Winter 2017/18 is coming!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Winter 2017/18 is coming!

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 sep 2017 20:56

Jo jag vet att det finns hundra vinterdäckstrådar redan men nu tar vi nya tag inför årets vinter tycker jag.

Jag är sugen på dubbfria av främst två anledningar. Dels slipper jag ta en kalkylerad risk varje gång jag kör på Kungsgatan i Uppsala (dubbdäcksförbud) och dels så slipper man smattrandet från dubben som dessutom är särskilt påträngande första vintern.

MEN! Jag kör en hel del på mindre krokiga vägar som inte saltas så bra som de stora vägarna. Jag har hört att dubbfria kan vara riktigt halkiga när det är isigt. Hur stort problem är detta?

Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?

Har sett att Continental erbjuder ContiSilent på sina dubbade däck. Nån som provat om det hjälper mot smattrandet? Skiljer 800:-/däck så det är rätt dyrt. Känns dumt om det inte hjälper på vinterdäck då de ändå är så mjuka/tysta (förutom dubbarna då).

Blir det dubbfria så tänkte jag välja Hakka R2.

Några som testat båda alternativen under liknande omständigheter? Bjelke?
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inläggav Teslaägare 12man » 12 sep 2017 21:03

Var hittar du 225/50 19 ?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 sep 2017 21:04

12man skrev:Var hittar du 225/50 19 ?

Oj, jag antog att det fanns. Det finns alltså inte?
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 12 sep 2017 21:06

Koncept från Continental???
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav themax » 12 sep 2017 21:16

Verdi skrev:MEN! Jag kör en hel del på mindre krokiga vägar som inte saltas så bra som de stora vägarna. Jag har hört att dubbfria kan vara riktigt halkiga när det är isigt. Hur stort problem är detta?

[egen preferens]
Jag har kört dubbfritt sedan jag körde min sista Saab V4, nån gång på tidigt 90-tal. Och jag lovar att du kommer kunna åka hela vägen till Yg utan att ha dubbade sulor. Min däckhandlare hävdar bestämt att det bara är i Stockholm det behövs dubbdäck. Där kör folk med korta avstånd och det är vansinnig trafik. Och vi har ju sett vad som händer när det blir lite för mycket snö här. Utan dubb så kan du helt säkert köra hela vägen från Uppsala till Yg, även om du tar genvägen över Kallmyr. :lol:
[/egen preferens]

Andra kan ha andra åsikter, men för att slippa att även denna tråd spårar ur i dubb/dubbfritt, säger jag att det är upp till var och en att bestämma vad som passar :roll:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 sep 2017 22:18

themax skrev:
Verdi skrev:MEN! Jag kör en hel del på mindre krokiga vägar som inte saltas så bra som de stora vägarna. Jag har hört att dubbfria kan vara riktigt halkiga när det är isigt. Hur stort problem är detta?

[egen preferens]
Jag har kört dubbfritt sedan jag körde min sista Saab V4, nån gång på tidigt 90-tal. Och jag lovar att du kommer kunna åka hela vägen till Yg utan att ha dubbade sulor. Min däckhandlare hävdar bestämt att det bara är i Stockholm det behövs dubbdäck. Där kör folk med korta avstånd och det är vansinnig trafik. Och vi har ju sett vad som händer när det blir lite för mycket snö här. Utan dubb så kan du helt säkert köra hela vägen från Uppsala till Yg, även om du tar genvägen över Kallmyr. :lol:
[/egen preferens]

Andra kan ha andra åsikter, men för att slippa att även denna tråd spårar ur i dubb/dubbfritt, säger jag att det är upp till var och en att bestämma vad som passar :roll:

Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 sep 2017 06:41

Jag körde Hakka R2 förra vintern och jag kommer göra det igen. I början var de lite hala och jag trodde att jag hade gjort en jättetabbe. Men efter några mil var de inkörda och fungerade finfint. Jag körde mycket på både osaltade och oplogade vägar. Här på vischan saltas det inte och plogen kommer när han som kör den känner för det. Det var inga problem. Och då hade jag ändå en bakhjulsdriven P85.
Förresten, att köra men en Tesla som har friktionsdäck på en oplogad väg är nästintill spöklikt. Inget däckljud, knäpptyst.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav lator » 13 sep 2017 06:56

Hakka R2 är lite väl mjuka om man åker mest på asfalt men fungerar utmärkt på snö. 225/50R19 kan nog bli svårt att hitta...
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Teslaägare danni » 13 sep 2017 10:25

Jag tvivlar på att ContiSilent-tekniken hjälper sådär värst mycket mot dubbsmatter. Samtidigt lider jag inte så mycket av det. Jag kör dubbat på vintern och är förvånad över hur tyst det ändå är. Det är tråkigt att inte kunna smyga helt ljudlöst i väldigt låga hastigheter, annars tänker jag inte mycket på det. Jag tror ljudet inne i bilen är ungefär lika illa på 21" sommardäck som 19" dubbade.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 13 sep 2017 10:41

Jag har kört både på Nokian R2 och dubbade Nokian 8, både bakhjulsdrivet och AWD, kommer att välja R2 på min nya RWD.
Beställd 4/8-17, Tesla Model S 75 Deep blue metallic, vit vegan, soltak. http://ts.la/stefan9931
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model S