Urladdning vid parkering

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Urladdning vid parkering

Inlägg av PeppeBjork »

Nu är det en månad sedan jag ersatte min Landcruiser V8 diesel med en MX. Trivs väldigt bra med bilen. har dock en fundering. när jag parkerar utan laddning kopplad så tappar batteriet i laddning. Vad är normalt? stod i 4 dagar på Arlanda utan laddsladd kopplad och tappade 7 mil på rangen :o. är det normalt?

/Peppe Björk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av bylund »

Har du energisparläge på? Det i kombination med always connected så att appen funkar bra skulle jag rekommendera. Du får då ibland vänta lite längre på att instrumentpanelen ska starta, men den drar mindre energi när den är parkerad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av Kulingen »

PeppeBjork skrev:
Nu är det en månad sedan jag ersatte min Landcruiser V8 diesel med en MX. Trivs väldigt bra med bilen. har dock en fundering. när jag parkerar utan laddning kopplad så tappar batteriet i laddning. Vad är normalt? stod i 4 dagar på Arlanda utan laddsladd kopplad och tappade 7 mil på rangen :o. är det normalt?

/Peppe Björk

Tror jag sett någonstans att den tappar ca 1% per dag i parkerat läge.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av Jojo »

Tjena Peppe!
Välkommen i klubben! :D Det var väl i tiden!
Några mil i minskat batterikapacitet måste Du räkna med, men 7 mil är lite mycket, det har min bil aldrig gjort. Du kanske har inte ändrat Dina inställningar? Gå in under
Controls ->Displays->Energy Saving
och sätt knappen på 'On'. Kolla det och ändra inställningarna, om Du inte redan gjort det. Syns!
Cheers
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av nahoj56 »

PeppeBjork skrev:
Vad är normalt? stod i 4 dagar på Arlanda utan laddsladd kopplad och tappade 7 mil på rangen :o. är det normalt?

/Peppe Björk
Låter inte normalt..
Kan det vara att du har aktiverat "Smart preconditioning"?

Du borde inte ha tappat mer än max 1,5 mil.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av Jojo »

Innan jag glömmer: skick iväg et mail/PM till Tibor och regga Dig som fullvärdigt medlem!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av e5m1r »

Har du nån tjänst som linkmytesla eller motsvarande ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Har du nån tjänst som linkmytesla eller motsvarande ?
Lyssna på e5m1r... Detta är viktigare än de flesta verkar tro och jag visste inte det förrän jag själv frågade och fick svaret :D

Jag kör både Dashboard for Tesla OCH LinkMyTesla då jag uppskattar båda mycket fast på olika sätt. Att ha dessa aktiva drar tyvärr mycket extra energi när man står parkerad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Urladdning vid parkering

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
e5m1r skrev:
Har du nån tjänst som linkmytesla eller motsvarande ?
Lyssna på e5m1r... Detta är viktigare än de flesta verkar tro och jag visste inte det förrän jag själv frågade och fick svaret :D

Jag kör både Dashboard for Tesla OCH LinkMyTesla då jag uppskattar båda mycket fast på olika sätt. Att ha dessa aktiva drar tyvärr mycket extra energi när man står parkerad.
Dessa tjänster väcker bilen intid och otid för att få status lite som att du konstant tar upp tesla appen
Detta suger 3-4% dag istället för förväntade 1%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar