Launch Control funkar inte!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Launch Control funkar inte!

Inlägg av tehjimos »

Hade problem med att få in launch control idag vid 21 tiden... bilen hade då stått ute i 3h i nollgradig temperatur. La i MAX BATTERY POWER som behövs för att använda Launch control, men när jag bromsa o höll in samtidigt som jag slog ner gaspedalen ner o upp snabbt så hoppade den inte in i launch control efter 7-8 försök.. stog då 55min kvar till max battery power, så batteriet var VÄLDIGT kallt, antog att det var anledningen så vi rullade vidare.

Ställde mig och superladdade från ca 40% till 100% och laddade i över 1 timme... provade igen då och stod att det var 20min till MAX BATTERY POWER. Nu borde det funka tänkte jag... NOPE.

Ringer då Tesla supporten för jag blev extremt nyfiken varför den strular. En mycket trevlig dam från Kalifornien svarar och noterar att våran bil har varit offline i 2 timmar så hon kan inte diagnosera på remote, så hon berättade hur vi skulle göra(trycka ner bromsen, hålla in scrollhjulen, inte bara i några sekunder tills det blir svart utan tills den gråa skärmen med Tesla loggan kommer upp igen). Då fick hon uppkoppling till bilen igen och kunde hjälpa oss, det var absolut inga fel med vårt batteri eller liknande, hon förklarade att det är pga kylan ute (nollgradigt) som bilen inte vill ge nog med kraft för launch control ska aktiveras, för att skydda batteriet. Hon sa också att den är ju byggd i Kalifornien och inte designad för så kallt klimat riktigt. Nu är det iofs kanske inte ett problem länge till då snön snart är här! :D

Efter ca 18 min pratstund (väldigt mycket skitsnack och skämt, en väldigt trevlig konversation och dessutom lärorik) så sa hon att nu borde det funka då hon ser att allt verkar redo. Stod ca 15min till MAX BATTERY POWER, provade och där ser man, funkade som det ska, kändes som det brukar, dvs som att organen hamnade i baksätet.

Otroligt häftigt att man kan ringa ett bilföretag vid 23.30 en lördagkväll och få fantastiskt support från andra sidan jordklotet angående en ganska oviktig fråga som kunde lika gärna väntat tills en arbetsdag. Säg vad man vill om Teslas kvalité och hållbarhet... men bättre kundservice hittar du inte!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Kulingen »

tehjimos skrev:
Hade problem med att få in launch control idag vid 21 tiden... bilen hade då stått ute i 3h i nollgradig temperatur. La i MAX BATTERY POWER som behövs för att använda Launch control, men när jag bromsa o höll in samtidigt som jag slog ner gaspedalen ner o upp snabbt så hoppade den inte in i launch control efter 7-8 försök.. stog då 55min kvar till max battery power, så batteriet var VÄLDIGT kallt, antog att det var anledningen så vi rullade vidare.

Ställde mig och superladdade från ca 40% till 100% och laddade i över 1 timme... provade igen då och stod att det var 20min till MAX BATTERY POWER. Nu borde det funka tänkte jag... NOPE.

Ringer då Tesla supporten för jag blev extremt nyfiken varför den strular. En mycket trevlig dam från Kalifornien svarar och noterar att våran bil har varit offline i 2 timmar så hon kan inte diagnosera på remote, så hon berättade hur vi skulle göra(trycka ner bromsen, hålla in scrollhjulen, inte bara i några sekunder tills det blir svart utan tills den gråa skärmen med Tesla loggan kommer upp igen). Då fick hon uppkoppling till bilen igen och kunde hjälpa oss, det var absolut inga fel med vårt batteri eller liknande, hon förklarade att det är pga kylan ute (nollgradigt) som bilen inte vill ge nog med kraft för launch control ska aktiveras, för att skydda batteriet. Hon sa också att den är ju byggd i Kalifornien och inte designad för så kallt klimat riktigt. Nu är det iofs kanske inte ett problem länge till då snön snart är här! :D

Efter ca 18 min pratstund (väldigt mycket skitsnack och skämt, en väldigt trevlig konversation och dessutom lärorik) så sa hon att nu borde det funka då hon ser att allt verkar redo. Stod ca 15min till MAX BATTERY POWER, provade och där ser man, funkade som det ska, kändes som det brukar, dvs som att organen hamnade i baksätet.

Otroligt häftigt att man kan ringa ett bilföretag vid 23.30 en lördagkväll och få fantastiskt support från andra sidan jordklotet angående en ganska oviktig fråga som kunde lika gärna väntat tills en arbetsdag. Säg vad man vill om Teslas kvalité och hållbarhet... men bättre kundservice hittar du inte!

Nu är det iofs kanske inte ett problem länge till då snön snart är här! :D
Vad är "Launch Control"?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Gustafsson »

Sånt som bara finns på bilar med röda bromsar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Kulingen »

Gustafsson skrev:
Sånt som bara finns på bilar med röda bromsar.
Aha jag som har billighetsvarianten :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Sånt som bara finns på bilar med röda bromsar.
Inte på alla bilar med röda bromsar dock... Måste finnas ett streck under modelbeteckningen också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Kulingen »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Sånt som bara finns på bilar med röda bromsar.
Inte på alla bilar med röda bromsar dock... Måste finnas ett streck under modelbeteckningen också.
Var ute och målade bromsarna röda och satt ett sträck under modellbeteckningen också, men det fungerade inte ändå?! :lol: :D :roll:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av tehjimos »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Sånt som bara finns på bilar med röda bromsar.
Inte på alla bilar med röda bromsar dock... Måste finnas ett streck under modelbeteckningen också.
Nope, alla fyrhjulsdrivna med rödabromsar har launch control

// XP90D utan lullekruss
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Svenssons »

tehjimos skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Sånt som bara finns på bilar med röda bromsar.
Inte på alla bilar med röda bromsar dock... Måste finnas ett streck under modelbeteckningen också.
Nope, alla fyrhjulsdrivna med rödabromsar har launch control

// XP90D utan lullekruss
Då har jag en ny sak att testa imorgon, bara dryga 13 månader efter leverans... Alltid trott att det var något för Ludicrous och för mig har vanliga starten utan ludicrous räckt. Märks det någon skillnad med launch control mot att stampa plattan i marken?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av tehjimos »

Bilen spänner upp sig som en pilbåge. Det är tydlig skillnad.. dock så tror jag inte det rör sig om många hundradelar..

Tänk på att du måste ha på batterivärmningen för att launch mode ska aktiveras.. sen håll vänster fot på bromsen(håll ner hårt), dutta ner gaspedalen i golvet sen upp direkt.. då borde det komma upp "launch mode enabled" på skärmen framför dig. Då har du 8 sekunder på dig att trycka ner gaspedalen i backen och sedan släppa upp bromsen fort.

Om du inte håller i bromsen hela vägen så glider den sakta framåt när du håller i båda pedalerna.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av bylund »

Ska man vara helt noga så är inte möjligheten till Launch Control helt avhängigt färgen på bromsoken. Man kunde förr välja svarta bromsok till P85D.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av Gastrogate »

Jag hade ett liknade problem, men det visade sig att yttertemperaturen var för låg. Minns inte om gränsen är +3 eller +5 för att den ska funka...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av bylund »

Så lösningen är att värma batteriet i varmgarage till Max Battery Power.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av e5m1r »

Gastrogate skrev:
Jag hade ett liknade problem, men det visade sig att yttertemperaturen var för låg. Minns inte om gränsen är +3 eller +5 för att den ska funka...
Precis yttertempen måste vara på + sidan har för mig att set var + 8
Har för mig att nån förra vintern fick till det först i en uppvärmd garage :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av dstr »

e5m1r skrev:
Gastrogate skrev:
Jag hade ett liknade problem, men det visade sig att yttertemperaturen var för låg. Minns inte om gränsen är +3 eller +5 för att den ska funka...
Precis yttertempen måste vara på + sidan har för mig att set var + 8
Har för mig att nån förra vintern fick till det först i en uppvärmd garage :)
Jag provade funktionen direkt när den kom, i garaget på MoS. +3 är gränsen, och min bil har inte röda ok. :)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av tehjimos »

Då kan man alltså stå o superladda så bilen tror att det är några plusgrader och sen launcha? Perfa :D
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Launch Control funkar inte!

Inlägg av bylund »

tehjimos skrev:
Då kan man alltså stå o superladda så bilen tror att det är några plusgrader och sen launcha? Perfa :D
Mäter den fel på yttertemperaturen då?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar