Utrustning för vinterkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Svenssons skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag försökte få Tesla att montera 230VAC 10A uttag i min bil. Det ville dom inte. Med ett sånt uttag hade kaffekokning och massa andra saker inte varit nåt problem. Jag har funderat på att fixa själv men det får bli sen när garantin är slut.
Tveksam till att 12 V-batteriet kommer må så bra av uttag på 2,3 kW. Mycket mer än 180 W tror inte jag är lämpligt utan att byta ut batteriet också men det lär inte få rum ett större.
Det finns redan ett större batteri ombord om jag inte är helt fel ute. Om motorn kan dra 200-300kW så borde det inte vara nåt problem att ta ut 2kW en stund då och då.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Bjelke »

Problemet är väl att dra mycket från 12V-sidan, inte helt enkelt att hämta stor effekt från 400V till 12V, men kunde man dra från stora batteriet direkt så vore det en helt annan sak, typ som dom gör genom CHAdeMO på Leaf tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Det finns redan ett större batteri ombord om jag inte är helt fel ute. Om motorn kan dra 200-300kW så borde det inte vara nåt problem att ta ut 2kW en stund då och då.
Skulle du kunna dra effekt från 400 V-batteripacket så lär garantin på detta ryka rätt fort. Kanske skulle även SuC-möjligheten försvinna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jovisst, det vore ju bättre om Tesla gjorde detta. Jag har lång garanti kvar så jag väntar med att överväga egna ingrepp. Däremot så kan jag inte se att det vore nåt stort problem att få till.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jovisst, det vore ju bättre om Tesla gjorde detta. Jag har lång garanti kvar så jag väntar med att överväga egna ingrepp. Däremot så kan jag inte se att det vore nåt stort problem att få till.
Även ifall det skulle gå att koppla sig direkt mot batteripacken så finns mjukvaran som övervakar battericellernas status konstant. Skulle ett stort effektuttag finnas skulle detta troligen synas. Frågan är hur bilen och Tesla kommer att reagera på detta. Tesla lär aldrig att installera ett 230 VAC-uttag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Ingen som har en kaffebryggare i bilen? Ni verkar preppa för meteoritnedslag och sånt, men vill ni inte åtminstone ha kaffe när världen går under?
Jag har en tysk kaffebryggare avsedd för bil och 12V-uttaget 10A. Har inte testat den ännu...

Tillverkad av Patzner K.G. och Made in Germany...

Auto-Kaffeemaschine Paluxette
DSC_1097.jpg
DSC_1100.JPG
EDIT:
Som med alla prylar nu för tiden så hittade jag manual för den på nätet. Hittade ett reklamblad också men det får jag inte lägga till:
40080600_5_x (1).jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Ingen som har en kaffebryggare i bilen? Ni verkar preppa för meteoritnedslag och sånt, men vill ni inte åtminstone ha kaffe när världen går under?
Jag har en tysk kaffebryggare avsedd för bil och 12V-uttaget 10A. Har inte testat den ännu...

Tillverkad av Patzner K.G. och Made in Germany...

Auto-Kaffeemaschine Paluxette
DSC_1097.jpg
DSC_1100.JPG
EDIT:
Som med alla prylar nu för tiden så hittade jag manual för den på nätet. Hittade ett reklamblad också men det får jag inte lägga till:
40080600_5_x (1).jpg
Jag skulle aldrig våga mig ut i vinterväglag utan en sådan!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Simon »

mati skrev:
Ingen som har en kaffebryggare i bilen?
Nej, men en liten tät burk omalda kaffebönor. Det är inte så gott som kaffe, men att knapra i sig ett par stycken kan dämpa den värsta kaffeabstinensen om men skulle hamna i nödsituationen kaffebrist.

Övrig utrustning är reflexvästar, förbandslåda, filt, presenning.
Ofta glömmer jag att packa ur kassen med varma kläder och arbetsbyxor, samt ett liggunderlag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Ingen som har en kaffebryggare i bilen? Ni verkar preppa för meteoritnedslag och sånt, men vill ni inte åtminstone ha kaffe när världen går under?
Jag har en tysk kaffebryggare avsedd för bil och 12V-uttaget 10A. Har inte testat den ännu...

Tillverkad av Patzner K.G. och Made in Germany...

Auto-Kaffeemaschine Paluxette
DSC_1097.jpg
DSC_1100.JPG
EDIT:
Som med alla prylar nu för tiden så hittade jag manual för den på nätet. Hittade ett reklamblad också men det får jag inte lägga till:
40080600_5_x (1).jpg
"Made in Germany". Med den manualen hade jag förväntat mig att det borde specificeras öst eller väst. Fast det kanske var innan kriget den gjordes.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
"Made in Germany". Med den manualen hade jag förväntat mig att det borde specificeras öst eller väst. Fast det kanske var innan kriget den gjordes.
Den tillverkades garanterat innan 9/11 -89...
40080600_6_x.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
...
Auto-Kaffeemaschine Paluxette...
:lol: och om man inte vill brygga kaffe med den så kan man montera en stridsspets på den. Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
...
Auto-Kaffeemaschine Paluxette...
:lol: och om man inte vill brygga kaffe med den så kan man montera en stridsspets på den. Eller?
Det ser ut som den redan är monterad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
"Made in Germany". Med den manualen hade jag förväntat mig att det borde specificeras öst eller väst. Fast det kanske var innan kriget den gjordes.
Den tillverkades garanterat innan 9/11 -89...
Gissningsvis är den tillverkad på 50-talet. Det ser ut så. Det var innan muren byggdes. Antagligen användes då inte begreppen öst- eller väst på samma vis som senare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
"Made in Germany". Med den manualen hade jag förväntat mig att det borde specificeras öst eller väst. Fast det kanske var innan kriget den gjordes.
Den tillverkades garanterat innan 9/11 -89...
Gissningsvis är den tillverkad på 50-talet. Det ser ut så. Det var innan muren byggdes. Antagligen användes då inte begreppen öst- eller väst på samma vis som senare.
Min tanke också, tidigt 50-tal. Finns visst variant med 6 volt också. Även den är på 120 watt så den matas med 20 A genom cigaretteuttaget...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av bullen »

När jag läser denna tråd förstår jag varför stora frunken är så populär
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Utrustning för vinterkörning

Inlägg av Machris »

Tar minst utrymme att ringa bärgning :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar