Jobbigt beslut

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Jobbigt beslut

Inläggav Teslaägare danni » 24 nov 2015 13:56

Herr X skrev:
bullen skrev:Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?

Jag reserverade en Model X 2013 - en reservation jag fortfarande har. Jag har tre barn och tänkte att det skulle bli trångt i Model S - särskilt på långresa. Hade samma våndor som du kring dragkrok etc. (bor i villa och använder det ibland).
Men 2014 gick det inte att behärska mig längre och jag beställde en Model S som jag fick i mars i år. Tänkte att jag skulle ha den ett år till Model X kom.

Men min Model S är jättestor och det är inga problem att få plats alla fem plus bagage, avsaknaden av dragkrok har ännu inte varit något problem (har hittat andra lösningar de gångerna ryggmärgsreflexen skulle varit att hyra släpkärra). Ångrar mig inte en sekund och kommer inte byta till Model X när den kommer.

Hur är det, du har inte extrasätena heller va?
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thompap » 24 nov 2015 14:08

danni skrev:
Herr X skrev:
bullen skrev:Reserverade en X i våras. Pratade med tesla idag. O leverans blir tidigast oktober 2016 :-(
Beräknad leverans på Model S är slutet feb. Hur ska man göra?? Ska man beställa en S eller ha tålamod?

Jag reserverade en Model X 2013 - en reservation jag fortfarande har. Jag har tre barn och tänkte att det skulle bli trångt i Model S - särskilt på långresa. Hade samma våndor som du kring dragkrok etc. (bor i villa och använder det ibland).
Men 2014 gick det inte att behärska mig längre och jag beställde en Model S som jag fick i mars i år. Tänkte att jag skulle ha den ett år till Model X kom.

Men min Model S är jättestor och det är inga problem att få plats alla fem plus bagage, avsaknaden av dragkrok har ännu inte varit något problem (har hittat andra lösningar de gångerna ryggmärgsreflexen skulle varit att hyra släpkärra). Ångrar mig inte en sekund och kommer inte byta till Model X när den kommer.

Hur är det, du har inte extrasätena heller va?

Herr X skrev:Något som är segt med de bakåtvända stolarna är att nästan hela bagageutrymmet käkas upp om det sitter barn där. Därför går en stor del packutrymme bort, vilket gör det mindre användbart för långresor. Har själv tre barn och hade gärna haft de bakåtvända stolarna men kunde inte räkna ut när de skulle vara användbara, och har fortfarande inte klarat att få ihop den ekvationen efter ett par bilsemestrar med familjen. Är alltså nöjd med att inte ha beställt de bakåtvända bilbarnstolarna.
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 24 nov 2015 14:24

Ja, jag hade för mig jag hade läst nåt om det :) På långresor känns det fortfarande svårt att ha nytta av extrastolarna. Till vardags är det dock sjukt najs att dels kunna ha större barn bakåtvända längre tid, och dels kunna skippa barnstolar i baksätet (både med tanke på slitage, utrymme i framstolarna, och möjlighet att ta passagerare). Men om man gör på det viset så blir det ju ingen lösning för exempelvis en familj med fyra barn, som absolut måste kunna använda fler än fem säten hela tiden. Men det är fortfarande stora fördelar och ett enormt plus enligt mig.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Herr X » 24 nov 2015 15:00

danni skrev:Till vardags är det dock sjukt najs att dels kunna ha större barn bakåtvända längre tid, och dels kunna skippa barnstolar i baksätet

Till vardags åker vi i stort sett aldrig hela familjen - vi har en bil till (elbil givetvis) och hämtning/lämning etc. sköts i regel av vår au pair. Har fortfarande inte haft behov av extrastolarna, men har många gånger haft nytta av den extra bagageplatsen som man får när man inte har de.
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

Inläggav OldschoolWarfare » 20 mar 2017 21:38

Herr X skrev:

Jaså, det säger du... :D Inte skaffa Model X alltså... :roll:
Användarvisningsbild
OldschoolWarfare

Inläggav Teslaägare chpaulin » 20 mar 2017 21:40

OldschoolWarfare skrev:
Herr X skrev:

Jaså, det säger du... :D Inte skaffa Model X alltså... :roll:

Rekord i att väcka en gammal tråd :)
Model S 75D levererad i mars 2017 | Model 3 reserverad 31/3 2016
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inläggav OldschoolWarfare » 20 mar 2017 21:45

Ja, nåt måste man väl slå rekord i... ;) Ibland behöver det ju dykas i arkivet också! :D
Användarvisningsbild
OldschoolWarfare

Inläggav Teslaägare chpaulin » 20 mar 2017 21:50

OldschoolWarfare skrev:Ja, nåt måste man väl slå rekord i... ;) Ibland behöver det ju dykas i arkivet också! :D

:D
Model S 75D levererad i mars 2017 | Model 3 reserverad 31/3 2016
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 21 mar 2017 07:12

:lol:
Asbra ju!
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Herr X » 21 mar 2017 07:44

OldschoolWarfare skrev:Ja, nåt måste man väl slå rekord i... ;) Ibland behöver det ju dykas i arkivet också! :D

Hörru Janne Josefsson... kan du inte använda all den där energin till att gräva upp något nytt om Model 3 istället?
Model X 90D

Lyssna på Teslapodden! http://www.teslapodden.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet: http://ts.la/anders8042.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model X