Vibrationer/drivaxelproblemet

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nx gen »

Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.

Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av nek0 »

Nx gen skrev:
Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.

Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Om man misstänker att fälgen är oval eller att den kastar i sidled då kan man ta ett original nav från en Tesla i en svarv, centrera den med klocka och montera fälgen på den.Sedan snurrar man fälgen och mäter kastet. Tar inte mer än 15 min att testa
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jonne71 »

Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.

-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!

-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?

Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??

Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...

Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!

Jaja, en grym bil är det iaf!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av lator »

jonne71 skrev:
Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.

-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!

-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?

Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??

Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...

Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!

Jaja, en grym bil är det iaf!
Det där var ju inte så upplyftande läsning direkt...

Först: P-bromsbelägg finns att köpa annorstädes till en bråkdel av kostnaden hos Tesla. Dstr har en omgång över om han inte har sålt dem...

Sen: Drivaxelproblemen bör absolut höra till drivlinegarantin. Problemet är ju inbyggt i bilen och inget som man själv orsakar. Visst, fullgasaccelerationer påfrestar konstruktionen men det är ju en av detaljerna som de säljer bilen med. Alla produktspecialisterna vill ju att du ska testa accet vid demonstrationen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jonne71 »

Tack för info. Jag har redan fått kontakt med en kille via FB som hade belägg över så det är säkert samma kille.

Jag har redan frågat Tesla varför det inte går på garantin. De ville dock ha betalt för 2 till 3h för undersökning. Mao 4000:- för ett problem man redan känner till!!

Som jag har läst så har många bytt framdrivaxeln både en och 2 ggr.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

Tyvärr verkar det som att attityden från SC Malmö verkar ha smittat av sig på SC Upplands Väsby. Jag har min X inne för att fixa diverse saker, bl.a. tvättbrädan som har återkommit för andra gången.

Jag fick igår följande SMS:
Vibrationerna från framvagnen är tyvärr inget som vi kan åtgärda, det är en egenskap vid acceleration i högre fjädringslägen. Det är ingen driftsäkerhetsfråga och bilen fungerar som vi förväntar oss
:( :o

Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...

Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Tyvärr verkar det som att attityden från SC Malmö verkar ha smittat av sig på SC Upplands Väsby. Jag har min X inne för att fixa diverse saker, bl.a. tvättbrädan som har återkommit för andra gången.

Jag fick igår följande SMS:
Vibrationerna från framvagnen är tyvärr inget som vi kan åtgärda, det är en egenskap vid acceleration i högre fjädringslägen. Det är ingen driftsäkerhetsfråga och bilen fungerar som vi förväntar oss
:( :o

Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...

Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.

/fth

Så var det för mig också i juni. Teknikern var väldigt tydlig på att drivaxlarna var kassa och att de borde bytas. Sen hämtade jag ut bilen och fick en liten chock när jag körde upp på motorvägen. Fick då i efterhand klart för mig att de inte hade bytt...

Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det". I vilket fall så störs jag faktiskt inte av det nämnvärt i läge low så nu tvingas jag köra i "always low". Men men. Tänker att det kunde vara värre.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det"
Det svaret skulle jag också kunna acceptera, jag vill bara inte att dom "löser" problemet genom att kalla det en "egenskap hos bilen".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det"
Det svaret skulle jag också kunna acceptera, jag vill bara inte att dom "löser" problemet genom att kalla det en "egenskap hos bilen".
/fth

Det är en ren konstruktionsmiss och antalet som anmäler felet har säkert mångdubblats på kort tid. Tror de skulle begravas i dyra gratis-byten om de fortsatte med tidigare policy. Frågan är om de kommer byta gratis på alla när de väl hittat en fix? Vill de ens hitta en fix med tanke på hur dyrt det kommer bli?

Min garanti kommer gå ut nu i höst nån gång och frågan är hur det blir då med det här för mig? Felet har ju upptäckts innan garantin gick ut så jag vet ju hur jag ser på det. Frågan är hur de ser på det... :roll:
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Lucidor »

Min X har gått 3700 mil och problemet är nu så stort att trots att jag kör i always low så kan jag inte använda mer än 50% pådrag utan att bilen skakar i bitar. Det är ett uppenbart konstruktionsfel men återkopplingen från SC har efter flera påpekanden alltid varit att de inte gör någon åtgärd förrän det finns en permanent lösning. Och någon sådan finns inte i sikte. Jag inser vilket dilemma detta är för Tesla men jag har trots allt betalat 1,5 mkr för en premiumbil och börjar bli ganska upprörd. Om någon orkar driva grupptalan så kommer jag att ställa mig bakom den.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av lobbin »

Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mahulkp »

lobbin skrev:
Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Jag fick nya drivaxlar monterade på min X i våras. Enligt vad man då sa fick jag en ny version av drivaxlar, man bytte också några bussningar i framvagnen. Det har funkar bra och vibrationsfritt fram tills för några veckor sedan. Jag kan nu skönja svaga vibrationer vid kraftigt gaspådrag. Har anmält detta till Tesla och fått standardsvaret: ”Vi jobbat på det”. Jag har haft bilen i två år och felet nästan lika länge. Jag är ytterst tveksam till att de får fram en lösning. Just nu är det lugnt men blir det värre kommer jag kräva ett nytt byte.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av olarsson »

Hämtade min bil efter fix på SC idag (dock ej drivaxlarna) och fick då besked att de jobbar både på en hårdvarufix och en mjukvaruuppdatering som endast tillåter max ax i low. Men man har hört så mycket olika om detta att vad som helst kan vara sant. Eller inte.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Jag fick höra av en tekniker förra året att jag ska helt enkelt låta bli att acca så hårt. Jag ska inte ge fullgas mao. Jag gör inte det längre och vibrationerna har iaf inte blivit värre. Det är ju bra, typ.
Men varje gång jag ska visa bilen för någon och ska demonstrera accet brukar jag säga att det inte är bra att gasa fullt eftersom bilen går sönder då pgå grund av dess undermåliga konstruktion. Bra marknadsföring för Tesla allså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Samma när jag demokör min. ”Men oj, håller bilen på att gå sönder”
P85D svart/svart med gratis SuC
chol
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 mar 2015 07:07

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av chol »

Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

chol skrev:
Är det rent generellt alla Model X som har problem med drivaxlarna?
Det är värst/vanligast på Model X av vad det verkar. Därefter Model S P-modeller. Men även jag som har en vanlig S 90D har problemet. I läge low märks det dock knappt.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av far1far2 »

Så varför inte köra i läge low konstant? Hade aldrig några såna (eller andra heller för den delen!)problem med min stålfjädrade S85 D. Och den gick ju naturligt nog alltid i läge low!!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Jo jag kommer köra i always low med den nye också i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Jag har ett nytt problem med vibrationer. Mellan 45 och 55 km/h skakar det galet, räcker att ge 75kW effekt... Tesla levererar igen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Monark1954 »

Low på luftfjädring ökar problemet med kraftigt snedslitna däck. Innersta 3 cm av slitytan kan det bli mindre än 0 i spårdjup när du har 3 mm kvar i övrigt.
Däcket lutar mer innåt i Low. Kolla själva bakifrån.
Camber (lutning) - 2 30' till - 0 30' är inom tolerans men mitt VB inom tolerans - 1 50' blir snedslitet. HB - 2 50' blir kraftigt snedslitet. Justerat inom tolerans av Tesla för 3000 mil sen.
Nu anlitas däckverkstad.
IMG_20180910_175611.jpg
IMG_20180910_173159.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jpetters »

Uppdatera gärna med hur däckfirman ställt in vinklar och om det ger synlig skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Remuz skrev:
Jag kör på always low, har alltid gjort. Bilen var trasig när jag fick den dock
Det kan jag inte. Då får jag problem med ett sönderslitet batteri istället. Det är inte direkt motorvägsstandard på vägarna här.
Ligger en plastkåpa och en titanplatta som skydd om jag inte minns fel. Men på landet gasar jag inte så hårt så på västgötaslätten höjer jag allt bilen ibland

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... es-model-s

Älskar filmen när dom kör på betonggrejen
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar