Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Oppfinnarn »

Satt och räknade lite på vad ens 5 år gamla fuldiesel kostar, och kommer fram till en månadskostnad på 2500-3000 surt beskattade kronor (räknat på värdeminskning 6e året).

Då Oppfinnarn numera driver eget så tändes tanken att man kanske skulle ta ut en förmånsbil på företaget i en (förhoppningsvis inte allt för lång) framtid, och då skulle dessa 2500-3000 privata pesetas motsvara 5000-6000 i förmånsvärde, och för det så får man ju ganska mycket ny Tesla samt möjlighet att lämna det fossila livet bakom sig totalt 8-) .

Då kommer ju frågan; Vad vill jag ha? AP har jag blivit "gravt" beroende av och är ett måste :D och här kommer första frågan?

1. Hur bra är AP2 i dagsläget :?:

Har inte följt med den debatten (är så nöjd med AP1) men tittar jag lite i forumet så står det att regnsensor och automatisk avbländning inte supportas än :o :o. Stämmer det?? Något rykte om när dylika funktioner är på G?

Känns ju i så fall nästan bättre att leta efter någon icke moms-smittat begagnad årsmodell 15-16 bland t.ex. Teslas beg.bilar.
Fråga nummer två och tre:
2. Det borde väl gå att göra en företagsleasing av beg.bilar också (så att man får kvitta den där halva momsen)?
3. Nackdelar med att köra företagsleasining på beg.bil? (blir väl billigare för ens företag iallafall att köpa begagnad Tesla 85D för 700-800 k i.st.f 75D för 1000k )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Yrsir »

1. Pass på den, har AP1.
2. Inga problem så länge den inte är momssmittad som sagt.
3. Nackdelen är väl att du betalar lika mycket förmånsvärde på en ny som på en begagnad. Det gör att de flesta köper nya som tjänstebilar... Kolla alltså att den begagnade inte har massa extrautrustning som du egentligen inte är intesserad av, då sticker förmånsvärdet iväg! Men det blir ju billigare leasing för bolaget som sagt. Å andra sidan blir ju restvärdet lägre, det kan äta upp prisskillnaden lite.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av blincoln »

Äntligen är du inne på rätt spår Oppfinnarn ;) Kanske är läge för en 75a lagerbil nu innan kvartalsskiftet, fick några trevliga offerter av Tesla. Dock med fel inredningsfärg...
Med en AP1 och en AP2 i familjen så kan ni ju göra grymma jämförelser. (Den som kör in i den andra räknas som sämst AP.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Jensa »

Är du säker på att din fuldiesel endast kostar dig 2500-3000 kr/mån? Är det enbart värdeminskning eller räknas det med; service, försäkring, skatt och inte minst diesel?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Oppfinnarn »

Jensa skrev:
Är du säker på att din fuldiesel endast kostar dig 2500-3000 kr/mån? Är det enbart värdeminskning eller räknas det med; service, försäkring, skatt och inte minst diesel?
Det är lite snällt räknat (men drift försäkring etc. inräknad) då jag redan "tagit smällen" med den största värdeminskningen. Från nyinköpt ligger den på 22 kr/mil på 11500 mil 5.5 år (Peugeot 508 SW, miljöbil "once upon a time"... nu bara fuldiesel :) ) att jämföra med 40 kr/mil på Teslan, som har magnituder mer körglädje :) ... och drift ligger på 15 kr/mil jmf med Teslans 6 kr/mil. Värdeminskningen till nästa år estimerar jag till ca 10 kr/mil och det är den jag räknar på för 2500-3000 kr/ månad.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Oppfinnarn »

blincoln skrev:
Äntligen är du inne på rätt spår Oppfinnarn ;) Kanske är läge för en 75a lagerbil nu innan kvartalsskiftet, fick några trevliga offerter av Tesla. Dock med fel inredningsfärg...
Med en AP1 och en AP2 i familjen så kan ni ju göra grymma jämförelser. (Den som kör in i den andra räknas som sämst AP.)
Ha Ha... jag kanske man kan göra lite youtubeklipp på vilken AP som är bäst och när AP2 går förbi AP1 :). Införskaffning inann kvartalsskiftet kanske är lite väl "stretch" dock. Hoppas du blir nöjd med ditt nyinköp. AP är en "hit" som sagt :).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Verdi

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Verdi »

Jensa skrev:
Är du säker på att din fuldiesel endast kostar dig 2500-3000 kr/mån? Är det enbart värdeminskning eller räknas det med; service, försäkring, skatt och inte minst diesel?
Rätt konstig ingång på det hela får man säga. But hey! Allt som får ihop kalkylen funkar väl. :D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av dstr »

Ap2.0 är end of life. S/X kommer nu med ap2.1

Model 3 har ap2.5

Jag hade minst väntat till S/X iaf är ikapp Model 3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av mati »

För att svara på ingångsfrågan. Regnsensor finns inte med AP2, och det finns mig veterligen inga rykten heller om och när den ska vara implementerad. Automatiskt helljus finns numera, men fullständigt oanvändbart. Jag aktiverade och testade auto high beam precis i kväll för skojs skull (jag har den alltid avaktiverad annars), men det är rena rama skämtet. Den får fnatt inför nästan varje trafikskylt, men den stänger inte av helljuset för andra bilar eller för gatubelysning etc. Känns som en easteregg eller nåt. En totalt meningslös funktion.
I vilken utsträckning AP2 kommer att förbättras eller om allt krut läggs på nyare bilar med nya 2.5-hårdvaran är ju bara spekulation. Jag skulle iaf i dagsläget fundera en gång till innan jag slog till på en AP2-bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av dstr »

Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Oppfinnarn »

mati skrev:
För att svara på ingångsfrågan. Regnsensor finns inte med AP2, och det finns mig veterligen inga rykten heller om och när den ska vara implementerad. Automatiskt helljus finns numera, men fullständigt oanvändbart. Jag aktiverade och testade auto high beam precis i kväll för skojs skull (jag har den alltid avaktiverad annars), men det är rena rama skämtet. Den får fnatt inför nästan varje trafikskylt, men den stänger inte av helljuset för andra bilar eller för gatubelysning etc. Känns som en easteregg eller nåt. En totalt meningslös funktion.
I vilken utsträckning AP2 kommer att förbättras eller om allt krut läggs på nyare bilar med nya 2.5-hårdvaran är ju bara spekulation. Jag skulle iaf i dagsläget fundera en gång till innan jag slog till på en AP2-bil.
Ok, tack för info. Det är väl 2.5 som man får om man beställer nu? Vidare, tycker att avbländningen funkar ok med AP1, men på ovanstående låter det som att på AP2 funkar den kasst. Skulle vara intressant med en jämförelse, om någon provat både AP1 och AP2 :).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Oppfinnarn »

dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
Låter förtillfället som det mest intressanta alternativet. Förmånsvärde för grundutförandemodellen kan man hitta på SKV, men någon som vet hur man tar reda på förmånsvärde på en beg. Tesla från 2015/2016, när det gäller extrautrustning (dvs pris på resp. extrautrustning)?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
RickardWe
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 jun 2017 21:29
Ort: Öjebyn

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av RickardWe »

Ett alternativ till leasing är att köpa den privat. Du åker på att betala halva momsen men slipper förmånsskatten och kan betala milersättning 18,50kr/mil skattefritt från företaget vilket fort blir lönsamt om du kör mycket i tjänsten samt Superchargar gratis. Dessutom är bilen din egna efter den normala 3-årsleasingentiden passerat.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av dstr »

Versionsnummer är bara egen spekulation, men:

Tesla själva sa att hw-uppgraderingen inte var 2.5/3 utan snarare 2.1.

Model 3 har kupe-kameran som S/X saknar, förmodligen nödvändig för tesla network. Alltså borde det vara 2.5.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Wir »

På motorväg tycker jag AP2 fungerar kanon, även omkörningar/filbyte.

På mindre vägar där det finns linjer har den oftast fungerat ok. Finns en sträcka där den bromsat in hårt två gånger fast det inte är några hinder (uppförsbacke).

Har även testat på en 70-väg utan mittlinje. Det fungerar ok en stund men sen verkar den vilja svänga över eller lägga sig i mitten (avbröt innan).

Jag har dock inte haft min bil så länge än (ca en vecka), har hunnit bli 90 mil. Har ingen erfarenhet från AP1 så kan inte jämföra med något.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av taliz »

AP2 eller 2,5 eller whatever lär ju inte spela någon roll.
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.

AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.

Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...

Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.

Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av mati »

Det är mer än bara kablage som har ändrats iom AP2.x . Radarn är bättre, med längre räckvidd och förmåga att upptäcka hinder bättre, och även djur osv. Jag har för mig att även någon kamera har bytts ut, men det kan jag ha drömt.
F ö håller jag med. Det är mjukvaran som inte är färdig. Det spelar ingen roll hur ofta hårdvaran byts ut så länge mjukvaran inte fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
AP2 eller 2,5 eller whatever lär ju inte spela någon roll.
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.

AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.

Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...

Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.

Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...
Jo, det är hårdvara som skiljer.

Tesla kom fram till att 2.0 inte hade tillräcklig cpu-kraft. 2.1 har fått "en cpu till" - dvs minst dubbelt så mycket för att lösa uppgiften. Min gissning är att det innebär att en sådan bil aldrig når nivå 5. Det var tal om att 2.0 bilar, förmodligen enbart de som initialt betalat för full autonom körning, skulle uppgraderas gratis till 2.1. Det tror jag när jag ser det. Jag väntar fortfarande på min självstängande laddlucka...

2.5 har en kamera i bilen. Det må vara en enkel liten kamera, men den sitter där. Konsekvensen kan bli att 2.0 och 2.1 inte kommer att kunna anslutas till Tesla Network (när bilen åker iväg på egen hand och tjänar pengar åt dig). Även om du själv inte tänkt använda den funktionen så lär det lasta andrahandsvärdet på bilen rätt hårt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Sent from my iPad using Tapatalk
Problemet är när man är på en gammal version av hårdvaran att energin på utveckling läggs på en version av hårdvara man själv inte har.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av blincoln »

bylund skrev:
taliz skrev:
Sent from my iPad using Tapatalk
Problemet är när man är på en gammal version av hårdvaran att energin på utveckling läggs på en version av hårdvara man själv inte har.
Jo, men här handlar det om hårdvara för att köra ett neuralt nätverk som tolkar videoströmmar från alla kameror. Neurala nätverk är självlärande datorstrukturer som har visat sig kunna lära sig bildtolkning väldigt väl de senaste åren, men de skapas alltså genom att man fyller dem med slumptal och sedan sätter igång att träna dem för att para ihop rätt input (videobilder) med rätt output (t.ex. rattutslag eller vägkrökning eller dags att avblända eller vägskylt). När nätverket väl gör ungefär rätt så finns det ingenting som säger att det inte går att göra med 20% av samma storlek på nätverk. Det är vanligt att nätverket är fullt av inaktivt skräp, "neuroner" som aldrig aktiveras osv.

När Tesla får detta att fungera på AP2.5 så har jag mycket svårt att tro att de inte skulle få in det på AP2 också, jag tror det är mycket lättare att banta ett neuralt nätverk än att få det att fungera första gången. (Jag äger alltså ingen AP2-bil och behöver inte önsketänka, detta är verkligen vad jag tror.)

Edit: Ja, radarn är också ny förstås, men den tror jag mest uppgraderas för att slippa så många falska inbromsningar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Oppfinnarn »

Verdi skrev:
dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
Intressant. Får kolla upp. D-modell med AP är det jag är intresserad av. Vet att AP1 kostade 27 kkr 2015 och AP2 54 kkr 2017. Får väl ta det i beaktande också när det gäller förmånsvärde.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Verdi

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Verdi »

Oppfinnarn skrev:
Verdi skrev:
dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
Intressant. Får kolla upp. D-modell med AP är det jag är intresserad av. Vet att AP1 kostade 27 kkr 2015 och AP2 54 kkr 2017. Får väl ta det i beaktande också när det gäller förmånsvärde.

Av tidsskäl så kollade jag bara siffror utan extrautrustning så du har nog en poäng.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av Remuz »

Jag har hackat en del på AP2 och tycker fortfarande att den inte är i nivå med AP1 som jag hade innan. Idag lämnade jag dock in min bil på SC och fick låna en X100D. På denna bil (som har samma mjukvara som min) så funkar AP2 löjligt mycket bättre. Den studsar inte, panikbromsar inte, byter fil som en människa osv. Skum skillnad. Jag har nu bett SC ta en titt på min AP2 för att se om något uppenbart är fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Inlägg av oscfor »

Remuz skrev:
Jag har hackat en del på AP2 och tycker fortfarande att den inte är i nivå med AP1 som jag hade innan. Idag lämnade jag dock in min bil på SC och fick låna en X100D. På denna bil (som har samma mjukvara som min) så funkar AP2 löjligt mycket bättre. Den studsar inte, panikbromsar inte, byter fil som en människa osv. Skum skillnad. Jag har nu bett SC ta en titt på min AP2 för att se om något uppenbart är fel.
Det är vad jag har misstänkt! Så olika upplevelser kan vi inte ha av samma funktion på samma modell och programvara.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar