Serviceincident

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Serviceincident

Inlägg av oscfor »

okjhum skrev:
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Serviceincident

Inlägg av okjhum »

oscfor skrev:
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”
När och var har jag dömt ut dem? Nej tack till personangrepp!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Serviceincident

Inlägg av okjhum »

Svenssons skrev:
5000 mil är ju rätt långt om det är Model X och man har lite tyngre högerfot... Jag bytte mina efter ca 2000 mil...

Oj!! Och jag som trodde man skulle köra billigt med Tesla ... :roll:
Tvättbrädeproblemet gäller framvagnen och inte bakvagnen vad jag känner till.
Aha! Men det var väl också drivaxelproblem, eller vad var det?
Har nån annan haft problem med bakaxeln?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Serviceincident

Inlägg av Svenssons »

Just däck slits ju upp snabbare i en elbil. Dels för att de är lite tyngre och dels för att de accelererar snabbare om man vill. Tidigare bilar bytte jag bromsbelägg årligen på men det slipper jag på min Model X.

Vad gäller tvättbrädeproblemet så beror det på främmre drivaxlarna som inte klarar av kraftig start med luftfjädring satt på högsta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Serviceincident

Inlägg av Bjelke »

Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Serviceincident

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Serviceincident

Inlägg av okjhum »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Serviceincident

Inlägg av lator »

Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Serviceincident

Inlägg av Bjelke »

okjhum skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.
Jag kanske minns fel men jag har för mig att den är stel, och jo visst sitter det en diff där såklart men den
slits inte på samma sätt som en drivknut, jag tänkte mest på problemet med vibrationer (tvättbräda).

Apropå däckslitage så varierar det sjukt mycket beroende på hur man kör, jag har nött ut en hel uppsättning på typ 1500 mil och då helt jämnt och fint osv, medans andra kört flera tusen mil, detta på bakhjulsdriven bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Serviceincident

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg
Aha då mindes jag fel :oops: men precis som du säger så är det värre fram, men är det verkligen dom inte där som är problemet? För isf borde det gå att klämma in lite grövre, eller med keramiska kulor kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Serviceincident

Inlägg av Johnalm »

Undrar vad det kommer sig att vissa får tvättbrädan åtgärdad medan andra får svaret att Tesla jobbar centralt på en lösning och att det bara är att avvakta?? Jag tänker ta upp det med SC i Väsby efter semestern, kommer inte nöja mig med ett nej denna gången. Har jag betalt snudd på 1,5 miljoner för en bil ska den f-n gå som en klocka :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Serviceincident

Inlägg av ellerstrom »

Johnalm skrev:
Har jag betalt snudd på 1,5 miljoner för en bil ska den f-n gå som en klocka :lol:
Håller med! Hellre för snabbt än för långsamt :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar