraulisk styrning, men de "nya snabba" traktorerna som ofta gör upp mot 45 km/h måste ha mekanisk koppling mellan ratt och styrande hjul.
Model Y P
Model S P
Model S P
TFAiSO
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2017 11:58

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av TFAiSO »

Hej,

Vet inte vad traktorer har med den här tråden att göra . Men hursomhelst, nu är Teslan servad i Kastrup.
Fjädringen var dålig, hjulinställningen hade släppt.

Med full fart över bron till Sverige var problemen som bortblåsa. Nu ligger hon stadigt på vägen igen!

Dock är det lustigt att man inte märker av skillnaderna i standard, sport, comfort inställningarna. De skulle lika gärna kunna ta bort den funktionen helt.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Niclas »

Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.

Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Tars »

Niclas skrev:
Värt att notera är att styrningskomponentera skiljer sig mycket mellan olika år och modeller. Tidigare använde tesla komponenter från MB men nu egna.
Styrningen på de nya är dålig tycker jag, testat allt från 75D till P100D.

Min P85DL med plus har en mycket tajtare och exakt styrning. Jag upplevde nya 2017-bilarna som väldigt sladdrig i styrningen. Men även fjädringen är för mjuk och sladdrig. IMO.
Undrar om man kan ta fjädrar och dämpare från en p85d med plusfjädring och sätta på sin p100d.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Tars »

Jag gillar mer stötig fjädring. Hatar åka så att känslan är som Ekeröfärjan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Niclas »

Tars skrev:
Jag gillar mer stötig fjädring. Hatar åka så att känslan är som Ekeröfärjan.
Varför köpte du en P100D då?;-)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Tars »

Niclas skrev:
Tars skrev:
Jag gillar mer stötig fjädring. Hatar åka så att känslan är som Ekeröfärjan.
Varför köpte du en P100D då?;-)
Lite mer drag, bättre räckvidd, gillar fronten bättre, känner att de nya bilarna är förfinade jämfört med en 2015, gillar idén med att kunna ha biodefencemode och dess filteregenskaper.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Tars »

Gillar inte fjädringen och baksätet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Tars »

Och så föredrar jag lysena på faceliften speciellt i mörker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Feddan »

Jag har kört Comfort-läget sen nästan när jag fick bilen för 2,5 år sen. När jag körde Sport så tyckte jag att jag fick hålla på att göra mikrojusteringar hela tiden. Med Comfort så känns det mycket mer avslappnat.
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av e5m1r »

Min bil från 2015 ej P har tydlig skillnad i hur tung ratten är mellan de olika lägen
Inte riktigt i klassen med BMW adaptiv styrning men klart godkänd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
TFAiSO
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2017 11:58

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av TFAiSO »

Jag fick provköra en 2016 Model S med en ratt som var trögvriden och den låg betydligt bättre på vägen än min 85:a från 2014 på vägen.
Den 85:an jag körde var från 2016/2017 gissar jag då den knappt gått något. Dock skrek motorn vid gaspådrag och vibrationsmotorn i ratten tjöt också när jag bytte fil utan att blinka. Märkligt att man får en lånebil som har så mkt småfel i sig??

Jag har aldrig provkört model X men model S verkar ju ha lite si och så vägegenskaper och kvalitet jämfört med en 4 år gammal XC90, för att inte tala om audi och BMW:s dyrare bilar.

Jag är som sagt nöjd med servicen och bilen ligger rakt på vägen men vägkänslan är ändå inte "klockren". Elbil och otrolig prestanda i all ära, men det börjar gå upp ett litet ljus för mig kring kvaliteten på bilen generellt sett.

P.S. När jag går ur bilen gnids byxorna alltid mot läderklädselns vägginsida. Det har nu lett till ett hål i lädret p.g.a. att jeansen har metallknappar.
När jag påpekade för servicekillarna sa de att jag får betala för ny läderklädsel ur egen fick då jag själv orsakat hålet via eget slitage. Kul not.
Verdi

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av Verdi »

Jag har haft en del bilar på sistone och jag tycker min S med stålfjädrar ligger rätt bra på vägen. Lite strykjärn. Fullt i klass med min gamla M550d och klart bättre än en "vanlig" 5-serie som kan vara rätt svajig om den inte har M sport chassi.

Att en gammal xc90 ska ha bättre vägegenskaper ser jag som otroligt. Min XC70 var det sämsta jag nånsong kört i det avseendet. Kändes som att man skulle åka av vägen i varje kurva om man körde lite fortare...

Vad gäller metallknappar och skinn så... BMW har ju sitt grova Dakota skinn som säkert tål mer. Men det är ju inte så mjukt. Annars är det väl tyvärr så att skinn slits av metallknappar.

Tesla är dock en långt ifrån felfri bil på det stora hela. Finns många brister.
TFAiSO
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 aug 2017 11:58

Re: Sladdrig styrning av Model S -är detta normalt?

Inlägg av TFAiSO »

Jag undrar om det finns något man kan sätta som skydd på den skinnbit som man hela tider skaver på när man kliver ur bilen. Är man 165cm eller kortare tror jag inte man slår i den. Har man sätet långt bak och är 186cm lång som jag, slår man i skinnet hela tiden, såvida man inte drar i ratten och leker akrobat.

XC90 och de jul jag har gör att den ligger som ett strykjärn, men den bilen kommer få gå efter nyår. Med över en liter bränsle per mil i förbrukning känner man sig som en fossil på flera sätt... :)

Läste att Polestar (volvo) släpper rena elbilar 2019 med en räckvidd på "hela" 40 mil... lol
Skriv svar