Ok, tack för info. Det är väl 2.5 som man får om man beställer nu? Vidare, tycker att avbländningen funkar ok med AP1, men på ovanstående låter det som att på AP2 funkar den kasst. Skulle vara intressant med en jämförelse, om någon provat både AP1 och AP2 .mati skrev:För att svara på ingångsfrågan. Regnsensor finns inte med AP2, och det finns mig veterligen inga rykten heller om och när den ska vara implementerad. Automatiskt helljus finns numera, men fullständigt oanvändbart. Jag aktiverade och testade auto high beam precis i kväll för skojs skull (jag har den alltid avaktiverad annars), men det är rena rama skämtet. Den får fnatt inför nästan varje trafikskylt, men den stänger inte av helljuset för andra bilar eller för gatubelysning etc. Känns som en easteregg eller nåt. En totalt meningslös funktion.
I vilken utsträckning AP2 kommer att förbättras eller om allt krut läggs på nyare bilar med nya 2.5-hårdvaran är ju bara spekulation. Jag skulle iaf i dagsläget fundera en gång till innan jag slog till på en AP2-bil.
Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Moderator: Redaktion
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Låter förtillfället som det mest intressanta alternativet. Förmånsvärde för grundutförandemodellen kan man hitta på SKV, men någon som vet hur man tar reda på förmånsvärde på en beg. Tesla från 2015/2016, när det gäller extrautrustning (dvs pris på resp. extrautrustning)?dstr skrev:Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.
När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Ett alternativ till leasing är att köpa den privat. Du åker på att betala halva momsen men slipper förmånsskatten och kan betala milersättning 18,50kr/mil skattefritt från företaget vilket fort blir lönsamt om du kör mycket i tjänsten samt Superchargar gratis. Dessutom är bilen din egna efter den normala 3-årsleasingentiden passerat.
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Versionsnummer är bara egen spekulation, men:
Tesla själva sa att hw-uppgraderingen inte var 2.5/3 utan snarare 2.1.
Model 3 har kupe-kameran som S/X saknar, förmodligen nödvändig för tesla network. Alltså borde det vara 2.5.
Tesla själva sa att hw-uppgraderingen inte var 2.5/3 utan snarare 2.1.
Model 3 har kupe-kameran som S/X saknar, förmodligen nödvändig för tesla network. Alltså borde det vara 2.5.
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
På motorväg tycker jag AP2 fungerar kanon, även omkörningar/filbyte.
På mindre vägar där det finns linjer har den oftast fungerat ok. Finns en sträcka där den bromsat in hårt två gånger fast det inte är några hinder (uppförsbacke).
Har även testat på en 70-väg utan mittlinje. Det fungerar ok en stund men sen verkar den vilja svänga över eller lägga sig i mitten (avbröt innan).
Jag har dock inte haft min bil så länge än (ca en vecka), har hunnit bli 90 mil. Har ingen erfarenhet från AP1 så kan inte jämföra med något.
På mindre vägar där det finns linjer har den oftast fungerat ok. Finns en sträcka där den bromsat in hårt två gånger fast det inte är några hinder (uppförsbacke).
Har även testat på en 70-väg utan mittlinje. Det fungerar ok en stund men sen verkar den vilja svänga över eller lägga sig i mitten (avbröt innan).
Jag har dock inte haft min bil så länge än (ca en vecka), har hunnit bli 90 mil. Har ingen erfarenhet från AP1 så kan inte jämföra med något.
Model S 90D -17
Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
AP2 eller 2,5 eller whatever lär ju inte spela någon roll.
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.
AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.
Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...
Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.
Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...
Sent from my iPad using Tapatalk
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.
AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.
Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...
Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.
Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Det är mer än bara kablage som har ändrats iom AP2.x . Radarn är bättre, med längre räckvidd och förmåga att upptäcka hinder bättre, och även djur osv. Jag har för mig att även någon kamera har bytts ut, men det kan jag ha drömt.
F ö håller jag med. Det är mjukvaran som inte är färdig. Det spelar ingen roll hur ofta hårdvaran byts ut så länge mjukvaran inte fungerar.
F ö håller jag med. Det är mjukvaran som inte är färdig. Det spelar ingen roll hur ofta hårdvaran byts ut så länge mjukvaran inte fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Jo, det är hårdvara som skiljer.taliz skrev:AP2 eller 2,5 eller whatever lär ju inte spela någon roll.
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.
AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.
Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...
Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.
Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...
Tesla kom fram till att 2.0 inte hade tillräcklig cpu-kraft. 2.1 har fått "en cpu till" - dvs minst dubbelt så mycket för att lösa uppgiften. Min gissning är att det innebär att en sådan bil aldrig når nivå 5. Det var tal om att 2.0 bilar, förmodligen enbart de som initialt betalat för full autonom körning, skulle uppgraderas gratis till 2.1. Det tror jag när jag ser det. Jag väntar fortfarande på min självstängande laddlucka...
2.5 har en kamera i bilen. Det må vara en enkel liten kamera, men den sitter där. Konsekvensen kan bli att 2.0 och 2.1 inte kommer att kunna anslutas till Tesla Network (när bilen åker iväg på egen hand och tjänar pengar åt dig). Även om du själv inte tänkt använda den funktionen så lär det lasta andrahandsvärdet på bilen rätt hårt.
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Problemet är när man är på en gammal version av hårdvaran att energin på utveckling läggs på en version av hårdvara man själv inte har.taliz skrev:Sent from my iPad using Tapatalk
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Jo, men här handlar det om hårdvara för att köra ett neuralt nätverk som tolkar videoströmmar från alla kameror. Neurala nätverk är självlärande datorstrukturer som har visat sig kunna lära sig bildtolkning väldigt väl de senaste åren, men de skapas alltså genom att man fyller dem med slumptal och sedan sätter igång att träna dem för att para ihop rätt input (videobilder) med rätt output (t.ex. rattutslag eller vägkrökning eller dags att avblända eller vägskylt). När nätverket väl gör ungefär rätt så finns det ingenting som säger att det inte går att göra med 20% av samma storlek på nätverk. Det är vanligt att nätverket är fullt av inaktivt skräp, "neuroner" som aldrig aktiveras osv.bylund skrev:Problemet är när man är på en gammal version av hårdvaran att energin på utveckling läggs på en version av hårdvara man själv inte har.taliz skrev:Sent from my iPad using Tapatalk
När Tesla får detta att fungera på AP2.5 så har jag mycket svårt att tro att de inte skulle få in det på AP2 också, jag tror det är mycket lättare att banta ett neuralt nätverk än att få det att fungera första gången. (Jag äger alltså ingen AP2-bil och behöver inte önsketänka, detta är verkligen vad jag tror.)
Edit: Ja, radarn är också ny förstås, men den tror jag mest uppgraderas för att slippa så många falska inbromsningar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
dstr skrev:Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.
När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Intressant. Får kolla upp. D-modell med AP är det jag är intresserad av. Vet att AP1 kostade 27 kkr 2015 och AP2 54 kkr 2017. Får väl ta det i beaktande också när det gäller förmånsvärde.Verdi skrev:dstr skrev:Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.
När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Oppfinnarn skrev:Intressant. Får kolla upp. D-modell med AP är det jag är intresserad av. Vet att AP1 kostade 27 kkr 2015 och AP2 54 kkr 2017. Får väl ta det i beaktande också när det gäller förmånsvärde.Verdi skrev:dstr skrev:Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.
När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
Av tidsskäl så kollade jag bara siffror utan extrautrustning så du har nog en poäng.
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Jag har hackat en del på AP2 och tycker fortfarande att den inte är i nivå med AP1 som jag hade innan. Idag lämnade jag dock in min bil på SC och fick låna en X100D. På denna bil (som har samma mjukvara som min) så funkar AP2 löjligt mycket bättre. Den studsar inte, panikbromsar inte, byter fil som en människa osv. Skum skillnad. Jag har nu bett SC ta en titt på min AP2 för att se om något uppenbart är fel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Det är vad jag har misstänkt! Så olika upplevelser kan vi inte ha av samma funktion på samma modell och programvara.Remuz skrev:Jag har hackat en del på AP2 och tycker fortfarande att den inte är i nivå med AP1 som jag hade innan. Idag lämnade jag dock in min bil på SC och fick låna en X100D. På denna bil (som har samma mjukvara som min) så funkar AP2 löjligt mycket bättre. Den studsar inte, panikbromsar inte, byter fil som en människa osv. Skum skillnad. Jag har nu bett SC ta en titt på min AP2 för att se om något uppenbart är fel.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Har kört mer med den nu. Funkar tom på småvägar. Om detta är Ap2 normalt så säger jag att den är snäppet bättre än ap1 nu. Känner mig dock lite tjurig över att min inte funkat så i de 3mån jag haft bilen nu. Har tom börjar kolla på att nedgradera till ap1 för den var så kass.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Förstår det. Förstår också hur våra uppfattningar skiljt sig åt så mycket. Den är verkligen bättre!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Det var ju intressant. Vad menar du med att den funkar på småvägar? Den minsta vägen som jag får den att fungera någorlunda på är rv 44. Förutsatt att den inte ping-pongar förstås. Det kan den göra lite var som helst numera. Små 70-vägar (om du menar det) fungerar aldrig mer än max 50m. Sen kör den över till andra sidan eller mot diket.
Jag borde kanske också låta SC kolla på min AP.
Jag borde kanske också låta SC kolla på min AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Jag testkörde infra - Sumpan (ingen ap utanför motorvägen). Sedan körde jag Högdalen - Farsta på fagersjövägen helt med ap
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Whaaat? Eftersom jag inte är hemma i området kollade jag i google maps. Du menar att du kunde aktivera AP på fagersjövägen? Hur är detta möjligt? Är du säker? Den har ju inte ens vägmarkeringar. Och även om den hade haft det hade min bil aldrig någonsin klarat att köra en enda meter på den lilla vägen. Jag kör dagligen på en väg som är större och som har fina vita linjer, nymålade dessutom. Det är totalt omöjligt att ens fundera på att köra med AP där. Bortsett från att det oftast inte ens går att aktivera den.Remuz skrev:Jag testkörde infra - Sumpan (ingen ap utanför motorvägen). Sedan körde jag Högdalen - Farsta på fagersjövägen helt med ap
https://goo.gl/maps/YQNgfXVdg7U2
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Den vägen kan jag garantera att min skulle klara. Visst, den är bred så den skulle vara lite orolig över att inte känna linjerna samtidigt, men klara det skulle den. Dock inte ett möte, så klart...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Jag sällar mig till dem som tycker det går bra att aktivera AP2 på nästan alla vägar så länge de har kantlinjer. När den väl är aktiverad så räcker det dessutom med en kantlinje. Sedan kan den så klart styra fel i knepiga situationer men jag kan oftast förutse dem och blir sällan överraskad. Det jag upplever som obehagligt däremot är när den tvärnitar inför inbillade hinder.
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Sedan 2 uppdateringar tillbaka är jag nöjd med hur bilen kör på små krokiga vägar. Men det kan alltid bli bättre såklart. Inte varit med om några panikbromsningar sedan någon månad heller.
Ska spela in en film om jag hinner när den kör med AP2 på vad jag anser är en riktigt klurig väg.
Det den fortfarande gör fel på är Starka 90 gradiga svängar då den kan krypa ut i fel fil samt på krönen av en backe där den plötsligt får för sig att åka väldigt nära vägkanten. Det är även då jag är som mest beredd på att ingripa.
Ska spela in en film om jag hinner när den kör med AP2 på vad jag anser är en riktigt klurig väg.
Det den fortfarande gör fel på är Starka 90 gradiga svängar då den kan krypa ut i fel fil samt på krönen av en backe där den plötsligt får för sig att åka väldigt nära vägkanten. Det är även då jag är som mest beredd på att ingripa.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Ber om ursäkt, vägen mellan Högdalen och Farsta heter magelugnsvägen och går genom fagersjö.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?
Jag tror allt mer att det är nåt fel på min AP. Jag upplever ingen som helst förbättring framför allt av förmågan att hitta vägen. Det går avsevärt sämre än tidigare och det verkar bli sämre med varje ny release som kommer. Vägen som jag länkade till i mitt förra inlägg klarade bilen att köra på någorlunda fram till version 17.17.4. Med mötande bilar och allt. Därefter har det aldrig fungerat mer. Med senaste mjukvaran känns det som att den får allt oftare problem till och med på stora vägar. Det blir mycket jojo och ping pong även där det funkade felfritt fram tills förra uppdateringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14