Vibrationer/drivaxelproblemet
Moderator: Redaktion
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag kan bekräfta att det inte är en bra lösning att köra med "always low". När jag bytte till vinterhjulen så uppdagades att bakhjulens innersidor var onormalt slitna jämfört med resten av däcken. Är lite extra butter nu eftersom jag fick rådet av Tesla SC att köra i low för att slippa drivaxelproblemet. Som konsekvens blev däcken utslitna i förtid samtidigt som vibrationerna finns kvar och faktiskt blivit ännu värre. Det skakar rejelt även i low och måttlig acceleration.
Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Jag fick dock klart för mig varför jag haft vibrationer även vid jämn fart. Det har varit som värst från 130km/h och uppåt men märkts även vid lägre hastigheter. Trots två ombalanseringar av hjulen har det inte försvunnit. Nu visade det sig att innersidan av hjulen inte bara var onormalt slitna, de hade dessutom ett egendomligt vågformat slitage. Jag har alltså kört omkring med hjul som inte är runda! Inte konstigt att det skakar. Nästa fråga som infinner sig är varför de blivit så? Jag förstår att cambervikeln blir knas när man kör i low och därför snedsliter däcken, men varför blir de vågformiga? Peronalen på däckfirman sade att de sett liknande fenomen på andra Teslor.
Senast redigerad av Lucidor, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag tror vi har två olika problem. Du säger att fälgarna är ovala och som gör hela hjulen ovala. I mitt fall så är vågigheten mer högfrekvent och går inte att balansera bort ens med stora vikter. Skulle tro att perioden är runt 10 cm eller kortare. Ser lite ut som om en gorlilla misstagit hjulet för ett stort äpple och bitit av klyftor längs med innerkanten. Jag ska se om jag kan fota det i morgon.mati skrev:Jag har skrivit det tidigare. Min däckfirma klagar varje gång de ska balansera mina hjul. De är helt enkelt så ovala att det krävs lastbilsbalanseringsvikter för att få någorlunda ordning på det. Men även när man lyckas balansera hjulen är de ju fortfarande ovala och beter sig inte som vanliga runda hjul.
Min förra Model S hade samma problem, men bara på ett hjul. Denna har det på alla fyra!
Så ja, det är ett vanligt förekommande problem som borde gå att åtgärda med tredjepartsfälgar. Men då blir det cirkus eftersom garantin ryker.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag tror främst det beror på storleken och vikten på hjulen. Ju större massa i rörelse och bredd på hjul desto lättare kommer små obalanser uppstå och föröka sig till större. Jag har inga egentliga problem men visst finns det mindre obalans och vibrationer som uppstår främst i motorvägsfart. Detta med slitage är också intressant. Jag kör med 22” och alltid i ”allways low”. Efter 4500 mil är såväl sommar som vinterdäck perfekt slitna utan minsta tecken på snedslitning eller onormalt slitage. Uppenbarligen skiljer sig hjulinställningen rejält mellan bilarna.danni skrev:Det här är en intressant diskussion. Jag upplever att alla Model X jag kört har haft märkbart mer vibrationer än alla Model S jag kört. Jag har haft inne min bil för vibrationer flera gånger, och de har grejat och balanserat om hjulen och haft sig, och nog har det blivit bättre, men aldrig riktigt bra. Jag har kommit att acceptera att det nog helt enkelt är så med Model X, att den lider av lite mer vibrationer än Model S (och bilar i största allmänhet), precis som den är markant stötigare än Model S. Kanske är nåt man får på köpet med att den är högre.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...
Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..
Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...
Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..
Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...
Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag hade precis samma problem för ett år sedan.Teslanorr skrev:Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...
Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
Det slutade med att SC gjorde en hjulinställning och bytte ut mina däck ... alla fyra Helt rätt och mycket bra service, tycker jag.flaco skrev:Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way
Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.
I år, vid byte till vinterdäck, var sommarsulorna jämnt slitna ...
Tipset från SC var att inte köra på "very low" i högre hastigheter.
Efter det har jag, i princip, slutat köra på "very low" och lärt mig acceptera vibrationerna vid hård acceleration ... och, ärligt talat, jag har lekt av mig och accelererar inte som jag gjorde förr
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det där är ju en väldigt konstig rekommendation. VERY LOW är väl just tänkt för hög motorvägsfart, eller? Vad ska det annars vara bra för? Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna.
Man kan alltså välja, antingen så vibrerar hela kärran så fort man gasar lite, eller så nöts däcken extremt snabbt. Det känns ju som en bra kompromiss att köra i NORMAL-läge. Men varför har man då luftfjädring egentligen?
Man kan alltså välja, antingen så vibrerar hela kärran så fort man gasar lite, eller så nöts däcken extremt snabbt. Det känns ju som en bra kompromiss att köra i NORMAL-läge. Men varför har man då luftfjädring egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag kör på i princip konstant Low och aldrig Very low numera och då slits inte däckens insida. Detta gäller alltså Model X. När jag tidigare jorden en hel del på Very low så slets insida mycket mer och har bytt dessa däck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 12 maj 2016 09:51
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low". När jag kikade lite noggrannare på bakhjulen förra hösten såg jag att de var slitna precis om visades på bilderna. Om man läser om detta på Teslamotorsclub så finner man förklaringen. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 25/page-24
Visst, det blir mer negativ camber på "Very LOW", men det är i kombination "toe out" som slitaget blir så fel. Åk och kolla upp om inte era bakhjul är toe out... De ska vara lite toe in...
Lycka till.
Visst, det blir mer negativ camber på "Very LOW", men det är i kombination "toe out" som slitaget blir så fel. Åk och kolla upp om inte era bakhjul är toe out... De ska vara lite toe in...
Lycka till.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Bara X har very low.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.Verdi skrev:Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Svenssons skrev:Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.Verdi skrev:Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Ja du ja, men det var två andra som skrev att de körde sin Model S i very low.
models4karl: "Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low""
Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."
Antar att de menar "Always low" dock. Själv är jag kluven. Har kört always low hittills för att skona drivaxlarna men är orolig för snedslitna däck istället... Antar att jag får hålla koll på däcken och köra i normal om det börjar visa snedslitna däck.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag skrev fel såklart. Min rekommendation var inte ordagrant så att jag ska köra i VERY LOW utan att jag inte skulle köra i HIGH eller NORMAL när jag accelererar. Alternativet var att jag skulle låta bli att gasa.Verdi skrev:Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."
Min poäng var att däcken slits snett när jag följer denna rekommendation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
De kanske har hackat sina Model S?Verdi skrev:Svenssons skrev:Det är därför jag skrev att det var på min Model X. Model X har ett läge till jämfört med Model S. Tror att Model S hade fem lägen tidigare men att det togs bort för att det inte fungerade rent praktiskt.Verdi skrev:Har jag missat nåt. På mina Model S finns bara "Low", "Normal", "High" och "Very high". Nåt "Very low" har jag aldrig sett.
Ja du ja, men det var två andra som skrev att de körde sin Model S i very low.
models4karl: "Jag har en Model S P85+. Jag har altid kört i läge "Very Low""
Mati: " Jag fick tvärtom rekommendationen att bara köra i LOW eller VERY LOW för att undvika vibrationer och för att inte slita ut drivaxlarna."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Jag har dock i princip aldrig kört på very low.. Kör på standard som går ner på low beroende på hastighet.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Har alla 4 däck slitits på samma sätt?Teslanorr skrev:Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...
Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..
Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...
Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Läs om ungefär samma sak i tråden Sjungande bakaxel
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&t=13061
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&t=13061
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Bara de bakre.. Skall ner på inställning fredag igen.. Senast var December. Dessa däck har bara gått 700 mil...mjwahl skrev:Har alla 4 däck slitits på samma sätt?Teslanorr skrev:Hej igen, jag lägger min senaste upptäckt här eftersom jag tidigare trott det hade med axlarna att göra men inser nu att det mest troligt är helt tokig hjulinställning...
Historien börjar i höstas, skulle byta till vinterdäcken då däckfirman säger att sommardäcken nötts helt tokigt och jag måste göra en hjulinställning. Detta gjordes av Tesla. Så till våren på med sommardäcken igen.. Och "ljudet" började..
Nu bytt till vinterdäck igen... Och kolla hur otroligt sjukt tokigt sommardäcken nötts... Däckfirman sa man aldrig sett så snedslitna däck! Det var mycket nära att full separation eller sprängning tydligen skulle inträffa...
Har skickat bilderna till Tesla så får vi se vad dom säger...
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Nu hör jag ett tydligt knarrande vid kraftig acceleration, inga vibrationer. Ärr det så det börjar?
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Nej, det skulle jag inte säga. Inte för mig i alla fall. Det börjar som svaga darrningar eller vibrationer och förvärras efterhand. Inga ljud.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
För mig är det både vibrationer och oljud, låter som bilen hackar fram.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- Patrik Hast
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 28 sep 2018 23:04
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Min vibrerar kraftigt efter 100km/t och olidligt efter130! Ingen skillnad mellan sommar och vinter däck/fälgar. Den har gått snart 7000mil och osäker om den håller till permanent lösning. Någonting mer måste ta stryk av allt vibrerande och knaster...olarsson skrev:Någon som har problem med vibrationer även när ni är uppe i fart och håller jämna hastighet? Jag har senaste tiden fått kraftiga vibrationer/skakningar i farter mellan 110 och 130. Har acc-vibrationerna också kanske ska tilläggas.
Model X 90D CPO med dragkrok så klart.
Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Standard fråga #1 Hur långt kommer du på en tank?
Standard fråga #2 Hur lång tid tar det att tanka?
Standard fråga #3 Knakar och vibrerar dina drivaxlar?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Är det en facelift så kan det vara nåt med fronten. Det hade jag på min -16. Annars är den väldigt känslig för dåligt inställda hjul. Gör en hjulinställning!Patrik Hast skrev:Min vibrerar kraftigt efter 100km/t och olidligt efter130! Ingen skillnad mellan sommar och vinter däck/fälgar. Den har gått snart 7000mil och osäker om den håller till permanent lösning. Någonting mer måste ta stryk av allt vibrerande och knaster...olarsson skrev:Någon som har problem med vibrationer även när ni är uppe i fart och håller jämna hastighet? Jag har senaste tiden fått kraftiga vibrationer/skakningar i farter mellan 110 och 130. Har acc-vibrationerna också kanske ska tilläggas.
När jag hade fixat de två sakerna så vibrerade den inte i fart iaf. Bara under acceleration.