Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaspolen » 11 jan 2018 14:44

danni skrev:X kan inte ha dubbelladdare. Däremot skulle jag tippa på att du har den uppgraderade laddaren på 16,5 kW i din bil, den har ju varit standard ett rätt bra tag nu. Även då så har laddaren uppenbarligen jobbat övertid :D


Vi var precis på gränsen och fick då en med den mjukvarulåsta laddaren. Men som sagt, det är i alla fall mer än vad den är speccad till. :lol:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
 
Inlägg: 1318
Blev medlem: 15 dec 2014 18:48

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaägare danni » 11 jan 2018 14:53

Jag tror vi fick svaret högre upp i tråden. Om huvudspänningen på trefas i Norge är 230 volt (mot 400 volt i Sverige) så blir laddströmmen vid 28 ampere sqrt(3) * 230 * 28 = 11150, dvs ganska precis 11 kW. Det är nog bara Teslas gränssnitt som inte är förberett på den här situationen och därför presenterar kW-angivelsen felaktigt.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6098
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaägare Jensa » 11 jan 2018 17:48

Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler
För fri laddning på Superchargers: http://ts.la/jens1164
Följ min längdskidsatsning på http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaägare bylund » 11 jan 2018 19:10

Typ 2-stationen ser väl till att det är vanlig trefas med nolla och jord även i Norge?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6396
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaägare mati » 11 jan 2018 21:05

Jensa skrev:Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D

Spänningen för enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.
Model S 90D | e-Golf beställd med regnsensor, fungerande parkeringssensorer, riktigt helljus och mycket mer
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller (+5kW på gång)
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 6075
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaägare bylund » 11 jan 2018 21:17

mati skrev:
Jensa skrev:Spänningen på 3-fas i Sverige är väl också 230V vid laddning av Teslan?

Om det inte är 1-fas 27A då? Står felaktigt 3 fas och därav felberäknat till 19 kW? Skulle förklara varför det står 5h kvar av laddningen.

237v x 27A = 6,4 kW x 5h = 32 kWh. Borde motsvara de 39 procentenheter som är kvar av laddningen? Eller ca 34 procentenheter ser det ut som med laddstopp på ca 95 %.

Spännande märkligt :D

Spänningen för enfas är 230V i Sverige, dvs mot nollan. Tesla laddar visserligen på tre faser men alla var för sig mot nollan.
Norge har däremot 230V mellan faserna, i motsats till 400V som i Sverige. Lägre spänning mellan fas och nolla alltså.

De har inte ens nolla i IT-systemet som är vanligt i Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6396
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Laddningshastighet är orimlig, eller har jag hjärnsläpp?

Inläggav Teslaägare danni » 12 jan 2018 00:07

Lustigt. Jag hittar flera sidor på nätet, inkl Teslas norska sida, som säger att norsk 230 V trefas 32 A ger 8,5 kW. Undrar varför, förstår inte alls hur man landar i den siffran.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6098
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster