Vibrationer/drivaxelproblemet

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av tr1 »

Hursomhelst så råder jag alla med detta problem att felanmäla (reklamera) så att det åtgärdas kostnadsfritt framöver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Advocatus Diabolo »

https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... nce-range/
Men det är väl bara ont förtal?! -Eller citat, "myt", "skitsnack", "löjligt"...
He, he...
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Advocatus Diabolo »

[quote="e5m1r"]
Skitsnack kör min bil på lägsta sen dag ett 4000k senare fortfarande samma däck knappt slitna[

4000k? Menar du km, eller mil? Eller är det som det står; 4000k = 4000x1000= 4 miljoner av någon viss längdenhet :roll:
Om 4000km -no big deal, om du menar 4000 mil, så grattis! Då undrar man vilka däck du kör på?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av e5m1r »

Advocatus Diabolo skrev:
e5m1r skrev:
Skitsnack kör min bil på lägsta sen dag ett 4000k senare fortfarande samma däck knappt slitna[

4000k? Menar du km, eller mil? Eller är det som det står; 4000k = 4000x1000= 4 miljoner av någon viss längdenhet :roll:
Om 4000km -no big deal, om du menar 4000 mil, så grattis! Då undrar man vilka däck du kör på?
skulle stå 40000km
Däcken är Goodyear Eagle 19” samt Michelin X-Ice också 19”
Sommardäcken har gått 2 säsonger knappt slitna vinterdäck har precis kommit på bilen för andra säsongen och däckgubbarna kunde inte se vilka som var bättre och skulle på bak axeln utan fick mäta sig till däck med mindre slitage
Betydligt bättre än BMW bilar jag haft
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av flaco »

Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way
Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.

Men, nu är det helg!!
Advocatus Diabolo
Inlägg: 87
Blev medlem: 16 dec 2016 21:15

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Advocatus Diabolo »

flaco skrev:
Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way Bild
Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.

Men, nu är det helg!!
Tråkigt att höra, Flaco. Tyvärr anar jag att "there are man more to come".... :cry:

Kan bara beklaga att vissa forummedlemmar av någon outgrundlig anledning hellre går till attack mot "obekväma sanningar" och därigenom i bästa fall visar sig ignoranta, eller alternativet värre, försöker dölja sanningen. Hoppas inte fler än du Flaco får stå där med Svarte Petter så småningom.
Som sagts tidigare i tråden, "Time will tell".
Användarvisningsbild
rasky
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2018 11:33

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av rasky »

Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.

Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5304
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rasky skrev:
Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.

Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Låter som du pratat med chefen på SC i Malmö. :evil:

Han förklarade för mig att totalt bromsbortfall i blött väglag är en ”egenskap hos bilen” som de inte tänker göra något åt. Han förklarade vidare att det är ett handhavandefel eftersom jag inte bromsar kraftigt och värmer bromsarna var 5’e kilometer när jag kör på motorvägen.

Det är alltså mitt eget fel att bromsarna inte fungerar eftersom jag inte förvärmer dem innan jag bromsar, liksom det är ditt fel att du inte alltid sänker fjädringen till low/very low innan du kommer på den galna idén att accelerera.

Någonting är riktigt jäkla sjukt på det Service Centrat.
Klara, tydliga och livsfarliga fel på bilen förklaras bort med att det är en ”egenskap hos bilen”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av wLn »

Efter ett besök på SC för att fixa ett ljud som uppkom när man vred ratten fullt vänster så har de lyckats skapa vibrationsproblemet på min P85D som var helt fri från vibrationer. Givetvis rapporterat direkt så ska fixas sägs det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Jag har haft vibrationerna i 14mån (från dag ett). Finns ingen fix säger dom. Dessutom så enda gången jag fått chansen att viss var det snöstorm så det var lite dåligt med fäste. Nytt försök vid 4K service som blir om några veckor
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Yxel »

wLn skrev:
Efter ett besök på SC för att fixa ett ljud som uppkom när man vred ratten fullt vänster så har de lyckats skapa vibrationsproblemet på min P85D som var helt fri från vibrationer. Givetvis rapporterat direkt så ska fixas sägs det.
Åhnej har också bilen inne för knakljud vid rattutslag, hoppas de inte framkallar någon annan skit nu :( Samma bil.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av ovelundkvist »

Min S85D hade knakljud vid rattutslag men det löstes med byte av styrled, utan att vibrationer uppstod efteråt.

Min SP100D har haft vibrationer från början (mars 2017) och SC Bredden har ända sedan jag påpekade det sagt att det inte finns lösning än, men att det såklart fixas på garantin så fort lösning finns.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5304
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ovelundkvist skrev:
Min S85D hade knakljud vid rattutslag men det löstes med byte av styrled, utan att vibrationer uppstod efteråt.

Min SP100D har haft vibrationer från början (mars 2017) och SC Bredden har ända sedan jag påpekade det sagt att det inte finns lösning än, men att det såklart fixas på garantin så fort lösning finns.
Bra för dig. På SC i Malmö är vibrationer en ”egenskap hos bilen”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av wLn »

Yxel skrev:
wLn skrev:
Efter ett besök på SC för att fixa ett ljud som uppkom när man vred ratten fullt vänster så har de lyckats skapa vibrationsproblemet på min P85D som var helt fri från vibrationer. Givetvis rapporterat direkt så ska fixas sägs det.
Åhnej har också bilen inne för knakljud vid rattutslag, hoppas de inte framkallar någon annan skit nu :( Samma bil.
Håller tummarna, ska se vad SC säger när den är inne nästa gång. Har vibrationerna även i low.
ovelundkvist skrev:
Min S85D hade knakljud vid rattutslag men det löstes med byte av styrled, utan att vibrationer uppstod efteråt.

Min SP100D har haft vibrationer från början (mars 2017) och SC Bredden har ända sedan jag påpekade det sagt att det inte finns lösning än, men att det såklart fixas på garantin så fort lösning finns.
Okej. Är det drivknutarna som gör att vibrationerna uppkommer eller är det vinkeln av drivknutarna?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av ovelundkvist »

Enligt SC Bredden är det drivaxlarna, och att det förvärras vid kraftig acceleration i högre lägen än low. Till slut är drivaxlarna så dåliga så att det vibrerar även vid low. Om det är illa kan de byta dem, MN till nya som inte är bättre än de gamla.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Leo »

Är nog bilens vikt, tunga hjul och ev högre markfrigång (=andra viklar) som gör det jämfört med Model S.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Satellite65 »

Tjena!
Även jag hade problem med detta och bägge drivaxlarna byttes vid ett besök på SC i Tromsö.
Var egentligen där i ett annat ärende men när serviceteknikern fick sig en åktur så blev det övertid för personalen eftersom tiden för bilen och hotellet för den delen endast var bokad för ett besök på 2dagar. Mycket bra service i Tromsö måste jag säga och jag har fortfarande inga problem med axlarna. (Kör konstant på low numera)

Man måste skilja på vibrationer som uppstår från däcken pga. Högt vridmoment och vibrationer från drivaxlarna. När drivaxlarna börjar bli dåliga hörs ofta även ett knakande ljud vid acceleration.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av lator »

Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

lator skrev:
Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
Jag kör X90D
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Satellite65 »

lator skrev:
Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
X75d
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Elektrisk »

X 90D... men är trots problemen riktigt sugen på en X P100D
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

lator skrev:
Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
Jag kör X90D och har bytt drivaxlar en gång, och dags igen när jag kommer tillbaka från semestern :(
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
rasky
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2018 11:33

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av rasky »

lator skrev:
Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
X100D
Användarvisningsbild
rasky
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2018 11:33

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av rasky »

Nicke Nyfiken skrev:
rasky skrev:
Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.

Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Låter som du pratat med chefen på SC i Malmö. :evil:

Han förklarade för mig att totalt bromsbortfall i blött väglag är en ”egenskap hos bilen” som de inte tänker göra något åt. Han förklarade vidare att det är ett handhavandefel eftersom jag inte bromsar kraftigt och värmer bromsarna var 5’e kilometer när jag kör på motorvägen.

Det är alltså mitt eget fel att bromsarna inte fungerar eftersom jag inte förvärmer dem innan jag bromsar, liksom det är ditt fel att du inte alltid sänker fjädringen till low/very low innan du kommer på den galna idén att accelerera.

Någonting är riktigt jäkla sjukt på det Service Centrat.
Klara, tydliga och livsfarliga fel på bilen förklaras bort med att det är en ”egenskap hos bilen”.
Yes, det var chefen i Malmö jag pratade med. Först åkte jag en runda med en servicetekniker som råkade säga att de haft inne flera bilar i veckan senaste tiden med samma problem. Sen bad jag att få prata med chefen och det var mycket riktigt han som pratade om "egenskaper hos bilen". Det är tydligen en medveten strategi där. Konstruktionsfel blir "egenskap". Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.

Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

rasky skrev:
Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.

Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
I Stockholm har dom bara varit trevliga, dom har bara rekommenderat att inte göra Ludicrous-launches i läge high (vilket jag inte ens kan göra eftersom jag har en "vanlig" X90), inte ett ord om att det skulle vara mitt fel på något sätt.

Det låter som att Malmö-chefen borde få en uppsträckning från högre ort.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar