Vibrationer/drivaxelproblemet

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rasky
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2018 11:33

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av rasky »

Jag kan ju tycka att svaret "vi byter inte förrän vi har en permanent lösning" känns avsevärt mycket bättre än "det är en egenskap hos bilen" och "det är du själv som kört sönder bilen". Blir så väldigt irriterad på rökridåer och retoriktävling.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Absolut, men jag blir irriterad på att bilköpet är lotteri. Om jag hittar En P100D med vita säten så ska jag testa och granska nooooooga. Orkar inte ha bilen boende på SC 20% av tiden och resterande 80% inte ha en bil som kan användas som det är tänkt. Men jag är inte bitter
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
rasky
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 mar 2018 11:33

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av rasky »

Remuz skrev:
Absolut, men jag blir irriterad på att bilköpet är lotteri. Om jag hittar En P100D med vita säten så ska jag testa och granska nooooooga. Orkar inte ha bilen boende på SC 20% av tiden och resterande 80% inte ha en bil som kan användas som det är tänkt. Men jag är inte bitter
Jag håller helt med. Det är överhuvudtaget inte rimligt att en bil i den här prisklassen beter sig på det här sättet.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av olarsson »

Någon som har problem med vibrationer även när ni är uppe i fart och håller jämna hastighet? Jag har senaste tiden fått kraftiga vibrationer/skakningar i farter mellan 110 och 130. Har acc-vibrationerna också kanske ska tilläggas.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av ovelundkvist »

Låter mer som obalanserade hjul.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av SAB »

En annan tanke är kanske, om vi har tur:
Att inte X:en fick lika mycket 'uncork' som S fick, kanske beror på att de inte törs ge mer effekt på framhjulen innan de löst problem med vibrationer eller trasiga framaxlar..

Kanske vi får en halvsekund kapat på 0-100 som plåster på såren då de har permanent fix :D

isf står jag ut med mina vibrationer några månader till...
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av olarsson »

ovelundkvist skrev:
Låter mer som obalanserade hjul.
Balanserat om dem två ggr men det har inte hjälpt. Tesla ska kika på det. Teknikern trodde att det kunde vara någon annan defekt på hjulen som inte hjälps av balanseringen, typ om hjulet är ngt lite ovalt eller så.
Så antagligen inte drivaxlarna då.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Bjelke »

olarsson skrev:
ovelundkvist skrev:
Låter mer som obalanserade hjul.
Balanserat om dem två ggr men det har inte hjälpt. Tesla ska kika på det. Teknikern trodde att det kunde vara någon annan defekt på hjulen som inte hjälps av balanseringen, typ om hjulet är ngt lite ovalt eller så.
Så antagligen inte drivaxlarna då.
Det låter verkligen som läge att kolla hjulvinklarna, min betedde sig exakt så... Och blev i det närmaste symptomfri efter justeringen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Challe76a »

Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Challe76a skrev:
Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.

Jag har ju en S men det låter EXAKT som mina problem. Fått samma svar som dig men jag ska in med bilen nu igen i slutet av månaden för att kolla hjulvinklarna om inte annat. Vet inte om vibrationerna i fart kommer av drivaxlarna men om det gör det så vore det ju kanon. I juni när den var inne så upptäckte de vibrationer vid bromsning också så de bytte bromsskivor som jag fick betala 8 tkr för. Ingår inte i garantin... Surt nog är bromsvibrationerna tillbaka redan nu. Efter mindre än 2 månader. Känner nästan för att kräva pengarna tillbaka för deras "bromsfix" som uppenbarligen inte hjälpte.

Jag kommer även försöka bråka lite för att få nya drivaxlar. Jag tycker det är helt orimligt att behöva åka runt i "always low", vilket är deras rekommendation. Däcken snedslits och måste bytas betydligt oftare och jag tycker att bilen vill dra mer åt höger i läge low.

Vi får väl se hur det går men jag är lite trött på att det känns som att bilens chassi är gjort av papier mache.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

rasky skrev:
Jag kan ju tycka att svaret "vi byter inte förrän vi har en permanent lösning" känns avsevärt mycket bättre än "det är en egenskap hos bilen" och "det är du själv som kört sönder bilen". Blir så väldigt irriterad på rökridåer och retoriktävling.

Alltså, skulle de komma och säga något av det sistnämnda till mig skulle bilen ligga ute på blocket dagen efter. Det är väl han chefen i Malmö som har en rutten attityd va?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av danni »

Challe76a skrev:
Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.
Är det verkligen samma problem? Problemet med drivaxlarna uppstår vad jag vet bara vid acceleration.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, så har jag också förstått det. Att vibrationer uppstår i vissa hastigheter låter mer som obalanserade hjul och/eller hjuliställningar.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mjwahl »

Pröva att accelerera upp till straxt över hastigheten för vibrationerna. Därefter lägg i neutral på växelväljaren och frirulla genom vibrationshadtigheterna. Om det fortsätter och vibrera borde det handla om hjulproblem snarare än drivknutarna. Välj gärna en vägsträcka som lutar utför eller är plan.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
kontakten2

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av kontakten2 »

Får ni vibrationer mer vid batterisparfunktionen på så att frontmotorn går in och jobbar mer?

Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad. :roll:

Det var förstås i Göteborg :D
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

kontakten2 skrev:
Får ni vibrationer mer vid batterisparfunktionen på så att frontmotorn går in och jobbar mer?

Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad. :roll:

Det var förstås i Göteborg :D

Ja det verkar som att jag får kontakta Göteborg... Bilen är dessutom såld ny där så. :)
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Yxel »

Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
Oh ja, ovala ljul kan ge upphov till riktig ”skönsång” i bilen iform av vibrationer och missljud.
Hade det i en Saab 9-3 en gång, det var hemskt.
Kan tänka mig att det blir värre med en elbil och med 21”.

Troligen blir det knäpptyst med vinterhjulen.
Multicoat Red Model X P100D
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Får hoppas på det. Hade lite vibrationer i vintras men det berodde nog på is och snö i fälgarna. Är tyvärr grymt känslig för sånt där nuförtiden. Faktiskt så började jag känna problemen efter jag satte på sommarhjulen. Men det kan ju bero på att man sällan kör 140+ på vintern också. :) Hoppas verkligen jag får ordning på detta för nu tänker jag att jag måste sälja bilen så fort jag kört lite motorväg. :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kontakten2 skrev:
Är det en viss Magnus ni pratar om på sc Malmö?
Då har jag en väldigt lång lista.... :shock:
You bet! :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nx gen »

Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.

Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av nek0 »

Nx gen skrev:
Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.

Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Om man misstänker att fälgen är oval eller att den kastar i sidled då kan man ta ett original nav från en Tesla i en svarv, centrera den med klocka och montera fälgen på den.Sedan snurrar man fälgen och mäter kastet. Tar inte mer än 15 min att testa
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jonne71 »

Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.

-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!

-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?

Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??

Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...

Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!

Jaja, en grym bil är det iaf!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av lator »

jonne71 skrev:
Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.

-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!

-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?

Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??

Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...

Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!

Jaja, en grym bil är det iaf!
Det där var ju inte så upplyftande läsning direkt...

Först: P-bromsbelägg finns att köpa annorstädes till en bråkdel av kostnaden hos Tesla. Dstr har en omgång över om han inte har sålt dem...

Sen: Drivaxelproblemen bör absolut höra till drivlinegarantin. Problemet är ju inbyggt i bilen och inget som man själv orsakar. Visst, fullgasaccelerationer påfrestar konstruktionen men det är ju en av detaljerna som de säljer bilen med. Alla produktspecialisterna vill ju att du ska testa accet vid demonstrationen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jonne71 »

Tack för info. Jag har redan fått kontakt med en kille via FB som hade belägg över så det är säkert samma kille.

Jag har redan frågat Tesla varför det inte går på garantin. De ville dock ha betalt för 2 till 3h för undersökning. Mao 4000:- för ett problem man redan känner till!!

Som jag har läst så har många bytt framdrivaxeln både en och 2 ggr.
Skriv svar