Vibrationer/drivaxelproblemet

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

rasky skrev:
Jag kan ju tycka att svaret "vi byter inte förrän vi har en permanent lösning" känns avsevärt mycket bättre än "det är en egenskap hos bilen" och "det är du själv som kört sönder bilen". Blir så väldigt irriterad på rökridåer och retoriktävling.

Alltså, skulle de komma och säga något av det sistnämnda till mig skulle bilen ligga ute på blocket dagen efter. Det är väl han chefen i Malmö som har en rutten attityd va?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av danni »

Challe76a skrev:
Har kört rakt genom Europa två gånger i sommar. Har problemet med drivaxlarna. Över 125 börjar vibrationerna komma, i plus 140 är det sjukt och i ännu högre hastigheter är det alltifrån njutningsbart och dessutom blir det lite ljud av det. Balanserade alla däck innan vi åkte. Hade tid på SC Stockholm och där testade dom samt kollade hjulinställning men sade att man inte hade en permanent lösning så det är bara att vänta. Hoppas att det blir löst snart för det är sjukt irriterande.
Är det verkligen samma problem? Problemet med drivaxlarna uppstår vad jag vet bara vid acceleration.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, så har jag också förstått det. Att vibrationer uppstår i vissa hastigheter låter mer som obalanserade hjul och/eller hjuliställningar.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mjwahl »

Pröva att accelerera upp till straxt över hastigheten för vibrationerna. Därefter lägg i neutral på växelväljaren och frirulla genom vibrationshadtigheterna. Om det fortsätter och vibrera borde det handla om hjulproblem snarare än drivknutarna. Välj gärna en vägsträcka som lutar utför eller är plan.
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
kontakten2

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av kontakten2 »

Får ni vibrationer mer vid batterisparfunktionen på så att frontmotorn går in och jobbar mer?

Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad. :roll:

Det var förstås i Göteborg :D
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

kontakten2 skrev:
Får ni vibrationer mer vid batterisparfunktionen på så att frontmotorn går in och jobbar mer?

Senaste drivaxelbytet jag fick gjort fram så justerades även motorfäste. Mig veterligen är dessa bussningar inte excentriska men möjligt det ändå går att lätta bultarna och spänna om när fjädringen är belastad. :roll:

Det var förstås i Göteborg :D

Ja det verkar som att jag får kontakta Göteborg... Bilen är dessutom såld ny där så. :)
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Yxel »

Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.
Oh ja, ovala ljul kan ge upphov till riktig ”skönsång” i bilen iform av vibrationer och missljud.
Hade det i en Saab 9-3 en gång, det var hemskt.
Kan tänka mig att det blir värre med en elbil och med 21”.

Troligen blir det knäpptyst med vinterhjulen.
Multicoat Red Model X P100D
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

Får hoppas på det. Hade lite vibrationer i vintras men det berodde nog på is och snö i fälgarna. Är tyvärr grymt känslig för sånt där nuförtiden. Faktiskt så började jag känna problemen efter jag satte på sommarhjulen. Men det kan ju bero på att man sällan kör 140+ på vintern också. :) Hoppas verkligen jag får ordning på detta för nu tänker jag att jag måste sälja bilen så fort jag kört lite motorväg. :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kontakten2 skrev:
Är det en viss Magnus ni pratar om på sc Malmö?
Då har jag en väldigt lång lista.... :shock:
You bet! :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 nov 2017 11:08

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Nx gen »

Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.

Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av nek0 »

Nx gen skrev:
Verdi skrev:
För mig blir vibrationerna värre om vägbanan är sliten och spårig. Inbillar jag mig.

När jag balanserade hjulen sa däckkillen att mina däck var lite ovala. Man såg liksom gummit rörde sig upp och ner i maskinen när hjulen snurrade. Dock helt utbalanserade totalt sett. Kan det vara det? Känns som dyr felsökning att köpa nya 21" däck också... Tänker prova med mina 19" vinterfälgar när jag får tid.

Så är det däck eller fälg som är ovalt? Gissar på fälgen. Går det att laga isf?
Om man misstänker att fälgen är oval eller att den kastar i sidled då kan man ta ett original nav från en Tesla i en svarv, centrera den med klocka och montera fälgen på den.Sedan snurrar man fälgen och mäter kastet. Tar inte mer än 15 min att testa
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jonne71 »

Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.

-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!

-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?

Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??

Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...

Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!

Jaja, en grym bil är det iaf!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av lator »

jonne71 skrev:
Hej,
Model S P85D 2015 ägare sen 2 månader.
Grymt härlig bil, men shit vad problem jag fått jämfört med min 2014 års BMW som haft nada med problem.

-Vindbrus från trekantsfönstret, läst att det är ganska vanligt. (kan man fixa själv?)
-Bromsbelägg som släppt från metallytan, fastrostade styrpinnar som fick borras ur och totalt sönderrostade skivor som bromsverkstan ändå fick ordning på till slut (men de var inte imponerade fast elbilsägare bromsar ju för lite)
-AC som inte fungerar tillfredställande men som efter en mjukvaru ändring fungerade !!

-Och nu padampampapaaa... vibrationer från drivaxeln. Visste såklart inte om att man måste fullgasacca endast vid low läget. Varför kommer det inte upp någon varning då. Hur svårt ska det va när det kommer mjukvaruuppdateringar hela tiden.
Konstigt nog är vibrationerna olika hela tiden, först bara i std läget men sedan även i low-läget (var finns very low??).
Garantin är förbi (11000mil) och driv-garantin gäller inte axlar och knutar (viss förstålese för det)
Men det är ju inte bra att man inte hittat en lösning på flera år eller?
Är det verkligen så mycket effekt/vrid på framhjulen? Trodde det mesta var bak?

Man kan ju bara hoppas att det blir goodwill när en permanentlösning finns men det är ju inte att tänka på när ekonomin inte är Teslas starkaste gren.
Är dock lite förvånad när jag läste på Facebook mm för några månader sen hur Teslas service anläggningar t.o.m slängde med extradäck för att de tyckte synd om kunderna??

Jag har inte varit direkt imponerad av de samtal man haft. Känns som man kan mer om bilen än vad personalen kan...

Och de parkeringsbromsbelägg jag beställde för 1,5månad sen verkar man ha glömt bort!

Jaja, en grym bil är det iaf!
Det där var ju inte så upplyftande läsning direkt...

Först: P-bromsbelägg finns att köpa annorstädes till en bråkdel av kostnaden hos Tesla. Dstr har en omgång över om han inte har sålt dem...

Sen: Drivaxelproblemen bör absolut höra till drivlinegarantin. Problemet är ju inbyggt i bilen och inget som man själv orsakar. Visst, fullgasaccelerationer påfrestar konstruktionen men det är ju en av detaljerna som de säljer bilen med. Alla produktspecialisterna vill ju att du ska testa accet vid demonstrationen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av jonne71 »

Tack för info. Jag har redan fått kontakt med en kille via FB som hade belägg över så det är säkert samma kille.

Jag har redan frågat Tesla varför det inte går på garantin. De ville dock ha betalt för 2 till 3h för undersökning. Mao 4000:- för ett problem man redan känner till!!

Som jag har läst så har många bytt framdrivaxeln både en och 2 ggr.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

Tyvärr verkar det som att attityden från SC Malmö verkar ha smittat av sig på SC Upplands Väsby. Jag har min X inne för att fixa diverse saker, bl.a. tvättbrädan som har återkommit för andra gången.

Jag fick igår följande SMS:
Vibrationerna från framvagnen är tyvärr inget som vi kan åtgärda, det är en egenskap vid acceleration i högre fjädringslägen. Det är ingen driftsäkerhetsfråga och bilen fungerar som vi förväntar oss
:( :o

Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...

Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Tyvärr verkar det som att attityden från SC Malmö verkar ha smittat av sig på SC Upplands Väsby. Jag har min X inne för att fixa diverse saker, bl.a. tvättbrädan som har återkommit för andra gången.

Jag fick igår följande SMS:
Vibrationerna från framvagnen är tyvärr inget som vi kan åtgärda, det är en egenskap vid acceleration i högre fjädringslägen. Det är ingen driftsäkerhetsfråga och bilen fungerar som vi förväntar oss
:( :o

Det hör också till saken att teknikern som åkte med mig när jag visade felet vid återkomsten sa till sin kollega typ: "ja, det var ju väldigt tydliga vibrationer, ingen tveksamhet"...

Vi får se vad dom säger vid utlämningen, men jag svarade iaf att jag inte nöjer mig med det beskedet. Som andra har skrivit, jag kan på något sätt respektera att man inte byter drivaxklarna "i onödan" innan en permanent fix är tillgänglig, men att påstå att det är en "egenskap hos bilen" är ju magstarkt.

/fth

Så var det för mig också i juni. Teknikern var väldigt tydlig på att drivaxlarna var kassa och att de borde bytas. Sen hämtade jag ut bilen och fick en liten chock när jag körde upp på motorvägen. Fick då i efterhand klart för mig att de inte hade bytt...

Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det". I vilket fall så störs jag faktiskt inte av det nämnvärt i läge low så nu tvingas jag köra i "always low". Men men. Tänker att det kunde vara värre.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det"
Det svaret skulle jag också kunna acceptera, jag vill bara inte att dom "löser" problemet genom att kalla det en "egenskap hos bilen".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Nu var jag inne för lite annat i förra veckan och den teknikerna sa att "de jobbar på det"
Det svaret skulle jag också kunna acceptera, jag vill bara inte att dom "löser" problemet genom att kalla det en "egenskap hos bilen".
/fth

Det är en ren konstruktionsmiss och antalet som anmäler felet har säkert mångdubblats på kort tid. Tror de skulle begravas i dyra gratis-byten om de fortsatte med tidigare policy. Frågan är om de kommer byta gratis på alla när de väl hittat en fix? Vill de ens hitta en fix med tanke på hur dyrt det kommer bli?

Min garanti kommer gå ut nu i höst nån gång och frågan är hur det blir då med det här för mig? Felet har ju upptäckts innan garantin gick ut så jag vet ju hur jag ser på det. Frågan är hur de ser på det... :roll:
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Lucidor »

Min X har gått 3700 mil och problemet är nu så stort att trots att jag kör i always low så kan jag inte använda mer än 50% pådrag utan att bilen skakar i bitar. Det är ett uppenbart konstruktionsfel men återkopplingen från SC har efter flera påpekanden alltid varit att de inte gör någon åtgärd förrän det finns en permanent lösning. Och någon sådan finns inte i sikte. Jag inser vilket dilemma detta är för Tesla men jag har trots allt betalat 1,5 mkr för en premiumbil och börjar bli ganska upprörd. Om någon orkar driva grupptalan så kommer jag att ställa mig bakom den.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av lobbin »

Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mahulkp »

lobbin skrev:
Jag har svagt för mig att jag läst att det var nya drivaxlar på gång, med nya artikelnummer, men det kanske inte är något man vågat gå ut med än?
Jag fick nya drivaxlar monterade på min X i våras. Enligt vad man då sa fick jag en ny version av drivaxlar, man bytte också några bussningar i framvagnen. Det har funkar bra och vibrationsfritt fram tills för några veckor sedan. Jag kan nu skönja svaga vibrationer vid kraftigt gaspådrag. Har anmält detta till Tesla och fått standardsvaret: ”Vi jobbat på det”. Jag har haft bilen i två år och felet nästan lika länge. Jag är ytterst tveksam till att de får fram en lösning. Just nu är det lugnt men blir det värre kommer jag kräva ett nytt byte.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av olarsson »

Hämtade min bil efter fix på SC idag (dock ej drivaxlarna) och fick då besked att de jobbar både på en hårdvarufix och en mjukvaruuppdatering som endast tillåter max ax i low. Men man har hört så mycket olika om detta att vad som helst kan vara sant. Eller inte.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av mati »

Jag fick höra av en tekniker förra året att jag ska helt enkelt låta bli att acca så hårt. Jag ska inte ge fullgas mao. Jag gör inte det längre och vibrationerna har iaf inte blivit värre. Det är ju bra, typ.
Men varje gång jag ska visa bilen för någon och ska demonstrera accet brukar jag säga att det inte är bra att gasa fullt eftersom bilen går sönder då pgå grund av dess undermåliga konstruktion. Bra marknadsföring för Tesla allså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet

Inlägg av Remuz »

Samma när jag demokör min. ”Men oj, håller bilen på att gå sönder”
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar