Försäkring och serviceplan

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Försäkring och serviceplan

Inlägg av MrX »

Hej,
Min Tesla kommer om en dryg månad och jag tänkte att det var hög tid att kolla försäkring och serviceplan. Hur har ni gjort? Är det nån som har gjort nån jämförelse?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Försäkring är som vanligt svaret "det beror på". D v s vem man är och var man bor. Vissa länsförsäkringsbolag är billiga, andra svindyra. Trygg-Hansa är numera märkesförsäkring. Men det är bara att begära offert från alla bolag med gott omdöme vid skadereglering.

Jag köpte serviceplan för att se till att det blir av att serva bilen. Jag tycker det är bra att låta Tesla gå igenom bilen ibland. De hittar faktiskt fel som de åtgärdar på garantin, som jag inte hade hittat själv. Andra vill hellre spara de tusenlapparna och serva bilen mer sällan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av MrX »

Jag tänker nog köra på en serviceplan också. Känns lite dyrt, men vettigt ändå.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av MrX »

Är det helförsäkring som alla normalt funtade människor väljer förresten? Jag är inte bara grön på Teslor, utan även på bilar i allmänhet...
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av vigge50 »

MrX skrev:
Är det helförsäkring som alla normalt funtade människor väljer förresten? Jag är inte bara grön på Teslor, utan även på bilar i allmänhet...
Tesla (och de flesta andra bilar?) kommer med tre års vagnskadegaranti så om du precis köpt en ny Mode X så behöver du bara köpa helvfö4säkring för att försäkra det vagnskadegarantin inte står för.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Nya svensksålda bilar har tre års vagnskadeförsäkring, så då behövs bara halvförsäkring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av MrX »

bylund skrev:
Nya svensksålda bilar har tre års vagnskadeförsäkring, så då behövs bara halvförsäkring.
Ah. Tack.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Med bilar menar jag Teslor. Andra märken kan ju göra annorlunda såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Smutt »

bylund skrev:
Med bilar menar jag Teslor. Andra märken kan ju göra annorlunda såklart.
Finns det andra bilar :shock:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Smutt skrev:
bylund skrev:
Med bilar menar jag Teslor. Andra märken kan ju göra annorlunda såklart.
Finns det andra bilar :shock:
Jag blev lika förvånad som du när jag insåg det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Stefan »

MrX skrev:
Hej,
Min Tesla kommer om en dryg månad och jag tänkte att det var hög tid att kolla försäkring och serviceplan. Hur har ni gjort? Är det nån som har gjort nån jämförelse?
Jag håller på att köpa en begagnad Tesla och kollade försäkringar. Länsförsäkringar var över 4000 biligare än TH. Länsförsäkringar har dock speciella krav för bilar över 750k. Kolla med dem.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Länsförsäkringar är 23 olika bolag med delvis olika regler, så att säga kolla med Länsförsäkringar blir lite meningslöst om man inte vet vilket av dessa man pratar om. De har ju egenheten att inte försäkra utanför sitt eget geografiska område.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Stefan »

Varför då? Jag kontaktade dem genom deras websida och de ringde upp mig. Har ingen aning om vilket av bolagen det är. Jag sa inget om var jag bor.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Stefan »

Stefan skrev:
Varför då? Jag kontaktade dem genom deras websida och de ringde upp mig. Har ingen aning om vilket av bolagen det är. Jag sa inget om var jag bor.
Kollade nu extra på offerten och det är Göteborgs kontoret som hsr erbjudigt mig detta.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Stefan skrev:
Stefan skrev:
Varför då? Jag kontaktade dem genom deras websida och de ringde upp mig. Har ingen aning om vilket av bolagen det är. Jag sa inget om var jag bor.
Kollade nu extra på offerten och det är Göteborgs kontoret som hsr erbjudigt mig detta.
Intressant, om de inte vet vem du är så kan de ju bara utgå från uppgifterna på bilen, som då var registrerad i Västra Götaland? Och köper man den begagnad kan den ju mycket väl flytta till ett annat område.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Stefan »

bylund skrev:
Stefan skrev:
Stefan skrev:
Varför då? Jag kontaktade dem genom deras websida och de ringde upp mig. Har ingen aning om vilket av bolagen det är. Jag sa inget om var jag bor.
Kollade nu extra på offerten och det är Göteborgs kontoret som hsr erbjudigt mig detta.
Intressant, om de inte vet vem du är så kan de ju bara utgå från uppgifterna på bilen, som då var registrerad i Västra Götaland? Och köper man den begagnad kan den ju mycket väl flytta till ett annat område.
Klart att de luskade ut vem jag var, gav ju mitt personnummer under diskussionen. Min poäng är att du som kund behöver veta vilket av de 23 bolagen man skall fråga. Om de har olika regler på annat geografiskt område så får man bara ett sämre eller bättre. Intresant är ju det du nämner om man flyttar, de kan ju knappast ändra vilkoren då.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av bylund »

Jag håller såklart med att man ska kolla även med Länsförsäkringar, min poäng var bara att det är vanskligt att säga att deras premier är bra eller deras regler är si eller så utan att specificera vilket av bolagen det gäller.
Sedan är det såklart stor skillnad även på andra bolag beroende på vem man är och var man bor.
Svaret på frågan "vilket bolag är bra?" brukar ändå tillslut bli "kolla med alla".
Sedan kan det ju vara bra att vet vilka som ändå inte försäkrar Teslor med mer än trafikförsäkring, även om det nog är bra om de får frågan ofta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av oscfor »

Tilläggas kan att Länsförsäkringar över landet använder samma avdelning för att bedöma risker och sätta priserna inom koncernen. Så om man får ett pris som avviker väldigt mycket kan det definitivt vara värt att kontrollera att de gjort rätt. Åt båda håll!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Satellite65 »

Hämtade ut min X75D förra fredagen och köpte inte någon serviceplan, detta för att jag bor väldigt långt Norrut men även för att jag är snål.

Försäkrade (Halv) just min bil för 4 698 kr per år vilket jag tyckte var ett riktigt fynd, detta var inte ens en BAS försäkring utan en PLUS försäkring med självriskeliminering vid vagnskada samt 3fria (ingen självrisk) bärgningar per år, tänkte att det kunde vara bra vid ex. punktering.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Engen »

Satellite65 skrev:
Hämtade ut min X75D förra fredagen och köpte inte någon serviceplan, detta för att jag bor väldigt långt Norrut men även för att jag är snål.

Försäkrade (Halv) just min bil för 4 698 kr per år vilket jag tyckte var ett riktigt fynd, detta var inte ens en BAS försäkring utan en PLUS försäkring med självriskeliminering vid vagnskada samt 3fria (ingen självrisk) bärgningar per år, tänkte att det kunde vara bra vid ex. punktering.
Vilket bolag och var i landet bor du?
Jag håller på att kolla upp försäkring till min nya S75D.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Satellite65 »

Engen skrev:
Vilket bolag och var i landet bor du?
Jag håller på att kolla upp försäkring till min nya S75D.
Bolaget är Tre kronor och är Swedbank och Sparbankernas försäkringsbolag
Jag bor Långt upp i Norr i ett litet gruvsamhälle.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Remuz »

Satellite65 skrev:
Hämtade ut min X75D förra fredagen och köpte inte någon serviceplan, detta för att jag bor väldigt långt Norrut men även för att jag är snål.

Försäkrade (Halv) just min bil för 4 698 kr per år vilket jag tyckte var ett riktigt fynd, detta var inte ens en BAS försäkring utan en PLUS försäkring med självriskeliminering vid vagnskada samt 3fria (ingen självrisk) bärgningar per år, tänkte att det kunde vara bra vid ex. punktering.
Jag har samma försäkring och med personalrabatt så betalar jag 6700kr per år i Stockholm för min X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Leo »

Fick 10 600krvför plusvarianten hos Seedbank i Stockholm för en X100D med 2500mil/år. Då täcker den även större delen av självrisken på vagnskadan som följer med från Tesla. Dvs man betalar då bara 2500kr totalt i vagskadesjälvrisk om man behöver utnyttja den.

Inga rabatter eller andra försäkringar där men en mycket trevlig och kunnig kundrådgivare vid namn Ingrid H Hjälpte mig där!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av mgorgis »

Vad finns det för serviceplan att välja på? Jag trodde att man gör service/genomgång en gång per år och betalar för varje sån .

Är det någon sorts rabatterat förköp? Man måste väl göra service för att kunna behålla garantier på bilen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring och serviceplan

Inlägg av Bjelke »

Man kan ha antingen förbetald serviceplan eller betala för varje service för sig, och inget krav för att garantin ska gälla förutom om man har restvärdesgaranti för då krävs service...
Priserna för service har varierat så det har jag ingen koll på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar