Vibrationer/drivaxelproblemet
Moderator: Redaktion
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag fick nya drivaxlar monterade på min X i våras. Enligt vad man då sa fick jag en ny version av drivaxlar, man bytte också några bussningar i framvagnen. Det har funkar bra och vibrationsfritt fram tills för några veckor sedan. Jag kan nu skönja svaga vibrationer vid kraftigt gaspådrag. Har anmält detta till Tesla och fått standardsvaret: ”Vi jobbat på det”. Jag har haft bilen i två år och felet nästan lika länge. Jag är ytterst tveksam till att de får fram en lösning. Just nu är det lugnt men blir det värre kommer jag kräva ett nytt byte.lobbin skrev:Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Hämtade min bil efter fix på SC idag (dock ej drivaxlarna) och fick då besked att de jobbar både på en hårdvarufix och en mjukvaruuppdatering som endast tillåter max ax i low. Men man har hört så mycket olika om detta att vad som helst kan vara sant. Eller inte.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag fick höra av en tekniker förra året att jag ska helt enkelt låta bli att acca så hårt. Jag ska inte ge fullgas mao. Jag gör inte det längre och vibrationerna har iaf inte blivit värre. Det är ju bra, typ.
Men varje gång jag ska visa bilen för någon och ska demonstrera accet brukar jag säga att det inte är bra att gasa fullt eftersom bilen går sönder då pgå grund av dess undermåliga konstruktion. Bra marknadsföring för Tesla allså.
Men varje gång jag ska visa bilen för någon och ska demonstrera accet brukar jag säga att det inte är bra att gasa fullt eftersom bilen går sönder då pgå grund av dess undermåliga konstruktion. Bra marknadsföring för Tesla allså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Samma när jag demokör min. ”Men oj, håller bilen på att gå sönder”
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det är värst/vanligast på Model X av vad det verkar. Därefter Model S P-modeller. Men även jag som har en vanlig S 90D har problemet. I läge low märks det dock knappt.chol skrev:Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Så varför inte köra i läge low konstant? Hade aldrig några såna (eller andra heller för den delen!)problem med min stålfjädrade S85 D. Och den gick ju naturligt nog alltid i läge low!!
X100 lev.14/8-18.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jo jag kommer köra i always low med den nye också i förebyggande syfte.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag har ett nytt problem med vibrationer. Mellan 45 och 55 km/h skakar det galet, räcker att ge 75kW effekt... Tesla levererar igen.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Low på luftfjädring ökar problemet med kraftigt snedslitna däck. Innersta 3 cm av slitytan kan det bli mindre än 0 i spårdjup när du har 3 mm kvar i övrigt.
Däcket lutar mer innåt i Low. Kolla själva bakifrån.
Camber (lutning) - 2 30' till - 0 30' är inom tolerans men mitt VB inom tolerans - 1 50' blir snedslitet. HB - 2 50' blir kraftigt snedslitet. Justerat inom tolerans av Tesla för 3000 mil sen.
Nu anlitas däckverkstad.
Däcket lutar mer innåt i Low. Kolla själva bakifrån.
Camber (lutning) - 2 30' till - 0 30' är inom tolerans men mitt VB inom tolerans - 1 50' blir snedslitet. HB - 2 50' blir kraftigt snedslitet. Justerat inom tolerans av Tesla för 3000 mil sen.
Nu anlitas däckverkstad.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Uppdatera gärna med hur däckfirman ställt in vinklar och om det ger synlig skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.Remuz skrev:Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Ligger en plastkåpa och en titanplatta som skydd om jag inte minns fel. Men på landet gasar jag inte så hårt så på västgötaslätten höjer jag allt bilen iblandmati skrev:Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.Remuz skrev:Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... es-model-s
Älskar filmen när dom kör på betonggrejen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Hm, alltså jag kommer inte in i min infart om jag inte höjer bilen till max. Tack vare trafikverket som föredrog att bygga en jäkla hög asfaltkant när de asfalterade om vägen.
En gång hände det att bilen av okänd orsak inte höjde sig automatiskt. Ljudet från asfalt mot titanplatta glömmer jag aldrig.
Tvärtom är ju bilen alltid på max när jag åker hemifrån. Och eftersom det är kurviga småvägar så förblir bilen oftast i HIGH läge i flera kilometer. Den sänker sig ju inte förrän man kör lite fortare. Då gäller det att komma ihåg att det är så. Annars blir man påmind så fort man trycker lite på pedalen.
En gång hände det att bilen av okänd orsak inte höjde sig automatiskt. Ljudet från asfalt mot titanplatta glömmer jag aldrig.
Tvärtom är ju bilen alltid på max när jag åker hemifrån. Och eftersom det är kurviga småvägar så förblir bilen oftast i HIGH läge i flera kilometer. Den sänker sig ju inte förrän man kör lite fortare. Då gäller det att komma ihåg att det är så. Annars blir man påmind så fort man trycker lite på pedalen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Är Golfen så hög eller är det dess kortare axelavstånd som gör skillnad?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Ingen aning. Jag har aldrig haft problem med någon bil. Det är bara Teslan som skrapar. Till och med min Mazda Miata klarade sig, men den är ju som du antyder också mycket kortare än Teslan.Verdi skrev:Är Golfen så hög eller är det dess kortare axelavstånd som gör skillnad?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Finns problemet öht på stålfjädrade S? Jag har haft två olika S P90DL med stålfjädrar som lånebilar och ingen av dom hade tillstymmelse till tvättbräda. Problemet kanske snarare har med luftfjädringen att göra?Verdi skrev:Det är värst/vanligast på Model X av vad det verkar. Därefter Model S P-modeller. Men även jag som har en vanlig S 90D har problemet. I läge low märks det dock knappt.chol skrev:Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Kan detta problem vara en av orsakerna till att vi inte har luftfjädring som tillval till M3 ännu? EM har som bekant lovat luftfjädring via Twitter vid lanseringen av M3. Misstänker att det pågår mycket rigid testning av luftfjädringen innan den erbjuds att beställa till M3.
Tänk att få detta problem på samtliga M3 och behöva åtgärda på garanti. Det skulle bli dyrt det.
Hopp.
Tänk att få detta problem på samtliga M3 och behöva åtgärda på garanti. Det skulle bli dyrt det.
Hopp.
Tesla Model Y
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag kan bekräfta att det inte är en bra lösning att köra med "always low". När jag bytte till vinterhjulen så uppdagades att bakhjulens innersidor var onormalt slitna jämfört med resten av däcken. Är lite extra butter nu eftersom jag fick rådet av Tesla SC att köra i low för att slippa drivaxelproblemet. Som konsekvens blev däcken utslitna i förtid samtidigt som vibrationerna finns kvar och faktiskt blivit ännu värre. Det skakar rejelt även i low och måttlig acceleration.
Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Senast redigerad av Lucidor, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag tror vi har två olika problem. Du säger att fälgarna är ovala och som gör hela hjulen ovala. I mitt fall så är vågigheten mer högfrekvent och går inte att balansera bort ens med stora vikter. Skulle tro att perioden är runt 10 cm eller kortare. Ser lite ut som om en gorlilla misstagit hjulet för ett stort äpple och bitit av klyftor längs med innerkanten. Jag ska se om jag kan fota det i morgon.mati skrev:Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag tror främst det beror på storleken och vikten på hjulen. Ju större massa i rörelse och bredd på hjul desto lättare kommer små obalanser uppstå och föröka sig till större. Jag har inga egentliga problem men visst finns det mindre obalans och vibrationer som uppstår främst i motorvägsfart. Detta med slitage är också intressant. Jag kör med 22” och alltid i ”allways low”. Efter 4500 mil är såväl sommar som vinterdäck perfekt slitna utan minsta tecken på snedslitning eller onormalt slitage. Uppenbarligen skiljer sig hjulinställningen rejält mellan bilarna.danni skrev:Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor