DSV skrev:
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Det där är en så vanlig myt att det inte liknar nånting.
Nordiska dubbfria fungerar bra på skrovlig is, packad snö osv eftersom de har djupa sajpningar i klackarna och en mjuk gummiblandning som ska fungera även när det är riktigt kallt så blir de alldeles för lösa och sladdriga på asfalt i plusgrader. Dessutom är mönstret på dubbfria kroniskt dåligt för att evakuera vatten vilket ökar risken för vattenplaning.
Dubbade däck är lite fastare och hårdare då de förlitar sig på dubbarna för fäste på snö och is. De är även bättre på att evakuera vatten. Kort sagt så är dubbade däck bättre på ALLA underlag utom just sträv is/packad snö. Där brukar de vara ungefär lika bra som dubbfria.
Centraleuropeiska dubbfria är nåt helt annat. Det är i princip sommardäck med lite mjukare gummi som inte blir för hårt när det är kallt. (vanliga sommardäck blir för hårda för att fungera bra redan vid ca 5 plusgrader) Centraleuropeiska däcken är dock inte alls bra på snö och is utan är gjorda för asfalt och saltslaskiga vägar. De brukar även vara väldigt mycket stabilare och klarar högre hastigheter. Perfekt för Autobahn men inte lika bra i fjällen...
Nordiska dubbfria har dock några fördelar också. De rullar i regel väldigt lätt och tyst och så kan man köra med gott samvete på gator med dubbdäcksförbud.
Jag skulle säga att det bästa klimatet för nordiska dubbfria är ett kallt och stabilt vinterklimat där det aldrig blir plusgrader och ishalka. Dvs norrlands inland och norra norrland. Centraleuropeiska däck fungerar nog bra i Skåne, på västkusten, i Blekinge, på Öland och Gotland. I mellansverige, södra norrland och på småländska höglandet så borde dubbdäck vara bäst. Typ så tänker jag.