Köpa X, referrals
Moderator: Redaktion
Köpa X, referrals
Hallå!
Är ny här och kommer lägga en beställning på en X snart och undrar om någon vill ge sin referral så jag får ta del av rabatt och unlimited supercharge!?
Har ni några favoriter kring extrautrustning? Eller bara allmänna tips till en nybörjare i ev världen.
Är ny här och kommer lägga en beställning på en X snart och undrar om någon vill ge sin referral så jag får ta del av rabatt och unlimited supercharge!?
Har ni några favoriter kring extrautrustning? Eller bara allmänna tips till en nybörjare i ev världen.
X100D
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Köpa X, referrals
Du får gärna använda våran; har aldrig skyltat med den tidigare, men, någon gång kanske man kan få dela med sig av den? http://---
Vad det något speciellt du funderade på över tilläggen? Kan rekommendera att avstå från autopilot om du inte bor i någon storstad där det ofta är köbildningar. Här i Dalarna t.ex är den väldigt onödig till exempel; sedan kan man ju aktivera den i efterhand.
Batteristorlek väljer du efter hur ofta du behöver åka med max räckvidd; är det bara någon enstaka gång du behöver lång räckvidd kanske en lägre batterikapacitet + Supercharger kan fylla in behovet för dig.
Premiumpaketet väljer man om ekonomin tillåter, trevligt att ha. Känns även lite extra bra med HEPA/Bioweapon defence filtret när man åker där det rör sig många fossilbilar; all lukt är som bortblåst!
Skulle även valt 19" hjulen alla gånger. Snyggare, billigare och mer praktiska. Finns vissa som hävdar att 20" är snyggare, men det håller jag personligen inte med om.
Vad det något speciellt du funderade på över tilläggen? Kan rekommendera att avstå från autopilot om du inte bor i någon storstad där det ofta är köbildningar. Här i Dalarna t.ex är den väldigt onödig till exempel; sedan kan man ju aktivera den i efterhand.
Batteristorlek väljer du efter hur ofta du behöver åka med max räckvidd; är det bara någon enstaka gång du behöver lång räckvidd kanske en lägre batterikapacitet + Supercharger kan fylla in behovet för dig.
Premiumpaketet väljer man om ekonomin tillåter, trevligt att ha. Känns även lite extra bra med HEPA/Bioweapon defence filtret när man åker där det rör sig många fossilbilar; all lukt är som bortblåst!
Skulle även valt 19" hjulen alla gånger. Snyggare, billigare och mer praktiska. Finns vissa som hävdar att 20" är snyggare, men det håller jag personligen inte med om.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Köpa X, referrals
Ta min ocksåaandesh skrev:Hallå!
Är ny här och kommer lägga en beställning på en X snart och undrar om någon vill ge sin referral så jag får ta del av rabatt och unlimited supercharge!?
Har ni några favoriter kring extrautrustning? Eller bara allmänna tips till en nybörjare i ev världen.
Re: Köpa X, referrals
Instämmer med föregående. Har inte skyltat tidigare och fiskat. Jag har redan en referral som jag fick efter att ha köpt en bil till själv. Nästa referral ger förtur till solceller som jag inte kommer kunna nyttja då mitt hus ligger i ett bevarandeområde med helt andra utseenden än nuvarande tillgängliga solar roofs. Så du får gärna den förturen av mig om du är intresserad och använder min länk. Har jobbat hårt på lexuskörande grannar men ännu inte lyckats få någon att tippa över. *hehe* Hoppas dock snart på att ha fått en av dem att inse fördelarna och då kanske ett par fälgar är inom räckhåll.
Jag har en XP90DL om du vill testköra. Danderyd.
http://---
Jag har en XP90DL om du vill testköra. Danderyd.
http://---
Re: Köpa X, referrals
Jag skulle välja premium, ap och tetilklädsel. Kod finns i signaturen (är bara en ref från fälgarna).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Köpa X, referrals
Just my 2 cents!
Ap tycker jag ÄR Tesla, så det hade jag absolut inte valt bort.
Sedan hade jag valt mellan dessa 2 säteskonfigurationer.
7sits går helt bort om man absolut inte behöver alla sittplatserna.
6sits för den luftiga känslan, samt gör 3 radens platser användbara.
5sits för att ha möjlighet att helt fälla andra raden.
Batteristorlek beror helt på körmönster, många klarar sig med minsta batteriet. Men en resande säljare bör nog välja det största.
Ap tycker jag ÄR Tesla, så det hade jag absolut inte valt bort.
Sedan hade jag valt mellan dessa 2 säteskonfigurationer.
7sits går helt bort om man absolut inte behöver alla sittplatserna.
6sits för den luftiga känslan, samt gör 3 radens platser användbara.
5sits för att ha möjlighet att helt fälla andra raden.
Batteristorlek beror helt på körmönster, många klarar sig med minsta batteriet. Men en resande säljare bör nog välja det största.
Re: Köpa X, referrals
ALLA 3000ägare har länkar så du kan få hur många du vill..
Köpte själv en lagerbil X. Hade jag specat själv hade det blivit svart tygklädsel. Håller enligt många bättre än skinn/låtsasskinn. Väljer du svart skinn så kolla hur du vill ha dekorlisterna då trä är standard. Vit inredning säger många är faktiskt är hållbart och snyggt men det blir dessutom väldigt "kliniskt" strikt inuti. Men ljust och fint men verkligen "knallvitt"
Blåmetallic då jag personligen gillar det. Inget premiumpaket då det i princip mest är bättre stereo som är något som de flesta värdesätter. Självöppnande dörrar är ju trevligt men öppnas de vid FEL tillfälle så kan det gå riktigt illa. Så många har ändå den funktionen avstängd. Kupefilter trevligt i skitiga storstäder med mycket SMOG men i Sverige så är det sällan ett stort problem.
Ville ha 6 sits för gott om plats och vi har två barn. Då går det dessutom i skidor mellan bakstolarna och barnen kan ta med varsin kompis. Dessutom riktigt sköna separata bakstolar. Annars hade jag valt 7-sits för 2:a handsvärdets skull och möjlighet att åka fler. Då går det dessutom att fälla ner alla stolar vilket INTE går på 6-sits. 5-sist hade jag hoppat över helt om jag inte absolut ville spara pengarna eller behövde det extra lastutrymmet som sista radens stolar tar.
AP skulle jag personligen väntat med om jag inte VERKLIGEN vill ha det och provkört så att jag tycker att det fungerar tillräckligt bra. Skulle hoppa det mest för ett lägre förmånsvärde.
Drag och luftfjädring är väl standard numera? Annars är det precis sådant jag skulle valt. Definitivt drag i alla fall.
Serviceavtal är det ingen större mening med.
Vinterdäck kan man enklast/smidigast köpa från Tesla även om de kostar några kronor extra. Personligen köpte jag 20" vinterdäck (istället för 19") så har jag 8 st likadana om jag råkar skrapa någon fälg.
Kör idag P85 med AP1 läder luftfjädring osv. Min nya blir en X100D som har premiumpaket, svart skinnstolar, 6 sits, AP osv.
Vill du använda min länk så är det även första gången jag skyltar med den så här är den. http://---
Köpte själv en lagerbil X. Hade jag specat själv hade det blivit svart tygklädsel. Håller enligt många bättre än skinn/låtsasskinn. Väljer du svart skinn så kolla hur du vill ha dekorlisterna då trä är standard. Vit inredning säger många är faktiskt är hållbart och snyggt men det blir dessutom väldigt "kliniskt" strikt inuti. Men ljust och fint men verkligen "knallvitt"
Blåmetallic då jag personligen gillar det. Inget premiumpaket då det i princip mest är bättre stereo som är något som de flesta värdesätter. Självöppnande dörrar är ju trevligt men öppnas de vid FEL tillfälle så kan det gå riktigt illa. Så många har ändå den funktionen avstängd. Kupefilter trevligt i skitiga storstäder med mycket SMOG men i Sverige så är det sällan ett stort problem.
Ville ha 6 sits för gott om plats och vi har två barn. Då går det dessutom i skidor mellan bakstolarna och barnen kan ta med varsin kompis. Dessutom riktigt sköna separata bakstolar. Annars hade jag valt 7-sits för 2:a handsvärdets skull och möjlighet att åka fler. Då går det dessutom att fälla ner alla stolar vilket INTE går på 6-sits. 5-sist hade jag hoppat över helt om jag inte absolut ville spara pengarna eller behövde det extra lastutrymmet som sista radens stolar tar.
AP skulle jag personligen väntat med om jag inte VERKLIGEN vill ha det och provkört så att jag tycker att det fungerar tillräckligt bra. Skulle hoppa det mest för ett lägre förmånsvärde.
Drag och luftfjädring är väl standard numera? Annars är det precis sådant jag skulle valt. Definitivt drag i alla fall.
Serviceavtal är det ingen större mening med.
Vinterdäck kan man enklast/smidigast köpa från Tesla även om de kostar några kronor extra. Personligen köpte jag 20" vinterdäck (istället för 19") så har jag 8 st likadana om jag råkar skrapa någon fälg.
Kör idag P85 med AP1 läder luftfjädring osv. Min nya blir en X100D som har premiumpaket, svart skinnstolar, 6 sits, AP osv.
Vill du använda min länk så är det även första gången jag skyltar med den så här är den. http://---
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Köpa X, referrals
Jag beställde precis en X75D
Valde:
6 sits
Svart interiör
Kolfiberdekor
Blå lack
AP
Valde bort
Premium eftersom jag aldrig använt stolsvärmen bak och det andra kunde jag vara utan.
Full självkörningsförmåga eftersom det ändå inte finns än.
Min kod står i signaturen
Har en model S med 85 kWh batteri i dag men eftersom jag bara en gång på tre år utmyttjat hela batteriet så klarar jag mig med 75 tänker jag.
Valde:
6 sits
Svart interiör
Kolfiberdekor
Blå lack
AP
Valde bort
Premium eftersom jag aldrig använt stolsvärmen bak och det andra kunde jag vara utan.
Full självkörningsförmåga eftersom det ändå inte finns än.
Min kod står i signaturen
Har en model S med 85 kWh batteri i dag men eftersom jag bara en gång på tre år utmyttjat hela batteriet så klarar jag mig med 75 tänker jag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Köpa X, referrals
Jag beställde först en X75DAGCF skrev:Jag beställde precis en X75D
Valde:
6 sits
Svart interiör
Kolfiberdekor
Blå lack
AP
Valde bort
Premium eftersom jag aldrig använt stolsvärmen bak och det andra kunde jag vara utan.
Full självkörningsförmåga eftersom det ändå inte finns än.
Min kod står i signaturen
Har en model S med 85 kWh batteri i dag men eftersom jag bara en gång på tre år utmyttjat hela batteriet så klarar jag mig med 75 tänker jag.
AP, 6 sits, Blå... ganska snikutrustad men fullt duglig.
Men så fann jag en röd X75D på teslas demo-sida.
AP, 6 sits, Röd, Premium, svarta lädersäten.
Dessutom 100k lägre i pris än vad jag beställt.
Så det fick bli en röd. Man kan alltid ta mellanskillnaden och wrapa, om man vill byta färg tänker jag.
Jag vill inte ha en referral...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Köpa X, referrals
Jag håller helt med men jag hade inte tagit en 5-sätes variant, då kan man lika gärna köra Model S tycker jag.manks skrev:Just my 2 cents!
Ap tycker jag ÄR Tesla, så det hade jag absolut inte valt bort.
Sedan hade jag valt mellan dessa 2 säteskonfigurationer.
7sits går helt bort om man absolut inte behöver alla sittplatserna.
6sits för den luftiga känslan, samt gör 3 radens platser användbara.
5sits för att ha möjlighet att helt fälla andra raden.
Batteristorlek beror helt på körmönster, många klarar sig med minsta batteriet. Men en resande säljare bör nog välja det största.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Köpa X, referrals
Funderar du på att använda dragkroken lite mer köp stort batteri!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Köpa X, referrals
En 5 sätes model X kan inte på något sätt liknas vid en model s tycker jag.Feddan skrev:Jag håller helt med men jag hade inte tagit en 5-sätes variant, då kan man lika gärna köra Model S tycker jag.manks skrev:Just my 2 cents!
Ap tycker jag ÄR Tesla, så det hade jag absolut inte valt bort.
Sedan hade jag valt mellan dessa 2 säteskonfigurationer.
7sits går helt bort om man absolut inte behöver alla sittplatserna.
6sits för den luftiga känslan, samt gör 3 radens platser användbara.
5sits för att ha möjlighet att helt fälla andra raden.
Batteristorlek beror helt på körmönster, många klarar sig med minsta batteriet. Men en resande säljare bör nog välja det största.
Man åker helt annorlunda i en model X mot en S.
Köpa X, referrals
Nu har jag en S men om jag skulle skaffa en X så är det AP som ligger högt upp liksom hela grejen med tesla
Total autonomi skulle jag skippa tills det fungerar
6 säten så får man mer utrymme längst bak
Blå är riktigt snygg på X
22 är klart snyggare men inte riktigt värda pengar med tanke på att man ger 20” + pengar beg marknaden är stor i Norge så det kan du alltid köpa i efterhand
Batteri...
X drar markant mer än S så om man ska hårddra det lite så motsvarar en X90 en S75 om man tänker räckvidd
Person vars länk du vill använda kontaktar du på PM
Edit:
Glömde säga X är sjukt dyr i förmån och att 9.000kr rabatt försvinner sista oktober
Total autonomi skulle jag skippa tills det fungerar
6 säten så får man mer utrymme längst bak
Blå är riktigt snygg på X
22 är klart snyggare men inte riktigt värda pengar med tanke på att man ger 20” + pengar beg marknaden är stor i Norge så det kan du alltid köpa i efterhand
Batteri...
X drar markant mer än S så om man ska hårddra det lite så motsvarar en X90 en S75 om man tänker räckvidd
Person vars länk du vill använda kontaktar du på PM
Edit:
Glömde säga X är sjukt dyr i förmån och att 9.000kr rabatt försvinner sista oktober
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Köpa X, referrals
Du har PMaandesh skrev:Hallå!
Är ny här och kommer lägga en beställning på en X snart och undrar om någon vill ge sin referral så jag får ta del av rabatt och unlimited supercharge!?
Har ni några favoriter kring extrautrustning? Eller bara allmänna tips till en nybörjare i ev världen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa X, referrals
Många som menar att AP är hela grejen med Tesla men för mig har det aldrig känts så, för mig är hela grejen =
Stora batterier = rejäl räckvidd, snygg som satan!, sanslös prestanda och enorma utrymmen.
Supercharger-laddarna kom lite senare men är nu oxo en av dom absolut största fördelarna med Tesla.
That's it, och det får man på alla varianter som finns att köpa av Tesla idag!
AP kan vara trevlig på "rätt" vägar men inget jag skulle betala för idag (speciellt inte förrens AP 2blivit mkt bättre än AP 1).
Summa summarium: du får en grym bil oavsett vilken du satsar på
Övriga tips har redan nämnts så jag har eg inget annat att tillägga om det...
Stora batterier = rejäl räckvidd, snygg som satan!, sanslös prestanda och enorma utrymmen.
Supercharger-laddarna kom lite senare men är nu oxo en av dom absolut största fördelarna med Tesla.
That's it, och det får man på alla varianter som finns att köpa av Tesla idag!
AP kan vara trevlig på "rätt" vägar men inget jag skulle betala för idag (speciellt inte förrens AP 2blivit mkt bättre än AP 1).
Summa summarium: du får en grym bil oavsett vilken du satsar på
Övriga tips har redan nämnts så jag har eg inget annat att tillägga om det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa X, referrals
Jasså, ska du byta till X? När är det dags? Fasen, du byter ju Tesla lika ofta som vissa underkläderZoidberg skrev:Jag beställde först en X75DAGCF skrev:Jag beställde precis en X75D
Valde:
6 sits
Svart interiör
Kolfiberdekor
Blå lack
AP
Valde bort
Premium eftersom jag aldrig använt stolsvärmen bak och det andra kunde jag vara utan.
Full självkörningsförmåga eftersom det ändå inte finns än.
Min kod står i signaturen
Har en model S med 85 kWh batteri i dag men eftersom jag bara en gång på tre år utmyttjat hela batteriet så klarar jag mig med 75 tänker jag.
AP, 6 sits, Blå... ganska snikutrustad men fullt duglig.
Men så fann jag en röd X75D på teslas demo-sida.
AP, 6 sits, Röd, Premium, svarta lädersäten.
Dessutom 100k lägre i pris än vad jag beställt.
Så det fick bli en röd. Man kan alltid ta mellanskillnaden och wrapa, om man vill byta färg tänker jag.
Jag vill inte ha en referral...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Köpa X, referrals
Trodde det va min slogan!HelectriC skrev:Jasså, ska du byta till X? När är det dags? Fasen, du byter ju Tesla lika ofta som vissa underkläderZoidberg skrev:Jag beställde först en X75DAGCF skrev:Jag beställde precis en X75D
Valde:
6 sits
Svart interiör
Kolfiberdekor
Blå lack
AP
Valde bort
Premium eftersom jag aldrig använt stolsvärmen bak och det andra kunde jag vara utan.
Full självkörningsförmåga eftersom det ändå inte finns än.
Min kod står i signaturen
Har en model S med 85 kWh batteri i dag men eftersom jag bara en gång på tre år utmyttjat hela batteriet så klarar jag mig med 75 tänker jag.
AP, 6 sits, Blå... ganska snikutrustad men fullt duglig.
Men så fann jag en röd X75D på teslas demo-sida.
AP, 6 sits, Röd, Premium, svarta lädersäten.
Dessutom 100k lägre i pris än vad jag beställt.
Så det fick bli en röd. Man kan alltid ta mellanskillnaden och wrapa, om man vill byta färg tänker jag.
Jag vill inte ha en referral...
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Köpa X, referrals
dags att börja byta underkläder oftare?
Förlåt. OT...
Förlåt. OT...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Köpa X, referrals
Vet inte hur mycket längre vi kommer On topic, trådstartaren har 10x fler länkar än hen behöverZoidberg skrev:dags att börja byta underkläder oftare?
Förlåt. OT...
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Köpa X, referrals
Vilket Community!
Stort tack för alla svar och tips.
Håller med när det kommer till AP'n, högsta nivån känns lite onödig just nu men att kunna slappna av lite extra i bilen känns som en bekvämlighet jag gärna har.
Jag gillar att de har slagit ihop Premium paketet med ljud/köldpaket osv, känns mer motiverat att välja den då, rattvärme på vintern kommer jag ha svårt att vara utan. Och Ljudet är något jag gärna har men hade nog valt bort om det var ett fristående paket.
Ang batteristorlek är jag kluven, hur är era upplevelser kring att ladda bilen på vägen eller när ni åker bort? Hur laddar ni hemma? Har ni extra strömstyrka tillvalt till bilen? Hur är distans ångesten som alla pratar om?
Uppskattar verkligen alla era svar, Kul att vara här och hoppas att få vara en Tesla ägare snart!
Stort tack för alla svar och tips.
Håller med när det kommer till AP'n, högsta nivån känns lite onödig just nu men att kunna slappna av lite extra i bilen känns som en bekvämlighet jag gärna har.
Jag gillar att de har slagit ihop Premium paketet med ljud/köldpaket osv, känns mer motiverat att välja den då, rattvärme på vintern kommer jag ha svårt att vara utan. Och Ljudet är något jag gärna har men hade nog valt bort om det var ett fristående paket.
Ang batteristorlek är jag kluven, hur är era upplevelser kring att ladda bilen på vägen eller när ni åker bort? Hur laddar ni hemma? Har ni extra strömstyrka tillvalt till bilen? Hur är distans ångesten som alla pratar om?
Uppskattar verkligen alla era svar, Kul att vara här och hoppas att få vara en Tesla ägare snart!
X100D
Re: Köpa X, referrals
Husvagnssemester faller nog bort med 75aandesh skrev:Vilket Community!
Stort tack för alla svar och tips.
Håller med när det kommer till AP'n, högsta nivån känns lite onödig just nu men att kunna slappna av lite extra i bilen känns som en bekvämlighet jag gärna har.
Jag gillar att de har slagit ihop Premium paketet med ljud/köldpaket osv, känns mer motiverat att välja den då, rattvärme på vintern kommer jag ha svårt att vara utan. Och Ljudet är något jag gärna har men hade nog valt bort om det var ett fristående paket.
Ang batteristorlek är jag kluven, hur är era upplevelser kring att ladda bilen på vägen eller när ni åker bort? Hur laddar ni hemma? Har ni extra strömstyrka tillvalt till bilen? Hur är distans ångesten som alla pratar om?
Uppskattar verkligen alla era svar, Kul att vara här och hoppas att få vara en Tesla ägare snart!
Annars är det nog lugnt
Du behöver stanna lite längre vid varje supercharger än med 100 sen finns det säkert nån sträcka där det inte finns supercharger längst vägen och man åker tur retur ( om jag hade x75 idag så skulle jag inte kunna köra värnamo göteborg t/r utan att ladda nånstans) detta kommer dock vara mindre problem då fler superchargers byggs hela tiden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpa X, referrals
Med exakt samma argument skulle jag valt premium.
Ladda på resor blir oftast med Supercharger vilket funkar sanslöst bra! och ganska ofta på publika stolpar (typ 2) vilket oxo funkar bra om man stannar en stund
Hemma kör jag med Teslas egna Wall charger som dessutom är mycket prisvärd, kör då mest på typ 8 Ampere...
Ladda på resor blir oftast med Supercharger vilket funkar sanslöst bra! och ganska ofta på publika stolpar (typ 2) vilket oxo funkar bra om man stannar en stund
Hemma kör jag med Teslas egna Wall charger som dessutom är mycket prisvärd, kör då mest på typ 8 Ampere...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpa X, referrals
Batteristorleken beror på var du bor och hur ditt körmönster normalt ser ut.
Hemma laddar du klart smidigast med Teslas wallconnector.
Jag brukar själv alltid stoppa i kabeln varje natt oavsett hur mycket jag har kvar och sedan laddar den med start vid midnatt upp till 70%.
Det klarar jag mig på nästan alltid.
Ska jag lite längre eller känner mig tveksam ökar jag bara till 80 eller 90%.
Någon ångest har jag hittills inte känt av!
Beställer du en ny bil nu så får du uppgraderade laddaren som klarar 16,5kw som mest.
Hemma laddar du klart smidigast med Teslas wallconnector.
Jag brukar själv alltid stoppa i kabeln varje natt oavsett hur mycket jag har kvar och sedan laddar den med start vid midnatt upp till 70%.
Det klarar jag mig på nästan alltid.
Ska jag lite längre eller känner mig tveksam ökar jag bara till 80 eller 90%.
Någon ångest har jag hittills inte känt av!
Beställer du en ny bil nu så får du uppgraderade laddaren som klarar 16,5kw som mest.
Re: Köpa X, referrals
Kul att du är på gång att beställa en Tesla! du kommer inte ångra ditt val men tänk noga igenom dina behov och hur ditt körmönster ser ut. Vore intressant att veta varför du väljer en X framför S?
Ett tips för att välja referral, alla Teslaägare har en länk och de flesta här på forumet har länken i sin signatur (i dator eller padda syns signaturen) Lycka till!
Ett tips för att välja referral, alla Teslaägare har en länk och de flesta här på forumet har länken i sin signatur (i dator eller padda syns signaturen) Lycka till!
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 1 gånger.
2016 Model S 75
Re: Köpa X, referrals
Har nu kört elbil i 4år och Tesla i 2,5år.
Hemmavid är batteristorlek i princip irrelevant på Tesla. Alla storlekar funkar i vardagen för de allra flesta.
På långresor om man kör längs SuC-vägar spelar batteristorleken nästan ingen roll heller då man kan välja någon minuts längre laddning med mindre batteri. För att kunna "hoppa över" en SuC måste du i princip upp på 100 batteri oavsett S eller X.
Så fort du lämnar dessa stråk blir batteristorleken allt viktigare!
Visst det byggs andra laddnätverk MEN där kan man nästan alltid bara snabbladda med EN bil åt gången.
Finns nog många påskfirare som kallt RÄKNAR med att enkelt/snabbt kunna snabbladda på ett sånt ställe på väg till fjälls.
Kommer att bli sjukt mycket gnäll/knorr i bilen om man kommer till ett sånt ställe med 3st Tesla före som alla ska ladda minst 45min... vid de begränsade gasmackarna i Stockholm blev det tom slagsmål för 8år sen då det var många i kö....
Så för mig är räckvidd viktigast. Det man TROR kommer bli några minuter extra vid andra laddare än SuC kan fort bli timmar. Eller ännu värre den kan ju vara trasig också, eller vägra starta. Inte allt för ovanligt tyvärr enligt min erfarenhet. Men det blir allt bättre!
Pratar vi släp, takbox, snöslask så kan man bli förvånad av den ökande förbrukningen som det gör.
Hemmavid är batteristorlek i princip irrelevant på Tesla. Alla storlekar funkar i vardagen för de allra flesta.
På långresor om man kör längs SuC-vägar spelar batteristorleken nästan ingen roll heller då man kan välja någon minuts längre laddning med mindre batteri. För att kunna "hoppa över" en SuC måste du i princip upp på 100 batteri oavsett S eller X.
Så fort du lämnar dessa stråk blir batteristorleken allt viktigare!
Visst det byggs andra laddnätverk MEN där kan man nästan alltid bara snabbladda med EN bil åt gången.
Finns nog många påskfirare som kallt RÄKNAR med att enkelt/snabbt kunna snabbladda på ett sånt ställe på väg till fjälls.
Kommer att bli sjukt mycket gnäll/knorr i bilen om man kommer till ett sånt ställe med 3st Tesla före som alla ska ladda minst 45min... vid de begränsade gasmackarna i Stockholm blev det tom slagsmål för 8år sen då det var många i kö....
Så för mig är räckvidd viktigast. Det man TROR kommer bli några minuter extra vid andra laddare än SuC kan fort bli timmar. Eller ännu värre den kan ju vara trasig också, eller vägra starta. Inte allt för ovanligt tyvärr enligt min erfarenhet. Men det blir allt bättre!
Pratar vi släp, takbox, snöslask så kan man bli förvånad av den ökande förbrukningen som det gör.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil