Winter 2017/18 is coming!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Engen »

Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Engen skrev:
Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
Nä det får nog bli dubbat ändå. De är väl bättre på allt förutom möjligen snö. Fast väljer jag dubbat så kanske det blir Continental istället. Ska läsa lite tester först. Prioriterar lägre ljud framför det absolut högsta greppet. Förr om åren var alltid Continental tystare och mer allround än Nokian. Får se hur det är nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Engen skrev:
Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
Nä det får nog bli dubbat ändå. De är väl bättre på allt förutom möjligen snö. Fast väljer jag dubbat så kanske det blir Continental istället. Ska läsa lite tester först. Prioriterar lägre ljud framför det absolut högsta greppet. Förr om åren var alltid Continental tystare och mer allround än Nokian. Får se hur det är nu.
Helt rätt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?
Jag är (Nicke) nyfiken på anledningen till att du vill ha smalare däck.
Vad är bättre med smalare däck?

Jag går själv i funderingar kring nya vinterdäck, men har helt andra förutsättningar än dig.
Jag letar efter "europeiska friktionsdäck" eftersom min bil går till 90% på motorväg med torr asfalt i temperaturer uppåt +10 grader. Förra vintern rullade mina Pirelli Sottozero inte en enda meter på snö. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?
Jag är (Nicke) nyfiken på anledningen till att du vill ha smalare däck.
Vad är bättre med smalare däck?

Jag går själv i funderingar kring nya vinterdäck, men har helt andra förutsättningar än dig.
Jag letar efter "europeiska friktionsdäck" eftersom min bil går till 90% på motorväg med torr asfalt i temperaturer uppåt +10 grader. Förra vintern rullade mina Pirelli Sottozero inte en enda meter på snö. :shock:
Smalare däck är bättre om det blir snö/modd av samma skäl som vid vattenplaning (samt mindre spårkänsliga men det är inte huvudproblemet vintertid antar jag), kolla in rallybilar tex, speciellt vintertid :)
Har man drivning på framhjulen blir det väl däremot lite mindre intressant med smala däck...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?
Jag är (Nicke) nyfiken på anledningen till att du vill ha smalare däck.
Vad är bättre med smalare däck?

Jag går själv i funderingar kring nya vinterdäck, men har helt andra förutsättningar än dig.
Jag letar efter "europeiska friktionsdäck" eftersom min bil går till 90% på motorväg med torr asfalt i temperaturer uppåt +10 grader. Förra vintern rullade mina Pirelli Sottozero inte en enda meter på snö. :shock:

Trodde alla visste att vinterdäck ska vara så smala som möjligt. Blir bättre grepp på snö och is och mindre risk för vattenplaning. Däremot lite sämre stabilitet på asfalt.

Hade gärna haft såna däck också men jag ser vinterdäck som en passiv säkerhetsdetalj. Ungefär som säkerhetsbälte. Det räcker om dubbdäcken räddar mig en enda gång för att det ska vara värt alla nackdelar.

Ibland har jag tänkt att man borde ha tre uppsättningar däck. Då kunde man köra centraleuropeiska under hösten och våren när det är kallt på nätterna men varmt och fint på dagarna. Då skulle det räcka med att ha dubbdäcken under 2-3 månader när vintern är som värst.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av 12man »

Verdi skrev:
Ibland har jag tänkt att man borde ha tre uppsättningar däck. Då kunde man köra centraleuropeiska under hösten och våren när det är kallt på nätterna men varmt och fint på dagarna. Då skulle det räcka med att ha dubbdäcken under 2-3 månader när vintern är som värst.
Haft 3 omgångar sen 2006/7, senaste åren har bara haft dubb på 3-4 veckor, var första decembern med teslan och son med nytt körkort, så go for it
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av DSV »

Verdi skrev:
Engen skrev:
Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
Nä det får nog bli dubbat ändå. De är väl bättre på allt förutom möjligen snö. Fast väljer jag dubbat så kanske det blir Continental istället. Ska läsa lite tester först. Prioriterar lägre ljud framför det absolut högsta greppet. Förr om åren var alltid Continental tystare och mer allround än Nokian. Får se hur det är nu.
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Det där är en så vanlig myt att det inte liknar nånting. :)

Nordiska dubbfria fungerar bra på skrovlig is, packad snö osv eftersom de har djupa sajpningar i klackarna och en mjuk gummiblandning som ska fungera även när det är riktigt kallt så blir de alldeles för lösa och sladdriga på asfalt i plusgrader. Dessutom är mönstret på dubbfria kroniskt dåligt för att evakuera vatten vilket ökar risken för vattenplaning.

Dubbade däck är lite fastare och hårdare då de förlitar sig på dubbarna för fäste på snö och is. De är även bättre på att evakuera vatten. Kort sagt så är dubbade däck bättre på ALLA underlag utom just sträv is/packad snö. Där brukar de vara ungefär lika bra som dubbfria.

Centraleuropeiska dubbfria är nåt helt annat. Det är i princip sommardäck med lite mjukare gummi som inte blir för hårt när det är kallt. (vanliga sommardäck blir för hårda för att fungera bra redan vid ca 5 plusgrader) Centraleuropeiska däcken är dock inte alls bra på snö och is utan är gjorda för asfalt och saltslaskiga vägar. De brukar även vara väldigt mycket stabilare och klarar högre hastigheter. Perfekt för Autobahn men inte lika bra i fjällen...

Nordiska dubbfria har dock några fördelar också. De rullar i regel väldigt lätt och tyst och så kan man köra med gott samvete på gator med dubbdäcksförbud.


Jag skulle säga att det bästa klimatet för nordiska dubbfria är ett kallt och stabilt vinterklimat där det aldrig blir plusgrader och ishalka. Dvs norrlands inland och norra norrland. Centraleuropeiska däck fungerar nog bra i Skåne, på västkusten, i Blekinge, på Öland och Gotland. I mellansverige, södra norrland och på småländska höglandet så borde dubbdäck vara bäst. Typ så tänker jag. :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Smutt »

Om man ska köra i Värmland bredvid en stor sjö är dom här bra då?
IMG_2280.JPG
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Om man ska köra i Värmland bredvid en stor sjö är dom här bra då?
Haha. Det mesta funkar nog. Är mycket tycke och smak också.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av DSV »

Verdi skrev:
DSV skrev:
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Det där är en så vanlig myt att det inte liknar nånting. :)

Nordiska dubbfria fungerar bra på skrovlig is, packad snö osv eftersom de har djupa sajpningar i klackarna och en mjuk gummiblandning som ska fungera även när det är riktigt kallt så blir de alldeles för lösa och sladdriga på asfalt i plusgrader. Dessutom är mönstret på dubbfria kroniskt dåligt för att evakuera vatten vilket ökar risken för vattenplaning.

Dubbade däck är lite fastare och hårdare då de förlitar sig på dubbarna för fäste på snö och is. De är även bättre på att evakuera vatten. Kort sagt så är dubbade däck bättre på ALLA underlag utom just sträv is/packad snö. Där brukar de vara ungefär lika bra som dubbfria.

Centraleuropeiska dubbfria är nåt helt annat. Det är i princip sommardäck med lite mjukare gummi som inte blir för hårt när det är kallt. (vanliga sommardäck blir för hårda för att fungera bra redan vid ca 5 plusgrader) Centraleuropeiska däcken är dock inte alls bra på snö och is utan är gjorda för asfalt och saltslaskiga vägar. De brukar även vara väldigt mycket stabilare och klarar högre hastigheter. Perfekt för Autobahn men inte lika bra i fjällen...

Nordiska dubbfria har dock några fördelar också. De rullar i regel väldigt lätt och tyst och så kan man köra med gott samvete på gator med dubbdäcksförbud.


Jag skulle säga att det bästa klimatet för nordiska dubbfria är ett kallt och stabilt vinterklimat där det aldrig blir plusgrader och ishalka. Dvs norrlands inland och norra norrland. Centraleuropeiska däck fungerar nog bra i Skåne, på västkusten, i Blekinge, på Öland och Gotland. I mellansverige, södra norrland och på småländska höglandet så borde dubbdäck vara bäst. Typ så tänker jag. :)
Där ser man. Då är jag glad jag gick på den myten så jag fick lära mig att dubbfritt är fullt tillräckligt bra för mig och mycket bekvämare :-) Är nog mycket ljudet av tvärnitande med dubb som gör att man felaktigt ser framför sig hur stål glider på asfalten.
Gjorde mig dock nyfiken och hittade en rapport på VTI https://www.vti.se/sv/Publikationer/Pub ... rda_956515
Dödar mycket riktigt mina fördomar om dubbdäck men ger heller inget stöd för att de skulle vara bättre på våt vägbana. Deras slutsats är att nordiska dubbrfria och dubbade är likvärdiga under de förhållandena.
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:

Där ser man. Då är jag glad jag gick på den myten så jag fick lära mig att dubbfritt är fullt tillräckligt bra för mig och mycket bekvämare :-) Är nog mycket ljudet av tvärnitande med dubb som gör att man felaktigt ser framför sig hur stål glider på asfalten.
Gjorde mig dock nyfiken och hittade en rapport på VTI https://www.vti.se/sv/Publikationer/Pub ... rda_956515
Dödar mycket riktigt mina fördomar om dubbdäck men ger heller inget stöd för att de skulle vara bättre på våt vägbana. Deras slutsats är att nordiska dubbrfria och dubbade är likvärdiga under de förhållandena.

Jo fast det där gällde våt asfalt. Vattenplaning blir ju ett problem först när det står vatten på vägbanan. Inte när den bara är våt. Samtidigt så är det väl kanske inte så vanligt på vintern? Och de dubbfria utvecklas också. Det jag säger kan delvis vara daterat.
Skriv svar